کاربردهای روانشناسی رنگ‌ ها در بازاریابی
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

اهمیت روانشناسی رنگ‌ ها در بازاریابی، تبلیغات و برندینگ

به عقیده ارسطو، تمام ادراک انسان با دیدن شکل می‌گیرد. کاربران در عرض 0.67 ثانیه به یک برداشت اولیه از محصول می‌رسند. در واقع، درک ابتدایی از کالا که با دیدن رنگ‌ها شکل می‌گیرد، بر 67 درصد از کل فرآیند خرید تاثیر گذار خواهد بود. در ادامه مقاله به بررسی اهمیت رنگ‌ها و مفهوم روانشناسی رنگ‌ ها در بازاریابی پرداخته می‌شود.

روانشناسی رنگ چیست؟ 

در مبحث روانشناسی، به چگونگی تاثیر رنگ‌ها بر رفتار و تصمیم گیری‌های انسان پرداخته می‌شود. تاثیرگذاری رنگ‌ها روی افراد ممکن است با توجه به ترجیحات شخصی و فرهنگ متفاوت باشد. درک مفهوم رنگ در بازاریابی می‌تواند بر روند خرید محصولات و استفاده از برندهای مختلف تاثیر بگذارد. بدین ترتیب، انتخاب رنگ‌هایی که با کسب و کار و اهداف مخاطبان شما همخوانی دارند، بسیار مهم است.

تاثیر روانشناسی رنگ‌ ها در بازاریابی و جذب مشتری

تصویر(1)

اهمیت روانشناسی رنگ‌ ها در بازاریابی

از میان حواس 5 گانه، بینایی بیشترین تاثیر را روی درک انسان دارد. بر اساس تحقیقات، حدود 83 درصد افراد از طریق دیدن، پیام موردنظر را دریافت می‌کنند. در واقع می‌توان بینایی را مهمترین ابزار حسی دانست. انسان‌ها نسبت به رنگ و شکل واکنش مستقیم نشان می‌دهند. به عبارتی، هر رنگ حاوی پیام مختص به خود است و می‌تواند در سیستم عصبی شما سبب ایجاد واکنش خاصی شود. در بحث تئوری رنگ‌ها، کاربران می‌توانند در عرض 0.67 ثانیه از طریق حافظه بینایی به یک برداشت اولیه از محصول برسند. بنابراین، درک محصولی که به واسطه رنگ‌ها شکل می‌گیرد، بر 67 درصد از کل فرآیند خرید تاثیر گذار است. انسان‌ها شکل و رنگ یک محصول را در عرض 7 ثانیه تشخیص داده و به خاطر می‌سپارند. همچنین حدود 62 درصد از مردم بعد از مشاهده یک تبلیغ 3 ثانیه ای، به واسطه رنگ‌ها برند محصول را تشخیص می‌دهند.

روانشناسی رنگ‌ ها در بازاریابی می تواند بر میزان فروش تاثیر مستقیم داشته باشد.

تصویر(2)

کارآفرینان به چه صورت از روانشناسی رنگ استفاده می‌کنند؟

هر رنگ تاثیر خاص خود را روی کاربران می‌گذارد. به گفته مدیر عامل آژانس Yellow Tree Marketing "از مشتریان خود پرسیدم که حین دیدن رنگ‌های مختلف چه چیزی به ذهنشان می‌رسد؟ در پاسخ، آنها رنگ زرد را که نماد مهربانی، صمیمیت و همدلی بود انتخاب نمودند. در نتیجه، از رنگ زرد برای طراحی برند خود استفاده کردم"

روانشناسی رنگ‌ ها در بازاریابی و استفاده کاربری مدیران خلاق از آن 

تصویر(3)

به پیشنهاد مدیر خلاق هیلاری وایس، خارج از چرخه رنگ سنتی عمل کنید. به گفته او "در بحث روانشناسی رنگ‌ ها در بازاریابی، افراد به دنبال برندی هستند که نشان دهنده آرامش است. بنابراین، او از رنگ سبز استفاده می‌کند." در ادامه مقاله به بررسی مبحث روانشناسی رنگ‌ ها در بازاریابی پرداخته می‌شود. 

روانشناسی رنگ آبی 

آبی یک رنگ محبوب در کل جهان بوده و بیشتر مورد توجه مردان است. برند‌ها نیز رنگ آبی را برای طراحی لوگو مناسب می دانند و آن را به عنوان یک رنگ آرامش بخش در نظر می‌گیرند. در واقع، رنگ آبی سبب ایجاد حس قدرت، تفکر، اعتبار و امنیت می‌شود. شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی از جمله توییتر و فیس بوک از رنگ آبی به دلیل ایجاد حس اعتبار استفاده می‌نمایند. در کسب‌و‌کارهایی که حجم زیادی از اطلاعات کاربران را ذخیره می‌کنند، اعتبار مهم است. البته، رنگ آبی می‌تواند در برگیرنده معانی منفی نیز باشد. به عنوان مثال، غذاهایی با رنگ آبی در طبیعت کمیاب است. بنابراین، غذایی با رنگ آبی می‌تواند اشتهای شما را از بین ببرد. همچنین رنگ آبی می‌تواند حس سرد و غیر دوستانه ای را انتقال دهد.

انجمن Blue Cross Blue Shield از آبی در نام و رنگ برند خود استفاده کرده است. در واقع به عنوان یک شرکت بیمه درمانی، باید تعادل بین جمع آوری اطلاعات شخصی در کنار ارائه خدمات با کیفیت را برقرار سازد. رنگ انتخابی این انجمن به مشتریان نشان می‌دهد که می توانند هنگام تصمیم گیری‌های مهم به آن اعتماد و تکیه کنند.

روانشناسی رنگ‌ ها در بازاریابی و تاثیر هر رنگ در فروش 

تصویر(4)

روانشناسی رنگ بنفش

رنگ بنفش نماد برتری و سلطنت است. در امپراتوری روم، رنگ لباس مقامات عالی رتبه بنفش تیره بود که قیمتی بیشتر از طلا داشت. حتی ملکه الیزابت اول، افراد خارج از خانواده سلطنتی را از پوشیدن لباس با رنگ بنفش ممنوع کرد. با توجه به تاریخچه آن، رنگ بنفش نشان دهنده ثروت، تعقل و پیچیدگی است. از نگاه منفی، رنگ بنفش می‌تواند نشانگر افراط، بدخلقی و نابودی باشد. بنابراین، در هنگام استفاده از این رنگ سعی کنید تا تعادل را برقرار نمایید. بنفش تداعی کننده یک رنگ زنانه است و عمدتاً در میان خانم‌ها محبوب‌تر می‌باشد.

تفاوت کسب و کارها با توجه به روانشناسی رنگ‌ ها در بازاریابی

تصویر(5)

روانشناسی رنگ نارنجی 

رنگ نارنجی روشن نماد اعتماد به نفس، شجاعت و خلاقیت است. علاوه بر این، به دلیل ماهیت سرگرم کننده رنگ نارنجی، برای برند‌های غیر شرکتی مناسب می‌باشد. نارنجی به دلیل مرتبط بودن با رنگ خورشید، حس گرمی ایجاد می‌کند. در مقابل، نارنجی می‌تواند باعث ایجاد حس سستی، ناامیدی و محرومیت گردد. یکی از معروف ترین لوگو‌های نارنجی Nickelodeon نام دارد که نشان دهنده حس خلاقیت و بی تجربگی است.

روانشناسی رنگ‌ ها در بازاریابی که نشان دهنده نماد های گوناگون می باشد.

تصویر(6)

روانشناسی رنگ قرمز

قرمز نماد قدرت، هیجان، انرژی و اشتیاق است. فروشندگان برای ترغیب افراد به خرید از رنگ قرمز استفاده می‌کنند زیرا نشان دهنده حس نیاز می‌باشد. همچنین این رنگ می‌تواند تاثیر فیزیکی مانند حس گرسنگی به همراه خود داشته و احساسات منفی را تقویت کند. علاوه بر این، قرمز نشان دهنده حس خشم، خطر، هشدار، سرکشی، پرخاشگری و درد است. برای مثال در چراغ راهنمایی، قرمز به معنای ایست بوده و رانندگان را مجبور به توقف می‌کند. حتی در کارتون Inside Out شرکت دیزنی، خشم به صورت موجودی قرمز رنگ و آتشین نشان داده می‌شود. در روانشناسی رنگ‌ ها در بازاریابی و برندینگ زمانی رنگ قرمز کارآمد است که در زمینه مناسب استفاده گردد. به عنوان مثال، طی چندین دهه برند کوکاکولا با رنگ قرمز خود در بازار شناخته شده است. در واقع رنگ قرمز سبب ترغیب خریداران به مصرف محصولات نوشیدنی این برند می‌شود.

استفاده از تصاویر و روانشناسی رنگ‌ ها در بازاریابی می تواند تاثیراتی مثبتی بر کسب و کار شما بگذارد.

تصویر(7)

روانشناسی رنگ سبز

رنگ سبز نماد زندگی است و یادآور درخت، بوته و چمن بوده و به نوعی حس سلامتی، آرامش، رفاه، امید و طراوت را به ارمغان می‌آورد. به علت ماهیت بدوی آن می‌تواند دارای پیامد‌های منفی از جمله کسالت و رکود باشد. شرکت Whole Foods از رنگ سبز جهت تولید محصولات با کیفیت و تازه استفاده می‌کند. این برند خود را به عنوان سالم ترین فروشگاه مواد غذایی آمریکا معرفی نموده است.

روانشناسی رنگ‌ ها در بازاریابی و میزان تاثیر رنگ های آرامش بخش

تصویر(8)

روانشناسی رنگ زرد 

زرد هم مانند نارنجی نماد شادی و جوانی می‌باشد. این رنگ در گل آفتابگردون، اردک‌های پلاستیکی و استیکرهای خندان به کار گرفته شده است. علاوه بر این، در روانشناسی رنگ‌ ها در بازاریابی برندها از آن برای اشاره به خلاقیت، خوش بینی، برون گرایی و ایجاد حس گرمی استفاده می‌کنند.

استفاده از نماد ها، گل ها و رنگ ها با توجه به روانشناسی رنگ‌ ها در بازاریابی

تصویر(9)

با این حال، رنگ زرد می‌تواند تقویت کننده حس ترس، غیر منطقی بودن و اضطراب باشد. به عنوان مثال، از رنگ زرد در چراغ‌های راهنمایی و علایم خیابان استفاده شده و به نوعی نماد هشدار است. شرکت زنجیره ای مک دونالد از جنبه مثبت رنگ زرد به همراه قرمز استفاده کرده و لوگو آن به نوعی نشان دهنده جوانی و شادی می‌باشد.

روانشناسی رنگ‌ ها در بازاریابی و استفاده ترکیبی از رنگ ها 

تصویر(10)

روانشناسی رنگ مشکی

در سایت ها، ایمیل‌ها و لوگوها رنگ مشکی را خواهید دید. مشکی به عنوان یک رنگ اصلی تلقی شده و می‌تواند در روانشناسی رنگ‌ ها در بازاریابی، برند شما را پیچیده، قدرتمند و ظریف جلوه دهد. اکثر شرکت‌های لوکس مانند Chanel برای اینکه برند خود را شیک و زیبا نشان دهند، از رنگ مشکی استفاده می‌کنند. 

البته رنگ مشکی نماد ظلم و سردی نیز می‌باشد. علاوه بر این، افراد می‌توانند سیاه را نمادی از شرارت و بدی بدانند. به عنوان مثال، دو شخصیت کارتونی اورسولا در فیلم جادوگر دریایی یا اسکار در شیرشاه به رنگ مشکی بودند. رنگ سیاه همیشه در صنعت مد کاربردی نیست. برای مثال در صنعت درمانی از آن استفاده نمی‌شود زیرا نماد مرگ و عزا می‌باشد. ترکیب رنگ‌های سیاه و سفید در لوگوی NIKE را در نظر بگیرید که نشان دهنده قدرت و کیفیت محصولات است. این شرکت پیام‌هایی حول محور توانمند سازی ورزشکاران و کمک به مردم برای افزایش قدرت را در بر دارد. 

نماد های تیره و دارک در مواجه با روانشناسی رنگ‌ ها در بازاریابی

تصویر(11)

روانشناسی رنگ سفید

اگر در کسب و کار خود به دنبال محیطی ساده و تمیز هستید، رنگ سفید ممکن است گزینه مناسبی برای شما باشد. ترکیب رنگ‌های سفید و سیاه، سبکی مدرن ایجاد می‌کند که می‌تواند در دستیابی به ظاهری تمیز، ساده و بکر کمک نماید. رنگ سفید به تنهایی ممکن است بی روح به نظر برسد. بنابراین، مانند بسیاری از رنگ‌های دیگر، نیاز به پس زمینه دارد. دو برند معروف جهان یعنی تسلا و اپل، دارای لوگوی سفید هستند. دو نمونه دیگر، لوگو نایک و آدیداس می‌باشند که از هر دو رنگ سفید و سیاه در آنها استفاده شده است. آدیداس بر خلاف نایک، افرادی که کمتر ورزش می‌کنند را هدف قرار می‌دهد. در واقع، این برند برای افراد غیر ورزشکار از جمله نوازندگان، هنرمندان و .. گزینه مناسبی می‌باشد.

روانشناسی رنگ‌ ها در بازاریابی و ویژگی های هر رنگ

تصویر(12)

روانشناسی رنگ صورتی

رنگ صورتی برای خانم‌ها نشانگر یک حس زنانه است. برندی که به دنبال حس جوانانه، تخیلی و عجیب باشد می‌تواند از رنگ صورتی استفاده کند. به عنوان مثال، برند شرکت T-Mobile متمایل به رنگ سرخابی بوده و در بین رقبا متمایز شده است. با این حال، صورتی حس سرکشی یا کودکانه ایجاد خواهد کرد. البته، در صورت عادت خریداران به این رنگ، حس تازگی آن کاهش خواهد یافت. علاوه بر این، شرکت‌هایی مانند باربی با استفاده از رنگ صورتی، یک ترکیب عالی از زنانگی و جوانی ایجاد کرده اند.

 استفاده از رنگ های ملایم با توجه به نوع محصول در روانشناسی رنگ‌ ها در بازاریابی

تصویر(13)

جمع بندی

بر اساس تحقیقات، رنگ‌ها روی رفتار افراد تاثیر گذار هستند. در واقع رنگ‌ها ابزاری قدرتمند برای انتقال صحیح پیغام‌ها بوده که می‌توانند بر فرآیند خرید نیز تاثیرگذار باشند. علاوه بر این، رنگ‌ها در فرآیند برندسازی بسیار مهم هستند و در اولین ارتباط افراد با کسب و کار شما نمایان خواهند شد. همچنین رنگ‌ها به افراد کمک خواهند کرد تا با هویت شرکت آشنا شوند، از این رو روانشناسی رنگ‌ ها در بازاریابی حائز اهمیت خواهد بود.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *