ویژگی های دارک وب یا جهان پنهان اینترنت
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

چگونه به دارک وب یا جهان پنهان اینترنت دسترسی پیدا کنید؟

پیش از اینکه به بررسی دارک وب یا جهان پنهان اینترنت پرداخته شود، می‌بایست تفاوت‌ های بین وب عمیق، دارک وب و شبکه شفاف را درک کنید. شبکه شفاف اولین لایه قابل مشاهده در اینترنت می‌باشد و از نظر فنی شامل محتوایی می‌شود که توسط موتورهای جستجوی مختلف خزش و ایندکس شده است. شبکه شفاف تقریباً 4 درصد از اینترنت را تشکیل می‌دهد.

امکانات دارک وب یا جهان پنهان اینترنت

تصویر(1)

مقایسه وب عمیق و دارک وب

دیپ وب به بخشی از اینترنت که توسط موتورهای جستجو ایندکس نمی شود، اشاره دارد. بخش ترسناکی در مورد وب عمیق وجود ندارد و شامل مواردی مانند مقالات مرجع  علمی، مدارک پزشکی، اطلاعات مربوط به مالیات، اشتراک های PayPal، بیانیه ارتش و موارد دیگر می‌باشد.

بسیاری از وب سایت هایی که در دارک وب میزبانی می‌شوند، جهت دسترسی به احراز هویت نیاز دارند. به عنوان مثال، اگر یک وب‌سایت آزمایشگاهی داشته باشید که بتواند آزمایش‌ های خون را به صورت آنلاین نمایش دهد، آن بخش خاص در وب عمیق میزبانی می‌شود. به این معنی که توسط Google یا Bing ایندکس نشده و فقط از طریق رمز عبور می‌ توان به آن دسترسی داشت. توجه داشته باشید که وب عمیق حدود 90 درصد از کل اینترنت را تشکیل می‌دهد.

دارک وب یا جهان پنهان اینترنت چیست؟ 

دارک وب یا جهان پنهان اینترنت 6 درصد اینترنت را به خود اختصاص می‌دهد و توسط موتورهای جستجوی عمومی ایندکس نمی‌شود. برای دسترسی به این سایت‌ ها، نیاز به مجوز یا نرم‌افزارهای ویژه دارید. به یاد داشته باشید که دارک وب تنها بخش کوچکی از وب جهانی است.

دارک وب به دلیل قابلیت مخفی کردن اطلاعات، مورد علاقه افراد زیادی می‌باشد. حفظ حریم خصوصی و ناشناس بودن، مواردی هستند که ممکن است به عنوان مزیت های اصلی دارک وب در نظر گرفته شوند. هیچ سرور مرجعی که کل دارک وب را میزبانی کند وجود ندارد بلکه انبوهی از سرورها و ارتباطات هستند که صرفا از طریق لینک های onion-type در دسترس خواهند بود. از آنجایی که تمامی بخش ها در دارک وب غیرمتمرکز هستند، هیچ خزنده ای برای جمع آوری اطلاعات، در آن وجود ندارد و حتی URL ها با آنچه که تصور می‌کنید متفاوت می‌باشند.

به عنوان مثال، در حالت عادی اگر می‌خواهید به سایتی مانند YouTube دسترسی داشته باشید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که URL را در نوار آدرس درج کرده یا با استفاده از google.com آن را جستجو کنید. در دارک وب، برای دسترسی به سایت ها باید URL را تا آخرین کاراکتر وارد نمایید. تمامی آدرس‌ های دارک وب دارای رشته‌ های به ظاهر تصادفی هستند که از اعداد و حروف تشکیل شده‌ اند و پس از آن یک پسوند onion قرار می‌گیرد. البته فراموش نکنید که  بخش عمده ای از فعالیت های مجرمانه در دارک وب انجام می‌شود.

هکرها برای خرید داده‌ های سرقت رفته از کاربران و شرکت‌ ها یا ارائه خدمات در ازای بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال، از دارک وب استفاده می‌کنند. پیش از اینکه به دارک وب دسترسی داشته باشید، باید چند نکته امنیتی را در نظر بگیرید.

استفاده از دارک وب یا جهان پنهان اینترنت

تصویر(2)

یک مرورگر مناسب نصب کنید

اولین قانون دارک وب یا جهان پنهان اینترنت این است که هرگز از مرورگر پیش فرض خود برای جستجو در آن استفاده نکنید. مرورگرهای محبوب مانند کروم، اپرا یا فایرفاکس قابل ردیابی هستند. 

یک ماشین مجازی (VM) یا سیستم عامل موقت نصب کنید

توصیه می‌شود به جای ویندوز اصلی خود، برای گشت و گذار در دارک وب از نرم‌افزار ماشین مجازی (virtual machine) استفاده کنید. زیرا در یک محیط مجازی کنترل بدافزار آسان تر خواهد بود. ماشین های مجازی زیادی برای انتخاب وجود دارند، از جمله:

  • Oracle VM Virtualbox
  • VMware Fusion and Workstations
  • QEMU
  • Red Hat Virtualization
  • Microsoft Hyper-V
  • Citrix XenServer
  • Xen Project
  • و …

اگر تمایل به استفاده از دستگاه‌ های ذخیره‌ سازی فیزیکی ندارید، می‌ توانید از ابزارهایی مانند سیستم عامل موقت استفاده نمایید. نصب آن آسان بوده و در صورتی که مشکلی ایجاد شود می‌توانید به راحتی آن را غیرفعال نمایید. تنها مواردی که نیاز دارید یک درایو 8 گیگابایتی، یک پکیج نصبی و صرف چند دقیقه برای راه‌اندازی سیستم عامل است.

نحوه نصب TAILS OS

1- یک درایو 8 گیگابایتی تهیه نمایید اما اگر قصد دارید از آن در موارد دیگری نیز استفاده کنید، می‌توانید فضای بیشتری تهیه نمایید.

چگونگی نصب دارک وب یا جهان پنهان اینترنت

تصویر(3)

2- بسته نصبی Tails OS را از اینترنت دانلود نمایید.

توجه: Tails یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس است که می‌تواند از طریق یک USB یا DVD بوت گردد. توصیه می‌شود از یک فلش مموری استفاده کنید زیرا دی‌ وی‌ دی‌ ها پس از اتمام کار رایت و دسترسی به دارک وب، تنها عملکرد خواندنی دارند. توجه داشته باشید که بسته نصبی Tails با فرمت img. است. بدان معنی که شما به نرم افزاری نیاز دارید که بتواند این فرمت را روی درایو رایت کند.

3- فلش مموری را به کامپیوتر متصل کرده و quick format انجام دهید. حتماً از فرمت فایل FAT32 برای جلوگیری از مشکل عدم سازگاری، استفاده نمایید. 

4- Universal USB Installer یا Rufus را دانلود و نصب کنید.

5- Universal USB یا Rufus را اجرا نمایید.

6- در زیر بخش "Step 1: Select a Linux Distribution from the dropdown to put on your USB" گزینه Tails را انتخاب کنید.

7- در زیر بخش "Step 2: Select your ubuntu*desktop*.iso" روی دکمه browse کلیک کرده و فایل img. دانلود شده Tails را انتخاب نمایید.

8- از جعبه کشویی موجود در زیر بخش "Step 3: Select your USB Flash Drive Letter Only" حرف درایو موردنظر خود را انتخاب کنید. اگر درایو مدنظرتان نمایش داده نشد، از گزینه "now showing all drives" استفاده نمایید.

9- تنظیمات را بررسی نموده و سپس "Create" را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که فرآیند نصب پکیج، با توجه سیستم شما می‌تواند بین 5 تا 30 دقیقه به طول بینجامد. منتظر بمانید تا نصب به اتمام برسد. پس از اتمام کار، روی دکمه Close کلیک نمایید. سپس می‌توانید Tails را اجرا کرده و پیکربندی کنید.

نحوه بوت کردن از USB و پیکربندی TAILS

- پکیج نصبی را در USB ذخیره نمایید.

- کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید.

- پس از ظاهر شدن صفحه اولیه، کلید مرتبط با منوی بوت را فشار دهید.

- از صفحه کلید خود برای انتخاب حرف درایو مربوطه استفاده کنید. پس از اتمام کار کلید Enter را فشار دهید.

- منتظر بمانید تا Tails OS بوت شود. برای نخستین بار ممکن است کمی طول بکشد.

- سپس Tails را پیکربندی کنید.

 چگونه در دارک وب قرار می‌گیرید؟

اگرچه محتوای ایندکس‌شده دارک وب یا جهان پنهان اینترنت به اندازه محتوای "وب شفاف" نیست اما همچنان می‌توانید از موتورهای جستجو برای یافتن مطالب استفاده کنید. از آنجایی که دارک وب به حریم خصوصی و ناشناس بودن متکی است، موتورهای جستجویی مانند Wiki و Grams اغلب نتایج نادرست را ارائه می‌دهند. 

Hidden Wiki

Hidden Wiki را به عنوان دوقلوی شرور ویکی‌پدیا می‌شناسند. البته کم و بیش شبیه به هم هستند اما Hidden Wiki حاوی لینک هایی از بخش های مختلف دارک وب می‌باشد. خوشبختانه در Hidden Wiki، هر وب سایت با یک توضیح مختصر همراه است تا کاربر بداند در صورت کلیک روی آن، چه چیزی در انتظارش خواهد بود. اگر تمایل به گفتگو با دیگران دارید، می‌توانید به چت روم دسترسی داشته باشید. خدماتی مانند Random Chat، به صورت تصادفی شما را با افراد مختلف روبرو می‌کند. Hidden Wiki تنها موتور جستجوی آنلاین نیست. در ادامه چند گزینه دیگر ذکر شده تا در صورت تمایل از آنها استفاده نمایید: 

راه های نفوذ به دارک وب یا جهان پنهان اینترنت

تصویر(4)

  • DuckDuckGo: این موتور جستجو در "وب شفاف" نیز وجود دارد. بهترین نکته در مورد DuckDuckGo این است که جستجوهای شما را ردیابی نمی کند و می‌توان آن را گوگل دارک وب نیز نامید.
  • Torch: اولین موتور جستجوی دارک وب محسوب می‌شود. Torch دارای پایگاه داده ای از چندین میلیون لینک onions است. این موتور جستجو  مانند Yelp عمل می‌کند. 
  • کتابخانه مجازی WWW: اگر Torch و Hidden Wiki قدیمی هستند، کتابخانه مجازی WWW از آنها نیز قدیمی تر است. کتابخانه مجازی WWW حاوی اطلاعاتی می‌باشد که قدمت آنها به ابتدای ظهور اینترنت باز می‌گردد.
  • Hidden Wiki بدون سانسور: همانطور که از نام آن مشخص است، عمدتا برای  فعالیت‌ های غیرقانونی استفاده می‌شود.
  • ParaZite: می‌توانید از آن مانند موتورهای جستجوی معمولی استفاده کنید.

خدمات تجاری

شاید باور آن کمی دشوار باشد اما در دارک وب نیز فروشگاه آنلاین وجود دارد. طبق گزارشات، برخی از آنها قانونی هستند. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید لپ تاپ یا گوشی هوشمند بخرید، می‌توانید شانس خود را در یکی از این فروشگاه ها امتحان کنید. البته تمامی تراکنش ها ناشناس و مبتنی بر بیت کوین خواهند بود. مشکل اصلی آنها جعلی بودن 50 درصد وب سایت ها می‌باشد.

در ادامه چند سرویس دهنده تجاری ذکر شده است که می‌توانید هنگام مرور دارک وب آنها را بررسی کنید:

  • CStore: هر نوع لوازم الکترونیکی را می‌توانید توسط ارزهای دیجیتال یا کارت هدیه از این سایت خرید کنید. 
  • Apple Palace: همه محصولات اپل اعم از لپ تاپ، موبایل، لوازم جانبی و غیره را می‌توانید با  قیمت های پایین در آن مشاهده کنید. 
  • Gold & Diamonds: این سایت الماس و طلای واقعی را ارائه می‌دهد.

ابزار استفاده دارک وب یا جهان پنهان اینترنت

تصویر(5)

مشتریان ایمیل

به یاد داشته باشید که دارک وب یا جهان پنهان اینترنت یک دنیای فرد محور است. بنابراین، طبیعتا باید روش هایی برای ارتباط با دوستان یا مشتریان خود بیابید. چندین سرویس ایمیل و پیام رسان فوری وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده نمایید. از نظر عملکرد، بین سرویس‌های معمولی مانند IMAP و POP3 و مواردی که در دارک وب می‌توانید برای برقراری ارتباط استفاده کنید، تفاوت زیادی وجود ندارد. 

  • secMail: یک سرویس ایمیل کامل است. طراحی آن بسیار ساده بوده و می‌توانید از طریق آن اقدام به ارسال و دریافت ایمیل کنید. تمامی ویژگی های عالی یک سرویس دهنده ایمیل، به جز ردیابی، استراق سمع و سایر مسائل مربوط به حریم خصوصی، در آن موجود می‌باشد.
  • RiseUp: این سرویس دهنده، خدمات ایمیل امن را ارائه می‌دهد و امکان چت را نیز فراهم می‌نماید. تاریخچه ارتباط را ذخیره نکرده و قبل از ایجاد حساب، می‌بایست یک کد دعوت دریافت کنید.
  • Lelantos: دارای امکانات امنیتی و حفظ حریم خصوصی است اما یک فرم ثبت نام غیر قابل اعتماد و غیر قابل ردیابی ارائه می‌کند. 
  • Bitmail.la: امکانات زیادی مانند پشتیبانی از IMAP ،SMTP ،POP3 و صندوق پستی 500 مگابایتی را ارائه می‌دهد.
  • Mail Guerilla: یک آدرس ایمیل یکبار مصرف ایجاد می‌کند.

ایمن ماندن در دارک وب یا جهان پنهان اینترنت: 

هنگام استفاده از دارک وب یا جهان پنهان اینترنت، باید مراقب باشید. دارک وب مملو از کلاهبرداری‌ ها، سایت‌ های فیشینگ و بدافزار هایی است که برای سوء استفاده از کاربران جدید طراحی شده‌اند. به هر دلیلی که از دارک وب بازدید می‌کنید، اقدامات احتیاطی زیر را رعایت نمایید:

  • هیچ یک از اطلاعات شخصی خود را فاش نکنید: از آنجایی که گواهینامه SSL به ندرت در دارک وب استفاده می‌شود، نمی توانید تشخیص دهید که یک وب سایت واقعی است یا خیر.
  • از کلیک روی لینک های ناشناس خودداری کنید: محتوای نامناسب ممکن است فقط به اندازه یک کلیک با شما فاصله داشته باشد.

جمع بندی

اگر قصد دارید وارد دارک وب یا جهان پنهان اینترنت شوید، اقدامات امنیتی بیشتری را برای محافظت از اطلاعات خصوصی مانند رمز عبور، جزئیات حساب بانکی و شماره کارت اعتباری خود انجام دهید. نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس قدرتمند با امکانات پیشرفته مانیتورینگ دارک وب، می‌توانند به حفظ حریم خصوصی و مرور ایمن اینترنت کمک کنند.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *