مراحل انتخاب شارژر لپ تاپ
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

چگونه باید شارژر لپ تاپ مناسب را بیابید؟

یافتن شارژر لپ تاپ مناسب و جایگزین کردن آن با شارژر معیوب اهمیت بالایی دارد. استفاده از شارژر سایر لپ تاپ ها ممکن است در بلند مدت باعث آسیب رساندن به لپ تاپ شما شود، به خصوص اگر ولتاژ آن متفاوت باشد. برای پیدا کردن شارژر مناسب برای لپ تاپ خود، کافی است این 3 مرحله ساده را دنبال نمایید:

مرحله 1: چگونه باید شماره مدل شارژر لپ تاپ خود را بیابید

می توانید مدل شارژر لپ تاپ را در میان مشخصات آداپتور برق بیابید.

برای مثال، در ادامه می توانید تصویری از آداپتور AC لپ تاپ Dell را مشاهده نمایید:

شماره مدل شارژر لپ تاپ

تصویر(1)

برای یافتن شماره مدل شارژر، به دنبال کلمه "Model" باشید. حروف و اعدادی که بعد از آن قرار دارند، شماره مدل را تشکیل می‌دهند. در مثال بالا، مدل شارژر "LA65NS2-01" می باشد. سپس کافی است مدل لپ تاپ را در گوگل جستجو کنید. در صفحه نتایج می توانید لیستی از محصولات موجود در فروشگاه های آنلاین را مشاهده نمایید. در میان نتایج جستجو، ممکن است شارژرهای سازگار با لپ‌تاپ خود را بیابید.

جستجوی شماره مدل شارژر لپ تاپ

تصویر(2)

با کلیک روی یکی از نتایج، می توانید تمام جزئیات شارژر لپ تاپ موردنظر را مشاهده کنید.

جزئیات شارژر لپ تاپ

تصویر(3)

اما از بین تمام اطلاعات موجود در صفحه مشخصات شارژر، این دو مورد مهم هستند و باید به آن توجه نمایید:

  • نوع و قطر پین (در این مثال، 7.4 میلی متر است)
  • خروجی (در این مثال، 19.5 ولت، 3.34 آمپر، 65 وات است)

در ادامه دلیل اهمیت این اعداد و مشخصات ذکر شده است:

مرحله 2: چگونه اندازه و خروجی پین شارژر لپ تاپ خود را پیدا کنید

صرفا با استفاده از مدل شارژر، یافتن یک شارژر جایگزین بسیار خطرناک است زیرا گاهی اوقات یک مدل خاص، اندازه‌های مختلفی برای پین و خروجی ولتاژ دارد. اگر نوع یا اندازه پین اشتباه باشد، هرگز به سوکت لپ‌تاپ شما متصل نمی‌شود و نمی‌تواند آن را شارژ کند. همچنین، اگر ولتاژ خروجی اشتباه باشد، ریسک آسیب جدی به اجزای لپ‌تاپ شما وجود دارد.

بنابراین، برای اطمینان از اینکه شارژر جایگزینی که تهیه می‌کنید مناسب لپ‌تاپ شما است، حتماً نوع پین، قطر و ولتاژ خروجی آن را با شارژر اصلی لپ‌تاپ خود مطابقت دهید.

گام 2A: نوع پین

برای ساده‌تر شدن کار، در این راهنما به کانکتورهای لپ‌تاپ‌های Surface از مایکروسافت و مک‌بوک از اپل پرداخته نمی شود. به دلیل خاص بودن، شناسایی آنها آسان است. بنابراین، با دو دسته اصلی از پین‌های لپ‌تاپ طرف هستید که پین سوزنی (Slim Tip) و پین گرد (Round Tip) می باشند. در ادامه می توانید برخی از رایج‌ترین کانکتورهای پین در بازار را مشاهده نمایید:

نوع پین شارژر لپ تاپ

تصویر(4)

احتمالاً اگر از لپ‌تاپ لنوو استفاده می‌کنید، یک پین سوزنی (Slim Tip) دارید که معمولاً فقط یک اندازه دارد. بنابراین، تنها نکته‌ای که باید به آن توجه نمایید، میزان ولتاژ خروجی شارژر است. اگر لپ‌تاپ شما از پین گرد استفاده می‌کند، باید قطرهای داخلی و خارجی شارژر اصلی را اندازه‌گیری نمایید.

قطرهای داخلی و خارجی پین شارژر

خوشبختانه، بسیاری از فروشگاه‌هایی که شارژر ارائه می کنند، اندازه‌های کانکتور لپ‌تاپ را در شرح یا جدول مشخصات محصول ذکر می‌ نمایند. این اندازه‌ها به صورت «قطر خارجی * قطر داخلی»، مثلاً ۴.۵*۳.0 میلی‌متر یا به اختصار ۴۵۳۰ نوشته می‌شوند.

اگر اطلاعات دقیقی نداشتید، باید شخصا قطرهای داخلی و خارجی پین شارژر اصلی لپ‌تاپ خود را اندازه‌گیری کنید و سپس آن را با قطرهای پین شارژر جایگزین، مقایسه نمایید. دقت کنید که این ابعاد باید کاملاً یکسان باشند، در غیر این صورت، شارژر به پین لپ‌تاپ شما متصل نخواهد شد.

قطر پین شارژر لپ تاپ

تصویر(5)

گام 2B: خروجی شارژر لپ تاپ (ولتاژ، آمپر، وات)

برای مشاهده خروجی، کافی است روی بدنه آداپتور AC خود به کلمه «Output» توجه کنید.

خروجی شارژر لپ تاپ

تصویر(6)

خروجی ولتاژ و توان شارژر

به عنوان مثال، خروجی شارژر لپ تاپ مورد نظر، 19.5V * 3.34A است. برای محاسبه‌ توان خروجی از فرمول "توان = ولتاژ x جریان" استفاده نمایید:

ولتاژ: 19.5 ولت

جریان: 3.34 آمپر

توان: 65 وات (تقریباً، چون در واقع 65.13 است)

برای یافتن شارژر مناسب، بهتر است مشخصات خروجی شارژر اصلی و جایگزین، کاملاً مشابه باشند اما در واقع، تنها ولتاژ خروجی باید کاملاً یکسان یا حداکثر ۱ ولت با شارژر اصلی تفاوت داشته باشد.

نکته‌ مهم: جریان (آمپر) و توان (وات) نباید پایین‌تر از شارژر اصلی باشند اما می‌توانید از شارژرهایی با جریان و توان بالاتر استفاده کنید.

به طور خلاصه:

  1. آداپتور AC اصلی خود را بررسی نمایید. مدل آن را بیابید تا بتوانید در گوگل جستجو کنید.
  2. قطر پین و خروجی شارژر لپ تاپ اصلی خود را بررسی کرده و آنها را با مشخصات موجود در فروشگاه های آنلاین مقایسه نمایید. مطمئن شوید که مشخصات یکسان هستند.

هم اکنون که می دانید چگونه شارژر لپ تاپ مناسب را برای جایگزینی شارژر قدیمی پیدا کنید، وقت آن است که بهترین گزینه را برای برآوردن نیازهای خود انتخاب نمایید.

گام 3: انتخاب شارژر جایگزین

در این مرحله، دو راه پیش روی شما است:

1. شارژر اصلی یا مشابه (OEM/3rd party):

شارژرهای OEM: این شارژرها توسط سازنده‌ لپ‌تاپ شما تولید می‌شوند و کیفیت و کارایی بالایی دارند اما معمولاً قیمت آنها از شارژرهای مشابه (Third-party) بیشتر است.

شارژرهای مشابه: این شارژرها توسط شرکت‌های دیگر تولید می‌شوند اما از نظر کیفیت و کارایی مشابه شارژرهای OEM هستند. قیمت این شارژرها معمولاً از شارژرهای OEM ارزان‌تر است.

شارژرهای چندکاره: شارژرهای چند کاره می‌توانند برای انواع لپ‌تاپ‌ها با ولتاژهای مختلف استفاده شوند. این شارژرها معمولاً دارای چندین کانکتور مختلف هستند که می‌توانید از بین آنها کانکتور مناسب لپ‌تاپ خود را انتخاب کنید.

خرید شارژر جایگزین: مدل اصلی یا مشابه

شارژر مشابه از شرکت‌های غیر اصلی (Third-party)

می‌توانید با دنبال کردن مراحل جستجو و مراجعه به فروشگاه‌های آنلاین مانند آمازون و…، یکی از نتایج مربوط به شارژرهای مشابه را انتخاب و خریداری کنید.

شارژر اصلی از سازنده‌ لپ‌تاپ (OEM)

یافتن این مدل ممکن است کمی سخت و حتی گران‌تر باشد. در این نوع شارژرها دو حالت وجود دارد:

آداپتور AC ساخته شده توسط شرکت‌های دیگر برای برند لپ‌تاپ شما: برخی برندها مانند لایتون، اکبل و دلتا، برای شرکت‌های اصلی تولیدکننده لپ‌تاپ، آداپتورهای AC تولید می کنند.

آداپتور AC ساخته شده توسط خود برند لپ‌تاپ: معمولا سامسونگ، لنوو و HP خودشان آداپتورهای AC لپ‌تاپ‌هایشان را تولید می‌کنند.

برای یافتن چنین شارژرهایی، ابتدا به لوگوی روی آداپتور اصلی خود توجه کنید. مثلا در تصویر زیر، لوگوی لایتون دیده می‌شود.

شارژر لپ تاپ اصلی یا غیر اصلی

تصویر(7)

سناریو 1: شارژر اصلی توسط شرکت دیگری تولید شده است

اگر شارژر اصلی لپ‌تاپ توسط شرکتی مانند لایتون ساخته شده باشد، بهترین راهکار این است که عبارت "مدل شارژر لپ تاپ برند اصلی + نام شرکت سازنده" را در گوگل جستجو کنید. برای مثال، عبارت جستجوی شما باید مانند "liteon pa-1900-34" باشد.

با این حال، روش فوق همیشه کارآمد نیست. این احتمال وجود دارد که شارژر تقلبی دریافت کنید زیرا تشخیص نسخه اصلی از نسخه تقلبی بسیار دشوار خواهد بود. شارژر تقلبی ممکن است برخی ویژگی‌های ایمنی را نداشته باشد و به لپ‌تاپ شما آسیب جبران ناپذیری وارد کند.

یک روش جایگزین، خرید شارژر از فروشگاه‌های کامپیوتر یا لوازم الکترونیکی معتبر می باشد. کافی است لپ‌تاپ و شارژر اصلی را همراه خود ببرید. به این ترتیب، کارکنان فروشگاه می‌توانند شارژر مناسب را شناسایی کرده و عملکرد شارژر جدید را نیز آزمایش کنند.

سناریو 2: شرکت ارائه دهنده لپ‌تاپ، شارژر را تولید کرده است

در این حالت، بهترین روش مراجعه به وب سایت رسمی برند لپ‌تاپ می باشد. اگر وب سایت دارای بخش جستجو است، می‌توانید مدل شارژر خود را وارد کرده و نتایج را مشاهده نمایید. در غیر این صورت، می‌توانید بخش مربوط به خرید لوازم جانبی را پیدا کرده و در لیست آداپتورها به دنبال مدل شارژر خود بگردید.

در تصویر زیر می توانید لیست برخی از شارژرهای موجود در سایت لنوو را مشاهده کنید.

شارژر لپ تاپ لنوو

تصویر(8)

شارژر چندکاره

شارژر لپ تاپ چندکاره

تصویر(9)

شارژرهای چندکاره، طیف وسیع دستگاه ها از انواع گوشی‌های هوشمند گرفته تا تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها را شارژ می‌کنند. جالب‌تر اینکه از نظر اندازه تقریباً هم‌اندازه و حتی می‌توان گفت به کوچکی شارژر گوشی موبایل هستند.

دلیل کارایی بالای شارژرهای چندکاره در ادامه آمده است:

  1. راز قدرت شارژرهای چندکاره در فناوری USB-C و قابلیت Power Delivery (PD) نهفته است. PD مانند زبانی مشترک کار می‌کند و با دستگاه‌های شما، از جمله لپ‌تاپ‌ها، ارتباط برقرار می‌ نماید تا دقیقا همان ولتاژی را که نیاز دارند تامین کند.
  2. مزیت دیگر این است که می‌توانید از شارژرهایی با توان (وات) و جریان (آمپر) بالاتر استفاده کنید. نگران نباشید، دستگاه شما فقط به اندازه نیاز خود شارژ دریافت می‌کند (برخلاف ولتاژ که ثابت است).
  3. اکثر شارژرهای چندکاره علاوه بر پورت USB-C برای دستگاه‌های پرمصرف، دارای پورت USB-A برای دستگاه‌های کم‌مصرف نیز هستند.
  4. همچنین می‌توانید آداپتوری تهیه کنید که کانکتور USB-C را به پین مخصوص لپ‌تاپ شما تبدیل نماید.

برای مثال، اگر یک شارژر USB-C با توان 65 واتی دارید، می‌توانید هر دستگاهی را که انرژی مورد نیاز آن برابر یا کمتر از 65 وات است مانند هدفون، گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، دوربین‌ها و طیف وسیعی از لپ‌تاپ‌ها را شارژ کنید.

مواردی که برای استفاده از شارژر چندکاره با لپ تاپ نیاز دارید:

  • شارژر چندکاره USB-C (با قدرت برابر یا بالاتر)
  • کابل USB-C (با قدرت برابر یا بالاتر)
  • آداپتور USB-C به پین لپ تاپ (گزینه ای را انتخاب کنید که با نوع و قطر پین شارژر اصلی شما مطابقت داشته باشد)

سوالات متداول

اگر شارژر لپ تاپ را گم کرده باشید چه راه حلی برای خرید شارژر مشابه وجود دارد؟

حتی اگر شارژر لپ تاپ شما گم شده باشد، هنوز هم می‌توانید با تشخیص مدل لپ‌تاپ، جایگزین مناسبی پیدا کنید.

نکته مهم: برای پیدا کردن مدل دقیق لپ‌تاپ خود به نام آن مانند "Lenovo Yoga 500-14ACL" نیاز دارید، نه فقط سری مدل مانند "Lenovo Yoga 500". به این دلیل که مدل‌های مختلف در یک سری، ممکن است از شارژرهای لپ‌تاپ با ولتاژ یا توان متفاوت استفاده کنند.

چگونه مدل لپ‌تاپ خود را پیدا کنید؟

الف) بررسی زیر لپ‌تاپ:

لپ‌تاپ خود را برگردانید و به زیر آن نگاه کنید.

در برچسبی که اطلاعات مختلفی روی آن نوشته شده است، به دنبال Model باشید. نام مدل معمولاً با اعداد و حروف همراه است، مانند مثال ذکر شده "Lenovo Yoga 500-14ACL".

یافتن شارژر لپ تاپ مناسب

تصویر(10)

ب) اگر متن‌های قسمت زیرین تار یا ساییده شده‌اند، می‌توانید لپ تاپ خود را روشن کرده و آن را در اطلاعات سیستم پیدا کنید.

یافتن شارژر لپ تاپ مناسب از طریق مدل لپ تاپ

تصویر(11)

برای کاربران ویندوز:

  • وقتی در دسکتاپ ویندوز هستید، دکمه ویندوز+Q را فشار دهید یا روی نوار جستجو کلیک کنید.
  • "System Information" را تایپ نمایید.
  • به دنبال "System Model" باشید. برای مثال "81JS"

در نهایت در گوگل نوع شارژر لپ تاپ خود را جستجو نمایید.

آیا می‌توان از شارژر با توان بالاتر یا متفاوت برای لپ‌تاپ استفاده کرد؟

بله اما به شرط رعایت نکات زیر:

  • ولتاژ شارژر: فقط مجاز به استفاده از شارژری با همان ولتاژ هستید. هرگز از شارژری با ولتاژ بالاتر یا پایین‌تر استفاده نکنید. ولتاژ نامناسب می‌تواند باعث داغ شدن بیش از حد، خاموش شدن ناگهانی یا حتی آسیب به باتری و مدارهای لپ‌تاپ شود.

مثال: اگر شارژر اصلی لپ‌تاپ شما ۲۰ ولت است، می‌توانید از شارژری با ولتاژ بین ۱۹ تا ۲۱ ولت استفاده کنید.

  • توان و جریان شارژر: شما می‌توانید از شارژری با توان (وات) و جریان (آمپر) بالاتر از شارژر اصلی استفاده کنید زیرا برخلاف ولتاژ، لپ‌تاپ فقط به اندازه نیاز خود از جریان و توان شارژر بهره می برد.

مقدار جریان و توان مورد نیاز لپ‌تاپ، به برنامه‌های در حال اجرا بستگی دارد. شارژر اصلی با توجه به محاسبات سازنده دارای حداکثر توان لازم برای لپ‌تاپ است.

استفاده از شارژری با جریان پایین‌تر می‌تواند باعث شارژ نشدن یا شارژ بسیار کند لپ‌تاپ شود و حتی به لپ‌تاپ یا شارژر آسیب برساند. به طور خلاصه، هنگام انتخاب شارژر جایگزین فقط به ولتاژ توجه کنید و مطمئن شوید با شارژر اصلی یکسان است یا حداکثر ۱ ولت اختلاف دارد. برای توان و جریان، می‌توانید از مقادیر بالاتر استفاده نمایید اما هرگز پایین‌تر را انتخاب نکنید.

سخن پایانی

در این مقاله، به بررسی سه مرحله آسان برای یافتن شارژر لپ تاپ مناسب پرداخته شد. با دنبال کردن این مراحل، می‌توانید شارژری با ولتاژ، توان و جریان مناسب برای لپ‌تاپ خود یافت و از آسیب رسیدن به دستگاه خود جلوگیری نمایید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *