آشنایی با تاریخچه موتورهای جستجو و هدف از ایجاد آنها
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

آشنایی با تاریخچه موتورهای جستجو و هدف از ایجاد آنها

هدف کلیه موتورهای جستجو یافتن و سازماندهی داده های موجود در اینترنت است. قبل از توسعه موتورهای جستجو، اینترنت مجموعه ای از سایت های پروتکل انتقال فایل (FTP) بود که در آن کاربران برای یافتن فایلهای اشتراکی خاص، جستجو انجام می دادند. با افزایش لیست اصلی سرورهای وب که به اینترنت وصل می شدند World Wide Web به واسطی برای دسترسی به اینترنت تبدیل شد و نیاز به یافتن و سازماندهی کردن پرونده های توزیع شده بر روی سرورهای FTP وب افزایش یافت. به همین دلیل موتورهای جستجو شروع به هدایت  آسان تر فایل ها، بر روی سرورها در اینترنت کردند.

با جستجوی کاربران در وب برای کلمات کلیدی، موتورهای جستجو با محاسبه میزان ارتباط کلمات کلیدی بین صفحات مختلف، پاسخ هایی را بر اساس آنچه موتور در فهرست خود  ذخیره کرده است، انجام می دهد. موتورها صفحات را مرتب می کنند و عباراتی را که نزدیک به کلید واژه های جستجو شده هستند، جمع می کنند. صفحات با توجه به بیشترین اهمیت محتوا، رتبه بندی می شوند و ترتیب  این رتبه بندی تا حد زیادی به محبوبیت و موفقیت سایت ها بستگی دارد.

پیشرفت موتورهای  جستجو از کجا آغاز شد؟

نیاز به موتورهای جستجو برای اولین بار در سال 1945 ذکر شد. در آن زمان مهندس و دانشمند آمریکایی وانوار بوش مقاله ای در ماهنامه اقیانوس اطلس با مفهوم زیر چاپ نمود:

"اطلاعات بسیار فراتر از توانایی فعلی ما برای استفاده واقعی از رکورد ها است. یک رکورد، اگر برای علمی مفید باشد، باید بطور مداوم مورد استفاده قرار گیرد و آن را ذخیره کرد. عدم توانایی ما در دستیابی به رکورد عمدتاً ناشی از مصنوعی بودن سیستم های نمایه سازی است. ذهن انسان به این روش کار نمی کند. این کار به صورت مشارکتی صورت می گیرد."

موتورهای جستجو مدرن

موتورهای جستجوی مدرن الگوریتم های جستجوی پیچیده ای دارند. این الگوریتم ها به منظور بهبود عملکرد آنها بطور مداوم بهبود یافته، مورد استفاده قرار گرفته و گسترش می یابند. موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ، DuckDuckGo و Qwant مجموعه ای پیشرفته از الگوریتم ها را دارند. آنها فراتر از نتایج جستجوی سنتی، جستجو انجام می دهند.

جدول زمانی پیشرفت موتورهای جستجو

تصویر(1)

Archie در(1990)، اولین ابزاری بود که توسط Alan Emtage و L. Peter Deutsch برای نمایه سازی ایجاد شد و اولین موتور جستجوی اساسی محسوب می شود. آنچه به عنوان پروژه در دانشگاه مک گیل مونترال آغاز شد، نمایه ای بود که زمینه ساز فعالیت وب جهانی قرار گرفت. گوفر، که در سال 1991 توسط دانشجویان دانشگاه مینه سوتا منتشر شد، پروتکلی بود که برای نمایه سازی و جستجوی اسناد به صورت آنلاین به عنوان شکلی از FTP استفاده می شد.

تصویر (2)

Lycos در (1993)، به عنوان یک پروژه دانشگاهی ایجاد شد، اما اولین پروژه ای بود که توانست به موفقیت در موتورهای جستجوی تجاری دست یابد. در سال 1999، Lycos پر بازدید ترین موتور جستجوی جهان بود و در 40 کشور جهان در دسترس قرار داشت.

تصویر(3)

یاهو! (1994)، در دانشگاه استنفورد توسط جری یانگ و دیوید فیلو (هر دو دانشجوی مقطع مهندسی برق) ایجاد شد و یک پورتال وب و موتور جستجوگر پیشرفته می باشد.

یاهو شامل ویژگی هایی از قبیل موتور جستجو، سرویس ایمیل، دایرکتوری و انتشار خبر، به عنوان یک مجموعه ساده از وب سایت های مورد علاقه Yang و Filo آغاز به کار کرد. در ابتدا "راهنمای جری و دیوید به شبکه جهانی وب" خوانده می شد، اما با افزایش محبوبیت این سایت، به یاهو تغییر نام پیدا کرد.

تصویر(4)

Web Crawler در (1994)، توسط برایان Pinkerton WebCrawler ایجاد شد و اولین خزنده ای بود که صفحات کامل را بصورت آنلاین فهرست بندی می کرد. AOL با استفاده از فناوری شبکه خود، WebCrawler را خریداری کرد و هنگامی که Excite،Web Crawler  را خریداری کرد، AOL برای اجرای برنامه NetFind از Excite استفاده کرد. WebCrawler یکی از موتورهای جستجوی بنیادی بود. 

تصویر(5)

AltaVista در (1995)، زمانی محبوب ترین موتور جستجو در زمان خود بود. این امر به دلیل دو عامل متفاوت از هم عصران خود بود. آلتا ویستا از خزنده چند رشته‌ای (اسکوتر) استفاده کرد که صفحات وب بیشتری از آنچه که مردم در آن زمان می دانستند را دربرمی گرفت. این مورد تا سال 1996 AltaVista تنها ارائه دهنده نتایج جستجو برای یاهو بود. در سال 2003 آلتا ویستا توسط Overture Services، Inc. خریداری و پس از چند ماه مجددا توسط یاهو خریداری شد.

تصویر(6)

 

WiseNut در (2001)، یک موتور جستجوی مبتنی بر خزنده و متعلق به Looksmart بود که به عنوان نسخه بتا معرفی شد. در ابتدا این سایت با استفاده از یک فناوری به نام WiseGuide به یک پایگاه داده غیراصولی و خوشه بندی شده خودکار معروف شد. Looksmart WiseNut را در سال 2002 خریداری کرد و سرانجام در سال 2007 ، WiseNut بسته شد.

تصویر (7)

Excite در(1995)، ابتدا با عنوان "Architext" توسط دانشجویان دانشگاه استنفورد تاسیس شد، Excite با خریداری دو موتور جستجو (Magellan و WebCrawler) رسماً راه اندازی و قراردادهای اختصاصی با مایکروسافت و اپل امضا کرد. دانشجویان استنفورد، لری پیج و سرگئی برین ابتدا پیشنهاد فروش استارتاپ خود، "گوگل" را به قیمت یک میلیون دلار به تیم Excite دادند و این پیشنهاد با استقبال همراه نشد. پس از آن گوگل به یک شرکت 180 میلیارد دلاری تبدیل شد و هم اکنون Excite به عنوان یک درگاه شخصی با نام My Excite مورد استفاده قرار می گیرد.

تصویر(8)

 

Hotbot در (1996)، موتور جستجوگر محبوبی که  در دهه 90 توسط مجله Wired راه اندازی شد  و در حال حاضر متعلق به Lycos می باشد.

تصویر(9)

Dogpile در (1996)، یک موتور جستجو بود که توسط آرون فلین ساخته شد و پس از مدت کوتاهی از ساخت  آن به Go2net فروخته شد. اکنون نتایج Dogpile از Google ، Yahoo و Yandex سرچشمه می گیرند.

تصویر(10)

گوگل (1996)، توسط دانشجویان تحقیقاتی استنفورد، لری پیج و سرگئی برین شروع به کار کرد. آنها یک موتور جستجو ایجاد کردند که براساس تعداد وب سایت هایی که به یک صفحه  لینک داشتند، وب سایت ها را رتبه بندی می کرد. پیش از این موتورهای جستجو، سایتها را براساس تعداد دفعاتی که اصطلاح مورد جستجو(اصطلاحی که بر اساس آنها سرچ صورت گرفته است) در صفحه وب ظاهر می شد، رتبه بندی می کردند. این استراتژی امروزه موفق ترین  موتور جستجوی جهان را تشکیل  داده است.

تصویر(11)

 

MSN Search در (1998)، موتور مورد استفاده مایکروسافت بود که نتایج جستجوی Inktomi و بعداً Looksmart را به کار می گرفت. در سال 2006 مایکروسافت شروع به انجام جستجوهای تصویری کرد و MSN با عنوان Windows Live Search ، نامگذاری شد و سرانجام به Bing تبدیل شد که جایگزین موتور جستجوی Yahoo می باشد.

تصویر (12)

ASK در (1996)، توسط گرت گرونر و دیوید وارتن در برکلی، کالیفرنیا طراحی  شد و ابتدا با عنوان "AskJeeves.com" منتشر گردید. هدف این موتور جستجو این بود پاسخ سوالاتی که به زبان عادی مطرح  و طبقه شده اند را در اختیار کاربران قرار دهد. در سال 2005 در دسترس IAC قرار گرفت و با بیش از 100 میلیون کاربر همچنان در حال رشد است.

تصویر (13)

 Teoma به معنای "متخصص" در زبان ایرلندی، موتور جستجوی ایجاد شده در سال 2000 توسط استادان آپوستولوس گرازولیس و تائو یانگ در دانشگاه راتجرز بود. فناوری خاص Teoma با محوریت یک الگوریتم است که  به یک لینک در صورتی که از نظر محتوا و موضوع مشابه  لینک های با رنک بالاتر باشد اجازه دسترسی داده خواهد شد. Teoma در سال 2001 توسط Ask Jeeves خریداری و به عنوان Ask.com دوباره معرفی شد.

تصویر (14)

Infoseek در (1994)، توسط استیو کیرش آغاز به کار کرد. در ادامه توسط شرکت Walt Disney در سال 1998 خریداری شد و با Starwave ادغام گردید تا به  go.com تبدیل شود. سرانجام با یاهو جایگزین شد و اکنون دیگر وجود ندارد.

تصویر (15)

Overture در (1998)، ابتدا "GoTo" نامگذاری شد، جایی که فهرست های برتر با هزینه هر کلیک یا پرداخت به ازای هر کلیک فروخته می شدند. در سال 2000، آنها با قرار دادن لیست های پرداخت شده در موتورهای جستجو، کار خود را آغاز کردند و این موتور جستجو سرانجام در سال 2003 توسط یاهو خریداری شد.

تصویر (16)

Alltheweb در (1999)، از سال 1994 توسط جستجوی FTP، از دانشگاه علم و فناوری نروژ، آغاز به کار کرد و سپس به جستجو و انتقال سریع و یا سریع تر تبدیل شد. گفته می شود Alltheweb زمانی رقیب گوگل محسوب می شد، اما هنگام خرید Overture در سال 2003، تعداد کاربران کاهش یافت.

تصویر (17)

AOL Search،در سال 1995، Web Crawler را خریداری کرد و پس از مدت زمان اندکی ، AOL موتور جستجوی خود را راه اندازی نمود و آن را AOL Search نامید. 

 

تصویر (18)

Ixquick.com یک موتور metasearch است که یک سرویس پروکسی به نام StartMail را برای محافظت از حریم خصوصی  Ixquick و سرویس ایمیل ارائه می دهد. این پروکسی در سال 2005 راه اندازی شد و شامل یک الگوریتم metasearch مهندسی شده است. Ixquick که به  حریم خصوصی اختصاص دارد، ضبط آدرسهای IP را به کلی کنار گذاشته و تنها از یک کوکی تنظیم شده استفاده می نماید که تنظیمات جستجوی کاربر را برای جستجوهای بعدی به خاطر می سپارد و پس از گذشت 3 ماه در صورت عدم  بازگشت کاربر به صفحه اصلی موتور جستجو، اطلاعات حذف می شود. 

تصویر(19)

 StartPage در یک موتور جستجوی ایمن است، به این معنی که تمام نتایج را مشابه Google نمایش می دهد، اما از Ixquick برای محافظت از حریم خصوصی استفاده می کند و به کاربران امکان جستجو در یک حریم خصوصی ایمن  را می دهد.

تصویر(20)

DuckDuckGo در(2008)، شناخته شد. موتور جستجوگری است که هیچ اطلاعاتی در مورد کاربر ذخیره نمی کند و به اشتراک نمی گذارد. نتایج DuckDuckGo از سایر موتورهای جستجو مانند یاهو، Search Boss، ویکی پدیا، Wolfram و غیره گرفته می شود.

 

جمع بندی:

با توجه به حجم بالای اطلاعات در سطح اینترنت، قطعا دسترسی به یک مورد خاص از بین این حجم اطلاعات بسیار دشوار است. با بروز شدن تکنولوژی موتورهای جستجو و استفاده از الگوریتم های کارآمد، امروزه با اطمینان بیشتری می توان به نتایج یافت شده اعتماد نمود. در این بین انتخاب یک موتور جستجو که دارای دیتابیس غنی و الگوریتم پویایی است می تواند کارگشا باشد. در مقاله فوق تلاش شد تا زمان آغاز به کار موتور های جستجوی مختلف شرح داده شود تا بتوان اطلاعات مختصری در خصوص تاریخچه جستجو در اینترنت ارائه نمود.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *