مزایای استفاده از هاست های ابری
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

آشنایی با هاست های ابری (Cloud Hosting) و مزایای آنها

در محیط کسب و کار مدرن امروزی، هر مدیر و  مسئولی به دنبال کاهش هزینه ها و به حداکثر رساندن کارایی است. با پیشرفت فناوری، سازمان ها و موسسات به دنبال راه های جدید و نوآورانه برای مدیریت نیازهای میزبانی سایت خود هستند. میزبانی ابری، که در حال حاضر یک واژه پر جستجو در اینترنت  می باشد، به روشی موثر و انقلابی برای نیل به این هدف تبدیل شده است. از همین رو اکثر فعالیت های مدرن به سمت استفاده از هاست های ابری حرکت می کنند. با توجه به توضیحات فوق، این سوالات به وجود می آیند که منظور از انتقال سایت به هاست ابری چیست؟ هاست ابری چگونه کار می کند؟ آیا این هاست ها بهتر از هاست های سنتی و معمولی هستند؟ در ادامه به این پرسش ها پاسخ داده می شود.

ابر چیست؟

واژه "ابر" یا Cloud‌ در بحث شبکه به چند سرور اشاره دارد که همگی آنها دسترسی به اینترنت دارند. سرور ها می توانند بخشی از یک نرم افزار یا application service باشند. از این موارد می توان برای راه اندازی سایت، به اشتراک گذاشتن داده ها و استفاده از نرم افزارهای دیگر  استفاده کرد. 

همچنین از واژه "ابر" می توان برای تکنولوژی رایانش ابری هم بهره برد که تعداد زیادی سرور برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات و پردازش آنها به هم متصل شده اند. به عبارت دیگر فرآیندهای پیچیده به جای استفاده از یک سرور قدرتمند منفرد به چندین سیستم کوچک اما با کارایی بالا توزیع می‌شوند.

هاست ابری چیست و چه مزایایی دارد

تصویر(1)

هاست ابری (Cloud Hosting) چیست؟

به زبانی ساده، ابر یک ساختار الکترونیکی است که می تواند داده ها را به صورت همزمان در چندین رایانه ذخیره کند. این داده ها از طریق شبکه هایی مانند اینترنت رد و بدل شده و به کاربران ارائه می شوند. در واقع، هاست ها و سرورها در این محیط به عنوان یک فضای ذخیره‌سازی با پردازنده قوی و فضای زیاد عمل می‌کنند که داده‌های وب‌سایت شما را در مجموعه‌ای از چندین سرور نگهداری می کنند. این بدان معنی است که اگر یک سرور از کار بیفتد، هیچ اطلاعات از بین نمی رود. همچنین همه داده‌ها، برنامه‌ها، ایمیل ها یا نرم‌افزار های شما در هر مکانی قابل دسترس هستند.

مزایای هاست ابری نسبت به هاست سنتی چیست؟

شاید این سوال برایتان ایجاد شود که هاست های ابری چه مزیتی نسبت به هاست های معمولی دارند؟ مزایای این هاست ها را می توان به صورت زیر دسته بندی نمود:

  • افزایش آپتایم سرور

عملکرد وب سایت شما به طور مستقیم با زمان کارکرد سرور در ارتباط است. اگر سایت از یک سری سرور های بهم پیوسته استفاده نماید، تضمین می شود که هیچ وقت از دسترس خارج نمی شود یا مشکل لود نخواهد داشت. زیرا اگر سروری از کار بیفتد یا نتواند درخواست شما را بپذیرد، سرور دیگری از شبکه به طور پیش‌فرض مسئولیت را بر عهده می‌گیرد و همه فعالیت ها را به خوبی اجرا می‌کند. با این حال، با میزبانی معمولی هرگونه خرابی یا عملیات ارتقایی در سرور شما می تواند منجر به از کار افتادن طولانی مدت برنامه ها و وب سایت شود. این موضوع می تواند روی رتبه و سئوی سایت شما تاثیر منفی داشته باشد.

  • هزینه - کارایی

با میزبانی ابری، لازم نیست نگران هزینه های زیاد برای سرمایه گذاری و خرید سرور های متفاوت و قوی باشید. ارائه دهندگانی چون میهن وب هاست با قیمتی مقرون به صرفه آنها را در اختیار شما قرار می دهند. علاوه بر این، شما فقط باید برای خدمات و منابعی که واقعاً از آنها استفاده می کنید، هزینه پرداخت کنید. اگر نسبت به میزان منابع مورد نیاز وب سایت خود اطلاعی ندارید، سرویس های مذکور گزینه مقرون به صرفه ای هستند. با این حال، در یک هاست معمولی، شما باید مبلغ ثابتی را برای استفاده از خدمات و منابع ثابت پرداخت کنید، صرف نظر از اینکه از آنها استفاده می کنید یا خیر. البته باید در نظر داشته باشید که فراهم آوردن زیرساخت های لازم جهت راه اندازی هاست های ابری برای شرکت ها بسیار پر هزینه می باشد. ولیکن این هاست ها از طرف مقابل هزینه ها را برای کاربران و مخصوصا سایت های رو به رشد بسیار کاهش می دهند.

 تفاوت هاست ابری Cloud Hosting با هاست های اشتراکی

تصویر(2)

  •  افزایش امنیت

در هاست معمولی، منابع و ظرفیت CPU یک سرور بین چندین وب سایت به اشتراک گذاشته می شوند. هاست ابری با زیرساخت قوی می تواند امنیت چند لایه ای را فراهم آورد. داده ها، شبکه، برنامه ها و امنیت فیزیکی آنها در این هاست ها تضمین شده است. ارائه دهندگان خدمات ابری برای افزایش امنیت از روش های انتقال رمزگذاری شده، پشتیبان گیری های منظم، فایروال های قدرتمند و ... استفاده می نمایند.

  •  استفاده آسان از منابع

هاست ابری تخصیص سریع منابع مطابق با نیازهای یک وب سایت یا برنامه را بسیار آسان می کند. می توانید منابعی مانند فضای ذخیره سازی، پهنای باند، RAM و غیره را از منابع موجود در سرورها، اضافه یا کم کنید. اما یک هاست معمولی دارای مشخصات و منابع محدود است. اگر نیاز باشد، نمی‌توانید فوراً منابع را افزایش دهید. همین مورد نیز موجب می شود تا خرید یک هاست ابری مقرون به صرفه باشد.

خرید هاست ابری ایران با قیمت مناسب

تصویر(3)

  • استقلال مکان

موقعیت هاست های معمولی یک مکان ثابت می باشد. به همین دلیل، باید سروری را انتخاب کنید که نسبتاً نزدیک به شما باشد تا سرعت بارگذاری وب سایت به خطر نیفتد. اما آن سوی ماجرا، سرورهای هاست ابری از طریق اینترنت و با هر رایانه شخصی یا دستگاه تلفن همراهی، از هر مکانی در سراسر جهان در دسترس هستند. در واقع اطلاعات شما روی سروهای متفاوتی است که موقعیت های جغرافیایی گوناگونی دارند. لذا برای بازدیدکنندگان شما از سراسر جهان محدودیتی را ایجاد نمی کنند.

  •  پشتیبان گیری و رفع فاجعه

در هاست معمولی اگر سرور سایت شما با مشکل روبرو شود و اطلاعات از آن حذف گردند، چنانچه بکاپی از اطلاعات در رایانه خود نداشته باشید، کل سایت و زحمت شما از بین می رود. اما هاست های ابری چندین بکاپ از اطلاعات سایت شما در سرور های مختلف نگهداری می کنند که مانع از بین رفتن اطلاعات می شوند.

  •  فناوری بروز

هاست ابری (Cloud Hosting) از جدیدترین فناوری ها بهره می برد. این مورد شامل بروز رسانی های سریع نسخه های نرم افزاری، ارتقاء سرور و بالا رفتن قدرت پردازش می شود. هاست های سنتی به شما امکان سفارشی سازی یا ارتقاء سریع را نمی دهند.

تفاوت هاست ابری و اشتراکی:

در هاست ابری بر خلاف هاست معمولی شما از چندین سرور به جای یک سرور واحد برای نگهداری اطلاعات خود استفاده می نمایید. همین مورد نیز منابع سخت افزاری و نرم افزاری بیشتری در اختیار شما قرار می دهد. به بیانی دیگر می توان عنوان کرد که این سرور ها در نقاط مختلفی از جهان مستقر می باشند که از تکنولوژی سرور های مجازی استفاده می کنند. لذا انعطاف آنها نسبت به هاست های معمولی بیشتر است. از لحاظ هزینه نیز خرید یک هاست ابری با ظرفیت های متغیر مقرون به صرفه تر است. همچنین باید این موضوع را نیز در نظر بگیرید که هاست ابری امنیت داده های شما را تضمین می نمایند. در واقع احتمال از دست رفتن اطلاعات صفر است.

هاست ابری چگونه فعالیت می کند؟

با توجه به توضیحات فوق، می توان بیان نمود که سرور های یک هاست ابری در یک فضا به نام ابر با هم فعالیت می نمایند. حال اگر برای یکی از سرور ها مشکلی ایجاد شود، سایر سرور ها جایگزین شده و از کنشدن وب سایت جلوگیری می کنند. 

همچنین زمان هایی نیز وجود دارد که میزان درخواست ها از سمت بازدیدکنندگان روی یک سرور زیاد می باشد. همین مورد می تواند مشکل کندی سرعت و کاهش پهنای باند را به وجود آورد. اما در سرویس های ابری می توان از توان سایر سرور ها کمک گرفت تا بار ترافیکی را مدیریت نمود. به همین دلیل کاربران هاست های ابری متوجه کندی و قطعی نخواهند شد.

البته نکته مهمی که توجه به آن الزامی است، در نظر گرفتن سخت افزار سرورها می باشد. یک شرکت هاستینگ باید سرورهایی را در ابر بکار گیرد که توان سخت افزاری بالایی دارند. در این صورت سایت ها مشکلی نخواهند داشت. ولیکن این بین، برخی از شرکت ها تنها از نام هاست ابری برای سرویس های ضعیف خود استفاده می نمایند که گاها مشکلات زیادی را نیز به همراه دارند.

چه تفاوتی بین هاست ابری (Cloud Hosting) و سرور مجازی وجود دارد؟

سرورهای مجازی یا VPS بخشی از یک سرور اختصاصی می باشند که قدرت بالایی دارد. اما در مقابل هاست ابری از چندین سرور استفاده می نماید که در نقاط مختلفی وجود داشته و اطلاعات سایت ها در تمام آن سرور ها وجود دارند. از همین رو بیان می شود که سرعت و قابلیت اطمینان آنها نسبت به VPS ها زیادتر است. با این توضیح می توان متصور گردید که افزونگی داده ها در سرویس های ابری زیاد است. این دو سرویس هر چند که شباهت هایی با هم دارند اما در عمل متفاوت هستند. هر دو سرویس انعطاف پذیری بالایی دارند. اما سرور های مجازی به کمک ماشین های مجازی به وجود آمده اند که یک بخش از سرور فیزیکی هستند. در صورتی که میزبانی ابری از منابع چند سرور مستقل که از طریق اینترنت در یک شبکه به هم متصل هستند، استفاده می نماید.

گوگل هم از هاست ابری استفاده می نماید؟

آیا میدانستید که گوگل هم دارای ساختاری همانند ساختار هاست های ابری است؟ گوگل برای اینکه بتواند پردازش و منابع را مدیریت نماید، چندین سرور در نقاط مختلف جهان قرار داده است تا قطعی ها را کم کند و به درخواست ها، سریعا پاسخ دهد. از همین رو کمترین قطعی ها را در این سرویس دهنده مشاهده می نمایید. همچنین باید در نظر داشته باشید که متخصصین سئو بیان می دارند، سایت هایی که روی هاست های ابری هستند، سازگاری بیشتری با خزنده های موتور های جستجویی چون گوگل دارند.  

جمع بندی: 

اگر قصد دارید که از یک سیستم بروز و فناوری جدید استفاده نمایید، مهم است که به یاد داشته باشید هاست ابری دارای فناوری جدیدتری است و روندها نشان می‌دهند که این فناوری  آینده را در دستان خود دارد. بنابراین، دیر یا زود، صرف نظر از مزایای زیادی که هاست ابری نسبت به هاست معمولی ارائه می دهد، باید به سمت تکنولوژی ابر حرکت کنید. با این اوصاف، توانایی افزایش منابع هاست خود، پرداخت هزینه تنها برای آنچه نیاز دارید و  افزایش بازدهی و کارایی، دلایل کافی برای خرید هر چه سریعتر هاست ابری هستند. جهت تهیه این سرویس و استفاده از آن می توانید از طریق تیکت با پشتیبان های میهن وب هاست در تماس باشید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *