ویژگی های بهترین مرورگر
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

کروم، اج، فایرفاکس، اپرا یا سافاری: بهترین مرورگر در سال 2024 کدام است؟

اکثر افراد بدون اینکه به سایر گزینه ها فکر کنند، از Google Chrome جهت گشت و گذار در وب استفاده می نمایند. با این حال، جهت انتخاب بهترین مرورگر، گزینه های دیگری نیز وجود دارند که می توانند نیازهای شما را برآورده کنند. مرورگرها سطوح مختلفی از حریم خصوصی، امنیت و عملکرد را ارائه می دهند. وقتی صحبت از ویژگی‌های منحصر به فرد و مفید فراتر از نمایش وب‌سایت‌ها می‌شود، تفاوت‌های بیشتری نیز خواهند داشت. در ادامه، پنج مرورگر برتر به ترتیب محبوبیت بررسی می شوند.

گوگل کروم (Google Chrome)

انتخاب گوگل کروم به عنوان بهترین مرورگر

تصویر(1)

اکثر افراد نیازی به آشنایی با مرورگر Google Chrome ندارند. این مرورگر طراحی جذابی دارد و سرعت بارگذاری صفحات در آن بالا است. اکثر کدهای برنامه نویسی وب سایت، اکنون کروم را هدف قرار می دهند، بنابراین مشکل عدم سازگاری سایت با مرورگر، به ندرت اتفاق می افتد. Chrome برای تمامی پلتفرم‌های اصلی در دسترس است و نسخه موبایل آن، همگام‌سازی نشانک‌ها (bookmarks)، گذرواژه‌ها و تنظیمات را ارائه می‌دهد.

کروم ویژگی‌های منحصر بفرد زیادی ندارد و از بین بهترین مرورگر های این مقاله، تنها مرورگری است که در فروشگاه‌های برنامه های دسکتاپ، برای macOS و Windows در دسترس نیست. هیچ ابزاری برای قفل ارز دیجیتال، یادداشت و اسکرین شات، در این مرورگر وجود ندارد. گوگل اقدامات ضعیفی برای افزودن reading mode انجام داده است زیرا فقط در یک نوار کناری قرار می گیرد و صفحه ای شلوغ همچنان در مرکز پنجره اصلی مرورگر نمایش داده می شود. فقدان reading mode برای شرکتی که از طریق تبلیغات وب درآمد کسب می کند مهم است زیرا reading mode آنها را پنهان خواهد کرد. تمامی مرورگرهای دیگر حالت reading mode تمام صفحه دارند.

Chrome امکان ایجاد چند پروفایل را فراهم می کند، به این معنی که کاربران مختلف یک رایانه می توانند تنظیمات مرورگر، تاریخچه و موارد دلخواه خود را داشته باشند. در نهایت نیز این مرورگر با افزودن یک نماد اشتراک‌گذاری به نوار آدرس که ارسال سایت‌ها از طریق رسانه‌های اجتماعی یا ایمیل را آسان‌تر می‌کند، گسترش پیدا کرده است.

چند سال پیش، گوگل در اقدامی بحث‌انگیز اعلام کرد دسترسی API هایی که به نرم‌افزارهای انسداد تبلیغات (ad-blocker) اجازه می‌دهند تا تبلیغات را به طور کامل بلاک کنند، قطع خواهد کرد. به نظر می‌رسد ad-blocker ها هم اکنون در سال 2024 محدود شوند. در عین حال، برخی از پیشرفت های کروم حول محور امنیت و حریم خصوصی متمرکز شده‌اند. در میان آنها طرحی برای حذف کوکی‌های ردیابی به نفع مکانیسم‌های ردیابی Google دارای اهمیت زیادی است.

طرح Privacy Sandbox این شرکت (در حال توسعه است) سعی می‌کند هم هدف‌گذاری تبلیغات و هم حریم خصوصی کاربر را تامین کند. برخی نگران هستند که هر دو قابلیت فوق تنها منجر به تثبیت بیشتر کنترل این شرکت روی تبلیغات وب و پروفایل کاربر می شود. این موضوع می تواند انتخاب کروم به عنوان بهترین مرورگر را چالش برانگیز کند.

اپل سافاری (Apple Safari)

انتخاب اپل سافاری به عنوان بهترین مرورگر

تصویر(2)

مرورگر پیش‌فرض Mac و iOS، یک انتخاب مناسب است، اگرچه رابط کاربری آن عناصر غیر استانداردی دارد. سافاری در چند زمینه از ابزارها، پیشرو بود. به عنوان مثال، اولین مرورگری بود که قابلیت Reading mode را ارائه داد. این ویژگی بخش های غیرضروری مانند تبلیغات و ویدیوها را از مقالاتی که می خواهید مطالعه نمایید، پاکسازی می کرد. Reading mode در سال 2010 شروع به کار نمود و در تمامی مرورگرهای دیگر به جز کروم، پیاده سازی شد.

اپل موضوع محافظت از fingerprinting (ارزیابی پنهان تنظیمات مرورگرهای متصل به یک دامنه) را جهت جلوگیری از شناسایی شدن توسط ردیاب های وب مطرح کرده است. متاسفانه، سایت تست Cover Your Tracks EFF محافظت جزئی در برابر ردیاب‌ها را برای Safari نشان می‌دهد، در حالی که چندین رقیب دیگر از محافظت قدرتمندی برخوردار هستند. از مزایای دیگر این مرورگر می توان به پشتیبانی از Apple Pay و ویژگی "Sign in with Apple" برای جایگزینی فیس بوک و گوگل، جهت اعتبارسنجی حساب های کاربری اشاره کرد که در انتخاب بهترین مرورگر نیز مهم خواهد بود.

در macOS Monterey، مرورگر یک نوار جمع‌وجور و شناور مانند Tab Groups در Firefox که تب ها درون نوار کناری قرار می گیرد، ارائه نموده است که با Ventura، قابل اشتراک‌گذاری و پین‌ کردن هستند. سافاری از ویژگی اختصاصی Shared with You اپل در سیستم اختصاصی iMessage خود نیز پشتیبانی می کند. این مرورگر برای مشترکین iCloud+، یک Relay خصوصی آدرس IP شما را پنهان خواهد کرد.

اگر آیفون و مک دارید، استفاده از سافاری بسیار منطقی است زیرا ویژگی Handoff اپل به شما امکان می دهد سشن جستجوی خود را بین دستگاه ها جابجا کنید. سافاری از نظر پشتیبانی ویژگی‌های در حال ظهور HTML دنباله روی سایر مرورگرها می باشد اما هیچ ناسازگاری در آن دیده نشده است.

مایکروسافت اج (Microsoft Edge)

انتخاب مایکروسافت اج به عنوان بهترین مرورگر

تصویر(3)

در بین بهترین مرورگر های این مقاله، آخرین نسخه Microsoft Edge از کد رندر صفحه وب کروم، Chromium استفاده می‌کند که سازگاری سایت را تضمین نموده و توسعه‌دهندگان را برای افزودن ویژگی‌های منحصربه‌فرد آزاد می‌گذارد. از همین رو دیگر با ناسازگاری‌هایی که گاهی اوقات کاربران در نسخه قبلی Edge مشاهده می کردند، مواجه نخواهید شد و مرورگر به‌خوبی کار می‌کند. Edge اکنون روی MacOS اپل، ویندوز 11 و نسخه‌های قبلی آن اجرا می‌شود. مرورگر موبایل اندروید و آیفون به شما امکان می‌دهند تاریخچه، موارد دلخواه و رمزها را همگام‌سازی کنید.

Edge در عملکرد، مدیریت صرفه جویی در حافظه (memory) و استفاده از دیسک پیشرو است. فناوری Startup Boost زمان باز شدن مرورگر را کاهش می‌دهد و تب های Sleep، حافظه را اشغال نخواهند کرد. حالت Efficiency در Edge می تواند عمر باتری لپ تاپ را افزایش دهد. تمرکز اصلی این مرورگر، حفظ حریم خصوصی، شخصی سازی صفحه شروع و ویژگی Collections جذاب برای انجام تحقیقات در وب است. برای مشتریان سازمانی که هنوز برای اجرای برنامه های قدیمی به اینترنت اکسپلورر متکی هستند، Edge یک حالت IE نیز ارائه می دهد.

ویژگی Collections از یک نوار کناری (sidebar) استفاده می کند که می توانید صفحات وب و تصاویر را به آن انتقال دهید، یادداشت بنویسید و سپس کل مجموعه را در Excel، OneNote یا Word به اشتراک بگذارید. این ابزار جهت سازماندهی و برنامه ریزی عالی است. حالت Immersive Reader Edge نه تنها خواندن مقالات بدون مزاحم، حذف تبلیغات و بخش های غیر ضروری را ارائه می دهد بلکه می تواند متن صفحه را به صورت صوتی بخواند. این ویژگی جملات را با لحن اصلی آنها می خواند و صرفاً کلمه به کلمه نخواهد بود.

از دیگر امکانات مهم Edge در میان بهترین مرورگر ها، می توان به ابزار اشتراک‌گذاری داخلی، قرار گرفتن تب ها در پایین صفحه به جای بالا، ابزار پیشفرض تهیه تصویر از صفحه، تخفیف های خودکار برای سایت‌های فروشگاهی و تم‌های مختلف برای زیبایی مرورگر اشاره کرد. قابلیت هایی که اخیرا  به این مرورگر افزوده شده، شامل یک پنل جانبی است که چت  new Bing AI، بخش لمسی کنترلر بازی و نوار ابزار جانبی چند وظیفه‌ای (multitasking) می شود و به شما امکان می‌دهد به خدمات شخص اول و ثالث برای شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسانی، جستجو و… دسترسی داشته باشید.

موزیلا فایرفاکس (Mozilla Firefox)

انتخاب موزیلا فایرفاکس به عنوان بهترین مرورگر

تصویر(4)

فایرفاکس، به عنوان یک پروژه متن باز از بنیاد غیرانتفاعی موزیلا، برای مدت ها مورد علاقه کاربران بوده است. این مرورگر در بسیاری از قابلیت‌ها پیشگام بوده و سازمانی که آن را توسعه می‌دهد، حفظ حریم خصوصی آنلاین را به صورت جدی در نظر می گیرد. همچنین تعداد زیادی افزونه در این مرورگر ارائه شده است. افزونه منحصر به فرد Multi-Account Containers به شما امکان می دهد چندین حساب کاری با مشخصات متفاوت را در یک سایت، مدیریت کنید. بدون آن، مجبور خواهید بود یک تب private یا مرورگر دیگری را باز نمایید تا بتوانید سشن جدید شروع کنید.

از میان بهترین مرورگر ها، مرورگر موزیلا در پشتیبانی از قابلیت‌های جدید HTML و CSS پیشتاز بوده و در حال کار روی AR (واقعیت افزوده) متن باز و استانداردهای بهبود گفتار است. این سازمان اکنون یک سرویس مدیریت رمز عبور کامل به نام Lockwise ارائه می دهد که می تواند رمزهای پیچیده ایجاد و بین دستگاه ها همگام سازی کرده و تمامی آنها را تحت یک رمز اصلی قدرتمند، ایمن سازی نماید.

اپلیکیشن های موبایل فایرفاکس، رابط‌ کاربری بسیار خوبی ارائه می‌دهند و می‌توانید یک تب صفحه وب را از هر دستگاهی به دستگاه دیگری که با حساب شما همگام‌سازی شده، ارسال کنید.

اگر این ویژگی برایتان کافی نیست، فایرفاکس یک دکمه Pocket در نوار آدرس دارد که به شما امکان می دهد با یک کلیک، صفحه موردنظر را برای مشاهده در آینده، ذخیره کنید. دکمه Reader View نیز در صفحاتی که تبلیغات زیادی در آنها وجود دارند، از بین می برد، بنابراین می توانید بدون حواس پرتی، متن را مطالعه نمایید.

این مرورگر از زیرنویس‌ ویدیوهای PiP و فرمت‌های ویدیویی HDR و AV1 نیز پشتیبانی می‌کند. این مرورگر قابلیت شخصی سازی بالایی دارد و به شما امکان می‌دهد دکمه‌های نوار ابزار را به دلخواه انتخاب و مرتب کنید. همچنین می توانید از میان تعداد زیادی از افزونه های تم که الگوها و رنگ‌های حاشیه پنجره را تغییر می‌دهند، انتخاب نمایید.

اپرا (Opera)

انتخاب اپرا به عنوان بهترین مرورگر

تصویر(5)

میزان استفاده از مرورگر اپرا بین کاربران تقریبا 2% است. اپرا برای مدت‌ها در بین مرورگرها پیشگام بوده و نوآوری‌های اولیه مانند تب، CSS و بخش جستجوی داخلی را ابداع کرده است. Opera از موتور رندر صفحه کرومیوم استفاده می کند، بنابراین به ندرت با ناسازگاری در سایت ها مواجه می شوید و عملکرد سریعی نیز دارد. این مرورگر برای تمامی پلتفرم های اصلی در دسترس است و مرورگر موبایل Opera Touch که به زیبا طراحی شده، به دسکتاپ شما متصل می شود (از طریق اسکن QR).

ویژگی های خاص اپرا به عنوان یکی از بهترین مرورگر ها، مسدود کننده تبلیغات آن است که اسکریپت های crypto-mining (استخراج ارز دیجیتال) و ردیابی را نیز بلاک می کند. انسداد تبلیغات به معنای مصرف کمتر داده نیز خواهد بود، به ویژه برای کسانی که از اینترنت یا بسته های موبایل با حجم محدود استفاده می‌کنند. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد اپرا می توان به شروع سریع صفحه و تب جدید و همچنین نوار کناری با دسترسی سریع به سرویس‌های رایج مانند WhatsApp یا Spotify اشاره نمود.

قابلیت My Flow به شما امکان می دهد صفحات وب و یادداشت ها را به راحتی بین دستگاه ها ارسال کنید. همچنین این مرورگر یک پنجره پاپ آپ ویدیو، ویژگی Pinboard شبیه به Collections در Edge و ابزار Workspace را ارائه می کند که به شما امکان می‌دهد بر اساس عملکرد، تب ها را ایجاد کنید. اپرا به صورت اختصاصی یک کیف پول رمزنگاری شده را ارائه می دهد که از اکثر توکن های محبوب پشتیبانی می کند.

اپرا یک نسخه مختص بازی به نام Opera GX دارد و اخیراً یک موتور بازی (gaming engine) خریداری کرده است و بیشتر به سمت این موضوع حرکت می کند.

جمع بندی

از نظر رتبه بندی، در زمان نگارش این مقاله گوگل کروم، سافاری و مایکروسافت اج در حال حاضر از بهترین مرورگر ها هستند اما مرورگرهای دیگری نیز وجود دارند که کاربران می توانند از میان آنها انتخاب کنند. در این مقاله مرورگرهای برتر به همراه مقایسه ویژگی ها و ابزارهای اصلی آنها جمع آوری شده است. علاوه بر این، برخی از ویژگی های کلیدی مرورگرهای محبوب شرح داده شد تا بتوانید مرورگر مناسب را برای خود انتخاب نمایید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *