React و Vue :  بهترین framework کدام است؟
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

React و Vue : بهترین framework کدام است؟

در حالی که امروزه framework های جاوا اسکریپت جهت توسعه برنامه های وب حیاتی هستند، بسیاری از شرکت ها برای پروژه های خود در انتخاب بین React و Vue تردید دارند. توضیح کوتاه این است که به صورت کلی در مقایسه بین React.js و Vue.js نمی توان هیچ برنده ای مشخص نمود. هر framework مزایا و معایب خود را داشته و برای کاربردهای مختلف مفید است. در این مقاله توضیحات لازم برای این دو framework محبوب گردآوری شده تا به درک بهتر از Vue و React  کمک کند که بتوانید framework مناسب برای  پروژه بعدی خود را راحت تر انتخاب کنید.

Vue.js و React چیست؟

React و Vue  هر دو framework های متن باز جاوا اسکریپت هستند که ایجاد رابط کاربری پیچیده را برای توسعه دهندگان آسان تر و سریعتر می کنند. بهتر است قبل از مقایسه React و Vue، مرور کلی بر این دو framework داشته باشید.

کتابخانه React جاوا اسکریپت با استفاده از component ها، بخش های کوتاه و ایزوله شده کد که توسعه دهندگان می توانند برای ایجاد استدلال ها و UI های پیچیده تر از آنان استفاده نمایند، انعطاف پذیری بیشتری ارائه می دهد. React از طریق virtual DOM که یک نسخه از DOM اصلی است با اسناد HTML ارتباط برقرار می کند اما همه عناصر به عنوان شیء جاوا اسکریپت شناخته می شوند. این عناصر به همراه شیوه برنامه نویسی React و اتصال یک طرفه داده ها، توسعه را ساده تر نموده و سرعت می بخشند.

Vue.js و React

تصویر(1)

DOM نیز یک مدل و ساختار درختی از تمام تگ های HTML موجود در یک صفحه وب است که در آن تگ های HTML به عنوان اشیاء در نظر گرفته می‌شوند.

Vue.js نیز دارای قابلیت اتصال دو طرفه و component ها است و از virtual DOM استفاده می کند. با این حال، مهمترین ویژگی Vue طراحی توسعه پذیر آن است. Vue به گونه ای طراحی شده است که به توسعه دهندگان اجازه می دهد پروژه های موجود را به تدریج به framework منتقل کنند و ویژگی ها را یک به یک و نه به صورت یکجا، جابجا نمایند. بنابراین، بسته به الزامات پروژه خود، می توانید از Vue به عنوان یک framework کامل یا به عنوان یک کتابخانه کم حجم استفاده کنید.

شباهت ها

همانطور که مشاهده می کنید، Vue و React کاملاً شبیه یکدیگر هستند و ویژگی های مشابه زیادی دارند. بزرگترین شباهت آن ها استفاده از virtual DOM است.

از دیگر شباهت های Vue و React می توان به موارد زیر نیز اشاره نمود :

  • کار با انواع برنامه های تحت وب
  • پیشنهاد یک رویکرد ساده به توسعه دهندگان برای افزایش سرعت کار
  • معماری مبتنی بر component با متد های چرخه حیات (lifecycle)
  • انعطاف پذیری و افزایش سرعت و عملکرد
  • دارای انجمن های بزرگ و فعال
  • شامل مجموعه بزرگی از کتابخانه ها و ابزارها

Vue.js و React

تصویر(2)

تفاوت ها

در حالی که React.js و Vue.js شباهت های زیادی دارند، تفاوت های کمی بین این دو وجود دارد که تأثیر قابل توجهی نیز روی کارایی هر کدام می گذارد. تفاوت اصلی در روش هایی است که Vue و React برای ارائه محتوا روی DOM استفاده می کنند. Vue از الگوهای HTML و JSX استفاده می نماید اما React فقط از JSX بهره می برد و در اصل یک برنامه افزودنی است که به شما امکان می دهد HTML را مستقیماً در کد JS وارد کنید. در حالی که JSX می تواند کارهای بزرگتر و پیچیده را سرعت بخشیده و ساده کند اما جنبه منفی آن این است که کارهای ساده را نیز پیچیده خواهد کرد.

تیم اصلی react مواردی مانند component ،DOM manipulation و component state management را ارائه می کند و مابقی موارد توسط توسعه دهندگان و انجمن ها، پشتیبانی می شوند. در حالی که توسعه دهندگان حرفه ای و با تجربه اغلب این سطح از آزادی را ترجیح می دهند اما  برای توسعه دهندگان مبتدی ممکن است درک این حد  از فراوانی کتابخانه ها، دشوار باشد.

Vue نیز دارای مجموعه وسیعی از راه حل های ساخته شده توسط انجمن ها می باشد، تیم اصلی آن ابزارهای متداول و کتابخانه های همراه مانند Vue-router ،Vuex و Vue CLI را ایجاد و پشتیبانی می کند که این امر باعث برآورده شدن نیازها و خواسته های توسعه دهندگان مبتدی و حرفه ای می شود.

مقایسه کارایی Vue و React

از آنجا که React و Vue عناصر بسیار مشابهی دارند، عملکرد کلی آنها نیز تقریباً یکسان است. هر دو framework از virtual DOM و lazy loading برای تقویت عملکرد و سرعت بارگذاری صفحه استفاده می کنند. با این حال شرایط خاصی وجود دارد که در آن یک framework به وضوح از دیگری بهتر عمل می کند. به عنوان مثال هنگامی که یک  کامپوننت React را اصلاح می کنید همه کامپوننت های موجود در زیر مجموعه آن نیز دوباره render خواهند شد. اما در Vue زیر مجموعه ها بررسی می شوند تا از render های تکراری و غیر ضروری جلوگیری شود. اگر چه می توانید از ساختارهای تغییر ناپذیر مانند should Component Update یا Pure Component برای جلوگیری از render مجدد child component ها در React استفاده کنید اما این مورد می تواند پیچیدگی بیشتری را ایجاد کرده و ناهماهنگی های حالت DOM را در پی داشته باشد.

1. معماری اپلیکیشن

React با framework ها و کتابخانه های دیگر متفاوت است زیرا الگوی معماری داخلی نداشته و از معماری مبتنی بر component استفاده می کند که مزایا و معایب خود را دارد.

UI های React توسط component ارائه می شوند که به عنوان تابع کار می کنند و به تغییرات داده ها پاسخ می دهند. بنابراین معماری داخلی شامل تعامل مداوم بین وضعیت component ها و اقدامات کاربران است.

تمرکز Vue بر رویکرد ViewModel الگوی MVVM است که برای برنامه های بزرگ خوب کار می کند. Vue برای ارتباط View و Model از اتصال های دو طرفه بهره می برد. هدف اصلی Vue ارائه یک نمایش ساده و انعطاف پذیر به جای یک framework کامل است.

2. مقیاس پذیری

هنگام بررسی استفاده از React و Vue برای برنامه های بزرگ، React یک برتری دارد و آن مقایس پذیری آسان آن است. از آنجا که برنامه های React فقط از جاوا اسکریپت استفاده می کنند، توسعه دهندگان می توانند از روشهای سنتی سازماندهی کد برای مقیاس بندی آسان استفاده کنند. قابلیت استفاده مجدد Component ها، مقیاس پذیری React را افزایش می دهد.

Vue نیز مقیاس پذیر است و به لطف ابزارهای انعطاف پذیر گسترده، بیشتر در برنامه های کوچکتر استفاده می شود (اگرچه اندازه برنامه بستگی به معماری آن دارد). به دلیل معماری پویا برای غلبه بر محدودیت های مقیاس بندی باید از کتابخانه های Vue و عناصر Mixin استفاده شود. بنابراین اگر به دنبال انتخاب نرم افزاری سازمانی بین React و Vue هستید، React می تواند برای رشد در آینده، مناسب تر باشد.

3. مستندات

در بحث مستندسازی، Vue برنده مطلق می باشد. وب سایت Vue دارای کیفیت عالی و توضیحات بسیار دقیقی است که به چندین زبان ارائه شده که اسناد و منابع API آن به عنوان بهترین ها در عرصه رقابت شناخته می شوند. می توانید پاسخ های روشنی برای تعدادی از سوالات و مسائل در مستندات پیدا کنید. با این حال، از آنجا که جامعه Vue به بزرگی جامعه React نیست، بنابراین ممکن است برای دریافت پاسخ مناسب به سوالاتی که در مستندات ذکر نشده، با مشکل روبرو شوید.

مستندات  React به هیچ وجه نزدیک به سطح Vue نیست، بنابراین برای حل چالش ها و مسائل اغلب به انجمن ها مراجعه می شود. با این حال React دارای یک اجتماع گسترده و فعال با مجموعه ای عظیم از مطالب آموزشی است.

4. انجمن های پشتیبان

این مورد بخش مهمی از هر فناوری است زیرا انجمن ها هم به توسعه دهندگان جدید و هم با تجربه کمک نموده و همچنین راه حل ها و ابزارهای جدید را ایجاد می کنند. React توسط فیسبوک توسعه داده می شود که از آن در برنامه های خود بهره می برد. بنابراین دارای پشتیبانی و یک انجمن فعال است که به طور مداوم ابزارهای جدیدی را ایجاد می کنند.

Vue توسط یک توسعه دهنده راه اندازی شد، بنابراین در ابتدا همانند React که به صورت شرکتی ارائه گردید، محبوب نشد. در حقیقت هنگامی که برای اولین بار منتشر شد بسیاری از توسعه دهندگان احساس کردند که قابل اعتماد نیست و در پذیرش آن تردید داشتند. با این حال Vue به لطف پشتیبانی مداوم و مشارکت کاربران، رشد قابل توجهی داشته و محبوبیت خود را افزایش داده است.

5. محبوبیت

Vue با داشتن 181 هزار ستاره Github بدون شک محبوب ترین framework جاوا اسکریپت است. با این حال، React با 165 هزار ستاره به رتبه دوم صعود کرده و همچنان در حال رشد است. بسیاری از شرکت های معروف برنامه های تحت وب خود را با استفاده از Vue.js و React ساخته اند.

برخی از کاربران Vue عبارتند از:

Gitlab

Euronews

Adobe Portfolio

Behance

Alibaba

Trustpilot

Vice

Nintendo

BMW

برخی از کاربران React نیز عبارتند از:

BBC

Airbnb

Facebook

PayPal

The New York Times

Netflix

Instagram

Twitter

WhatsApp

6. امنیت

Vue و React مشکلات امنیتی خاص خود را دارند اما تامین امنیت برنامه های Vue ساده تر از برنامه های مبتنی بر React است. در حالی که امکان محافظت خودکار در برابر مواردی مانند نقاط ضعف XSS وجود ندارد، توسعه دهندگان Vue می توانند قبل از اجرا کد HTML آن را از کدهای مخرب پاکسازی نموده یا از کتابخانه های خارجی برای محافظت در برابر حملات استفاده کنند. در مواردی که از امنیت HTML اطمینان دارید می توانید مستقیما محتوای HTML را ارائه کرده و از برنامه قبل و بعد از ارائه محافظت کنید.

امنیت React بستگی به توسعه دهنده دارد که از بهترین شیوه های امنیتی برای محافظت در برابر نقاط ضعف XSS، حملات render سمت سرور، تزریق کد SQL و سایر تهدیدات استفاده کند یا خیر. این کار ممکن است شامل مواردی مانند استفاده از ماژول serialize-Javascript، شناسایی نقص های script-injection و استفاده از برنامه های امن React Native باشد. بنابراین، با وجود اینکه استفاده از React آسان است، برای اطمینان از امنیت برنامه های React به تخصص و تجربه زیادی نیاز می باشد.

7. بازار کار React و Vue

محبوبیت React بدین معنا است که تعداد بیشتری از توسعه دهندگان با تجربه برای استخدام وجود دارند. بر اساس نظرسنجی Front-End Tooling 2019، بیش از 48 درصد از توسعه دهندگان، استفاده از React را راحت می دانند در حالی که تنها 23 درصد ادعا می کنند که می توانند از Vue به آسانی استفاده کنند.

با این حال، گزارش "HackerRank’s Developer Skills" نشان داد که 33.2 درصد از شرکت ها به دنبال استخدام توسعه دهندگان React هستند اما تنها 19 درصد از توسعه دهندگان مهارت های مورد نیاز را دارند. در حالی که 10 درصد از شرکت ها به توسعه دهندگان Vue نیاز دارند و تنها 5.1 درصد از آنها واجد شرایط هستند.

محبوبیت Vue همچنان در حال افزایش است و در رتبه بندی فناوری هایی که توسعه دهندگان در سال 2020 قصد یادگیری آن را داشتند، رتبه چهارم را به دست آورد. این افزایش محبوبیت همراه با مستندات عالی Vue و سهولت یادگیری احتمالاً منجر به افزایش توسعه دهندگان واجد شرایط Vue می شود.

8. مدیریت وضعیت react و vue

این اصطلاح به داده هایی اشاره دارد که بین تمام اجزای رابط کاربری شما به اشتراک گذاشته می شود. به طور طبیعی، با رشد سیستم شما، مدیریت آن سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. در چنین سناریوهایی، React یک راه واحد برای اصلاح وضعیت ارائه می‌کند: ساده‌ سازی فرآیند و  اشکال‌ زدایی.

Redux

Import {createstore} from ‘redux’ ;

Import reducer from ‘./reducers’;

Const store = createstore(reducer);

Function render () {

reactdom.render(...);

}

store.subcribe(render);

render();

مدیریت وضعیت در Vue کمی متفاوت است. حالت محلی غیر ضروری است زیرا می توانید داده ها را با استفاده از ویژگی data property تغییر دهید. با این حال، برای برنامه های بزرگتر، به یک کتابخانه خارجی برای مدیریت وضعیت نیاز دارید.

vuex

Const store = new vuex.store({

State: {

Count: 0

},

Mutations: {

Increment (state) {

state.count ++

           }

        }

})

store.commit(‘increment’)

console.log(store.state.count);

9. تفاوت های کلیدی react و vue

 

react

vue

نوع کد نویسی

متکی به JS Expressions می باشد.

ابزاری برای اضافه کردن کد HTML در داخل کد JS است.

همه موارد به عنوان یک component با چرخه حیات مشخص انجام می شوند.

CSS، HTML و جاوا اسکریپت. دارای component و چرخه های حیات می باشد اما ساده تر و قابل درک تر است.

انجمن های حمایتی

توسط فیس بوک پشتیبانی می شود و دارای یک تیم اختصاصی متمرکز بر توسعه و بهبود است.

در شروع فعالیت خود در چین محبوب شد. جامعه رو به رشدی دارد و به سوی بزرگ تر شدن نیز پیش می رود.

مستندات

مستندات به دلیل ابهام مورد انتقاد قرار گرفته است اما به مرور زمان بهبود یافته و این روند نیز ادامه دارد.

مستندات را نسبت به اکثر framework های JS. به صورت واضح و مختصر ارائه می کند.

منحنی یادگیری

jsx حتی اگر به نوعی شبیه به html باشد، یک توسعه دهنده با تجربه برای یادگیری آن نیاز به زمان و تلاش کافی دارد. نیاز است یک برنامه نویس درک خوبی از کتابخانه های js داشته باشد.

برای مبتدیان آی تی آسان است. پشتیبانی از JSX دارد.

اکثر توسعه دهندگان ابتدا با Vue شروع می کنند و سپس به سراغ React می روند.

واژه آرایی

ISX

HTML و JSX

موبایل و توسعه

React Native یک ابزار عالی برای برای ساخت اپلیکیشن های موبایل توسط توسعه دهندگان React است.

شراکت با Weex (یک فریم ورک UI cross-platform، مشابه React Native). همچنین دارای یک NativeScript-Vue برای ایجاد برنامه های بومی (native) می باشد.

کاربران محبوب

Facebook - Airbnb - Instagram UberEats - DropBox - Netflix - Walmart  PayPal - Twitter

علی بابا - گرامرلی - gitlab - بایدو  داشبورد IPL - Trustpilot-  BMW -  Vice - Nintendo - Adobe Portfolio - یورونیوز

نتیجه گیری

به طور خلاصه React از حمایت شرکتی و محبوبیت بیشتری در میان توسعه دهندگان برخوردار است و انجمن های برنامه نویسی بزرگی دارد که می تواند به هر سوالی که دارید پاسخ دهد. همچنین مقیاس بندی آن آسان تر است و معمولاً برای برنامه های پیچیده و در سطح سازمانی ترجیح داده می شود.

در حالی که Vue هنوز به طور گسترده پشتیبانی و استفاده نمی شود اما محبوبیت آن دائماً در حال افزایش است، دلیل اصلی آن مستندات فوق العاده، سهولت استفاده و قابلیت اقتباس رو به رشد می باشد. همچنین Vue دارای پشتیبانی بیشتر از جانب تیم اصلی و تنوع بیشتری از ابزارها و راه حل های داخلی است. با در نظر گرفتن سرعت توسعه React و Vue، راه اندازی و ارائه یک محصول آماده در بازار با استفاده از Vue CLI 4 صرفا چند هفته زمان می برد.

بدیهی است که هر دو framework، برای برنامه های وب مدرن بسیار عالی هستند و مزایا و معایب این دو بسته به نوع استفاده از آنها تغییر می کند. انتخاب مناسب کاملاً به اهداف و ترجیحات پروژه شما بستگی دارد.

اگر می خواهید از react استفاده نمایید:

  • طیف گسترده ای از کتابخانه ها، ابزارها و اکوسیستم های انعطاف پذیر را شامل می شود.
  • به راحتی می توان از آن به همراه TypeScript ، Flow ، ReasonML ، BuckleScript استفاده کرد.
  • می توانید یک برنامه بسیار مقیاس پذیر با امکان آزمایش و اشکال زدایی آسان ایجاد نمایید.
  • می توانید به سرعت یک برنامه پیچیده بسازید.
  • می توانید یک پلتفرم پخش ویدئو یا سایت چند رسانه ای با عملکرد بالا ایجاد کنید.

اگر می خواهید Vue را انتخاب کنید:

  • می توانید یک برنامه وب توسعه پذیر یا Single-page application (اپلیکیشن تک صفحه ای) بسازید.
  • می توانید برنامه نویسی را خیلی سریع شروع کنید.
  • می توانید به ابزارهای اصلی و پشتیبانی بیشتری دسترسی داشته باشید.
  • می توانید قابلیت برنامه های موجود را گسترش دهید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *