مطالب ویژه مشترکین RSS
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

نحوه نمایش محتوا فقط به مشترکین RSS در وردپرس

تمایل دارید در وردپرس محتوا را فقط به مشترکین RSS نشان دهید؟ RSS یا Really Simple Syndication شاید به اندازه شبکه های اجتماعی محبوب نباشد اما برخی افراد هنوز از آن برای پیگیری وبلاگ های مورد علاقه خود استفاده می کنند. اگر مشترک RSS دارید، می توانید به آنها محتوای اختصاصی ارائه دهید. در این مقاله توضیح داده می شود که چگونه در وردپرس محتوا را از کاربران عادی پنهان کنید و فقط به مشترکین RSS نمایش دهید.

چرا باید به مشترکین RSS در وردپرس محتوای اختصاصی ارائه دهید؟

ارائه محتوای اختصاصی به مشترکین RSS می تواند یک معامله برد-برد برای وب سایت وردپرسی شما باشد. از طرفی برای کاربران دلیلی ایجاد می کند تا مشترک فید RSS شما شوند و بدین ترتیب اطمینان حاصل کنند که مطالب جدید را از دست نمی دهند. این محتوای اختصاصی می تواند شامل هر چیزی از دسترسی زودهنگام به پادکست های جدید تا یک قرعه کشی انحصاری برای برنده شدن جوایز هیجان انگیز باشد.

از سوی دیگر، به عنوان صاحب وب سایت، در نظر گرفتن پاداش برای وفاداری افراد می تواند باعث شود کاربران درگیر شده و جهت دریافت محتوای بیشتر بازگردند که این موضوع برای وب سایت های جدید جهت جذب مخاطب بسیار مفید است.

نمایش محتوا صرفا به مشترکین RSS، نیازمند افزودن کد سفارشی در فایل functions.php سایت وردپرسی شما است. برای افراد مبتدی، به جای ویرایش مستقیم فایل functions.php، از افزونه‌ WPCode استفاده می شود.

WPCode بهترین افزونه‌ موجود در مخزن وردپرس برای کار با قطعه کدها است. این افزونه به شما امکان می‌دهد تا بدون دستکاری مستقیم فایل‌های قالب وردپرس، قطعه کدها را به وب سایت خود اضافه نمایید. بدین ترتیب، احتمال اینکه ‌وب‌سایت‌‌تان با خطا مواجه شود، بسیار پایین می‌آید.

پس از نصب افزونه، باید از پنل مدیریت وردپرس به Code Snippets » + Add Snippet بروید. سپس، گزینه‌ Add Your Custom Code (New Snippet) را انتخاب کنید و روی دکمه‌ Use snippet کلیک نمایید.

افزونه‌ WPCode

تصویر(1)

اکنون می توانید یکی از آموزش های وردپرسی را در ادامه دنبال کنید. 

روش ۱: نمایش قطعه کدهای اختصاصی صرفا به مشترکین RSS وردپرس

اگر تمایل دارید پست عادی در وبلاگ ایجاد کنید اما یک قطعه کد اختصاصی فقط برای مشترکین RSS خود قرار دهید، می‌توانید از این روش استفاده نمایید. این کد یک بخش خاص محتوای پست را از بازدیدکنندگان معمولی پنهان می‌کند و فقط به مشترکین RSS شما نمایش می‌دهد. ابتدا برای قطعه کد خود یک نام انتخاب کنید (مثلا Show Specific Content for RSS). سپس، نوع کد را به «PHP Snippet» تغییر دهید.

محتوای اختصاصی برای مشترکین RSS

تصویر(2)

پس از آن، ادامه دهید و کد زیر را در کادر پیش نمایش کد اضافه کنید:

این تابع بررسی می کند که آیا درخواست جاری برای دریافت فید RSS است یا خیر. اگر چنین باشد، این تابع محتوایی که در تگ های شورتکد [showcontentrss] مشخص شده است را نمایش خواهد داد.

بعد از اینکه کد را اضافه کردید، کمی به پایین اسکرول نمایید تا مطمئن شوید که «Insert Method» روی «Auto Insert» و «Location» روی «Run Everywhere» تنظیم شده است. سپس، روی دکمه‌ «Inactive» کلیک کنید تا به «Active» تغییر پیدا کند و در نهایت دکمه‌ «Save Snippet» را انتخاب نمایید.

قطعه کدهای اختصاصی برای مشترکین RSS

تصویر(3)

حال برای ساخت یک پست جدید، ویرایشگر بلوک گوتنبرگ را باز کنید. سپس در هر جای صفحه می توانید روی دکمه‌ «+» برای افزودن بلوک کلیک کرده و بلوک «کد کوتاه» را انتخاب نمایید.

ابزارک افزودن کد کوتاه افزونه‌ WPCode

تصویر(4)

داخل بلوک کد کوتاه جدیدتان، به سادگی تگ‌های [showcontentrss] و [/showcontentrss] را اضافه کنید. بعد از آن، می‌توانید هر متنی را که تمایل دارید بین این تگ‌ها بنویسید.

افزودن کد کوتاه افزونه‌ WPCode

تصویر(5)

بعد از انجام این کار، پست خود را منتشر نمایید. هنگامی که شما مانند یک بازدیدکننده‌ معمولی از ‌وب‌سایت‌ خود دیدن می‌کنید، محتوایی که داخل کد کوتاه قرار گرفته است را مشاهده نخواهید کرد. با این حال، اگر محتوای خود را از طریق یک فید خوان RSS باز نمایید، قابل رویت است.

روش ۲: نمایش پست‌های خاص وبلاگ فقط به مشترکین RSS

اولین قدم این است که برای قطعه کد خود یک نام انتخاب نمایید (مثلا Exclude Specific Posts for RSS). مطمئن شوید که نوع کد را نیز به «PHP Snippet» تغییر دهید.

نمایش پست‌های خاص وبلاگ فقط به مشترکین RSS

تصویر(6)

این تابع، شناسه‌ پست‌هایی که تمایل دارید از دید عموم پنهان کنید و تنها به مشترکین RSS نمایش دهید را مشخص می‌کند. اعداد آرایه را با شناسه‌ پست‌های دلخواه خود جایگزین نمایید.

برای مشاهده شناسه هر پست، ابتدا آن را در حالت ویرایش باز کرده و طبق تصویر زیر از بخش کادر جستجوی مرورگر، شناسه را دریافت نمایید.

شناسه پست‌های خاص برای نمایش به مشترکین RSS

تصویر(7)

بعد از اینکه این کار را انجام دادید، کمی به پایین اسکرول نمایید تا مطمئن شوید «Insert Method» روی «Auto Insert» و «Location» روی «Run Everywhere» تنظیم شده است. سپس کد را روی «Active» قرار دهید و روی دکمه‌ «Save Snippet» کلیک کنید.

تنظیم محتوای برای RSS reader

تصویر(8)

اگر کد درست کار کند، هنگامی که با مرورگر خود به ‌وب‌سایت‌ مراجعه می‌کنید، پست‌های وبلاگ را مشاهده نخواهید کرد اما در یک RSS reader قابل رویت هستند. هر بار که یک پست اختصاصی وبلاگ را برای مشترکین RSS منتشر می‌کنید، باید شناسه‌ پست‌ها را در قطعه کد بروزرسانی نمایید اما اگر قصد افزودن پست‌های جدید ندارید، نیاز به انجام کار دیگری نیست.

روش ۳: نمایش دسته‌بندی‌های خاص به مشترکین RSS وردپرس

اگر تصمیم دارید پست‌های اختصاصی بلاگ برای RSS را در یک دسته گروه‌بندی کنید، از این روش استفاده نمایید. مانند روش های قبل، مطمئن شوید که برای قطعه کد خود یک نام (مانند Exclude Post Categories for RSS) انتخاب نمایید و نوع کد را به «PHP Snippet» تغییر دهید.

نمایش دسته بندی های خاص به مشترکین RSS

تصویر(9)

سپس کد زیر را در کادر Code Preview وارد نمایید:

این تابع، شناسه‌ دسته‌هایی که می‌خواهید از دید عموم پنهان کنید و تنها در یک RSS reader نمایش دهید را مشخص می‌کند. قبل از فعالسازی کد، مطمئن شوید که عدد ۱ را با شناسه‌ دسته‌ خود جایگزین کرده اید و علامت منها (-) را به همین شکل باقی بگذارید.

برای مشاهده شناسه دسته موردنظر، به بخش نوشته ها و سپس دسته ها بروید، روی دسته موردنظر کلیک نمایید و طبق تصویر زیر شناسه را دریافت کنید.

شناسه دسته بندی های برای نمایش به مشترکین RSS

تصویر(10)

بعد از انجام این کار، کمی به پایین اسکرول نمایید تا مطمئن شوید «Insert Method» روی «Auto Insert» و «Location» روی «Run Everywhere» تنظیم شده است. سپس، کد را روی «Active» قرار دهید و دکمه‌ «Save Snippet» را انتخاب کنید.

تنظیمات افزونه‌ WPCode

تصویر(11)

اگر با مرورگر خود به ‌وب‌سایت‌‌تان مراجعه کنید و نتوانید پست‌های آن دسته را ببینید اما آنها را در فید RSS خوان مشاهده نمایید، متوجه خواهید شد که کد شما درست عمل می‌کند.

سخن پایانی

یکی از مزایای فیدهای RSS مربوط به سئو می شود. RSS می‌تواند به موتورهای جستجو سیگنال دهد که ‌وب‌سایت‌ شما دائما با محتوای تازه بروز می‌گردد. در این آموزش سه روش مختلف برای نمایش محتوای اختصاصی به مشترکین RSS وردپرس بررسی شد. با توجه به نیاز و استراتژی خود می توانید یکی از روش های معرفی شده را استفاده نمایید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *