نحوه راه اندازی وب سایت سبز
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

وب سایت سبز چیست و چرا مهم است؟

اگر یک وب‌سایت دارید یا در نظر دارید ایجاد کنید، باید به اثرات زیست محیطی آن توجه نمایید. زیرا صنعت فناوری، با مراکز داده‌، شرکت های بزرگ تولید کننده محصولات الکترونیکی و مقدار زیادی زباله الکترونیکی، حدود 4% از تولید دی اکسید کربن جهانی را به خود اختصاص داده است و نقش بزرگی در بحران اقلیمی فعلی ایفا می‌کند. این عدد دائما در حال رشد است. پس چه کاری می‌توانید انجام دهید تا یک وب سایت سبز ایجاد نمایید؟

مزایای  وب سایت سبز

تصویر(1)

تاثیرات بد زیست محیطی صنعت فناوری

امروزه همه افراد حداقل یک دستگاه دیجیتال دارند. بسیاری از افراد نیز صاحب تعداد زیادی دستگاه دیجیتال هستند و این تعداد همچنان در حال افزایش است. طبق گزارش سالانه اینترنت که توسط سیسکو ارائه شده است، در سال 2023، حدود 29.3 میلیارد دستگاه، تحت شبکه‌ در دسترس خواهند بود. این گزارش نشان می‌دهد که همچنان باید تعداد زیادی محصول ایجاد شود. کارخانه‌های تولید دستگاه‌های مرتبط با فناوری، صرفا به دلیل انتشار گازهایشان بر محیط‌ زیست تأثیر منفی نمی‌گذارند بلکه در عواملی مانند تخریب زمین، از بین رفتن تنوع زیستی و مصرف آب نیز نقش دارند. به عنوان مثال، این صنعت برای تولید تنها یک گوشی هوشمند، از 12760 لیتر آب استفاده می کند.

تاثیرات زیست محیطی  وب سایت سبز

تصویر(2)

ظهور دیتاسنترها

هرچه از دستگاه های دیجیتالی بیشتری استفاده نمایید، ترافیک داده جهانی بیشتر خواهد شد. به منظور همگام شدن با این ترافیک، هر ساله دیتاسنترهای جدیدی ایجاد و گسترش می‌یابند. اگرچه آنها در حال حاضر تنها 1% از برق جهان را مصرف می کنند اما انتظار می رود که دیتاسنترها در سال 2025 حدود 20% از مصرف برق جهان را به خود اختصاص دهند. با در نظر گرفتن 8000 مرکز داده موجود در جهان، این عدد چندان عجیب نخواهد بود.

زمان اقدام فرا رسیده است

تغییرات آب و هوایی یک تهدید جدی است. اگر نمی‌خواهید جهان ظرف چند سال غیرقابل سکونت گردد، باید وارد عمل شوید. خوشبختانه، چندین کار وجود دارد که می توانید برای کاهش تولید کربن وب سایت خود انجام دهید. می توانید قبل از شروع بررسی کنید که وب سایت شما در حال حاضر چقدر به معیار های یک  وب سایت سبز نزدیک است. همچنین از یک ابزار آنلاین محاسبه کننده میزان تولید کربن مانند Website Carbon Calculator استفاده نمایید.

نقش ربات ها در  وب سایت سبز

تصویر(3)

با مسدود کردن ربات های بد در انرژی صرفه جویی کنید

ربات‌ها در هنگام خزیدن در سایت شما انرژی صرف می‌کنند و سایت شما را چندین بار در روز و اغلب در مواقعی که نیازی نیست، می خزند. در واقع آنقدر زیاد هستند که حدود 30 درصد از ترافیک روزانه اینترنت را تشکیل می دهند. به همین دلیل است که باید ربات‌های غیرضروری را شناسایی کرده و آنها را در سایت خود بلاک کنید. بنابراین وقتی درخواستی به سرور شما ارسال می‌کنند، سرور پاسخی به درخواست آنها نمی‌دهد. با این کار در مصرف انرژی صرفه جویی خواهید کرد. می توانید ربات های بد را با مسدود کردن رنجی (range) خاص یا کل IP هایی که ترافیک غیرمعمول از آنجا می آید، بلاک نمایید. همچنین می توانید از یک ابزار مدیریت ربات مانند Cloudflare استفاده کنید.

ترافیک ربات را کاهش دهید

در مورد ربات هایی که نمی خواهید بلاک کنید، کاهش ترافیک آنها همچنان مفید خواهد بود. به عنوان مثال، خزنده های گوگل می توانند 10000 بار در روز از یک وب سایت بازدید کنند. در طول این بازدیدها، آنها حدود 4500 آدرس منحصر به فرد را می خزند. به این معنی که انرژی زیادی برای خزیدن URL های تکراری تلف می شود. این فقط ربات های گوگل نیستند که از سایت شما بازدید می کنند. ربات‌هایی از سایر موتورهای جستجو، خدمات دیجیتال، ربات‌های تجاری و غیره وجود دارند که انرژی زیادی را هدر می دهند.

منظور و مفهوم  وب سایت سبز 

تصویر(4)

میزبان سبز، وب سایت سبز

همچنین می توانید با انتخاب ارائه دهنده هاست مناسب، میزان تولید CO2 در وب سایت خود را کنترل کنید. زیرا 48 درصد از کل انرژی مصرف شده توسط اینترنت (و وب سایت شما) در دیتاسنتر مصرف می شود. بنابراین اگر ارائه دهنده هاستی را انتخاب کنید که به طور فعال از انرژی های تجدیدپذیر برای مراکز داده خود استفاده می‌کند، انتشار کربن به مراتب کمتری خواهید داشت.

مانند GameSpot نباشید

با تمام این راه حل هایی که برای سبزتر کردن وب سایت وجود دارد، جای تعجب است که بسیاری از شرکت های بزرگ هنوز سایت های پر مصرفی دارند. به عنوان مثال GameSpot را در نظر بگیرید که یک سایت خبری در مورد بازی های ویدیویی می باشد. GameSpot در سال گذشته بیشترین CO2 را به ازای هر بازدید تولید کرده است. برای جبران کربن منتشر شده توسط وب سایت GameSpot، بیش از 26 درخت در کل سال لازم می باشد.

نمونه ای از  وب سایت سبز

اکنون که درباره "آلوده کننده ترین" سایت صحبت شد، در ادامه پاک‌ترین و سبزترین سایت نیز معرفی می شود که Google است. آنها تنها 5480 گرم دی اکسید کربن در سال تولید می‌کنند که این موضوع چندان تعجب‌آور نیست زیرا هدف آنها رسیدن به صفر در سال 2030 است. گوگل از یادگیری ماشین برای کمک به خنک کردن مراکز داده و همچنین ترموستات‌‌های هوشمند جهت صرفه جویی انرژی منازل، استفاده می کند. مسیریابی eco-routing در گوگل مپ که به کاربران مسیری با کمترین آثار زیست محیطی ارائه می‌دهد، میزان گازهای گلخانه‌ای را بیش از 500 هزار تن کاهش داده است. این موضوع معادل حذف 100 هزار خودرو می باشد.

گوگل و اقدامات  وب سایت سبز

تصویر(5)

نتیجه گیری: همین الان شروع کنید

توصیه می شود از همین الان برای ایجاد وب سایت سبز خود اقدام کنید. زیرا هر چه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای بیشتر طول بکشد، آسیب بیشتری به محیط زیست وارد خواهد شد. همواره میزان مصرف منابع اضافی در سرور و هاست خود را کنترل نمایید و اجازه ندهید ربات ها به هر میزانی که تمایل دارند در سایت شما خزش کنند و آنها را محدود نمایید. شما نیز می توانید به هدف گوگل جهت رسیدن به صفر در تولید CO2، کمک کنید. بنابراین از افزونه هایی با کمترین میزان مصرف منابع در وب سایت خود استفاده کرده و هر کاری که می توانید انجام دهید تا سهمی هر چند کوچک در کمتر کردن تولید گاز CO2 در جهان داشته باشید. اقدامات کوچک می توانند تاثیر زیادی بگذارند.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *