ایجاد فاوآیکون یا Favicon برای وردپرس
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

اهمیت ایجاد فاوآیکون یا Favicon برای سایت وردپرسی

وجود یک فاوآیکون و درج آن در وب سایت وردپرسی، ممکن است فعالیت کوچکی برای ساخت و نگهداری یک سایت موفق به نظر برسد اما ایجاد فاوآیکون یا Favicon بخش مهمی از فرآیند بخاطر سپردن و حرفه ای کردن وب سایت برای بازدیدکنندگان می باشد. اگر می‌خواهید وب‌سایت شما در بلند مدت موفق شود، شناخت برند توسط کاربران بسیار حیاتی است.

از همان ابتدا که لوگوی مورد علاقه خود را ایجاد نمودید، از آن در پیام ها و محتواهای تولید شده استفاده کنید. هرچه بازدیدکنندگان سایت سریع تر برند شما را شناسایی کنند، احتمال اینکه وب سایتتان را به خاطر بسپارند بیشتر می شود. زمانی که سایت شما در ذهن کاربران باقی بماند، احتمال اینکه از روی کنجکاوی به صورت مداوم در وب سایت حضور پیدا کنند، بسیار بیشتر خواهد شد.

اما باید توجه نمایید که همیشه عناصر بزرگ و آشکار سایت، برای ایجاد اعتماد کافی نیستند. هنگامی که یک سایت حرفه ای ایجاد می کنید، حتی کوچکترین جزئیات بلافاصله به آن کمک می کنند تا نسبت به رقبا منحصر به فرد شود و توجه بیشتری را از سمت مشتریان احتمالی، به دست آورد. این دقیقاً نقش Favicon وردپرس (مخفف favorite icon و به معنی "نماد مورد علاقه") است که کاربران سایت می توانند در بخش هایی مانند موارد زیر، آن را مشاهده کنند:

  • تب های مرورگر 
  • بوک مارک ها در مرورگر
  • دستگاه های موبایل. هنگامی که کاربر وب سایت را به عنوان میانبر در صفحه اصلی خود اضافه می کند، یک فاوآیکون به عنوان آیکون برنامه، در موبایل او ظاهر می شود.

با این حال، بسیاری از صاحبان وب سایت های وردپرسی، اهمیت داشتن یک فاوآیکون منحصر به فرد را در سایت، کاملاً نادیده می گیرند. حتی برخی از نحوه افزودن، تغییر یا نحوه اعمال دقیق آنها در وب سایت های وردپرسی، آگاه نیستند. اگر مطمئن نیستید که فاوآیکون‌های وردپرس چگونه کار می‌کنند یا چگونه می‌توانید آن را در وب‌سایت راه‌اندازی کنید، در این مقاله راهنمای کاملی ارائه می شود که می توانید پاسخ سوالات زیر را بیابید:

  • فاوآیکون دقیقا چیست؟
  • چرا ایجاد فاوآیکون یا Favicon اینقدر اهمیت دارد؟
  • چگونه می‌توانید آن را در پلتفرم وردپرس فعال کنید؟

آموزش ایجاد فاوآیکون یا Favicon

تصویر(1)

فاوآیکون وردپرس چیست؟

چنانچه به صفحه رسمی وردپرس مراجعه نمایید، خواهید دید که فاوآیکون ها را اینگونه تعریف می کنند: «آیکون هایی که با یک صفحه وب یا وب سایت خاص مرتبط هستند». این توصیف ساده، فاوآیکون را به صورت کامل شرح نمی دهد. واقعیت این است که فاوآیکون ها همه جا وجود دارند و همیشه جلوی دید شما هستند و با برند هر وب سایتی که بازدید می کنید ارتباط مستقیم دارند.

اگر از دسکتاپ یا لپ تاپ استفاده می کنید، می توانید فاوآیکون را در تب های مرورگر موتور جستجوی گوگل، مشاهده نمایید و اگر در حال استفاده از دستگاه تلفن همراه هستید، فاوآیکون را در نوار آدرس بیابید. به عنوان مثال، در سایت گوگل یک حرف G با چند رنگ تنظیم شده که حرف اول کلمه Google می باشد و در تمامی صفحات جستجو و ابزار های گوگل، قابل مشاهده است.

اهمیت ایجاد فاوآیکون یا Favicon

تصویر(2)

در بسیاری از موارد، فاوآیکون مشابه یا بسیار شبیه به لوگوی یک برند است. زمانی که استفاده از لوگو برای فاوآیکون امکان پذیر نباشد، به عنوان مثال اگر جزییات لوگو بسیار زیاد یا پیچیده است که امکان کاهش سایز آن به اندازه فاوآیکون وجود ندارد، مدیران وب سایت ها عناصر موضوعی و طرح های رنگی مشابه را هوشمندانه انتخاب می کنند تا ثبات را در برندسازی تضمین نمایند. به محض اینکه متوجه فاوآیکون ها می شوید، نادیده گرفتن آنها تقریبا غیر ممکن است. از برنامه های تلفن همراه گرفته تا بوکمارک ها و صفحات وب، نماد فاوآیکون انتخابی، کاملا به برند و سایت شما اشاره دارد. این موضوع مهم است که حس و مفهوم واقعی برند را در فاوآیکون قرار دهید و آن را هوشمندانه انتخاب نمایید.

اندازه پیشنهادی در ایجاد فاوآیکون یا Favicon

اندازه پیشنهادی فاوآیکون در وردپرس 512*512 پیکسل است و نماد فاوآیکونی که در سایت خود آپلود می کنید با فرمت ico. در مسیر اصلی هاست وردپرس، ذخیره می شود.

چرا ایجاد فاوآیکون یا Favicon وردپرس مهم هستند؟

فاوآیکون وردپرس، هویت بصری برند شما است. فاوآیکون ها به معنای واقعی کلمه در همه جا، از مرورگرهای وب دسکتاپ گرفته تا برنامه های موبایل، وجود دارند و بلافاصله به بخشی کلیدی در استراتژی برندسازی وب سایت تبدیل می شوند. به همین دلیل، طراحی و استقرار موثر فاوآیکون، سه مزیت زیر را به همراه خواهد داشت:

1. بهبود در شناخت برند

فاوآیکون وردپرس را می توان به عنوان یک کارت ویزیت در نظر گرفت که باید قابل تشخیص، ساده و ثابت باشد. هرچه فاوآیکون در مکان های بیشتری درج گردد و کاربران بتوانند آن را مشاهده کنند، بهتر است. زیرا کاربران شناخت بیشتری از آن پیدا خواهند نمود و به مرور در ذهن آنها ثبت می گردد. دلیل اهمیت زیاد سازگاری فاوآیکون با لوگوی برند شما این است که افراد بسیاری، بیشتر از یک تب را در مرورگر باز می کنند و برای نمایش نام وب سایت در تب مرورگر فضای کافی وجود ندارد. در واقع، اگر کاربر تب های زیادی را در مرورگر خود باز کرده باشد، تنها فاوآیکون سایت است که در تب مرورگر نمایش داده می شود.

2. اعتماد کاربران را افزایش دهید

در حالی که برخی از کاربران وب سایت شما احتمالاً در مورد فاوآیکون و نحوه عملکرد آن اطلاعی ندارد اما نمادهای فاوآیکون برای آنها آشنا هستند. در واقع، این مورد آنقدر برای کاربران وب‌سایت آشنا است که سایت‌های فاقد فاوآیکون در میان برخی از افراد، متمایز از سایت های دیگر شناخته می‌شوند. همانند اتصالات امن سایت و مطالب مرتبط در شبکه های اجتماعی، فاوآیکون‌ها نیز بخش مهمی از پازل هستند که اعتماد مشتری را نسبت به خدمات و محصولات موجود در سایت وردپرسی شما، افزایش می‌دهند.

3. سازگاری در دستگاه های تلفن همراه

همانطور که می دانید، دیگر نمی توان تأثیر عظیمی که دستگاه های تلفن همراه بر عادت های کاربران گذاشته اند را نادیده گرفت. در واقع تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند، کاملاً از سیستم های دسکتاپ سبقت گرفته اند و توسط مشتریان به عنوان اولین روش برای ارتباط با دنیای آنلاین استفاده می شوند. استفاده از فاوآیکون مناسب، به شما این امکان را می دهد تا از نمایش نام تجاری خود در تمامی دستگاه های تلفن همراه با هر ابعادی از صفحه نمایش، مطمئن شوید. همچنین هنگامی که کاربر در صفحه اصلی موبایل خود بوکمارک هایی را برای سایت شما ایجاد می کند، به جای نام و لینک، فاوآیکون مربوطه نمایش داده شود.

دستورالعمل های ایجاد فاوآیکون یا Favicon در وردپرس

اگر در مورد روند ایجاد فاوآیکون یا Favicon وردپرس اطلاعی ندارید در ادامه بهترین روش های ایجاد فاوآیکون وردپرس، بیان شده است.

  1. مطمئن شوید که اندازه مناسب را تنظیم نموده اید

همانطور که قبلاً در این مقاله بیان شد، اندازه یک فاوآیکون معمولاً 512*512 پیکسل است. در حالی که امکان استفاده از اندازه بزرگ تر در وردپرس وجود دارد اما بهتر است که تصویر دقیقاً با اندازه ذکر شده، تطبیق داده شود.

  1. فاوآیکون وردپرس را ساده و منسجم ایجاد نمایید

در حالی که به راحتی امکان سفارشی سازی و افزودن رنگ های پس زمینه به فاو آیکون وجود دارد اما بهترین روش، ایجاد یک فاوآیکون ساده است. همچنین محدود کردن تعداد رنگ های بکار رفته در فاوآیکون، تنها به یک یا حداکثر دو رنگ، بهتر خواهد بود. چنانچه فاوآیکون وردپرس دقیقاً شبیه لوگوی برند شما باشد، شرایط عالی می شود اما اگر انجام این کار برای شما ممکن نیست، بهتر است که عناصر مهم را از لوگوی خود انتخاب نمایید.

  1. در انتخاب اولین فاوآیکون، هوشمندانه رفتار کنید

شما می‌توانید تصویر فاوآیکون را هر زمانی که تمایل داشتید، تغییر دهید. روند تغییر فاوآیکون، در انتهای این مقاله بیان می گردد اما پیشنهاد می شود که آن را به هیچ عنوان تغییر ندهید یا تعداد دفعات آن را به کمترین مقدار برسانید. زیرا وقتی کاربر هر بار که به سایت وردپرسی شما مراجعه می کند، فاوآیکون متفاوتی را مشاهده نماید، هرگز این فرصت را نخواهد داشت که یک تصویر خاص را با نام تجاری شما ارتباط دهد. برندسازی یکی از مهمترین عواملی است که در انتخاب فاوآیکون، بسیار حیاتی می باشد. در واقع بهتر است که سایت فاقد فاوآیکون باشد تا زمانی که برای آن یک فاوآیکون مناسب و خوب، انتخاب گردد. از زمانی که فاوآیکون را آپلود نمودید، سعی کنید آن را تغییر ندهید مگر اینکه تغییر فاوآیکون کاملا ضروری باشد.

فعال کردن فاوآیکون در وردپرس

برای فعال سازی فاوآیکون در وردپرس، می توانید از سه روش زیر اقدام نمایید.

  • از ویژگی "نمادک سایت" در وردپرس استفاده کنید.
  • از یک افزونه فاوآیکون استفاده نمایید.
  • آپلود فایل فاوآیکون در وردپرس

هر کدام از این روش ها، در ادامه توضیح داده شده است.

  1. از ویژگی "نمادک سایت" در وردپرس استفاده کنید

از زمان انتشار نسخه 4.3 وردپرس، ویژگی "نمادک سایت" به آن اضافه شده که فاوآیکون ها را فعال می کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که فایل تصویر خود را مطابق با مشخصات آماده کنید. این فایل می تواند با فرمت های ico ، jpeg ، png یا gif باشد.

زمانی که تصویر خود را آماده کردید وارد پیشخوان وردپرس شوید. سپس از بخش "پوسته" روی "سفارشی سازی" کلیک نمایید. اکنون وارد بخش "هویت سایت" شده و از قسمت "نمادک سایت" روی گزینه "انتخاب آیکون سایت" کلیک کنید. سپس می توانید فایل آیکون آماده را آپلود نمایید. اگر از پیش نمایش فاوآیکون راضی بودید، نیاز به انجام کار دیگری نیست. هر بار که شما یا کاربرانتان وارد سایت شوید، فاوآیکون شروع به دانلود می کند.

2. از یک افزونه برای ایجاد فاوآیکون یا Favicon استفاده نمایید

به جای استفاده از ویژگی نمادک سایت وردپرس، می توانید از یک افزونه نیز برای اعمال فاوآیکون در سایت خود، استفاده کنید. افزونه Favicon by RealFaviconGenerator برای قرار دادن فاوآیکون در سایت عملکرد خوبی دارد. 

برخی از مدیران وب سایت های وردپرسی، استفاده از این افزونه را برای درج فاوآیکون، ضروری می دانند زیرا کاری بیشتر از آپلود فاوآیکون انجام می دهد. این افزونه تضمین می کند که چندین نسخه از فاوآیکون ایجاد شده و در تمامی دستگاه ها، با هر ابعادی از صفحه نمایش و سیستم عامل های مختلف، مشاهده گردد. همچنین مطمئن شوید که اندازه تصویر فاوآیکون حداقل 70*70 پیکسل باشد. پس از آن، افزونه RealFaviconGenerator به طور خودکار تمام نسخه های آن را ایجاد می کند.

افزونه ایجاد فاوآیکون یا Favicon برای وردپرس

تصویر(3)

3. آپلود فایل فاوآیکون وردپرس

اگر از آن دسته افرادی هستید که علاقه دارید تا کار را به تنهایی انجام دهید، می‌توانید فاوآیکون را مستقیماً در وب‌سایت وردپرسی ایجاد و آپلود کنید. برای انجام این کار، ابتدا باید یک تصویر فاوآیکون با اندازه حداقل 16×16 پیکسل ایجاد نمایید. سپس این فایل را با فرمت ico. ذخیره کنید.

سپس می توانید از نرم افزار FileZilla استفاده کنید تا فایل خود را مستقیماً در پوشه اصلی قالب وردپرس آپلود نمایید. مسیر دسترسی به قالب سایت، پوشه "wp-content" و سپس "themes" می باشد. بعد از آپلود فاوآیکون در پوشه قالب، باید در اکثر مرورگر های وب امروزی فاوآیکون مورد نظر قابل مشاهده باشد اما برخی از نسخه های قدیمی مرورگرها نیاز دارند که کد HTML هدر وردپرس را نیز ویرایش کنید. البته بارگذاری فاوآیکون ها به این شکل توصیه نمی شود مگر اینکه با موارد فنی آن در وردپرس آشنایی داشته باشید.

نحوه تغییر فاوآیکون وردپرس

اکنون که اهمیت فاوآیکون ها و نحوه اعمال آن در سایت وردپرسی را  درک کردید، طبق راهنمایی زیر و همانند درج فاوآیکون از طریق ویژگی "نمادک سایت"، می توانید در صورت نیاز آن را تغییر دهید. در ادامه می توانید مراحل گام به گام تغییر و ایجاد فاوآیکون یا Favicon وردپرس را مشاهده کنید.

  1. وارد پیشخوان وردپرس شوید.

ایجاد فاوآیکون یا Favicon بدون دانش برنامه نویسی

تصویر(4)

  1. از نوار ابزار سمت راست، روی "نمایش" کلیک نمایید.

 

ابزار آنلاین برای ایجاد فاوآیکون یا Favicon

تصویر(5)

  1. سپس روی گزینه "سفارشی سازی" کلیک کنید.

تنظیمات وردپرس برای ایجاد فاوآیکون یا Favicon

تصویر(6)

  1. اکنون روی گزینه "هویت سایت" و سپس "تغییر تصویر" کلیک نمایید.


 

ایجاد فاوآیکون یا Favicon بدون پس زمینه و با کیفیت

تصویر(7)

با روش های ساده ای که توضیح داده شد می توانید به راحتی یک فاوآیکون مناسب برای سایت وردپرسی خود تنظیم کنید.

اهمیت فاوآیکون ها در سایت وردپرسی

در حالی که فاوآیکون ها تنها بخش کوچکی از راه اندازی یک وب سایت را تشکیل می دهند اما برای شناخت وب سایت از سمت کاربر، بسیار مهم هستند. ایجاد فاوآیکون یا Favicon خاص و ثابت، به کاربران سایت کمک می کند تا به راحتی آن را به خاطر بسپارند و باعث ایجاد هویت بصری وب سایت در دستگاه های تلفن همراه، تبلت ها و سیستم های دسکتاپ شود.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *