بررسی خطرات هوش مصنوعی
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

خطرات هوش مصنوعی برای تولید محتوا و عواقب آن

وقتی در مورد خطرات هوش مصنوعی صحبت می شود، معمولاً صحنه هایی از فیلم های ترسناک را به یاد می آورید که ربات ها در مقابل انسان ها مبارزه می کنند. اگرچه عواقب استفاده از هوش مصنوعی قابل توجه است اما میزان تخریب آن بسیار کمتر از آنچه که اغلب در فیلم ها به تصویر کشیده می شود، خواهد بود. خطرات هوش مصنوعی بسیار کمتر و ظریف‌تر هستند و بیشتر افراد تا زمانی که خیلی دیر نشده، آنها را تشخیص نمی‌دهند.

اخیراً تولید محتوا با هوش مصنوعی به عنوان راهی سریع، مورد استقبال قرار گرفته است اما به ندرت در مورد خطرات موجود صحبت می شود. هنگامی که شرکت هایی مانند Open AI تولید متن هوش مصنوعی را تجاری کردند، چشم انداز ریسک نیز تشدید شد.

هوش مصنوعی فرصت‌های فوق‌العاده‌ای برای بازاریابی محتوا ایجاد می‌کند اما مملو از خطرات نیز است. مانند هر فناوری جدید، شما دو گروه از کاربران با واکنش‌های متناقض دارید. افرادی که آن را می پذیرند و مشکلات را نادیده می‌گیرند و کاربران ریسک‌گریز که از ترس تغییر، شدیدا به آن اعتراض می‌کنند.

تمامی تولید کنندگان محتوا باید از خطرات هوش مصنوعی آگاه باشند

تصویر(1)

بهترین رویکرد، میانه روی است. مدیران حرفه ای کسب و کار می دانند که این چالش ها بخشی از پذیرش فناوری های متحول کننده می باشند. برای مدیریت خطرات هوش مصنوعی، ابتدا باید آنها را درک کنید. در ادامه معایب احتمالی استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوا بررسی می شود.

تولید محتوا با هوش مصنوعی چیست؟

تولید محتوا با هوش مصنوعی به استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی برای تولید متن اشاره دارد. به طور خاص، از تولید زبان طبیعی (NLG) که زیر مجموعه هوش مصنوعی است برای تولید متن به زبان های مرسوم مانند انگلیسی، بر اساس اطلاعات ورودی استفاده می کند.

خطرات هوش مصنوعی برای تولید محتوا

1. ادعاهای غیرمسئولانه

ادعاهای غیرمسئولانه به این معنی است که مدرکی برای پشتیبانی از محتوای خود ندارید. این موضوع می تواند منجر به جریمه و مجازات های سنگین در صنایعی شود که تحت نظارت هستند. به عنوان مثال، اگر محصول شما ادعا می کند سرطان را درمان خواهد کرد اما اینطور نباشد، ممکن است با پیگرد قانونی روبرو شوید و جریمه های سنگینی بپردازید. اگر از مقالات یک نویسنده محتوای هوش مصنوعی بدون بررسی ادعاهای آن استفاده کنید، خطرات حتی بیشتر خواهند بود. بنابراین اگر هوش مصنوعی را برای نوشتن متن تبلیغات به کار می برید، قبل از انتشار، متن آن را مرور کنید.

2. خطر کاهش صدای برند (brand voice)

صدای برند، شرکت شما را متمایز کرده و نحوه ارتباط با مخاطبان را تعیین می نماید. اگر از متن هوش مصنوعی بدون ویرایش استفاده می کنید، این خطر وجود دارد که صدای برندتان ضعیف شود یا به طور کلی از بین برود. در ادامه دو نسخه از یک پیام ذکر شده که یکی از آنها گرم تر و دوستانه تر است، در حالی که دیگری رسمی تر و اداری تر می باشد.

لحن دوستانه:

"سلام به همه،

ما مشتاقانه راه اندازی اپلیکیشن مدیتیشن جدید با نام تجاری خود را اعلام کنیم که برای بهبود سلامت روان و رفاه کلی شما طراحی شده است. می‌توانید به مدیتیشن‌های راهنما گوش دهید، فیلم‌های آموزشی کوتاه تماشا کنید، مقالات را بخوانید و حتی با درمانگران مجاز در ارتباط باشید. ما آن را به صورت مرحله ای عرضه می کنیم. اول، به همکاران در بریتانیا و ایالات متحده، سپس به سایرین. اگر سوالی داشتید در خدمت شما هستیم.

همین امروز برنامه را دانلود کنید تا سفر خود را به دنیای شادتر و سالم‌تر آغاز نمایید!

مدیتیشن مبارک!

تیم اپلیکیشن"

لحن رسمی:

"همکاران عزیز،

ما مفتخریم که راه اندازی اپلیکیشن مدیتیشن جدید خود را اعلام کنیم. اکنون می‌توانید به مدیتیشن‌های راهنما و ویدیوهای آموزشی کوتاه دسترسی داشته باشید، مقاله‌ها را بخوانید و با درمانگران حرفه‌ای مشورت کنید.

در مرحله اول، این اپلیکیشن در اختیار همکاران آمریکایی و بریتانیایی قرار می گیرد و سپس به سایر کشورها عرضه می گردد. در صورت داشتن هرگونه سوال یا نظر، از تماس با ما دریغ نکنید.

برای شروع همین امروز برنامه را دانلود کنید.

با تشکر و احترام،

تیم اپلیکیشن"

بسیاری از تولیدکنندگان محتوای هوش مصنوعی این قابلیت را دارند که هنگام تولید متن، از لحن خاصی استفاده نمایند. با این حال، اگر خروجی را به دقت بررسی نکنید، خطرات هوش مصنوعی می‌تواند شما را از مسیر منحرف کند.

3. خطر سرقت ادبی غیر عمدی

یکی از خطرات هوش مصنوعی سرقت ادبی غیرعمدی است

تصویر(2)

خطر دیگر سرقت ادبی است. مطالعات انجام شده توسط گاردین، 2278 مورد سرقت ادبی را در سال 2016-2017 گزارش کرده است. با افزایش ابزارهای تولید محتوای هوش مصنوعی، انتظار می رود این اعداد افزایش یابند زیرا اغلب به عنوان محتوای 100 درصد بدون سرقت ادبی، ارائه می شوند. شرکت‌هایی که این ابزارها را ارائه می‌کنند، اگر می‌خواهند یک کسب‌وکار پایدار ایجاد نمایند، باید در مورد خطرات هوش مصنوعی و اخلاقیات به کاربران آموزش دهند.

خطر سرقت ادبی با توجه به مدل هوش مصنوعی استفاده شده، متفاوت است. در بیشتر موارد، مدل‌های زبانی مانند GPT-3 و ChatGPT متن اصلی را ایجاد می‌ نمایند اما معمولا اطلاعات را از اینترنت، کلمه به کلمه جمع‌آوری می‌کنند. البته موارد خاص سرقت ادبی، این ابزارها را غیرقابل استفاده نمی کنند اما درک خطر بسیار مهم است تا بدانید که چگونه باید از آن اجتناب کنید.

4. به خطر افتادن شهرت برند

پارادوکس Moravec می گوید یادگیری آنچه که برای انسان دشوار است، مانند ریاضیات و منطق، برای هوش مصنوعی آسان می باشد اما درک مواردی مانند همدلی و احساسات که برای انسان راحت است برای آنها دشوار خواهد بود. آموزش احساسات به هوش مصنوعی سخت می باشد زیرا جهت توضیح احساسات و درک جهان، مراحل منطقی وجود ندارد. از آنجایی که هوش مصنوعی همدلی را درک نمی کند، محتوای تولید شده توسط آن ممکن است احساس نداشته باشد. بنابراین یکی از خطرات هوش مصنوعی عدم درک و همدلی است که در شرایط خاص، بسیار اهمیت دارد.

5. خطر جریمه گوگل

گوگل به صراحت اعلام کرده است که تیم اسپم وب (webspam) در صورت کشف محتوای خودکار، اقدامات لازم را علیه آن انجام خواهد داد. در حالی که جان مولر سخنگوی گوگل در مورد توانایی گوگل جهت شناسایی محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی، کاملا شفاف توضیح نمی دهد اما مشخص است که استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوای سئو، یک بازی موش و گربه خواهد بود.

6. اشتباه در ارائه واقعیت ها

صرف نظر از اینکه هوش مصنوعی را به کار می برید یا خیر، بررسی واقعیت باید بخشی از روال کاری تولید محتوای شما باشد. حتی بهترین مدل های زبان، مانند GPT-3، اشتباه می کنند. تشخیص این خطاها دشوار است زیرا اغلب بین پاراگراف های صحیح قرار می گیرند.

از یک ابزار هوش مصنوعی خواسته شد تا داستان زندگی آبراهام لینکلن را بنویسد. خروجی آن به صورت زیر بود:

"پدر لینکلن یک کشاورز و نجار بود که در سال 1778 در ویرجینیا به دنیا آمد. مادرش، نانسی هنکس لینکلن، یک انگلیسی زبان و اسکاتلندی-ایرلندی تبار بود. او زمانی که آبراهام 9 سال داشت، درگذشت. در سال 1816، پدر لینکلن با سارا بوش جانستون ازدواج کرد. سارا بیوه بود و سه فرزند داشت. او به شوهرش کمک کرد تا آبراهام و برادرش توماس جونیور را بزرگ کند."

به نظر خوب می رسد و برخی از حقایق درست هستند اما والدین لینکلن در سال 1819 ازدواج کردند و نانسی هنکس لینکلن آمریکایی بود. به راحتی مشخصات نادرست می توانند از دید شما پنهان بمانند زیرا بسیاری از اطلاعات دیگری که نوشته شده، دقیق بودند.

در نمونه زیر، مثال دیگری ذکر شده است که خروجی هوش مصنوعی به این صورت بود:

"تا سال 2030، 50 درصد از کل دانش بشر در ماشین ها قرار خواهد گرفت"

در واقع، براساس مطالعات اخیر IBM، تنها 30 درصد از مدیران ارشد بر این باور هستند که هوش مصنوعی صنعت آنها را تا سال 2025 متحول خواهد کرد. ابزار تولید محتوای هوش مصنوعی آمار را ایجاد می کند و هیچ منبعی برای تایید اعداد ارائه شده، وجود ندارد.

از خطرات هوش مصنوعی می توان به تولید اعداد غیرواقعی اشاره کرد

تصویر(3)

7. خطر جهت گیری

هوش مصنوعی، با توجه به داده هایی که تحت آنان آموزش دیده، پاسخ می دهد. اگر داده ها مغرضانه باشند، مدل زبان نیز همانطور خواهد بود. در حالی که اکثر مدل‌های هوش مصنوعی دارای ابزارهای محافظ داخلی برای جلوگیری از این موضوع هستند، جهت گیری‌ها همیشه می‌توانند اتفاق بیفتند. به همین دلیل است که برای جلوگیری از خطرات هوش مصنوعی، همیشه به نظارت توسط انسان نیاز دارید.

آمازون مجبور شد ابزار استخدام خود که از هوش مصنوعی برای انتخاب نامزدها استفاده می‌کرد را کنار بگذارد زیرا کارشناسان یادگیری ماشینی متوجه شدند این الگوریتم علیه زنان تعصب دارد. نمونه داده هایی که برای آموزش الگوریتم استفاده شده بود، عمدتاً شامل رزومه های آقایان می شد، بنابراین الگوریتم به نفع نامزدهای مرد جهت گیری داشت. بنابراین اگر از ابزارهای تولید محتوای هوش مصنوعی استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که تدابیری برای جلوگیری از جهت گیری وجود دارد.

8. فقدان ایده های بکر

هوش مصنوعی نمی تواند ایده ها یا مفاهیم جدیدی ایجاد نماید. این ابزار فقط از الگوهای موجود در داده های آموزشی تقلید می کند، بنابراین اگر برای تولید محتوا کاملاً به هوش مصنوعی تکیه کنید، خطر کمبود ایده های بکر وجود دارد. بنابراین، اگر به دنبال تولید محتوای بحث برانگیز هستید که وضعیت موجود را به چالش می کشد، هوش مصنوعی بهترین گزینه نخواهد بود.

جمع بندی: آینده هوش مصنوعی در تولید محتوا

اگر جهت تولید محتوای خود کاملاً به هوش مصنوعی متکی باشید، در نهایت با متن های طولانی مواجه خواهید شد که حرف زیادی برای گفتن ندارند. با این حال، فارغ از خطرات هوش مصنوعی، همچنان می‌تواند ابزاری قدرتمند برای بازاریابان محتوا باشد، به‌خصوص وقتی که با تخصص انسانی ترکیب شود.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *