معرفی و نحوه کار با میکروتیک
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

صفر تا صد نحوه کار با میکروتیک

میکروتیک یک شرکت واقع در کشور لتونی می باشد که در سال 1996 برای توسعه روترها و سیستم‌های ISP بی‌سیم تاسیس شد و بیش از 280 کارمند دارد. در حال حاضر شرکت میکروتیک سخت افزار و نرم افزار‌های مختلفی را در سراسر جهان جهت اتصال به اینترنت ارائه می‌دهد.

سال 1997 میکروتیک به کمک تجارب کسب شده در استفاده از سخت افزار کامپیوترهای شخصی و سیستم‌های مسیریابی، سیستم نرم‌افزاری RouterOS را ارائه نمود. این سیستم عامل، پایداری، ابزارهای کنترل‌ و انعطاف‌پذیری گسترده‌ای را برای انواع رابط‌های داده و مسیریابی، فراهم کرد. همچنین میکروتیک در سال 2002 تصمیم به ایجاد سخت افزار اختصاصی خود نمود و همین موضوع موجب ظهور برند RouterBOARD شد.  در ادامه با نحوه کار با میکروتیک و مزایا و معایب آن آشنا خواهید شد.

نحوه کار با میکروتیک

به کمک نرم افزار Winbox می‌توانید به روتر میکروتیک متصل و آن را مدیریت نمایید. همچنین می‌توانید از آن برای مدیریت سرورهای مجازی میکروتیک نیز استفاده کنید.

نحوه کار با میکروتیک و سیستم عامل آن می تواند راه های جدیدی را به روی شما بگشاید

تصویر(1)

دوره‌های آموزشی میکروتیک

میکروتیک علاوه بر محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مختلف، دوره‌های آموزشی متعددی را برای تسلط بر پیاده‌سازی، نگهداری و مدیریت محصولات این شرکت، طراحی کرده است. این دوره‌ها عبارتند از:

دوره آموزشی MTCNA

این دوره مخفف MikroTik Certified Network Associate می‌باشد و مبنایی برای ورود به حوزه شبکه‌های میکروتیک است. برای ورود به تمامی دوره‌های بعدی میکروتیک، گذراندن این دوره الزامی خواهد بود.

در این دوره با موضوعات اساسی مانند فایروال، Wireless Routing، DNS، DHCP، Queue، تونل، سخت افزار Router Board، سیستم عامل RouterOS و غیره آشنا می‌شوید. با گذراندن این دوره آموزشی می‌توانید به عنوان کارشناس شبکه میکروتیک، یک شبکه را از صفر تا صد راه اندازی نمایید.

دوره آموزشی MTCUME

این دوره مخفف MikroTik Certified User Management Engineer می‌باشد. همچنین با نام MikroTik User Management Engineer نیز شناخته می‌شود و برای ورود به آن، باید دوره MTCNA را گذرانده باشید.

در این دوره آموزشی با مدیریت کاربر، RADIUS Server و Hotspot و نحوه راه اندازی آنها آشنا خواهید شد. علاوه بر این، با مفاهیمی مانند تونل و پیاده‌سازی آن، راه‌اندازی و استفاده از پروتکل‌هایی مانند IPSec و نرم افزارهای حسابداری مانند IBSNG و ACS Cisco آشنا می‌شوید.

دوره آموزشی MTCRE

دوره MTCRE یا MikroTik Certified Routing Engineer دوره مهندسی مسیریابی میکروتیک است. در این دوره با تنظیم مسیریابی در سخت افزار میکروتیک، راه اندازی مسیرهای استاتیک و داینامیک و همچنین تنظیمات تونل آشنا می‌شوید.

دوره آموزشی MTCWE 

در دوره آموزشی MikroTik Certified Wireless Engineer با پروتکل‌ها، نحوه پیاده‌سازی و عیب‌یابی شبکه‌های بی‌سیم با استفاده از محصولات میکروتیک و مفاهیمی مانند Point to Point و Point to Multipoint آشنا می‌شوید.

دوره آموزشی MTCTCE

دوره MikroTik Certified Traffic Control Engineer یکی دیگر از دوره‌های چگونگی نحوه کار با میکروتیک می‌باشد. در این دوره با تنظیمات مربوط به امنیت شبکه، کنترل پهنای باند، مسیریابی پکت‌ها و فایروال در میکروتیک، آشنا خواهید شد. پس از اتمام این دوره، می‌توانید انواع فیلترها و صف‌ها را مدیریت و راه اندازی کنید.

دوره آموزشی MEDICINE

این دوره مخفف MikroTik Certified Inter-Networking Engineer است که در واقع به معنی مهندسی اینترانت میکروتیک می‌باشد. بر خلاف سایر دوره‌ها، پیش نیاز آن دوره MTCRE است که حتما باید آن را گذرانده باشید.

این دوره آموزشی، کامل‌ترین دوره میکروتیک می‌باشد و در پایان آن کارشناس ارشد ارتباطات میکروتیک دریافت خواهید نمود. در این دوره با مسیریابی از طریق تجهیزات میکروتیک، پروتکل‌های پیشرفته مانند BGP، MPLS و راه‌اندازی سرویس‌های مورد نیاز مراکز خدماتی، آشنا خواهید شد.

دوره آموزشی MTCIPv6E

این دوره مخفف MikroTik Certified IPv6 Engineer و به معنای مهندسی IP ورژن 6 میکروتیک می‌باشد. در این دوره با IPv6 و برخی از خدمات مرتبط با این پروتکل آشنا خواهید شد. شرکت میکروتیک محصولات خود را در سه دسته محصولات نرم افزاری، محصولات آموزشی و سخت افزاری، به بازار عرضه می‌کند.

روترها

نحوه کار با میکروتیک و روتر ها

تصویر(2)

روتر یکی از هوشمند‌ترین و پیچیده‌ترین دستگاه‌های شبکه است که در انواع و ابعاد مختلف تولید می‌شود. بسته به نیاز خود می‌توانید محصولی را انتخاب کنید که بیشترین سازگاری را با شبکه مورد‌نظرتان دارد. امکان نصب نرم افزارها و سیستم عامل‌های مختلف روی روترها وجود دارد که به طور خودکار کوتاه ترین مسیر را در شبکه شناسایی می‌کنند. به دلیل این ویژگی ها، روترها نسبت به سایر دستگاه‌های شبکه گران تر هستند که یکی از معایب آنها به شمار می‌آید. با این حال، چنانچه افزایش سرعت شبکه و کاهش تاخیر آن حائز اهمیت است، روتر یکی از بهترین دستگاه هایی می‌باشد که می‌توانید تهیه نمایید.

برخی از مهمترین مدل‌های روتر شبکه، به شرح زیر می‌باشند:

  • روتر مدل HEX Lite
  • روتر مدل RB750P-PBr2
  • روتر مدل CCR1016-12S-1S+
  • روتر مدل RB2011iLS-IN

سوئیچ‌های شبکه

سوئیچ شبکه و  نحوه کار با میکروتیک

تصویر(3)

در شبکه‌های محلی، دستگاه‌های موجود در شبکه از طریق سوئیچ به یکدیگر متصل می‌شوند. سوئیچ‌ها وظیفه انتقال منظم و بسته بندی شده داده‌ها به مقصد را بر عهده دارند. البته سوئیچ‌ها علاوه بر دستگاه‌های کامپیوتری، می‌توانند بین تمامی دستگاه‌هایی که از پروتکل‌های شبکه پشتیبانی می‌کنند، ارتباط برقرار نمایند.

معروف ترین سوئیچ‌های میکروتیک عبارتند از:

  • سوئیچ مدل CRS212-1G-10S-1S+IN
  • سوئیچ مدل B260GS
  • سوئیچ مدل CRS125-24G-1S-2HnD-IN
  • سوئیچ مدل CRS226-24G-2S+IN

سیستم‌های بی سیم

نحوه کار با میکروتیک و سیستم های بیسیم

تصویر(4)

دستگاه‌های بی سیم میکروتیک، برای ارائه اینترنت، دریافت یا ارسال داده‌ها توسط امواج رادیویی و افزایش قابل توجه برد شبکه استفاده می‌شوند. این ابزارها دارای آنتن داخلی یا خارجی بوده و مزایایی از جمله سرعت بالای انتقال اطلاعات، نصب و پیکربندی ساده، قیمت مناسب، پشتیبانی از سیستم‌های کدنویسی مختلف و امکان مجازی‌سازی را شامل می‌شوند.

مهمترین سیستم‌های بی سیم میکروتیک به شرح زیر هستند:

  • سوئیچ مدل CRS212-1G-10S-1S+IN
  • سوئیچ مدل B260GS
  • سوئیچ مدل CRS125-24G-1S-2HnD-IN
  • سوئیچ مدل CRS226-24G-2S+IN
     

روتربردها

نحوه کار با میکروتیک و سیستم های بی سیمش

تصویر(5)

روتربرد‌ها مهمترین محصولاتی هستند که توسط میکروتیک طراحی و تولید شده‌اند. روتربرد ابزار اصلی میکروتیک برای ارتباطات شبکه می‌باشد و می‌توان از آن برای طراحی یک شبکه اختصاصی نیز استفاده نمود. روتربرد یک کامپیوتر شخصی نسبتا کوچک است که برای شبکه‌های کامپیوتری طراحی شده و می‌تواند نیاز این شبکه‌ها را برطرف کند. همچنین انواع مختلفی از این روترها وجود دارد که می‌توانید در لیست زیر مشاهده نمایید:

  • 3 DIGIT
  • 4 DIGIT
  • Naming
  • Cloud Core Router

میکروتیک علاوه بر محصولات ذکر شده در بالا، دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف دیگری را نیز تولید می‌کند. این محصولات نیز به شرح زیر هستند:

  • دستگاه‌های بی سیم خانگی و اداری
  • محصولات 5G و LTE
  • محصولات مرتبط با اینترنت اشیا (IoT)
  • دستگاه‌های 60 گیگاهرتز
  • محفظه تجهیزات
  • تجهیزات جانبی
  • آنتن

نکاتی که باید درباره نحوه کار با میکروتیک بدانید: حقایق، نکات، ترفندها و موارد دیگر

میکروتیک یک شرکت سخت افزاری محبوب در صنعت شبکه‌های کامپیوتری است که بدون شک مزایای زیادی را ارائه می‌دهد. با این حال نکات مثبت و منفی زیادی دارد که باید آنها را بدانید. همچنین در سال‌های اخیر، استفاده از میکروتیک CHR به یکی از بهترین روش‌ها برای مسیریابی و ایمن‌سازی شبکه‌های مجازی تبدیل شده که در ادامه بررسی می‌شود.

سیستم عامل میکروتیک (RouterOS) چیست؟

RouterOS سیستم عامل مستقل مبتنی بر لینوکس برای سخت‌افزار MikroTik RouterBOARD است که هدف آن تغییر سیستم‌های کامپیوتری به یک روتر میکروتیک می‌باشد.

در واقع RouterOS روی موارد کلیدی مانند پیکربندی آسان، مسیریابی، فایروال، مدیریت پهنای باند، اکسس پوینت (نقاط دسترسی) بی سیم، Hotspot Gateway، پروکسی، VPN، MPLS و ابزارهای مختلف دیگر استوار است.

مزایای سیستم عامل میکروتیک (RouterOS)

شامل مجموعه ای از ویژگی‌های مختلف

مجموعه‌ میکروتیک RouterOS، ویژگی‌های مختلف و مهم مانند پیکربندی، فایروال، مسیریابی، MPLS ،VPN ،wireless ،DHCP ،hotspot کیفیت خدمات، پروکسی و ابزارهای دیگر را ارائه می‌دهد. همچنین می‌توانید با راه اندازی ابزار Minim Installer برای میکروتیک خود، از ویژگی‌های بیشتری استفاده نمایید. برخی از این ویژگی‌ها شامل بررسی اثر انگشت مبتنی بر هوش مصنوعی، بررسی سلامت شبکه، بهینه‌سازی WiFi و امنیت جامع هستند.

امکان بررسی سیستم عامل بدون نیاز به لایسنس

یکی دیگر از مزایای بسیار خوب میکروتیک، ارائه فرصت برای بررسی و تست ویژگی‌های مختلف سیستم عامل آن می‌باشد. در واقع میکروتیک اجازه می‌دهد قبل از خرید لایسنس، 24 ساعت تمامی ویژگی‌های سیستم عامل را تست و پس از بررسی کامل، اقدام به خرید آن نمایید.

MikroTik Cloud Hosted Router یا میکروتیک CHR چیست؟

نحوه کار با میکروتیک CHR

تصویر(6)

میکروتیک CHR، یک روتر شبکه با امکانات بسیار زیاد است که به عنوان ماشین مجازی عمل می‌کند و در محیط‌های مجازی مانند VPS و کلود اجرا می‌شود. وظیفه اصلی آن تبدیل سرور کاربران به روتر است تا امکان ساخت سرور‌های vpn را داشته باشند.

حقایق، مزایا، نکات و ترفندهای میکروتیک

میکروتیک به طور مداوم در حال ساخت محصولات جدید می‌باشد که با هر هدف و سناریویی مطابقت دارند. بهترین نکته در میکروتیک، قابل تنظیم بودن همه بخش‌ها و نظارت فوق العاده آن بر فعالیت‌ها می‌باشد. همچنین از تمامی پروتکل‌های مسیریابی، SNMP و غیره نیز پشتیبانی می‌کند.

باید دقت داشته باشید که نباید فایل‌های بکاپ یک میکروتیک دیگر را در میکروتیک CHR بازگردانی نمایید. فایل‌های بکاپ فقط برای استفاده در همان دستگاه یا نمونه‌هایی که براساس آن ایجاد شده اند، در نظر گرفته شده است. نکته بسیار مهم دیگر در مورد میکروتیک پیکربندی مناسب فایروال‌ در روترها می‌باشد که بسیار الزامی است. 

نتیجه گیری

در این مقاله نکات متعددی در رابطه با نحوه کار با میکروتیک، دوره‌های آموزشی و سخت افزار‌های معروف آن ارائه شد. با این حال به دلیل گستردگی محصولات و خدمات این شرکت، نمی‌توان به تمامی آنها پرداخت و در این مقاله سعی شد موارد مهم میکروتیک پوشش داده شود.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *