ویژگی های سیستم عامل Parrot Security
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

سیستم عامل Parrot Security و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

Parrot که با عنوان های سیستم عامل Parrot Security یا Parrot OS نیز شناخته می شود، یک توزیع لینوکس رایگان و متن‌باز است که مبتنی بر توزیع معروف دبیان می باشد. این توزیع لینوکسی برای امنیت، حفظ حریم خصوصی و کدنویسی طراحی شده است. Parrot شامل مجموعه‌ گسترده ای از ابزارهای امنیتی IT و جرم شناسی دیجیتال، اپلیکیشن ها و کتابخانه‌ها، ابزارهای برنامه‌نویسی و توسعه، همچنین ابزارهای حفظ حریم خصوصی می باشد. سیستم عامل Parrot Securityبه صورت پیش‌فرض با محیط دسکتاپ MATE ارائه می شود. با این حال کاربران در صورت تمایل می‌توانند محیط دسکتاپ دیگری نصب کنند.

تاریخچه سیستم عامل Parrot Security

سیستم عامل Parrot Security برای اولین بار به صورت عمومی در تاریخ 10 آوریل 2013 منتشر شد. این توزیع توسط Lorenzo Faltra ایجاد شد که همچنان رهبر تیم فعلی، توسعه دهنده اصلی، مدیر زیرساخت و مدیر انتشار آن می باشد. این پروژه در ابتدا به عنوان بخشی از انجمن Frozenbox آغاز به کار کرد. انجمن مذکور نیز توسط خالق Parrot OS تاسیس شده بود.

سیستم عامل Parrot Security اولین بار در سال 2013 منتشر شد

تصویر(1)

ویژگی‌های اصلی سیستم عامل Parrot Security:

  • آزادی - این توزیع رایگان و متن‌باز است. کدهای منبع آن در دسترس عموم قرار دارند تا همه بتوانند آن را بخوانند، شخصی سازی کنند و در توسعه آن همکاری نمایند.
  • امنیت سیستم - این توزیع از پایه برای امنیت طراحی شده است و از جمله ویژگی های آن می توان به پشتیبانی از رمزگذاری کامل دیسک، ارائه بروزرسانی‌های امنیتی سریع و برخورداری از هسته امن دبیان اشاره کرد.
  • حریم خصوصی - سیستم عامل Parrot Security ابزارهای متعددی برای حفاظت از حریم خصوصی فراهم می‌کند.
  • قابلیت حمل - این توزیع همه جا قابل اجرا است و می توان آن را روی سرورها، رایانه‌های دسکتاپ، لپ تاپ‌ها، ماشین‌های مجازی، کانتینرهای ابری، دستگاه‌های IoT و Docker اجرا نمود.
  • عملکرد بالا - این توزیع سبک می باشد و از نظر سرعت اجرا بهینه‌سازی شده است تا حتی در رایانه‌های قدیمی عملکرد مناسبی داشته باشد.
  • ارائه ابزارهای بی‌شمار - در Parrot بیش از 600 ابزار وجود دارد.
  • محیط مناسب برای توسعه دهندگان - این توزیع از زبان‌ها و فریم ورک های برنامه‌نویسی متعددی پشتیبانی نموده و دارای ابزارهای توسعه زیادی می باشد.
  • ویرایش (Editions) - ویرایش های مختلفی از این توزیع برای کاربردهای مختلف عرضه شده است.

Parrot از ابتدا تاکنون یک مسیر طولانی‌ را طی نموده است. این توزیع یک فریم ورک اساسی برای عملیات امنیت سایبری می باشد که به لطف تیم توسعه و جامعه فعال آن رقم خورده است.

نسخه‌ها یا ویرایش‌های سیستم عامل Parrot Security

اکنون این توزیع در نسخه‌های گوناگونی برای کاربران مختلف در دسترس است که در ادامه توضیح داده می شود.

1. Parrot Security Edition

نسخه Security Edition برای تست نفوذ و عملیات Red Team طراحی شده است. عملیات Red Team یا تیم قرمز در واقع حملات سایبری شبیه‌سازی شده هستند که به منظور ارزیابی آمادگی یک سازمان در مقابل حملات سایبری واقعی اجرا می شوند.

این نسخه به همراه ابزارهای امنیتی، اپلیکیشن ها و کتابخانه‌های متعدد از پیش نصب شده، ارائه می شود. دارای محیطی انعطاف پذیر است که متخصصین امنیت می توانند از آن برای تست و بررسی امنیت زیرساخت IT یک سازمان استفاده نمایند.

سیستم عامل Parrot Security نسخه Edition

تصویر(2)

ویژگی‌های کلیدی نسخه Security Edition:

  • پکیج کامل برنامه های اداری (Office Suite)
  • ابزارهای چندرسانه‌ای از جمله مدیا پلیر VLC و نرم افزار گرافیکی GIMP.
  • ابزارهای پنهان سازی هویت مانند AnonSurf، TOR و فایرفاکس به همراه افزونه های مسدود کننده تبلیغات.
  • رمزگذاری کامل دیسک و تمام ابزارهای رمزگذاری از جمله zulucrypt، sirikali و… را شامل می شود.
  • دارای ابزارهای مختلف جهت تست نفوذ از جمله Powersploit، Scapy، Rizin و… است.
  • ابزارهای توسعه مانند VSCodium و Geany و بسیاری دیگر
  • از زبان‌ها یا فریم ورک های برنامه‌نویسی محبوب مانند Nodejs، Go، Rust، Python، Java و بسیاری دیگر پشتیبانی می کند. همچنین کامپایلرها، مفسرها، کتابخانه‌ها و فریم ورک های توسعه مختلف که برخی به صورت پیش‌فرض نصب هستند را نیز ارائه می نماید. سایر موارد نیز از مخازن معتبر قابل نصب می باشند.

این نسخه برای کارشناسان امنیت، کارشناسان جرم شناسی دیجیتال، پژوهشگران امنیت، هکرهای مبتدی، دانشجویان علوم کامپیوتر یا مهندسی کامپیوتر و... طراحی شده است.

2. سیستم عامل Parrot Security نسخه Home Edition

نسخه Home Edition، یک سیستم عامل چند منظوره و کامل است که روی استفاده روزانه، حفظ حریم خصوصی و توسعه نرم‌افزار تمرکز دارد. همچنین شما می‌توانید به صورت دستی ابزارهای Parrot را نصب کنید و یک محیط تست نفوذ اختصاصی و سبک راه اندازی نمایید.

سیستم عامل Parrot Security نسخه Home Edition

تصویر(3)

ویژگی‌های کلیدی نسخه Home Edition:

  • پکیج کامل برنامه های اداری (Office Suite)
  • ابزارهای چندرسانه‌ای از جمله مدیا پلیر VLC و نرم افزار گرافیکی GIMP.
  • ابزارهای پنهان سازی هویت مانند AnonSurf، TOR و فایرفاکس به همراه ابزارهای مسدودکننده تبلیغات.
  • رمزگذاری کامل دیسک و تمام ابزارهای رمزگذاری از جمله zulucrypt، sirikali و… را شامل می شود.
  • ابزارهای توسعه مانند VSCodium و Geany و بسیاری دیگر.
  • از زبان‌ها یا فریم ورک های برنامه‌نویسی محبوب مانند Nodejs، Go، Rust، Python، Java و بسیاری دیگر پشتیبانی می کند. همچنین کامپایلرها، مفسرها، کتابخانه‌ها و فریم ورک های توسعه مختلف که برخی به صورت پیش‌فرض نصب هستند را نیز ارائه می نماید. سایر موارد نیز از مخازن معتبر قابل نصب می باشند.

این نسخه برای کاربران عادی لینوکس، توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، مدیران سیستم، برنامه‌نویسان سیستم، دانشجویان علوم کامپیوتر یا مهندسی کامپیوتر و... طراحی شده است.

3. Parrot نسخه Cloud Edition

نسخه Cloud Edition یک ویرایش ویژه بر اساس سیستم عامل Parrot Security است که برای محیط‌های ابری، ماشین‌های مجازی، دستگاه‌های تعبیه شده (embedded devices) و استقرارهای ویژه دیگر مناسب می باشد. همچنین برای این نسخه، ایمیج Docker نیز ارائه می شود تا کاربران بتوانند از ابزارهای توزیع Parrot در سیستم‌عامل‌های دیگر یا محیط‌های ابری استفاده نمایند. نسخه HackTheBox (معروف به Pwnbox) یک توزیع کاملاً تخصصی هک مبتنی بر وب است و تمام مواردی که یک هکر نیاز دارد را ارائه می‌دهد. تمامی این ویژگی ها از طریق یک مرورگر در دسترس است.

4. Parrot نسخه Architect & IoT

اگر قصد دارید یک محیط سفارشی از سیستم عامل Parrot را برای عملیات موردنظر خود ایجاد نمایید، این ویرایش مناسب خواهد بود. این نسخه یک فایل ISO مینیمال از Parrot بوده که تنها دارای installer می باشد و هیچ ابزار پیش‌فرضی در آن نصب نشده است. این نسخه را می توان به صورت کامل شخصی سازی کرد و صرفا دارای هسته سیستم می باشد که به کاربران امکان می‌دهد تا آن را بر اساس نیازهای خود تنظیم کنند.

این نسخه آماده استفاده در هر زمینه ای (ready for any context) است و به کاربران اجازه می‌دهد تا نرم‌افزار، ابزار، اپلیکیشن و محیط دسکتاپ مورد علاقه خود را نصب نمایند. توجه داشته باشید که با وجود اینکه می‌توان هسته سیستم را به صورت آفلاین نصب کرد اما نصب یک سیستم دسکتاپ کامل نیازمند اتصال اینترنت فعال یا یک local mirror می باشد. این نسخه مناسب برای استقرار در سرور است.

سیستم عامل Parrot Security نسخه Architect & IoT

تصویر(4)

5. ایمیج Parrot برای Raspberry Pi

در زمان نگارش این متن، توسعه‌دهندگان Parrot یک نسخه آزمایشی از این توزیع برای Raspberry Pi منتشر کرده‌اند. در آینده این نسخه با بهبودهای بیشتر و همچنین پشتیبانی از بردهای مختلف همراه خواهد بود. این ویرایش نیز یک نسخه "آماده برای هر زمینه" محسوب شده و به کاربران امکان می‌دهد محیط دسکتاپ و ابزارهای مورد علاقه خود را نصب نمایند.

طبق اعلان موجود در وب سایت رسمی، "این ایمیج ها (ایمیج های Raspberry Pi) ممکن است روی نسخه‌های قدیمی‌تر Raspberry Pi قابل اجرا باشند اما با این حال توصیه می شود از Raspberry Pi 4 یا بالاتر با حداقل 4 گیگابایت RAM استفاده گردد."

پیشرفت های آینده Parrot

سیستم عامل Parrot Security به پیشرفت خود ادامه خواهد داد. انتظار می رود نسخه های زیادی نیز در کوتاه مدت و بلند مدت ارائه شوند که تغییرات، بهبودها و محصولات جدیدی را به همراه می آورند و نیازهای همیشگی متخصصان امنیت سایبری را برآورده می کنند.

Parrot OS یک فریم ورک پیشرفته و قابل تنظیم برای هرگونه عملیات امنیت سایبری است. نسخه جدید این توزیع با نام 5.0 Electra Ara منتشر شده و با چندین بهبود و ویژگی های جدید همراه می باشد.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *