16 ویژگی ناشناخته وردپرس
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

16 ویژگی ناشناخته وردپرس که از آن اطلاع ندارید

وردپرس یک CMS عالی برای مدیریت نمودن محتوا می باشد که میلیون ها نفر از سراسر جهان هر روز با ان کار می کنند. این پلتفرم پر از امکانات می باشد و دائماً در حال تکامل است که هر کسی می تواند از آن برای ارائه ایده های بهتر استفاده کند. با این حال، بسیاری از این ویژگی ها با وجود قابلیت های بسیار زیاد، توسط کاربران شناسایی نشده و استفاده نمی شوند. در این مقاله، 16 ویژگی ناشناخته وردپرس که رایج تر می باشند، بررسی می گردد.

1. بلوک های گوتنبرگ با قابلیت استفاده مجدد

با استفاده از این قابلیت، می توانید یک بلوک خاص یا گروهی از بلوک ها را ذخیره و آنها را در جای دیگری از سایت خود استفاده نمایید که ابزاری عالی برای صرفه جویی در زمان می باشد.

در صورتی که نمی خواهید یک محتوای مشابه را چندین بار بنویسید، می‌توانید با دنبال کردن دستورالعمل های زیر، آن را به یک بلوک با قابلیت استفاده مجدد تبدیل نمایید:

  1. یک بلوک را انتخاب نمایید.
  2. در نوار ابزار آن، روی سه نقطه کلیک کنید.
  3. روی "افزودن به بلوک های قابل استفاده دوباره" کلیک نمایید.
  4. نام بلوک جدید را در پنجره باز شده وارد کنید.
  5. سپس روی "ذخیره" کلیک نمایید.

یک ویژگی ناشناخته وردپرس در استفاده مجدد از بلوک

تصویر(1)

2. ایجاد یک هایپرلینک با استفاده از Paste کردن

ویژگی ناشناخته وردپرس در کپی نمودن یک لینک

تصویر(2)

ایجاد دستی لینک در یک متن می تواند آزاردهنده باشد اما با این ویژگی ناشناخته وردپرس روند فوق اسان تر می شود. می توانید با کپی کردن یک لینک و سپس انتخاب متن مورد نظر، URL خود را در متن Paste نمایید.

در این ویژگی ناشناخته وردپرس می توانید یک لینک را روی متن خود کپی نمایید.

تصویر(3)

همانطور که در تصویر بالا قابل مشاهده است، وردپرس لینک را با موفقیت روی متن قرار داده است. همچنین می توانید با کلیک روی لینک ایجاد شده، آن را ویرایش نمایید.

3. زمان بندی نوشته ها

موارد خاصی وجود دارد که نیاز است نوشته برای یک تاریخ خاص برنامه ریزی و منتشر شود. خوشبختانه وردپرس از زمان‌بندی نوشته ها پشتیبانی کرده و این امکان را فراهم می کند که تاریخ و زمان خاصی را برای انتشار نوشته خود تعیین نمایید. برای انجام این کار، از منوی تنظیمات نوشته، بخش "انتشار" را یافته و روی گزینه "بی درنگ" کلیک نمایید. اکنون می توانید زمان انتشار نوشته را به تاریخ و زمان مدنظرتان تغییر دهید.

ویژگی ناشناخته وردپرس در زمانبندی انتشار پست یا نوشته شما

تصویر(4)

4. قرار دادن محتوای رسانه های اجتماعی در نوشته ها

پیش از این، درج محتوای خارجی در وردپرس بسیار سخت بود اما به لطف بلوک جدید گوتنبرگ به نام "جاسازی"، این اقدام بسیار آسان شده است.

برای استفاده از این ویژگی ناشناخته وردپرس، بلوک "جاسازی" را مانند هر بلوک دیگری جستجو نمایید. پس از افزودن بلوک، URL محتوایی را که می‌خواهید جاسازی شود را قرار دهید. وردپرس به طور پیشفرض لیست کاملی از سایت ها را در این بخش نمایش می دهد اما شخصا نیز می توانید با انتخاب بلوک "جاسازی"، آدرس محتوای مدنظر خود را در آن وارد کنید.

ویژگی ناشناخته وردپرس در جاسازی محتوای شبکه اجتماعی 

تصویر(5)

5. ویرایش تصویر

یک ویژگی ناشناخته وردپرس این است که می‌توانید از آن برای انجام کارهای اولیه ویرایش تصویر مانند چرخش، برش و تغییر اندازه نیز استفاده نمایید که باعث صرفه جویی در زمان آماده سازی محتوا می شود.

برای ویرایش تصاویر، از طریق پیشخوان وردپرس به "رسانه" سپس "کتابخانه" مراجعه نمایید. روی تصویر مدنظر کلیک نموده و در صفحه جدید گزینه "ویرایش تصویر" را انتخاب کنید.

ویژگی ناشناخته وردپرس در ویرایش تصاویر 

تصویر(6)

اکنون می توانید در صفحه جدید با استفاده از ابزار های موجود، اصلاحات موردنظر را روی تصویر اعمال نمایید.

ویژگی ناشناخته وردپرس و امکانات موجود برای ویرایش تصویر

تصویر(7)

همچنین می‌توانید مانند تصویر زیر، تصاویر را در ویرایشگر متن نیز ویرایش نمایید.

ویژگی ناشناخته وردپرس برای ویرایش تصاویر در حالت ویرایشگر متن

تصویر(8)

6. ایجاد نوشته های چسبنده

مرتب‌سازی نوشته ها بر اساس زمان انتشار، یک نقطه ضعف بزرگ دارد. ترافیک نوشته‌هایی که به مرور زمان از صفحه اصلی سایت به صفحات پایین تر منتقل می شوند، آسیب خواهد دید. خوشبختانه وردپرس در بروزرسانی های اخیر خود "نوشته‌های چسبنده" را ارائه نموده است که به برخی از نوشته‌های خاص اجازه می‌دهد تا برای همیشه در بالای وبلاگ باقی بمانند.

ویژگی ناشناخته وردپرس در ایجاد نوشته چسبیده

تصویر(9)

7. غیرفعال کردن خودکار بخش دیدگاه ها

نوشته های قدیمی می توانند منبع بزرگی از اسپم ها یا دیدگاه های ناخواسته باشند. به همین دلیل، بسیاری از وبلاگ ها به طور خودکار بخش دیدگاه نوشته های قدیمی را غیرفعال می کنند. وردپرس نیز این قابلیت را ارائه می دهد.

از پیشخوان وردپرس به بخش "تنظیمات" سپس "گفتگو" مراجعه نمایید.

در صفحه جدید در بخش "دیگر تنظیمات دیدگاه‌ها"، می توانید با انتخاب گزینه "بستن خودکار دیدگاه‌ها در نوشته‌های قدیمی‌تر از … روز" به صورت دقیق مشخص نمایید که بخش دیدگاه ها پس از گذشت چند روز از تاریخ انتشار نوشته، غیرفعال گردند.

ویژگی ناشناخته وردپرس در غیرفعال نمودن خودکار دیدگاه

تصویر(10)

8. نوشتن بدون حواس پرتی

رابط کاربری وردپرس بسیار کاربردی و مناسب می باشد اما زمانی که می‌خواهید روی نوشتن تمرکز نمایید، ابزارهای آن می‌تواند باعث حواس پرتی شوند. یک ویژگی ناشناخته وردپرس برای ویرایش "تمام صفحه" است که تا جای ممکن از حواس پرتی نویسنده جلوگیری کند.

از طریق سه نقطه در سمت چپ می توانید گزینه "حالت تمام صفحه" را انتخاب کنید. اکنون می توانید از ویرایشگر وردپرس بدون مزاحمت رابط کاربری اطراف آن، استفاده نمایید.

ویژگی ناشناخته وردپرس برای حالت تمام صفحه نوشتن متن

تصویر(11)

9. امکان تغییر نویسنده یک نوشته

گاهی اوقات، نیاز است نویسنده یک مقاله تغییر داده شود. به لطف عملکرد داخلی وردپرس، در واقع نیازی به انتشار مجدد مقاله با حساب کاربری دیگری نیست و می توانید به سادگی از بخش تنظیمات نوشته و کادر "نویسنده"، آن را تغییر دهید.

ویژگی ناشناخته وردپرس برای تغییر نویسنده نوشته

تصویر(12)

10. تنظیم بازه زمانی "ذخیره خودکار"

در وردپرس، ذخیره خودکار نوشته ها هر 60 ثانیه اتفاق می افتد. ذخیره خودکار معمولاً برای اکثر کاربران مشکلی ایجاد نمی کند. با این حال، ممکن است برای برخی از کاربران مشکل ساز شود و آنها را به چالش بکشد.

مواردی وجود دارد که این ذخیره خودکار باعث قفل شدن ویرایشگر کاربران می شود. برای رفع این مشکل قبل از شروع کار با نوشته، ابتدا از سایت خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید. سپس به فایل wp-config.php وردپرس مراجعه و کد زیر را به انتهای آن اضافه نمایید:

define('AUTOSAVE_INTERVAL', 300);

این کد فاصله بین هر ذخیره خودکار را به 300 ثانیه (پنج دقیقه) تغییر می دهد. می توانید این بازه زمانی را بر اساس نیاز خود تغییر دهید.

11. جداکننده برگه

هیچ کاربری صفحات بسیار طولانی را دوست ندارد. در برخی موارد، ممکن است نیاز باشد مقالات بسیار طولانی‌ را به چندین صفحه تقسیم نمایید. خوشبختانه، یک ویژگی ناشناخته وردپرس برای انجام این کار وجود دارد.

روی افزودن بلوک کلیک نموده و بلوک "جداکننده برگه" را جستجو و انتخاب نمایید. این بلوک، صفحه جدیدی را از نقطه موردنظر ایجاد می کند که یک راه حل عالی برای اضافه کردن صفحه بندی به نوشته ها می باشد.

ویژگی ناشناخته وردپرس در جدا کردن برگه ها

تصویر(13)

12. پیش نمایش واکنش گرایی صفحه

بسیاری از کاربران اطلاعی از وجود این ویژگی حیاتی ندارند. با استفاده از این قابلیت می توانید ظاهر سایت را در نسخه دسکتاپ، تبلت و موبایل مشاهده نمایید. داشتن ظاهری بهینه در همه دستگاه ها به ویژه موبایل، تاثیر بسیار مهمی در افزایش ترافیک سایت خواهد داشت.

برای بررسی این ویژگی ناشناخته وردپرس، از طریق پیشخوان وردپرس به منوی "نمایش" سپس "سفارشی سازی" مراجعه نمایید. سه آیکون را در قسمت پایینی منوی سمت راست مشاهده خواهید نمود که شبیه مانیتور دسکتاپ، تبلت و گوشی موبایل هستند. با کلیک روی هر یک از نمادها، می توانید پیش نمایش ابعاد مربوط به آن را مشاهده نمایید.

ویژگی ناشناخته وردپرس در مشاهده پیش نمایش نوشته با دستگاه های متفاوت 

تصویر(14)

13. کلید های میانبر

تعدادی کلید میانبر در وردپرس وجود دارد که می توانید از آنها برای آسان تر کردن ویرایش خود استفاده نمایید. ممکن است کمی طول بکشد تا به میانبرها عادت کنید اما استفاده از آنها در دراز مدت، باعث صرفه جویی زیادی در زمان شما خواهد شد.

وردپرس از میانبرهای رایج "[Ctrl + [key" متشکل از دستورات زیر پشتیبانی می کند:

C: کپی کردن

V: چسباندن یا Paste

A: انتخاب همه

X: انتقال یا Cut

Z: برگرداندن اقدامات

Y: تکرار اقدامات انجام شده قبلی

B: پررنگ کردن متن

I: کج کردن متن

U: خط کشیدن زیر متن

k:  درج یا ویرایش لینک

همچنین وردپرس دستورات "[Alt + Shift + [Key" را نیز برای عملکردهای پیشرفته تر ارائه کرده است. توجه داشته باشید که ترکیب کلیدهای خاص به سیستم عامل شما بستگی دارد که بر اساس گزارش وب سایت وردپرس، به صورت زیر خواهد بود:

برای ویندوز و لینوکس : Alt + Shift + حرف مدنظر. 

برای سیستم های مک:  Ctrl + Option + حرف مدنظر.

با استفاده از این دستورات، می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

N: بررسی نگارش متن (به افزونه نیاز دارد)

l: چپ چین کردن

J: مرتب کردن متن

A: وسط چین کردن

D: خط ممتد روی متن

R: راست چین کردن

U: ایجاد فهرست از نوع نقطه دار

A: درج لینک

O: ایجاد فهرست از نوع عدد

S: حذف لینک

Q: درج نقل قول

M: درج تصویر

W: حالت نوشتن بدون حواس پرتی

T: درج برچسب بیشتر

P: درج تگ جداکننده صفحه

H: دریافت راهنما

X: افزودن یا حذف تگ کد

1: تگ Heading 1

2: تگ Heading 2

3: تگ Heading 3

4: تگ Heading 4

5: تگ Heading 5

6: تگ Heading 6

9: آدرس

14. ویرایش سریع نوشته

ویژگی ناشناخته وردپرس در ویرایش سریع نوشته ها

تصویر(15)

پس از کلیک روی گزینه "ویرایش سریع"، منوی زیر را مشاهده خواهید نمود.

ویژگی ناشناخته وردپرس و منوی ویرایش سریع نوشته ها

تصویر(16)

گزینه ویرایش سریع، تغییر ساده و سریع جزییات مقاله بدون نیاز به باز کردن کامل آن را امکان پذیر می کند.

15. قالب بندی میانبرها

علاوه بر کلیدهای میانبر که بالاتر به آنها اشاره شد، وردپرس از میانبرهای قالب بندی شده نیز پشتیبانی می کند که می توانید به راحتی قالب بندی خاصی را بدون پیمایش در منوها، به مقاله خود اضافه نمایید.

این توابع به شرح زیر هستند:

[*]: شروع یک لیست نامرتب

[-]: شروع یک لیست نامرتب

[1.]: شروع یک لیست مرتب 

[1)]: شروع یک لیست مرتب

[##]: H2

[###]: H3

[####]: H4

[>]: تبدیل متن به بلوک نقل قول

[-]: خط افقی

[..]: تبدیل متن به بلوک کد

16. بلوک "بیشتر بخوانید"

به طور پیش‌فرض، وردپرس متن نوشته را در یک نقطه خاص برای خواندن پیش‌نمایش مقالات، قطع می‌کند. مانند تصویر زیر:

ویژگی ناشناخته وردپرس در ایجاد قسمت بیشتر بخوانید

تصویر(17)

وردپرس بلوک "بیشتر بخوانید" را برای کنترل محل ظاهر شدن این قابلیت ارائه داده است. هر جا که فقط بخشی از متن مقاله ظاهر می شود، این بلوک یک گزینه "بیشتر بخوانید" به آن اضافه می کند. با استفاده از این ویژگی ناشناخته وردپرس می توانید به صورت دقیق مشخص نمایید که پیش‌نمایش مقاله، در کدام قسمت به پایان برسد.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *