eSIM چگونه کار می کند
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

eSIM چگونه کار می کند

آیفون های جدید از فناوری eSIM پشتیبانی می کنند. در ادامه توضیح داده خواهد شد که ای سیم چیست و چگونه کار میکند. 

سیر تکاملی سیم کارت

اولین موبایل ها فاقد سیم کارت بودند. در عوض، توسط یک اپراتور برنامه‌ریزی می‌شدند و یک حساب کاربری برای شناسایی شبکه در حافظه دستگاه ذخیره میشد. سیم‌کارت‌ها در استاندارد GSM در سال 1991 ظاهر شدند و به مشترکین اجازه می‌دادند از تلفن خود، فقط با قرار دادن یک تکه پلاستیک به همراه  یک میکروتراشه، در هر شبکه، شرکت مخابراتی (یعنی شماره تلفن همراه) و هر تلفنی استفاده کنند.

تا زمانی که تلفن ها و مودم ها تنها دستگاه های متصل به شبکه بودند، همه از این ترتیب راضی به نظر می رسیدند. تنها تغییری که در طول سال ها برای سیم کارت ها اتفاق افتاد این بود که آنها به طور فزاینده ای کوچک شدند. مینی سیم (سیمی که به عنوان "سیم کارت معمولی" از آن یاد می شود) با میکرو سیم کارت و سپس سیم کارت نانو جایگزین شد. نانو سیم کارت فقط یک ریزتراشه با پدهای اتصال، بدون یک میلی‌متر پلاستیک اضافی است.

اکنون که اینترنت اشیا با حسگرها، ساعت‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های کوچک‌تر،به این مرحله رسیده اند، زمان ورود eSIM به عرصه است.

در نگاه اول، به نظر می رسد ورود ای سیم به بازار، بازگشت به گوشی های برنامه ریزی شده قدیمی باشد. با این حال، این ریزتراشه تحول یافته (تقریباً 5×6 میلی‌متر، کسری از اندازه یک سیم‌کارت نانو) نه تنها داده‌ها را ذخیره می‌کند، بلکه می‌تواند از راه دور و از طریق هوا نیز دانلود شود. از نظر عملی، این بدان معناست که نیازی به قرار دادن سیم کارت‌ به صورت دستی در بین ده‌ها هزار سنسور و ماژول‌های کنترلی یا سفارش مجدد دسته‌ای از سیم کارت‌ها هنگام تغییر اپراتور، نیست.

usim چیست

تصویر(1)

ارتباطات بی سیم به تازگی رواج بیشتری پیدا کرده است

به نظر می رسد، فناوری eSIM نه تنها برای ابزارهای هوشمند، بلکه برای فروش سیم کارت از راه دور نیز عالی است. اپراتورها در هزینه بسته‌های آغازین، اجاره فضای خرده‌فروشی، هزینه‌های فروشندگان و عموم مردم نیز با پرداخت آنلاین، در زمان و هزینه جابجایی صرفه جویی می کنند.

همچنین ای سیم برای مسافرانی که به دنبال عدم پرداخت هزینه های رومینگ هستند عالی است. خرید آنلاین طرح مناسب و دانلود مستقیم آن در گوشی بسیار ساده‌تر از خرید آن در خارج از کشور در فروشگاه می باشد، به خصوص اگر به زبان آن کشور تسلط نداشته باشید.

چرا انتقال به eSIM یک شبه اتفاق نمی افتد

در واقع، فناوری eSIM، برای اپراتورها، هم مزایا و هم معایبی به همراه دارد.

مطمئناً، فروش خدمات را ساده می کند اما می تواند مشتریان را به سمت رقبا سوق دهد. در حال حاضر بین سفارش سیم کارت جدید و دریافت آن فاصله وجود دارد. با eSIM، می توانید کد فعال سازی را خیلی سریع تر دریافت نمایید. این مورد انتقال را آسان تر می کند و مطمئناً اپراتورها نمی خواهند که آنها را به این راحتی ترک کنید.

همچنین در بیشتر کشورهای غربی، گوشی‌های هوشمند مبتنی بر قرارداد هستند، به این معنی که آنها به اپراتوری که آنها را فروخته است وابسته بوده و فقط با سیم‌کارت‌های صادر شده توسط آن اپراتور کار می‌کنند. اپل هم اکنون کل اکوسیستم را با واگذاری این طرح به تولیدکنندگان و تشویق اپراتورها برای توسعه فروش‌ آنلاین، مختل کرده است.

وقتی eSIM وجود ندارد - حتی در آیفون

نه تنها اپراتورها، بلکه قانونگذاران نیز در برابر گسترش eSIM مقاومت می کنند. در برخی کشورها، قانون ایجاب می کند که شناسه سیم کارت باید در قرارداد مشخص شود.

ساکنان چین که یکی از بزرگترین بازارهای اپل است، در حال حاضر فرصتی برای آزمایش فناوری eSIM نخواهند داشت. بر اساس اطلاعات وب سایت اپل، به جای آیفون با سیم کارت داخلی، در چین مدل هایی با دو اسلات نانو سیم کارت به فروش می رسند. به همین ترتیب، دستگاه های جدید در هنگ کنگ و ماکائو دارای دو سیم کارت می باشند. بدین ترتیب در آنجا eSIM فقط در گوشی های هوشمند آیفون XS در دسترس خواهد بود.

کدام اپراتورها از eSIM پشتیبانی می کنند؟

در حال حاضر، eSIM برای آیفون، توسط اپراتورهای تلفن همراه در اکثر کشورهای اروپایی و همچنین کانادا، قطر، سنگاپور، تایوان، هنگ کنگ، تایلند، امارات، هند، کویت و ایالات متحده ارائه می‌شود.

سیم کارت های توریستی را می توان از اپراتورهای بین المللی Truphone و GigSky نیز خریداری کرد. برای بسیاری از افراد، سیم‌کارت‌های مسافرتی فقط برای امتحان eSIM است. در تعداد معدودی از کشورهایی که اپراتورها از عملکرد eSIM پشتیبانی می‌کنند، چنین خدماتی فقط برای ساکنان محلی در دسترس خواهند بود و روی تلفن‌های قفل شده یعنی تلفن‌هایی که به یک شرکت مخابراتی خاص متصل هستند ارائه نمی گردد.

نحوه دسترسی به شبکه تلفن همراه با استفاده از ای سیم

اتصال سیم کارت مجازی پیچیده نیست. تنها کاری که مشترک باید انجام دهد این است که یک کد QR تولید شده توسط اپراتور را اسکن کرده و یا به صورت دستی پارامترهای زیر را وارد کند: 

"آدرس سرور +SM-DP " و "کد فعال سازی"

 اپراتور این موارد را در اختیار شما قرار خواهد داد.

سرور +SM-DP جایی است که حساب کاربری مشترکین تولید می شود و برنامه LPA (مدیریت حساب کاربری محلی) روی دستگاه، حساب کاربری مربوطه را درخواست می کند. سپس آن را در eUICC ریز تراشه ای که حساب کاربری موردنظر در آن قرار دارد، بارگذاری می نماید. متعاقباً eUICC به صورت رمزگذاری شده ذخیره و برای مجوز شبکه نیز استفاده می شود. 

علاوه بر این، می تواند چندین حساب کاربری سیم کارت را به طور همزمان با ظرفیت حافظه 512 و 64 یا 128 کیلوبایت در سیم کارت های سنتی میزبانی کند. این مورد به کاربران امکان می دهد بین سیم کارت های مجازی جابجا شوند. در آیفون جدید، این کار با رفتن به مسیر زیر انجام می شود.

 Settings -> Cellular -> Cellular Plans 

همانطور که توضیح داده شد، استفاده از ای سیم کار پیچیده ای نیست. به دارندگان آیفون سری جدید توصیه می شود که حتما از این تکنولوژی استفاده کنند. اگر این فناوری هنوز در کشور شما پشتیبانی نمی‌شود، می‌توانید در خارج از کشور یک سیم کارت مجازی خریداری نمایید.

برچسب‌ها:
اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *