HDMI یا DisplayPort و ویژگی های آنها
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

HDMI یا DisplayPort: کدام یک برای مانیتور رایانه شخصی مناسب است؟

مطمئن نیستید که مانیتور جدید خود را با استفاده از HDMI یا DisplayPort به رایانه متصل کنید؟ پورت های مختلف، قابلیت ها و سازگاری های متفاوتی دارند. کدام مانیتور برای کامپیوتر شما مناسب است؟ فاکتورهای زیادی وجود دارند که باید قبل از خرید در نظر بگیرید اما یکی از مهم‌ترین آنها در دسترس بودن پورت است. پورت های مختلف قابلیت ها و سازگاری های متفاوتی دارند، بنابراین به پشت کامپیوتر خود نگاهی انداخته و بررسی کنید که چه پورت هایی در دسترس دارید.

اگر به دنبال اتصال یک مانیتور جدید به رایانه خود هستید، احتمالاً متوجه دو پورت خواهید شد که بسیار شبیه به هم هستند. انتخاب بین پورت های HDMI و DisplayPort برای شما چالش برانگیز خواهند بود. تفاوت بین این دو چیست و آیا واقعاً مهم است که از کدام یک استفاده می کنید؟

از بین HDMI یا DisplayPort کدام یک بهتر است؟

تصویر(1)

جواب همیشه این است که انتخاب HDMI یا DisplayPort "بستگی دارد". به کاری که قصد دارید انجام دهید فکر کنید. برای مثال، اگر می خواهید بازی انجام دهید، تصاویر را ویرایش نمایید یا صرفا یک استفاده معمولی دارید، نیازهایتان متفاوت خواهند بود. حتی اگر مانیتور شما از هر دو نوع اتصال پشتیبانی کند، ممکن است تنها نسخه های خاصی از هر کدام را پشتیبانی نماید که تعیین می نماید چه وضوح، نرخ تازه سازی (refresh rate) و ویژگی هایی را می تواند ارائه کند. در ادامه، بیشتر به این موضوعات پرداخته شده است.

HDMI: برای کامپیوتر و تلویزیون

برای شروع انتخاب از بین HDMI یا DisplayPort، ابتدا درباره HDMI، استانداردی که احتمالاً بیشتر با آن آشنا هستید توضیح داده می شود. HDMI معمولا برای تلویزیون ها استفاده می گردد که سیگنال های ویدئویی و صوتی با کیفیت بالا را به راحتی از طریق یک کابل ارسال می کند. چندین نسخه HDMI وجود دارد که هر یک نسبت به نسخه قبلی پیشرفته تر شده اند. در مانیتورهای مدرن، ترکیبی از درگاه های زیر را خواهید یافت:

  • HDMI 1.4: پشتیبانی از حداکثر 4K  با اندازه 2160x4096 در 24 هرتز، 4K با اندازه 3840x2160 در 30 هرتز یا 1080p در 120 هرتز.
  • HDMI 2.0: پشتیبانی از حداکثر 4K در 60 هرتز که نسخه های بعدی آن (2.0a و 2.0b) شامل پشتیبانی از HDR نیز می باشند.
  • HDMI 2.1: پشتیبانی از حداکثر رزولوشن 10K در 120 هرتز، HDR بهبود یافته با داده های متا دینامیکی و کانال بازگشت صوتی پیشرفته (eARC) که امکان ارسال صدا Dolby Atmos و DTS:X از نمایشگر به گیرنده را فراهم می کند. HDMI 2.1 دارای نرخ تازه سازی متغیر مانند FreeSync است، اگرچه برخی از مانیتورهای HDMI 2.0 نیز این ویژگی را پشتیبانی می کنند. نسخه جدیدتر (HDMI 2.1a)، قابلیت Source-Based Tone Mapping (SBTM) را نیز اضافه کرده است.

این موارد تا حدودی توضیحات ساده شده ای از انواع نسخه های HDMI هستند زیرا ویژگی هایی نیز وجود دارند که در هر نسخه بهبود پیدا کرده اند اما موارد ذکر شده برای اکثر کاربرانی که از رایانه شخصی استفاده می کنند، اهمیت دارد. اگر می خواهید از این مزایا به طور کامل استفاده کنید، به یک کابل HDMI با پهنای باند مناسب نیز نیاز دارید.

به عنوان مثال، اگر از 4K در 60 هرتز با HDR استفاده می کنید، باید کابلی با ویژگی Premium High Speed یا 18Gbps (یا بالاتر) تهیه نمایید. برای 8K با نرخ رفرش بالا، ممکن است به پهنای باند بیشتری نیاز داشته باشید، بنابراین جهت انتخاب صحیح از بین HDMI یا DisplayPort، توضیحات و بررسی هر کابلی که قصد خرید آن را دارید بررسی نمایید.

کابل‌های با مشخصات ضعیف، ممکن است در برخی شرایط کار کنند اما باعث مشکلاتی مانند ایجاد نویز در تصویر یا عدم مسیریابی صحیح صدای فراگیر شوند. اگر با مشکلات این چنینی مواجه شدید، کابل خود را بررسی کنید زیرا ممکن است مناسب نباشد.

علاوه بر موارد ذکر شده، تمام پورت‌های HDMI مدرن باید از فناوری FreeSync شرکت AMD پشتیبانی کنند تا با تطبیق نرخ تازه‌سازی مانیتور و نرخ فریم خروجی کارت گرافیک شما، پارگی تصویر (Screen Tearing) صفحه نمایش را در بازی‌ها از بین ببرد. با این حال، فناوری G-Sync که متعلق به Nvidia می باشد، همیشه با HDMI کار نمی‌کند و در اکثر مانیتورها، فقط از DisplayPort پشتیبانی می نماید.

DisplayPort: برای کامپیوتر

ویژپگی های مهم HDMI یا DisplayPort

تصویر(2)

کابل DisplayPort شبیه به HDMI است اما یک اتصال‌دهنده‌ رایج‌تر برای رایانه‌ها نسبت به تلویزیون‌ها می باشد. این پورت امکان نمایش ویدیوها و صداهای با کیفیت بالا را فراهم می‌کند اما استانداردهای آن کمی متفاوت است. در مانیتورهای مدرن، احتمالاً یکی از موارد زیر را مشاهده خواهید کرد:

  • DisplayPort 1.2: تا 4K در 60 هرتز را پشتیبانی می کند، برخی از پورت های 1.2a ممکن است از FreeSync AMD نیز پشتیبانی نمایند.
  • DisplayPort 1.3: پشتیبانی از 4K در 120 هرتز یا 8K در 30 هرتز
  • DisplayPort 1.4: تا 8K در 60 هرتز و HDR را پشتیبانی می کند.
  • DisplayPort 2.0: از 16K با HDR در 60 هرتز و 10K بدون HDR در 80 هرتز پشتیبانی می کند. یک DisplayPort 2.1 جدید جایگزین این نسخه شده که با USB4 نیز سازگاری دارد.

هنگام خرید کابل HDMI یا DisplayPort، توصیه شود یکی از کابل‌های با کیفیت را انتخاب کنید تا از عملکرد آن اطمینان حاصل نمایید. علاوه بر این، کابل DisplayPort چند ویژگی مفید دیگر نیز دارد. اول اینکه از AMD's FreeSync و Nvidia's G-Sync پشتیبانی می‌کند. بنابراین صرف نظر از اینکه کارت گرافیک کدام برند را استفاده می‌کنید، می‌توانید تجربه بازی بدون پارگی تصویر (tear-free) را داشته باشید، البته به شرطی که مانیتور شما از این فناوری پشتیبانی کند.

همچنین می‌توانید با استفاده از یک پورت DisplayPort، به چندین مانیتور متصل شوید. این قابلیت بسیار کاربردی است. لپ‌تاپ‌ها نیز می‌توانند سیگنال‌های DisplayPort را از طریق پورت USB-C ارسال کنند. بسیاری از کابل‌های DisplayPort دارای گیره هستند که اتصال آنها را ایمن نگه می‌دارد. این گیره‌ها هم مزیت هستند و هم عیب، زیرا گاهی اوقات ممکن است بیرون آوردن آنها دشوار باشد.

انتخاب کابل مناسب از بین HDMI یا DisplayPort

تصویر(3)

سخن پایانی: کدام کابل را باید انتخاب کنید؟

هیچ کدام از کابل های HDMI یا DisplayPort به‌طور قطع بر دیگری برتری نداشته و هر کدام جایگاه خود را دارند. اگر بین DisplayPort 1.4 (یا 1.4a) و HDMI 2.0 قصد دارید یک مورد را انتخاب نمایید، DisplayPort گزینه بهتری است. در موارد دیگر، اگر یک مانیتور به شما فقط امکان انتخاب بین HDMI 2.0 و DisplayPort 1.2 را می‌دهد، HDMI می‌تواند به دلیل پشتیبانی از HDR، انتخاب مناسبی باشد، به شرطی که تمام دستگاه‌های شما از نسخه HDMI مورد نظر پشتیبانی کنند.

انتخاب پورت مناسب، به قابلیت‌های مانیتور و کارت گرافیک نیز بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید از ویژگی‌های HDMI 2.1 استفاده کنید، به یک مانیتور با پورت HDMI 2.1 و یک کارت گرافیک با پورت HDMI 2.1 نیاز دارید. اگر یکی از آنها صرفا HDMI 2.0 را پشتیبانی کند، نمی‌توانید از ویژگی‌های جدیدتر بهره‌مند شوید.

بهترین راه برای انتخاب کابل مناسب، بررسی دقیق مشخصات دستگاه‌ها است. قبل از خرید کابل، مطمئن شوید که تمام حلقه‌های زنجیره، از جمله مانیتور، کارت گرافیک و کابل، از قابلیت‌های مورد نیاز شما پشتیبانی می‌کنند.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *