10 متد موفق برای ساخت یک وبلاگ سبک زندگی
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

10 متد موفق برای ساخت یک وبلاگ سبک زندگی

چگونه می توان یک وبلاگ سبک زندگی راه اندازی کرد؟ کوتاه ترین و موفق ترین روش ها در این مقاله شرح داده شده است.

آیا علایق و یا سرگرمی هایی دارید که از انجام آنها لذت می برید؟ اگر همینطور است پس می توانید یک وبلاگ سبک زندگی راه اندازی کرده و از آن کسب درآمد کنید. ممکن است شما با چند وبلاگ به همین سبک مواجه شده باشید ولی فکر نمی کنید که اصطلاح "سبک زندگی" مقداری مبهم است ؟ چگونه می توانید یک وبلاگ سبک زندگی را راه اندازی کنید وقتی هنوز معنی آن را نمی دانید؟ آیا می توانید بدون سرمایه یک وبلاگ سبک زندگی راه اندازی کنید؟

در این مقاله به تمام سوالات شما پاسخ داده خواهد شد، در پایان این مقاله می توانید با انتخاب ایده درست و با ایجاد، طراحی و انتشار وبلاگ خود از آن کسب درآمد نمایید. اما نیاز است که قبل از هرچیزی در مورد وبلاگ سبک زندگی بیشتر بدانید.

وبلاگ سبک زندگی چیست؟

همانطور که پیشتر اشاره شد، به صورت کلی واژه "سبک زندگی" تا حدودی مبهم است و معنای دقیق و روشنی ندارد، اما در حقیقت به این شکل نیست. وقتی در مورد وبلاگ های بهداشتی و یا غذایی صحبت می شود معنای آن کاملا واضح است. اما هنگامی که در مورد وبلاگ سبک زندگی بحث می کنید موضوع واقعا گسترده تر است و می تواند موارد متعددی را پوشش دهد.

پس اگر به دنبال یک تعریف ساده از معنای واقعی وبلاگ سبک زندگی هستید با این مقاله همراه باشید. 

یک وبلاگ سبک زندگی در مورد علایق و سرگرمی های یک فرد بحث می کند. ولی تنها به سرگرمی ها محدود نمی شود زیرا یک وبلاگ سبک زندگی می تواند شامل تمام عادات یک فرد باشد.

 بعنوان مثال: وبلاگ مربوط به یک زندگی کم هزینه و صرفه جویانه را می توان بعنوان یک وبلاگ سبک زندگی معرفی کرد و یا وبلاگی که در مورد رشد میوه ها در باغ شما صحبت می کند را می توان یک وبلاگ سبک زندگی نامید.

در نتیجه یک وبلاگ سبک زندگی می تواند هر چیزی که به سرگرمی ها، علایق و یا عادات شما مربوط است، باشد که به صورت خلاصه به سبک زندگی شما مربوط می شود. اکنون با دانستن معنای وبلاگ سبک زندگی، بهتر است نگاهی به اینکه چگونه وبلاگ سبک زندگی خود را راه اندازی کرده و از آن کسب درآمد کنید بیندازید.

چگونه می توانید وبلاگ سبک زندگی خود را شروع کنید؟

 انجام این کار بسیار آسان است، این خبر خوبی برای کسانی است که به دنبال راه اندازی یک وبلاگ سبک زندگی هستند، در صورتی که نکات این مقاله را با دقت دنبال کنید ممکن است در چند دقیقه به راحتی بتوانید وبلاگ سبک زندگی خود را راه اندازی کنید.

[مرحله 1] جایگاه خود را پیدا کنید

اولین قدم برای راه اندازی یک وبلاگ نهایی کردن ایده شما است. بدون شک دنیای وبلاگ نویسی بسیار بزرگ و اشباع شده است ولی حتما هنوز جایی برای ورود شما وجود دارد. به علایق خود فکر کنید، دوست دارید در اوقات فراغت چه کاری انجام دهید و اینکه در چه کار هایی مهارت دارید یا عالی هستید. سعی کنید چیزی را انتخاب کنید که واقعا به آن علاقمند هستید تا تولید محتوا برایتان آسانتر شود.

اگرچه اصلاح "وبلاگ سبک زندگی" انعطاف پذیری بیشتری دارد ولی نیاز است که چند نکته اصلی را رعایت نمایید. سعی کنید که جایگاهی را انتخاب کنید که چندان گسترده نباشد و مقداری منحصر به فرد باشد. در صورتی که تصمیم دارید در مورد دکوراسیون منزل صحبت کنید، توانایی منحصر به فرد شما چیست؟ آیا در مورد یک سبک مقرون به صرفه است؟ یا با تعدادی از وسایل که خودتان می توانید آنها را بسازید، کار خواهید کرد ؟

 اگر می خواهید یک وبلاگ نویس مرجع باشید چه چیزی شما را متمایز می کند؟ آیا تصمیم دارید رویکردی با شوخ طبعی بالا در پیش بگیرید؟ یافتن چنین چالش های منحصر به فردی به توان وبلاگ نویسی شما می افزاید و می توانید در بین هزاران وبلاگ موجود خودتان را معرفی کنید.

بعد از پیدا کردن جایگاهتان به صورت مداوم سعی کنید که آن را حفظ کنید. پراکندگی پست های شما ممکن است کمی خواننده را گمراه کند چون همه چیز در مورد زندگی شما می باشد، ممکن است دوست داشته باشید آن را به اشتراک بگذارید. اما مطمئن شوید که خوانندگان وبلاگ شما مطالب قبلی را و یا هر آنچه که نیاز است را تاکنون مطالعه کرده اند.

 [مرحله 2] : نام وبلاگ خود را پیدا کنید

قبل از شروع وبلاگ، باید نامی برای آن انتخاب نمایید. دو نکته مهم برای انتخاب نام وبلاگ عبارتند از:

  1. هجی کردن نام وبلاگ و تلفظ آن آسان باشد.
  2.  بخاطر سپردن آن آسان باشد.

سعی کنید نامی منحصر به فرد و گیرا انتخاب نمایید که خیلی طولانی نباشد ( در غیر اینصورت به خاطر سپردن آن سخت خواهد بود). علاوه بر این تلاش کنید نامی انتخاب نمایید که جستجوی آن در اینترنت آسان باشد و در نهایت حتما اطمینان حاصل کنید که می توانید نام دامنه وبلاگتان را بدون خط تیره و یا سایر نویسه های خاص ثبت نمایید.

در دسترس بودن دامنه را در اینجا بررسی کنید. با توجه به وضعیت کنونی دسترسی به دامنه های خاص، پیدا کردن یک دامنه عالی و بسیار جذاب ممکن است کمی غیر ممکن به نظر برسد اما حتما سعی کنید که زمان بگذارید و نام دامنه مناسبی انتخاب نمایید. زیرا بعدا تغییر نام دامنه وبلاگ، در صورتی که مخاطبان بالایی داشته باشید چندان جالب نیست و این تغییر می تواند باعث سردرگمی آنان گردد.

اگر سخت در تلاش هستید که یک نام مناسب انتخاب کنید، می توانید بعنوان تمرین کلماتی که جایگاه شما را توصیف می کنند را یادداشت کنید و سپس کلمات مرتبط را نیز نوت برداری نمایید. می توانید از سایت thesaurus.com نیز کمک بگیرید و از صرف زمان نترسید و تلاش کنید تا بهترین نام را برای وبلاگ خود انتخاب نمایید.

[مرحله 3]، یک هاستینگ که کاملا از وردپرس پشتیبانی می کند را انتخاب کنید 

ساخت وبلاگ سبک زندگی

تصویر(1)

چرا وردپرس بیش از هرچیز دیگری پیشنهاد می گردد ؟

پاسخ صریح این است که استفاده از وردپرس آسان است. مهم نیست که شما در دنیای وبلاگ نویسی تازه کار هستید زیرا استفاده از وردپرس زمانبر نیست و به راحتی می توانید از این سیستم مدیریت محتوا استفاده نمایید. 

اما چطور می توانید از وردپرس استفاده نمایید؟ بسیاری از افراد استفاده از وردپرس در هاست رایگان را پیشنهاد می کنند. اما این پیشنهاد خوبی نیست، زیرا بهتر است که مقداری به امنیت وبلاگ خود فکر کنید.

 می توانید یکی از سرویس های هاست لینوکس ایران را بسته به دانش خود و یا دریافت مشاوره از واحد فروش خریداری نمایید تا علاوه بر سرعت و امنیت از خدمات پشتیبانی 24 ساعته با دنیایی از آموزش ها که می تواند در تمام مراحل راه اندازی تا مدیریت وبلاگتان برایتان مفید باشد، استفاده نمایید.

[مرحله 4] یک وبلاگ زیبا طراحی کنید

اکنون پس از خرید هاست و راه اندازی وردپرس، باید یک قالب مناسب انتخاب کنید. وردپرس طیف وسیعی از قالب های رایگان و مناسب برای وبلاگ نویسی را در اختیار شما قرار می دهد ولی در صورتی که دوست داشته باشید می توانید از سایت های تخصصی نیز قالب های پیشرفته تر وردپرسی با قیمت مناسب را تهیه نمایید.

قالب های تجاری مزایای متعددی نسبت به قالب های رایگان دارند و جدا از امکاناتی که برای سفارشی سازی قاب در اختیار شما قرار می دهند معمولا یک تیم پشتیبانی قوی نیز دارند و به صورت منظم باگ های احتمالی را رفع کرده و  بروز رسانی های لازم انجام می گردد.

با استفاده از CSS سفارشی نیز می توانید اکثر قالب های وردپرسی را شخصی سازی نمایید ولی اگر دانش کافی در مورد CSS ندارید پیشنهاد می گردد در هنگام خرید قالب به این نکته که قالب شما امکانات کافی برای سفارشی سازی بدون نیاز به کد نویسی را داشته باشد دقت نمایید. در این صورت نیازی نیست که به کد های CSS دست بزنید.

همچنین در صورتی که نیاز به سفارشی سازی بیشتری در وبلاگ خود دارید می توانید از یک تیم برنامه نویسی متخصص در این زمینه مانند میهن وب دیزاین کمک بگیرید.

جدا از این موضوع، باید برای وبلاگ خود یک لوگو نیز طراحی کنید.می توانید خودتان با استفاده از فتوشاپ این کار را انجام دهید و سعی کنید که از فونت مناسبی با ترکیب رنگ های متخلف استفاده کنید تا ایده جذاب و خاصی را برای لوگوی خود پیدا کنید. اگر طراحی که انجام دادید حرفه ای نیست و یا مایل هستید که یک لوگوی حرفه ای برای وبلاگ خود طراحی نمایید می توانید کار طراحی لوگوی وبلاگ خود را به میهن گرافیک بسپارید تا با هزینه بسیار مناسبی این کار را برایتان انجام گردد.

[مرحله 5]  محتوای خود را برنامه ریزی کنید

اکنون پس از راه اندازی وبلاگ باید به فکر مطالب و محتوای آن باشید، می توانید با تهیه لیستی از ایده ها و موضوعات اصلی خود شروع کنید. اولین سوالی که می توانید در این مورد از خود بپرسید این است که آیا این محتوا می تواند به کسی کمک کند ؟

گرچه ممکن است ژورنال مربوط به زندگی شما بسیار شگفت آور باشد اما ممکن است برای همه خوانندگان جالب نباشد زیرا تعداد زیادی وبلاگ شخصی و سبک زندگی موفق وجود دارد که به همین شیوه عمل می کنند. اگر مطالبی که در وبلاگ تان منتشر می کنید برای خوانندگان مفید باشد و به آنان کمک کند، ساخت یک وبلاگ موفق چندان دشوار نیست.

به یاد داشته باشید که بسیاری از افراد در وبلاگ ها سیر می کنند تا نکات ارزشمندی برای بهبود زندگی شخصی خود پیدا کنند، ممکن است این نکات در مورد تزئینات منزل، تحقیق در مورد مسافرت های آینده و نکاتی در مورد والدین باشد. اگر پست های وبلاگ شما به آنها کمک کند و برایشان مفید باشد احتمال بیشتری وجود دارد که پست شما را کامل بخوانند و در دفعات بعدی برای کسب اطلاعات بیشتر باز هم به سایت شما بازگردند.

پس از تهیه فهرستی از ایده ها و مطالب وبلاگ سعی کنید سردسته های اصلی را تفکیک کنید و مشخص نمایید که کدام موارد موضوعات اصلی شما هستند و سپس موارد زیر مجموعه را نیز تعیین نمایید. می توانید در آینده ایده های جدید را در دست مربوط به خودش قرار دهید.

 [مرحله 6] محتوای خود را ایجاد کنید

ساخت وبلاگ سبک زندگی

تصویر(2)

اکنون، پس از برنامه ریزی باید شروع به تولید محتوا کنید. این یک فرایند فردی خواهد بود، زیرا افراد مختلف مهارت های خاص و سبک نوشتاری متفاوتی دارند، اما دو نکته اصلی ما عبارتند از:

الف) در صورتی که در نوشتن موضوعی تردید دارید بهتر است آن را منتشر ننمایید و همیشه از مطالب کوتاه و دقیق استفاده نمایید.

(ب) از تصاویر جذاب و با کیفیت استفاده کنید. به طور معمول، این روزها  توجه کمی به این مسئله می شود و (اغلب رسانه های اجتماعی را مقصر می دانند) اگر زمان بارگذاری (لود) وبلاگ شما زیاد شود احتمال اینکه کاربران  وبلاگ شما را ترک کنند بالا می رود.

سعی کنید طول مقاله را به اندازه ای طولانی نگه دارید که اطلاعات حیاتی مورد نیاز را در اختیار خواننده قرار دهید اما در عین حال محتوای شما باید به اندازه کافی مفید و متمرکز باشد که خواننده را مجاب کند که تا آخر مشتاقانه آن را بخواند. صحبت از تصاویر پست های وبلاگ است، پست های وبلاگ نیاز به تعداد بالایی از تصاویر ندارند و تنها دو الی سه تصویر در هر 1500 الی 2000  کلمه کافی است. اما اگر موضوع شما در ارتباط با موارد بصری مانند(مد، دکوراسیون منزل و ...) باشد می توانید از تصاویر بیشتر و با کیفیت بالا استفاده نمایید.

چیزی که مهم است یادگیری برخی از اصول اولیه عکاسی است. یاد بگیرید که چگونه عکس های خود را ویرایش کنید که برای خوانندگانتان جذاب باشد. ویرایش تصاویر بدون شک یک فراید کاملا شخصی است و هیچ وقت نمی توان درست و یا غلط بودن را برای آن تعیین کرد.

 [مرحله 7] اولین خوانندگان خود را پیدا کنید

مهم ترین چیزی که باید برای سئو در نظر بگیرید محتوای وبلاگ شما است. اگر جایگاه وبلاگ شما در نتایج جستجوی گوگل بالا نباشد افراد نمی توانند وبلاگ شما را به راحتی پیدا کنند. درباره سئو بحث کنید، اولین چیزی که بسیار مهم است بهینه سازی عنوان وبلاگ شما است. این بهینه سازی نه فقط کمک می کند که در گوگل رشد کنید بلکه داشتن یک عنوان مناسب به خواننده کمک می کند که بداند که آیا محتوای وبلاگ شما برایش مفید خواهد بود یا خیر؟

 عنوان شما باید دقیقا بیانگر محتوای پست شما باشد تا خواننده در عرض 1 الی 2 ثانیه بتواند متوجه شود که محتوای پست چیست. عنوان خود را بیش از حد مبهم تعیین نکنید. مثلا "طراحی خانه اسپانیایی" چندان جذب نیست، اما چیزی مانند "10 نکته برتر برای افزودن سبک اسپانیایی به خانه شما" واقعاً جذاب است.

نکته بعدی این است که بهتر است روی محتوای با کیفیت تمرکز کنید، شاید هیچ محتوایی کاملا عالی نباشد. در حالت عادی برخی از خوانندگان ممکن است تنها یک بار از وبلاگ شما بازدید کنند و احتمال آنکه  مجدد به سایت شما بازگردند کم است، پس تلاش کنید که محتوایی که در وبلاگ خود منتشر می کنید ارزشمند باشد. بهتر است که تنها یک بار در ماه یک پست با کیفیت منتشر کنید تا اینکه 10 پست بی کیفیت در بازه زمانی مشابه منتشر نمایید.

[مرحله 8] استفاده از  رسانه های اجتماعی

بهترین راهکار در کنار موارد مرحله 7 استفاده از شبکه های اجتماعی برای شما است. می توانید یک پیج اینستاگرام و فیسبوک ایجاد کرده و روزانه برای رشد آنها وقت بگذارید و سپس وقتی فالور و مخاطبان کافی جذب کردید می توانید با استفاده از تصاویر  و عناوین جذاب وبلاگ خود را به اشتراک بگذارید.

فعالیت در شبکه های اجتماعی کاری نیست که یک بار آن را انجام دهید و نیاز است که  هر زمان مطلبی را منتشر کردید آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. در صورتی که مخاطبان وفاداری را جمع آوری کرده باشید قطعا باعث میشوند که حداقل برخی از آنها از وبلاگ شما بازدید کنند. برخی از افراد استفاده از youTube را ترجیح می دهند.

[مرحله 9] رشد مخاطب

ساخت وبلاگ سبک زندگی

تصویر(3)

تاکنون تلاش زیادی برای رسیدن به هدف نهایی خود انجام داده اید. اگر میخواهید از وبلاگ خود کسب درآمد کنید چون مخاطبان شما در حال رشد هستند و در ابتدا نیز به همین دلیل یک وبلاگ راه اندازی کرده اید می توانید توجه بیشتری به وبلاگ خود جلب کنید، اما چگونه ؟

اول از همه باید درک کنید که انجام این کار زمانبر و مقداری دشوار است. اما با استفاده از روش مناسب آسانتر می شود. شما به صورت مداوم به انتشار مطالب می پردازید واگر مراحل را درست انجام داده باشید مخاطبان با شما همراه خواهند شد. در ادامه شما به سئوی محتوای خود نیاز دارید و کمک گرفتن از یک تیم حرفه ای بدون داشتن سرمایه مقدور نیست ولی در صورت موفقیت بازدهی بالایی دریافت خواهید کرد.

[مرحله 10] ارائه مطالب جدید

بعد از مدتی که درگیر وبلاگ نویسی شدید و توانستید که خوانندگان جدیدی به طرفداران خود اضافه نمایید و در کنار سایر موارد استراتژی های لازم سئو را کامل پیاده سازی کنید، باید نگاهی به تقویم محتوای خود بیندازید. اگر به صورت مداوم تولید محتوا می کنید و محتوای شما برای مخاطبانتان جدید و جذاب است این مسئله باعث می شود که اولا همیشه شما را دنبال کنند و ثانیا مطالب وبلاگ شما را کامل مطالعه کنند.

با توجه به اینکه همیشه یافتن ایده های جدید مقداری دشوار است، گوش دادن به خواسته های مخاطبان یک امر ضروری است. برای پی بردن به علایق مخاطبان، نظرات و ایمیل های آنها را بررسی کرده و پاسخ دهید و سعی کنید با آنها در شبکه های اجتماعی تعامل داشته باشید و یا بهتر از این می توانید به سادگی از آنها بپرسید که چه محتوایی را دوست دارند؟

باید معیارهای وبلاگ خود را از طریق Google Analytics تجزیه و تحلیل کنید تا بتوانید نتیجه گیری نمایید که آیا عملکرد خوبی داشته اید یا خیر؟ می توانید با استفاده از اطلاعات مفیدی که این ابزار در اختیارتان قرار می دهد موقعیت مکانی مخاطبان را بررسی نموده و بتوانید زمان بندی مناسبی برای انتشار پست های خود داشته باشید. 

همچنین بررسی نمایید که مردم چقدر زمان خود را صرف کدام دسته از مطالب شما می کنند تا بتوانید بفهمید که در کدام موارد نیاز به بهبود محتوا دارید.

نتیجه گیری

حرف آخر این است که اگر تمام مراحل را به درستی طی کنید  داشتن یک وبلاگ سبک زندگی موفق دشوار نیست اما چندان ساده هم نیست و به تلاش نیاز دارد. بعد از ورود به این موضوع آن را دوست خواهید داشت و با افکار و سرگرمی های منطبق ارتباط برقرار خواهید کرد و همچنین درآمد خوبی نیز از این طریق کسب خواهید نمود. از همه مهمتر مهارت و دانش شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *