تغییر ابعاد ویدیوها در رسانه های اجتماعی
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

بهینه سازی ابعاد ویدیوها در رسانه های اجتماعی و پلتفرم های مختلف چگونه است؟

امروزه یکی از چالش‌های بازاریابی ویدئویی این است که ابعاد ویدیوها در رسانه های اجتماعی را بهینه کنید. هر پلتفرم، محتوا را به روشی متفاوت ارائه می‌دهد. ویدیویی که در یوتیوب خوب کار می‌کند، ممکن است در TikTok به خوبی نمایش داده نشود. حتی در داخل یک پلتفرم، قالب های مختلفی وجود دارد. برای مثال، در یوتیوب، می‌توانید ویدیوهای کوتاه یا ویدیوهای کامل آپلود کنید. در اینستاگرام، می‌توانید پست‌ یا استوری‌های ویدیویی آپلود نمایید که سایزهای مختلفی دارند.

ابعاد ویدیوها در وب سایت

شما می‌توانید ویدیوها را در وب‌سایت خود با هر اندازه و شکلی قرار دهید. مخاطبان شما این ویدیوها را در دستگاه‌های مختلف دسکتاپ و موبایل تماشا خواهند کرد. با این حال، اگر می‌خواهید ویدیوهای شما در نتایج جستجوی گوگل ظاهر شوند، بهتر است از نسبت ابعاد 16:9 استفاده کنید. این نسبت ابعاد، استانداردی است که اکثر پلتفرم‌های ویدئویی استفاده می‌کنند. همچنین، مهم است که ویدیوهای وب‌سایت شما ریسپانسیو باشند. این بدان معنا است که باید به خوبی در اندازه‌های مختلف صفحه نمایش، از جمله تلفن‌های همراه و تبلت‌ها، نمایش داده شوند.

انتخاب ابعاد ویدیوها در رسانه های اجتماعی و پلتفرم های مختلف

تصویر(1)

سایز ویدیو در یوتیوب

ویدیوهای یوتیوب به صورت افقی (16:9) و ویدیوهای کوتاه آن به صورت عمودی (9:16) هستند. این کار باعث می شود که ویدیوهای کوتاه یوتیوب برای تماشا در تلفن های همراه مناسب تر باشند.

هنگام انتخاب ابعاد ویدیوها در رسانه های اجتماعی مانند یوتیوب، این نکته را در نظر داشته باشید که سوژه اصلی در مرکز قاب دوربین قرار گیرد. به این ترتیب، می توانید آن را بدون از دست دادن محتوای مهم یا کیفیت تصویر، به اندازه های مختلف تغییر دهید. اگر سوژه اصلی در حال صحبت می باشد، در صورت فیلمبرداری افقی، به کناره ها و در حالت فیلمبرداری عمودی، به بالا و پایین آن فضای زیادی اختصاص دهید. اگر یک ویدیو عمودی دارید که می خواهید آن را در فرمت عریض قرار دهید، می توانید آن را با اضافه کردن عناصر گرافیکی در کناره ها، به شکل قابی باریک در اطراف تصویر، اصلاح نمایید. ابزارهایی مانند clipchamp و wave.video این کار را به راحتی انجام می دهند.

همین کار را می توان برای تبدیل یک ویدیو عریض به ویدیوهای کوتاه یوتیوب نیز انجام داد. می توانید ویدیو را با اضافه کردن نوارهای سیاه در کناره ها، به شکل قابی باریک در اطراف تصویر، تغییر دهید. این کار یک جایگزین منطقی برای برش کامل ویدیو است، به خصوص اگر محتوا در نسبت ابعاد دیگری خوب به نظر نمی رسد. برای مثال، زمانی که دو نفر در یک نمای عریض قرار داشته باشند.

فیسبوک

فیسبوک در مقایسه با به یوتیوب، انعطاف پذیری بیشتری در زمینه نسبت ابعاد ویدیو دارد. ویدیوهایی که در فیس بوک آپلود می کنید، می توانند در هر شکل و اندازه ای باشند. می توانید ویدیوهای خود را در نسبت های ابعاد 16:9 (افقی عریض استاندارد)، 4:5 (تلویزیون قدیمی)، 1:1 (مربع) و 6:19 (موبایل عمودی) آپلود کنید. برای استوری های فیسبوک، ویدیوهای شما باید در نسبت ابعاد 9:16 باشند.

بنابراین، شما می توانید اکثر اندازه هایی که برای سایر ابعاد ویدیوها در رسانه های اجتماعی ساخته شده اند را بدون نیاز به تغییر، در فیس بوک آپلود کنید. گاهی اوقات، افزودن نوارهای سیاه به ویدیوهای 16:9 برای تبدیل آنها به 4:5 و افزودن متن پشتیبانی می تواند مفید باشد. این کار می تواند به بهبود تعامل با ویدیوهای شما کمک کند. ابزارهایی که برای بهینه سازی نمایش ویدیوهای یوتیوب استفاده می شوند، برای فیس بوک نیز قابل استفاده هستند.

نحوه تغییر ابعاد ویدیوها در رسانه های اجتماعی مختلف

تصویر(2)

 سایز پست اینستاگرام

ابعاد ویدیوها در رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام، اهمیت بالایی دارد. اینستاگرام هم مانند فیس بوک، از فرمت های مختلفی برای ویدیو پشتیبانی می کند اما ویدیوها را کمی متفاوت نمایش می دهد. ریلز اینستاگرام در فید به صورت عمودی 4:5 نمایش داده می شود اما زمانی که روی آنها کلیک می کنید، به صورت عمودی 9:16 تغییر می کند. بنابراین، شما باید ویدیوهایی ایجاد کنید که در هر دو فرمت جذاب و قابل توجه باشند.

برای ویدیوهایی که با فرمت 16:9 عریض هستند، می توانید از روشی به نام "letterboxing" استفاده کنید. در این روش، نوارهای سیاهی در کناره های ویدیو اضافه می شود تا به نسبت ابعاد 4:5 برسد. همچنین می توانید متن یا سایر عناصر گرافیکی را به ویدیو اضافه کنید تا محتوای اصلی را تکمیل کند.

برای ویدیوهایی که با فرمت 9:16 موبایل هستند، باید مطمئن شوید که عناصر مهم ویدیو در داخل فریم اصلی 4:5 قرار دارند. در غیر این صورت، ممکن است این عناصر به طور خودکار توسط اینستاگرام بریده شوند. استوری های اینستاگرام هم مانند استوری های فیس بوک بوده و فقط به صورت عمودی 9:16 در دسترس می باشند. شما می توانید ویدیوهای ریلز یا فید را در استوری های خود بازنشر کنید. برای این کار، از متن یا سایر عناصر گرافیکی برای افزودن محتوای اضافی به ویدیو استفاده نمایید.  سایز پست اینستاگرام

انتخاب مناسب ابعاد ویدیوها در رسانه های اجتماعی موجب تعامل بیشتر می شود

تصویر(3)

لینکدین

لینکدین در تئوری، از انواع نسبت های ابعاد ویدیو پشتیبانی می کند اما در عمل، بهتر است از ویدیوهای افقی عریض 16:9 یا ویدیوهای مربعی 1:1 استفاده کنید. ویدیوهای عمودی 9:16 به طور خودکار در فید لینکدین با نوارهای سیاه در کناره ها نمایش داده می شوند.

برای ویدیوهایی که نماهای گسترده ای از مناظر، چندین نفر یا سبک سینمایی دارند، از 16:9 استفاده کنید. برای ویدیوهایی که افراد در حال صحبت کردن هستند، از 1:1 استفاده نمایید زیرا فضای بیشتری را در فید به خود اختصاص می دهند. اگر ویدیوهای عمودی برای اینستاگرام یا TikTok ضبط می کنید و می خواهید آنها را در لینکدین نیز به اشتراک بگذارید، فضای کافی در بالا و پایین ویدیو قرار دهید تا زمانی که بریده می شود، زیبا به نظر برسد.

TikTok

ویدیوهای TikTok عمودی هستند و برای فیلمبرداری با گوشی طراحی شده اند. آنها معمولاً فضای کافی برای نمایش کل بدن را دارند. اگر می‌خواهید ویدیوهای 16:9 عریض را در TikTok به اشتراک بگذارید، باید آنها را تغییر دهید. می‌توانید از روشی به نام letterboxing استفاده کنید که نوارهای سیاهی را در اطراف ویدیو اضافه می‌کند تا به نسبت ابعاد 9:16 برسد اما اغلب عملکرد خوبی ندارد. به جای آن، بهتر است ویدیوهایی را برای TikTok به طور انحصاری ایجاد کنید. این به معنای فیلمبرداری با گوشی و تمرکز روی محتوایی است که در یک قاب عمودی 9:16 خوب به نظر می رسد.

سایز مناسب ابعاد ویدیوها در رسانه های اجتماعی به جذب کاربران کمک می کند

تصویر(4)

بهترین اصول برای بهینه سازی ابعاد ویدیوها در رسانه های اجتماعی

قبل از فیلمبرداری، باید در نظر بگیرید که ویدیو در کدام پلتفرم های رسانه اجتماعی و ویدیو قرار خواهد گرفت. این کار به شما کمک می کند تا جهت ویرایش و بهینه سازی ابعاد ویدیوها در رسانه های اجتماعی برای دستگاه و فرمتی که ارائه می شود، برنامه ریزی کنید.

به طور کلی، ویدیوها یکی از دو نوع هستند:

  • فیلمی (filmic): این ویدیوها معمولاً با دوربین یا گوشی به صورت افقی فیلمبرداری می شوند و نسبت ابعاد آنها 16:9 است. این ویدیوها نماهای گسترده تر، زوم های مختلف و حرکات دوربین نسبتاً کمی دارند. این نوع ویدیوها را معمولاً برای وب سایت یا یوتیوب ایجاد می کنند.
  • ویدیوهای موبایلی: این ویدیوها معمولاً با گوشی به صورت عمودی فیلمبرداری می شوند و نسبت ابعاد آنها 9:16 است. این ویدیوها معمولاً نمای نزدیکتری داشته و روی یک موضوع واحد تمرکز می کنند و اغلب حرکات دوربین زیادی دارند. از این نوع ویدیوها معمولاً برای TikTok، ویدیوهای کوتاه یوتیوب و استوری های اینستاگرام استفاده می شود.

نتیجه گیری

جهت بهینه سازی ابعاد ویدیوها در رسانه های اجتماعی و اندازه های صفحه نمایش مختلف، باید هر نوع ویدیو را به گونه ای متفاوت تطبیق دهید تا در پلتفرم هایی که به طور خاص برای آنها ضبط نشده اند، موثر باشند. به طور کلی، شما باید ویدیو را برش دهید یا عناصر گرافیکی اضافی را در یک قاب باریک (pillarbox) یا قاب نامه (letterbox) اضافه کنید تا آنها را در آن پلتفرم ها جای دهید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *