عملکرد سیستم عامل CloudLinux
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

مروری بر سیستم عامل CloudLinux و قابلیت های آن

ارائه دهندگان هاست اشتراکی با چالش‌های زیادی مواجه هستند. آنها می‌توانند منابعی مانند فضای دیسک، پهنای باند و استفاده از حافظه PHP را محدود کنند اما نمی‌توانند منابعی مانند IO، حافظه RAM، پردازنده‌های CPU و حافظه مجازی را به صورت کامل مدیریت نمایند. این امر می‌تواند منجر به بالا رفتن لود سرور و استفاده بیش از حد MySQL شود و در نتیجه آن ارائه دهندگان هاست، مشتریان خود را به دلیل قطعی های متعدد در اجرای سایت هایشان، از دست بدهند.

CloudLinux یک سیستم عامل قدرتمند و کاربردی می باشد که بر اساس CentOS، ساخته شده است. CloudLinux با محدود کردن استفاده از منابع، یک محیط میزبانی امن و پایدار برای جلوگیری از خرابی سرور فراهم می‌کند. هدف اصلی CloudLinux این است که استفاده از لینوکس را مقرون به صرفه تر، سودآورتر، پایدار و ایمن سازد. سیستم عامل CloudLinux با بیش از 20 میلیون وب سایت و 60000 سرور، در ارائه کارایی و امنیت بالا به ارائه دهندگان هاست اشتراکی شهرت دارد.

سیستم عامل CloudLinux چیست؟

سیستم عامل CloudLinux یک پلتفرم میزبانی چند کاربره ایزوله است که منابع سرور را به صورت جداگانه برای هر کاربر تنظیم می کند. چنین زیرساختی امن تر است و تراکم و ثبات سرور را به طور کلی افزایش می دهد. محیط سیستم عامل CloudLinux مانند یک سرور مجازی انعطاف پذیر است. به همین دلیل، باعث افزایش سودآوری، کاهش میزان ریزش و کاهش هزینه های عملیاتی می شود.

این سیستم عامل برای چه افرادی مناسب است؟

سیستم عامل CloudLinux برای ارائه دهندگان هاست اشتراکی طراحی شده است. این پلتفرم از طریق Lightweight Virtualized Environment به اختصار LVE منابع سرور مانند ارتباطات، CPU و حافظه را جداگانه به هر کاربر تخصیص داده و محدود می کند. این رویکرد باعث می شود که کاربران یکدیگر را تحت تأثیر قرار ندهند و در نتیجه ثبات سرور حفظ گردد. همچنین، از انتشار بدافزار و اسکریپت های ناپایدار در سایت های مشترکین جلوگیری می کند.

مزایای CloudLinux 

مزایای سیستم عامل CloudLinux

تصویر(1)

سیستم عامل CloudLinux از فناوری های نوآورانه به همراه هسته سفارشی شده لینوکس خود، برای ارائه مزایای زیر به ارائه دهندگان هاست اشتراکی استفاده می کند:

  • هر کاربر را ایزوله کرده و از دیدن اطلاعات خصوصی، پردازش ها و فایل های پیکربندی آنها جلوگیری می نماید. بنابراین، امنیت را افزایش می دهد.
  • سرورهای شما را در برابر افزایش مصرف منابع محافظت می کند. این کار با پارتیشن بندی و محدود کردن منابع برای هر کاربر انجام می گردد. بنابراین، هزینه های پشتیبانی نیز کاهش می یابد.
  • از خرابی یا کاهش سرعت وب سایت ها جلوگیری می کند.
  • این امکان را می دهد تا منابعی مانند حافظه، IO، CPU، تعداد فرآیندها، استفاده MySQL از CPU، تعداد اتصالات همزمان Apache و خواندن/نوشتن MySQL را تحت نظارت کامل قرار داده و محدود نمایید.
  • به شما کمک می کند تا سوء استفاده از پایگاه داده MySQL را سریعا محدود کنید.
  • سازگاری با تقریبا تمام کنترل پنل های محبوب (cPanel، DirectAdmin).
  • می تواند با RHEL و CentOS جایگزین شود.

سرورهای پایدار، تجربه کاربری بهتری را ارائه می دهند و در نتیجه باعث افزایش رضایت کاربران و کاهش نرخ ریزش می شوند. سیستم عامل CloudLinux، ثبات عالی سرور را حتی در هنگام افزایش ترافیک غیرمنتظره تضمین می کند.

بررسی جامع تر ویژگی های CloudLinux

1- ویژگی های پایداری: LVE Manager و MySQL Governor دو ویژگی قدرتمند سیستم عامل CloudLinux هستند که از افزایش منابع و خرابی سرور جلوگیری می کنند. این ویژگی ها حتی در شرایط نامطلوب، پایداری سرور را به طرز قابل توجهی بهبود می بخشند.

  • LVE Manager: ابزار LVE Manager کنترل کاملی را برای ارائه دهندگان هاست فراهم می کند تا تعداد فرآیندها، حافظه، IO، CPU و اتصالات همزمان را برای هر کاربر نظارت و محدود کنند. این کار سوء استفاده کنندگان را محدود می کند، فروش را افزایش می دهد و به ارائه خدمات استثنایی به مشتریان کمک خواهد کرد.

Lightweight Virtualized Environment یا LVE به معنی "محیط مجازی سبک"، یک فناوری در سطح هسته است که به طور هوشمندانه هر کاربر را در محیط خود جدا می کند و منابع خاصی را بر اساس نیازهایشان اختصاص می دهد. اگر هر کاربری از حد مجاز عبور نماید، LVE Manager آن را سریعا مهار می کند تا از بالا رفتن بیش از حد  لود سرور، افزایش مصرف منابع و ناامیدی مشتریان جلوگیری نماید. 

  • MySQL Governor: ارائه دهندگان هاست اشتراکی به دلیل وجود MySQL با چالش های فراوانی در محیط میزبانی روبرو هستند.

 LVE Manager و MySQL Governor دو ویژگی قدرتمند سیستم عامل CloudLinux

تصویر(2)

ویژگی MySQL Governor سیستم عامل CloudLinux برای هر کاربر به طور هوشمندانه، استفاده CPU و IO دیسک توسط MySQL را تحت نظارت لحظه ای قرار می دهد. سپس با کمک محدودیت های LVE تعیین شده برای هر کاربر، سریعا درخواست های MySQL را کنترل می کند. این امر از بالا رفتن لود سرور جلوگیری کرده و باعث بهبود قابل توجهی در عملکرد و پایداری آن می گردد.

2- ویژگی های امنیتی: بازیابی سرور هک شده یک کار خسته کننده است و ارائه دهندگان هاست باید اغلب این کار را انجام دهند. این موضوع نه تنها نام شرکت ارائه دهنده را تنزل می دهد بلکه باعث از دست دادن سریع مشتریان می شود. به همین دلیل است که سیستم عامل CloudLinux از تکنیک‌های مدرن CageFS و SecureLinks برای جداسازی و مجازی‌سازی هر کاربر در محیط خود استفاده می‌کند.

  • CageFS: ابزار CageFS یک فناوری امنیتی مجازی است که هر مشتری را در یک فضای جداگانه و ایزوله قرار می دهد. CageFS از دسترسی غیرمجاز به اطلاعات شخصی و فرآیندهای سایر کاربران و همچنین حملات امنیتی زیادی مانند نشت اطلاعات حساس، جلوگیری می کند. این تکنیک برای مشتریان کاملاً شفاف است و نیازی به ایجاد تغییر در اسکریپت های آنها ندارد.
  • HardenedPHP: ابزار HardenedPHP آسیب‌پذیری‌های نسخه‌های قدیمی PHP، حتی نسخه‌های پشتیبانی‌نشده مانند 5.2، 5.3 و 5.4 که هنوز هم به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند را ایمن کند.
  • SecureLinks: ابزار SecureLinks یکی دیگر از فناوری‌های سطح هسته است که با جلوگیری از حملات symbolic link، امنیت سرورهای شما را بسیار بالا می برد.

3- ویژگی های سودآور: پایداری بالا و امنیت عالی سرورها به طور مستقیم بر سودآوری شما تأثیر می گذارد. با سیستم عامل CloudLinux، می توانید تعداد کاربران را در هر سرور به طور قابل توجهی افزایش دهید و از افزایش لود سرور جلوگیری نمایید.

به این دلیل که سیستم عامل CloudLinux استفاده از منابع را برای هر مشتری محدود می کند، می توانید زمانی که کاربران از محدودیت خود عبور می کنند، آنها را به پلن های بالاتری ارتقا دهید. علاوه بر این، با ارائه امکانات بیشتر به مشتریان، می توان سود خود را افزایش داد. این کار را می توان با ایجاد پلن های میزبانی مختلف و انعطاف پذیری و منابع پردازشی متفاوت، انجام داد. در ادامه چند ویژگی سودآور سیستم عامل CloudLinux آورده شده است:

  • LVE Manager: با اختصاص منابع به مشتریان مختلف در یک سرور، تراکم کاربران را افزایش داده و استفاده از آن را بهبود می بخشد.

 ویژگی های سودآور سیستم عامل CloudLinux

تصویر(3)

  • PHP Selector: با استفاده از این ویژگی، به مشتریان خود اجازه می‌دهید تا هر نسخه قدیمی زبان برنامه نویسی PHP را انتخاب کنند. این امر، انعطاف پذیری عالی را برای مشتریان فراهم می کند. سیستم عامل CloudLinux به طور خودکار این نسخه های PHP را بروز کرده و patch می نماید تا آنها را ایمن سازد تا رضایت مشتریان را جلب کند. مشتریان شما می توانند ماژول های مورد نیاز خود را انتخاب کنند.
  • Ruby Selector و Python Selector: ابزار های Ruby Selector و Python Selector به مشتریان شما امکان می دهد نسخه زبان برنامه نویسی Ruby و Python مورد نیاز خود را انتخاب کنند و حتی ماژول های اضافی را نصب نمایند. این ویژگی ها انعطاف پذیری عالی را برای مشتریان فراهم می‌سازد و به آنها اجازه می دهد از آخرین ویژگی ها و عملکردهای Ruby و Python بهره مند شوند.

4- ویژگی های افزایش عملکرد: سیستم عامل CloudLinux مجموعه ای از ویژگی های افزایش عملکرد را برای ارائه سریع ترین سرورها ارائه می دهد:

  • Mod_Isapi: یک ابزار بسیار مطمئن و سریع برای ارائه صفحات PHP است. Mod_Isapi حافظه کمی را درگیر می کند و توانایی اجرای دستورالعمل های PHP از فایل htaccess را دارد. به طور خلاصه، Mod_Isapi جایگزینی برای ITK، RUID2، FCGID و SuPHP می باشد.
  • MySQL Governor: همانطور که در بالا گفته شد، MySQL Governor با نظارت بر استفاده از منابع توسط هر MySQL thread در یک محیط میزبانی اشتراکی، سوءاستفاده از MySQL را شناسایی و از آن جلوگیری می کند. این آمارها در لحظه ایجاد می شوند، بنابراین می توان فوراً سوء استفاده‌کنندگان را شناسایی و اقدامات لازم را انجام داد.

سازگاری بالای CloudLinux

سازگاری بالای سیستم عامل CloudLinux

تصویر(4)

سیستم عامل CloudLinux با قابلیت اطمینان، امنیت و پایداری بالا، ارائه دهندگان هاست را قادر می سازد تا بدون نگرانی در مورد سازگاری، بهینه ترین عملکرد را به مشتریان خود ارائه دهند. این سیستم عامل با کنترل پنل های محبوب مانند DirectAdmin، LITESPEED، Plesk، ISP Manager، webmin و cPanel سازگار است. علاوه بر این، با اکثر نرم افزارهای مورد استفاده در RHEL و CentOS کار می کند.

جمع بندی

سیستم عامل CloudLinux به ارائه دهندگان میزبانی اشتراکی کمک می کند تا عملکرد و پایداری سرورهای خود را بهبود بخشند. این سیستم عامل آخرین فناوری ها را به کار می گیرد و می تواند به کاهش راه اندازی مجدد (restart)، از دست دادن مشتریان، نرخ ریزش و استفاده نامناسب از منابع کمک نماید. CloudLinux یک ابزار قدرتمند و ارزشمند برای ارائه دهندگان هاست در عصر میزبانی ابری است.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *