نکات مهم Search Console Insights
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

انواع گزارشات Search Console Insights گوگل و نحوه بررسی آنها

این مقاله یک راهنمای ساده برای استفاده از Search Console Insights جهت درک بهتر عملکرد وب سایت در موتور جستجوی Google می باشد. گزارش Insights کنسول جستجوی Google که هر ماه به ایمیل شما ارسال می‌ شود، می‌تواند ابزاری قدرتمند برای درک عملکرد وب‌سایت و اطلاع‌رسانی در مورد استراتژی سئوی شما باشد.

در حالی که برخی افراد ممکن است فقط نگاهی سریع به اعداد بیندازند و از ایمیل خود خارج شوند، گزارش‌های Insights کنسول جستجوی می‌توانند نکات مهمی در مورد نحوه تعامل کاربران با سایت ارائه داده و داده‌هایی را برای بهینه‌سازی وب‌سایت در اختیار مدیر سایت قرار دهند.

Google Search Console Insights چیست و چگونه این گزارش ها می توانند به شما کمک کنند؟

Google Search Console Insights یک ویژگی منحصر به فرد در Google Search Console (GSC) است که مجموعه ای از گزارش های آسان برای درک بهتر مدیران و بازاریاب ها ارائه می دهد تا به آنها در درک عملکرد سایت کمک کند. این گزارشات داده ها را از GSC و Google Analytics به یک مکان واحد منتقل می کند تا آنها به صورت کامل و جامع در اختیار شما قرار گیرند. در این قسمت هر بخش یک تصویر کلی از عملکرد سایت ارائه می دهد و به شما امکان خواهد داد عملکرد صفحات و جستجوهای خاص را نیز بررسی کنید. همچنین از این گزارشات می توانید برای بهبود عملکرد سایت خود استفاده نمایید.

نحوه یافتن گزارش Search Console Insights

برخلاف تصویر کاربران دسترسی به گزارش Search Console Insights در منوی سمت چپ کنسول جستجو قرار ندارد. برای دسترسی به گزارش‌های Insights، باید به صفحه Overview کنسول جستجو رفته و در بالای صفحه، روی پیوند «Search Console Insights» کلیک کنید.

ورود به Search Console Insights

تصویر(1)

با کلیک کردن روی Search Console Insights، صفحه‌ای به شکل زیر نشان داده می‌شود:

صفحه اصلی Search Console Insights

تصویر(2)

صفحه اصلی Search Insights شامل گزارش‌های زیر است:

  • پیوند به گزارش Achievements (دستاوردها).
  • عملکرد در گوگل (Performance on Google)
  • محتوای در حال رشد (Your Growing Content)
  • محبوب ترین محتوا (Your Most Popular Content)
  • چگونه مردم شما را پیدا می کنند.(How People Find You)

گزارش Insights Achievements

در بالای صفحه، پیوندی به گزارش Achievements وجود دارد که کمی از دید کاربران پنهان می باشد و ممکن است به راحتی آن را نبینید.

نقاط عطف سایت در Search Console Insights

تصویر(3)

با کلیک کردن روی پیوند فوق، کاربر به صفحه Achievements منتقل می شود که نقاط عطف سایت را می تواند مشاهده نماید. گزارش Achievement، داده های 28 روز گذشته را در مقایسه با داده های کل دوره، نشان می دهد که از سال 2019 بایگانی شده اند. 

دو گزارش در بخش Achievement وجود دارند:

Achievements Report -1

نخستین گزارش، "in progress" می باشد که معیار آن تعداد کلیک ها است.

گزارش in progress، تعداد کلیک‌هایی را که سایت در حال حاضر جذب می‌کند نشان می‌دهد. همچنین فلشی در این بخش قابل مشاهده می باشد که روند افزایش یا کاهش کلیک ها را مشخص می کند. برای محتوایی که روند کاهشی دارد، پیوندی به گزارش search console وجود دارد که نشان می دهد کدام صفحات روند کاهشی داشته اند.

تحقیق درباره صفحات و کوئری های Search Console Insights

تصویر(4)

گزارش In Progress برای شروع تحقیق در مورد اینکه چرا برخی صفحات و کوئری های جستجو در مقایسه با دوره 28 روزه قبلی عملکرد ضعیفی دارند مفید، است. گزارش سرچ کنسول، عملکرد ضعیف صفحات وب، تعداد کلیک‌ها، کلیک‌های دوره قبل و تفاوت کلیک‌های بین دو دوره را نشان می‌دهد.

Achievements Report -2

گزارش دوم، Google Search Impact نام دارد. این گزارش تعداد کل کلیک هایی که سایت جذب کرده را نشان می دهد.

گزارش Performance در گوگل

با کلیک روی صفحه overview در Insights، گزارش عملکرد در Google را مشاهده می کنید. این گزارش نوسانات روزانه ترافیک سایت و تعداد کلیک‌ها را در 28 روز گذشته نشان می‌دهد و دارای یک فلش رو به بالا یا پایین است که نشان دهنده روند صعودی یا نزولی کلیک‌ها می باشد.

گزارش Your Growing Content

این گزارش شامل لیستی از URLهای مربوط به صفحات وب است که در این دوره، ترافیک بیشتری نسبت به دوره قبلی دریافت کرده اند.

گزارش فوق اطلاعات زیر را ارائه می کند:

  • فهرست پانزده URL از صفحاتی که روند صعودی دارند.
  • تعداد کلیک های به دست آمده در مقایسه با دوره 28 روزه قبلی.
  • درصدی که نشان دهنده میزان افزایش نسبت به دوره قبل است.
  • جستجوهای برتر مرتبط با افزایش محبوبیت صفحه وب.

گزارش Your Growing Content، اطلاعاتی را ارائه می دهد که می توانید از آنها برای تشخیص دلیل افزایش بازدید وب سایت خود، استفاده کنید. این عوامل می توانند شامل یک روند چرخه ای، تغییر الگوریتمی در موتور جستجو، موفقیت در تلاش های بازاریابی یا بروز رسانی محتوای باشند.

گزارش Your Most Popular Content

گزارش پرطرفدارترین محتوا شامل 15 صفحه محبوب از کل وب سایت می باشد.

داده های نشان داده شده شامل موارد زیر هستند:

  • لیست پانزده URL از محبوب ترین صفحات سایت
  • لیستی از جستجوهای برتر مرتبط با هر URL
  • تعداد کل کلیک ها روی هر صفحه محبوب

گزارش محبوب ترین محتوا جهت درک اینکه سایت برای چه موضوعاتی بازدید بیشتری دریافت می کند مفید است. اگر صفحه اصلی یکی از محبوب ترین صفحات باشد، این مورد چندان خوب نیست. فهرست کوئری های جستجو در این گزارش که با صفحه اصلی مرتبط هستند، اطلاعات مهمی را ارائه می دهد.

برای مثال، اگر کوئری های برتر جستجو، نام برند یا بخشی از آن باشند، نشانه خوبی است. زیرا بیان می دارد که مردم سایت را می شناسند و به آن علاقمند هستند. اما اگر کوئری های برتر، کلمات کلیدی غیر از نام برند باشند، ممکن است به این دلیل باشد که صفحات داخلی نیاز به بهینه سازی دارند تا برای موضوعات بیشتری در موتورهای جستجو رتبه بندی شوند.

البته در نظر داشته باشید سایتی که اکثر ترافیک کلمات کلیدی آن به عبارات غیر نام برند اشاره دارد و به صفحه اصلی منتهی می شود، لزوماً عملکرد ضعیفی ندارد، به خصوص اگر سایت یک کسب و کار محلی باشد.

گزارش How People Find You

این گزارش داده هایی را در مورد جستجوهای برتر برای هدایت ترافیک به وب سایت و جست‌وجوهای پرطرفدار ارائه می‌دهد. داده ها از طریق منوی کشویی باتوضیحات زیر قابل دسترسی هستند:

  • بیشترین کوئری های جستجو شده (28 روز گذشته).
  • پرطرفدارترین کوئری ها (28 روز گذشته).

گزارش How People Find You در Search Console Insights

تصویر(5)

بخش Most Searched Queries داده های زیر را نمایش می دهد:

  • کوئری های جستجو - کوئری مورد استفاده برای یافتن سایت.
  • کلیک ها – تعداد کل کلیک های کاربران.
  • میانگین موقعیت – میانگین موقعیت در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) برای کوئری.
  • کوئری های جستجوی برتر – کوئری هایی که بیشترین کلیک را داشته اند.

بخش Trending Search Queries، بر اساس میزان کلیک، نشان می دهد که کدام کوئری ها در حال افزایش هستند. مانند سایر بخش ها،در قسمت فعلی نیز، داده ها طی ۲۸ روز گذشته مقایسه می شوند.

نکته برای درک گزارش ها

Search Insights حاوی نکات پنهانی است که داده‌های مورد نظر شما و نحوه استفاده از آن‌ها را توضیح می‌دهد. برای دیدن این نکات، روی نماد کلاه در گوشه سمت راست بالای هر گزارش کلیک کنید.

نکات پنهانی Search Console Insights

تصویر(6)

نتیجه گیری پایانی

Search Console Insights ابزاری مفید برای افرادی است که می‌خواهند بر عملکرد جستجوی وب‌سایت خود مسلط شوند. چه مشاور سئو باشید که در حال بررسی سایت هستید چه صاحب سایتی که می‌خواهید عملکرد خود را بررسی کنید، این گزارش‌ها اطلاعات ارزشمندی در مورد سلامت کلی سایت و عملکرد آن ارائه می‌دهند.

Google Search Console Insights با برجسته کردن معیارهای مهم برای همه کاربران، صرف نظر از دانش سئوی آنها، کمک می‌کند تا عملکرد سایت خود را درک کنند و تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد استراتژی سئو بگیرند. در حالی که این گزارش هنوز در مرحله بتا است، آنچه در حال حاضر ارائه می‌شود برای همه افرادی که می‌خواهند عملکرد سایت خود را در موتور جستجو بهبود بخشند، مفید خواهد بود.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *