افزایش بازدید سایت با پردازش زبان طبیعی یا NLP
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

بهبود رتبه سئو سایت با استفاده از پردازش زبان طبیعی یا NLP

هدف موتورهای جستجو این است که بهترین پاسخ ممکن را به سوالات شما بدهند. در گذشته محدودیت های موتورهای جستجو بکارگیری ویژگی جستجوی "زبان طبیعی" را دشوار می کرد. اکنون می توانید با وارد کردن ساده ترین کلمات، به هدف خود دست پیدا کنید. برای مثال به جای تایپ "بهترین دستور پخت کلوچه موزی چیست؟"، میتواند با وارد کردن عبارت "دستور پخت کلوچه موزی" آنچه را که به دنبال آن هستید، بیابید. پس از تایپ عبارت خود، موتور جستجو مقالات بهینه شده در مورد آن را نمایش می دهد.

امروزه، روند جستجو در حال پیشرفت است. موتورهای جستجو می توانند گرامر را بهتر درک و مدیریت کنند و نتایج بهتری را ارائه دهند. در نتیجه این پیشرفت، جستجوی "پردازش زبان طبیعی یا NLP" پدید آمده است. حال لازم است بدانید که جستجوی "پردازش زبان طبیعی یا NLP" دقیقاً چیست و چگونه می توانید محتوای خود را برای آن بهینه کنید.

منظور از جستجو براساس "پردازش زبان طبیعی یا NLP" چیست؟

جستجوی براساس "پردازش زبان طبیعی یا NLP"، به جستجویی با در نظر گرفتن زبان روزمره و محاوره ای اطلاق می شود. به بیان دیگر شما درخواست جستجو را همانند زمانی که با شخص دیگری صحبت می کنید، وارد می نمایید. برای مثال:

  • "چگونه می توانم تشک را مرتب کنم؟"
  • "نیویورک تایمز کی تاسیس شد؟"
  • "بهترین سگ ها برای خانواده هایی با بچه های کوچک کدامند؟"
  • "چگونه به سئو سایت خود رسیدگی کنیم؟"

عبارات جستجوی "زبان طبیعی"، در دسته کلمات کلیدی "long-tail" قرار می گیرند. کلمه کلیدی long-tail عبارت جستجوی گسترده تر و خاص تری می باشد. در ادامه برخی از مثال‌های بالا با نسخه‌های کوتاه‌ شده آورده شده است:

  • "مرتب کردن تشک" به جای "چگونه می توانم تشک را مرتب کنم؟"
  • " تاسیس نیویورک تایمز" به جای "نیویورک تایمز کی تاسیس شد؟"
  • "بهترین سگ خانوادگی" به جای "بهترین سگ ها برای خانواده هایی با بچه های کوچک کدامند؟"
  • "رسیدگی سئو" به جای "چگونه به سئو سایت خود رسیدگی کنیم؟"

احتمال اینکه بتوانید با استفاده از جستجوی براساس "پردازش زبان طبیعی یا NLP"، محتوای مورد نیاز خود را سریعتر بیابید، بیشتر است.

در جستجو به "زبان طبیعی" نیز مانند هر جستجوی دیگری فقط کافی است تا عبارت خود را در نوار جستجو تایپ کنید. همچنین می‌توانید از یک دستیار صوتی نیز برای جستجوی "زبان طبیعی" استفاده نمایید. 

تاریخچه ای کوتاه از جستجوی براساس "پردازش زبان طبیعی یا NLP"

اگر در دهه 90 میلادی از اینترنت استفاده کرده باشید، ممکن است برایتان جای سوال باشد که آیا پیش از این جستجوی "زبان طبیعی" وجود داشته است؟ پاسخ مثبت است. جستجوی "زبان طبیعی" پدیده جدیدی نیست. در روزهای اولیه ظهور اینترنت، استفاده از "زبان طبیعی" رایج بود. Ask Jeeves برجسته ترین موتور جستجوی "زبان طبیعی" در دهه 90 بوده است. Ask Jeeves اگرچه کارآمد بود اما نتوانست با Google رقابت کند.

پردازش زبان طبیعی یا NLP چیست

تصویر(1)

با شهرت و پیشرفت گوگل به عنوان موتور جستجوی منتخب، جستجوی کلمه کلیدی، جایگزین جستجوی "زبان طبیعی" گردید. به دلیل اینکه موتورهای جستجو به اندازه کافی پیچیده نبودند تا مفهوم "پردازش زبان طبیعی یا NLP" را درک کنند، متن و هدف مبهم عبارات محاوره ای، موتورهای جستجو را گیج می کرد. جستجوی مبتنی بر کلمه کلیدی، به گوگل کمک کرد تا نتایج مفیدی را ارائه دهد، در حالی که پردازش "زبان طبیعی" همچنان دشوار به نظر می رسید. با این حال در سال های اخیر، موتور های جستجوی مدرن پیشرفت شایانی در این زمینه داشته اند.

معرفی BERT

در چند سال اخیر، جستجوی "زبان طبیعی" مورد توجه قرار گرفت. زمانی که گوگل، Google BERT را معرفی کرد، تغییرات قابل توجهی برای آینده سئو و جستجوی "زبان طبیعی" رقم خورد.

پردازش زبان طبیعی یا NLP چگونه بر سئو سایت تاثیر می گذارد

تصویر(2)

BERT، مخفف عبارت Bidirectional Encoder Representations from Transformers بوده و چارچوبی در یادگیری ماشینی (ML) جهت پردازش زبان طبیعی می باشد. گوگل در سال 2018 آن را به صورت متن باز ارائه کرد. BERT این امکان را به موتورهای جستجو می دهد تا متن های خاص را در عبارات جستجو درک نمایند. در گذشته، کلمات رابط همانند "یا"، "با" و همچنین به کاربردن عبارات مضاعف مانند "نحوه اجاره و بیمه کردن خودرو" جستجو را بیش از حد پیچیده می‌کردند. اما امروزه، گوگل می تواند از آنها برای ارائه پاسخ های دقیق تر استفاده کند.

چرا جستجوی "زبان طبیعی" آینده سئو است؟

افزایش جستجوی براساس "پردازش زبان طبیعی یا NLP" بخشی از تغییرات کلی در مبحث سئو می باشد. با پیچیده تر شدن موتورهای جستجو، گوگل نیز به سوی واضح و روشن تر کردن نتایج خود گام برداشته است. این موضوع فقط محدود به پیشرفت گوگل نیست، بلکه سایر موتور های جستجو نیز برای پشتیبانی از جستجوی "زبان طبیعی" بهینه شده اند. Bing امروزه به طور موثر از جستجوی "زبان طبیعی" پشتیبانی می کند. این تغییرات به موتورهای جستجو کمک کرده تا بهتر با تغییرات به وجود آمده در روند جستجو سازگار شوند. پیشرفت های جدید به وجود آمده در روال جستجو، به دستیابی کاربران به پاسخ دقیق تر نیز کمک می کند.

افزایش استفاده از جستجوی صوتی

افزایش جستجوی صوتی یکی از دلایل بازگشت "زبان طبیعی" به موتورهای جستجو می باشد. طبق بررسی های انجام شده: 

  • در حال حاضر حدود 50 درصد از جستجوها به صورت صوتی انجام می شوند.
  • 72٪ از افرادی که از دستگاه های جستجوی صوتی استفاده می کنند، مدعی هستند که این کار بخشی از کارهای روزمره آنها شده است.
  • 43 درصد از صاحبان بلندگوهای هوشمند، از این فناوری جهت خرید استفاده می کنند.

تاثیر پردازش زبان طبیعی یا NLP در سئو

تصویر(3)

به طور کلی، می توان گفت تقریباً تمامی جستجوهای صوتی شامل "زبان طبیعی" هستند. به همین دلیل جستجوی "زبان طبیعی" در تمامی دسته ها، از درخواست‌های جستجوی عادی تا تجارت الکترونیک، در حال پیشرفت می باشد. این موضوع، بخش جستجوی گسترده و جدیدی را به متخصصان سئو معرفی می کند.

ارزش بیشتر در Long-tail

کلمات کلیدی long-tail، ترافیک پایین تر، رقابت کمتر و پتانسیل تعامل بیشتری دارند. کلمات کلیدی long-tail حدود 4.15٪ نرخ تبدیل بیشتری نسبت به کلمات کلیدی کوتاه دارند. جستجوی براساس "پردازش زبان طبیعی یا NLP" به طور معمول کلمات کلیدی long-tail بیشتری تولید می کند. کلمات کلیدی طولانی تر ارزش تبدیل بیشتری برای متخصصان سئو دارند.

بخش های ویژه بیشتر

ویژگی دیگر BERT این است که کوئری های بیشتری را در بخش "featured snippet" نمایش می دهد. featured snippet، بخش های انتخاب شده کوتاهی از متن هستند که Google در بالای جستجوها نشان داده تا در زمان کمتری به درخواست کاربر پاسخ دهد.

نحوه پیاده سازی پردازش زبان طبیعی یا NLP

تصویر(4)

با اضافه کردن پیچیدگی های بیشتر، گوگل می تواند نتیجه مرتبط تری را ارائه دهد. با توجه به بهبود درک موتور جستجو، متخصصان سئو فرصت های بیشتری برای قرار گرفتن در featured snippet خواهند داشت. featured snippet بخشی اساسی از فعالیت حرفه ای SEO هستند. دستگاه‌های جستجوی صوتی Google معمولاً هنگام نمایش نتایج، featured snippet را بازگو می‌کنند. بنابراین BERT و جستجوی "زبان طبیعی" بخش های با ارزش‌تری هستند که متخصصان سئو می توانند آن ها را دنبال نمایند.

چگونه می توانید سایت خود را برای جستجوی "زبان طبیعی" بهینه کنید؟

جستجوی "زبان طبیعی"، امکانات جدیدی را در اختیار متخصصان سئو قرار می دهد، بنابراین این ویژگی می تواند قدم منطقی بعدی برای بهینه سازی سایت شما باشد اما این مورد به تنهایی کافی نیست بلکه برای درک هدف کاربر و بهینه‌سازی پست‌های خود از نظر کیفیت، باید گام‌های مشخصی بردارید.

هدف خود را تعیین کنید

تعیین هدف یکی از گزینه های حیاتی و رویکرد جدید گوگل جهت رتبه بندی است. این نکته به همان اندازه که در جستجوی "زبان طبیعی" حائز اهمیت می باشد، برای کسب اعتبار نیز مهم خواهد بود. برای درک مقصود و هدف، لازم است که بدانید جستجوگر در جستجوی چه سوالاتی می باشد. جهت شناخت هدف، بررسی کنید که چرا جستجوگران یک کوئری خاص را دنبال می کنند. دانستن پاسخ این سوالات، درک دقیقی از نحوه ساخت محتوای متناسب با نیازهای کاربران را در اختیارتان قرار می دهد. هنگام مشخص کردن هدف خود، با کاربران دیگر مشورت کرده و سپس از ابزارهایی که عملکرد کلمات کلیدی را می سنجند جهت ارزیابی کلمه کلیدی اصلی خود، استفاده کنید. در تصویر زیر می‌توانید نتایج مربوط به کلمه کلیدی "video streaming" را مشاهده نمایید.

افزوه های پیاده سازی پردازش زبان طبیعی یا NLP

تصویر(5)

به عبارت جستجوی زبان طبیعی "how to record streaming video" دقت کنید. حجم جستجوی پایینی را به دست آورده است در حالیکه دشواری کمتری دارد. این نکته می تواند به شرکت ها کمک نماید تا یک یا چند صفحه از سایت خود را برای این کلمه کلیدی بهینه کنند.

پس از شناخت کامل تر شخصیت ها و هدف شان، می توانید محتوای بهتری برای آنها ایجاد نمایید. از نظر جستجوی "زبان طبیعی"، تلاش کنید تا سوالاتی را که کاربران احتمالا خواهند پرسید، پیش بینی نمایید. 

ایجاد محتوای آموزنده 

جستجو براساس "پردازش زبان طبیعی یا NLP"، گزینه ای عالی برای تهیه یک محتوای خوب است. مفسران صنعت به این نکته اشاره دارند که "Google BERT و NLP نیاز دارند تا بر محتوای باکیفیت و آموزنده متمرکز شوند."

پس از مشخص کردن سوالاتی که مد نظر کاربر است، لازم است تا محتوایی ایجاد کنید که با آن هدف مطابقت داشته باشد.

اگر محصولی که ارائه کرده اید دارای سوالات متداول است، یک مقاله یا مجموعه ای بر اساس آنها ایجاد نمایید. برای نمونه، می‌توانید جهت تولید محتوایی مناسب یک صفحه از پرسش‌های متداول، سوالاتی مانند موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • چرا به CMS نیاز دارید؟
  • چگونه از CMS خود بیشترین بهره را ببرید؟
  • چگونه می توانید CMS خود را با سایر محصولات ادغام کنید؟
  • آیا می توانید از CMS خود برای آموزش کارکنان استفاده نمایید؟
  • چگونه می توان صحت داده ها را با CMS خود سنجید؟

سوالات ارائه شده در جستجوهای "زبان طبیعی" با قابلیت تبدیل بالا، برای محصول شما مناسب هستند. پیشنهاد می شود به منابعی که در حال حاضر وجود دارند مراجعه کنید.

  • از تیم پشتیبانی خود بپرسید که مردم چه سوالاتی را بیشتر می پرسند.
  • از تیم فروش خود بپرسید در خصوص چه موردی نیاز است که دانش خود را بالا ببرند.
  • نظرات را مرور کنید تا مشاهده نمایید مردم در مورد چه نکاتی داخل سایت شما مطمئن نیستند.
  • شبکه های اجتماعی را مرور کرده تا سوالات رایج افراد را مشاهده کنید.

دقت لازم را به خرج دهید. هنگام بهینه سازی جستجوی "زبان طبیعی"، سوالات دقیق را در اولویت قرار دهید. در پاسخ خود دقت داشته باشید و جزئیات را توضیح دهید. آنچه در ترافیک از دست داده اید، می توانید در تبدیل به دست آورید.

کلمات کلیدی مرتبط را فراموش نکنید

با توسعه محتوا مطمئن شوید که کلمات کلیدی مرتبط را به دلایل زیر در آن گنجانده اید.

  1. خواننده ممکن است در خصوص عبارت مشابهی که در متن وجود دارد، سردرگم شده باشد.
  2. به شما این امکان را می دهد تا دسترسی خود را در جستجوهای مشابه گسترش دهید.

با استفاده از ابزار مناسب، جستجو را آسانتر نمایید. یک مدیر محتوای باهوش با به کار گیری کلید واژه های مفید به بهینه سازی مقاله و سایت برای جستجو بر اساس "زبان طبیعی" کمک می کند.

از Tech Stack خود استفاده کنید

جستجوی "زبان طبیعی" بر جستجوی معنایی متکی است. همین امر نشانه خوبی برای سئوکارانی است که می خواهند از جستجوی "زبان طبیعی" بهترین بهره ببرند و از Schema Markup استفاده نمایند.

Schema نوعی از واژگان معنایی است که به گوگل کمک می کند تا اطلاعات یک صفحه را بهتر درک کند. ویژگی Schema Markup به شما این امکان را می دهد تا محتوای صفحه خود را با توجه به آیتم های موجود و نوع آنها تگ نمایید. شرکت هایی که از Schema استفاده می کنند بازده SERP بهتری دریافت خواهند کرد. از طرف دیگر جستجوهای "زبان طبیعی" سایت هایی را که به خوبی برای Schema بهینه شده اند نمایش می دهند. 

ابزارهای non-SEO دیگری نیز وجود دارند که می توانند به شما در بهینه سازی سایت در جهت جستجوی "زبان طبیعی" کمک کنند. برای نمونه، سئو کارانی که در زمینه کسب و کار فعالیت می کنند و به دنبال بهینه سازی سؤالات جستجوی "زبان طبیعی" خریداران هستند، می توانند از ابزار هایی مانند CallRail یا Chorus.ai استفاده نمایند. هر دوی این ابزار ها، Conversation Intelligence که به مفهوم  ارزیابی و اخذ نتیجه مثبت در یک مکالمه می باشد، را ارائه می دهند . اگر چندین مشتری در تماس‌های تلفنی سوالات مشابهی را عنوان کنند، می‌توانید از آنها به عنوان عبارات های پر تکرار در جستجوی "زبان طبیعی" استفاده نمایید.

به یاد داشته باشید که گوگل قصد دارد تا بهترین پاسخ ها را به افراد ارائه دهد. پس یکی از مهم ترین شروط شما برای رتبه بندی این است که آن سوالات را پیش بینی کرده و به آنها پاسخ کامل دهید.

اشتراک گذاری:

نظرات

سلام بسیار عالی بود خیلی کمک می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *