ابزارهای کاربردی Google Maps
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

معرفی 22 ترفند Google Maps که کمتر شناخته شده اند

Google Maps کاربردهای زیادی دارد و مملو از ابزارهای ناوبری، جستجوی مکان، سفارشی‌سازی و… می باشد. در این مقاله نکات و ترفندهایی معرفی می شوند که به شما کمک می کنند تا از پتانسیل کامل این ابزار بهره ببرید.

Google Maps به شیوه‌ای اساسی نحوه‌ پیمایش انسان ها در دنیا را تغییر داده است. نسخه‌های دسکتاپ و موبایل این اپلیکیشن، صرفا یک ابزار برای رفتن از نقطه A به نقطه B توسط خودرو، حمل و نقل عمومی یا پیاده‌روی نیست. سرویس نقشه Google یک موتور جستجوی جغرافیایی برای دنیای اطراف است.

Google به‌طور مداوم نقشه‌های خود را باز طراحی کرده و بهبود می‌بخشد اما ابزارهای شخصی‌سازی و عملکردهای پنهان (مانند حالت ناشناس یا Incognito Mode) بسیاری در Google Maps تعبیه شده‌اند که ممکن است از آنها اطلاع نداشته باشید. برای استفاده از تمامی امکانات Google Maps، نکاتی که در ادامه بیان می شود را مطالعه نمایید.

1. چگونه به طور زنده از نقشه گوگل استفاده کنید

استفاده زنده از Google Maps

تصویر(1)

اگر در یکی از خیابان های آمستردام، دوبلین، فلورانس، لندن، لس آنجلس، نیویورک، پاریس، سانفرانسیسکو، توکیو یا ونیز باشید، می‌توانید یک نمای واقعیت افزوده از خیابانی که در آن هستید دریافت نمایید. Maps را باز کنید، روی نماد دوربین در بالای صفحه ضربه زده و تلفن همراه خود را بالا نگه دارید تا موقعیت مکانی شما را اسکن کند. یک نما از تمام مکان‌هایی که در Maps مشاهده می کنید دریافت خواهید کرد، بنابراین به راحتی می‌توانید رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و موارد دیگر را بیابید.

در همین حال، نمایی کاملی از مسیرها که در ماه اکتبر عرضه شده است، چه در حال پیاده روی، دوچرخه سواری یا رانندگی، به صورت سه بعدی ارائه می دهد.

2. دسترسی داخلی

دسترسی داخلی در Google Maps

تصویر(2)

Google Maps فقط برای محیط های بیرونی عالی نیست. می‌توانید با یافتن مکان ها در Maps، کلیک کردن روی آنها و سپس مشاهده فهرست، در مراکز خرید، فرودگاه‌ها و دیگر ساختمان‌های بزرگ پیمایش کنید. این ویژگی در بیش از 10000 مکان سراسر جهان، قابل استفاده است.

یافتن مکان ها در Google Maps

تصویر(3)

برخی مکان‌ها حتی از نمای زنده داخلی نیز پشتیبانی کرده و فلش‌های متحرک، شما را در اطراف فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های قطار و مراکز خرید راهنمایی می‌کنند. این قابلیت، سال 2021 در ایالات متحده، زوریخ و توکیو راه اندازی شد و در اوایل سال 2023، برای گسترش به بیش از 1000 مکان جدید در بارسلونا، برلین، فرانکفورت، لندن، مادرید، ملبورن، پاریس، پراگ، سائوپائولو، سنگاپور، سیدنی و تایپه، برنامه ریزی شده است. کافی است در یک منطقه پشتیبانی شده، از گوشی خود برای انجام این کار استفاده نمایید تا نمای زنده در دسترس قرار گیرد.

3. چندین نقطه توقف در نقشه گوگل انتخاب کنید

چندین نقطه توقف در Google Maps

تصویر(4)

به ندرت سفرهای ماشینی صرفا شامل رفتن از نقطه A به B است. بیشتر اوقات، سفرها چیزی شبیه شروع از نقطه A بعد خانه یک دوست، کافه و در نهایت مقصد یا نقطه B هستند. خوشبختانه، گوگل امکان پیش بینی سفرها را فراهم می کند. برای افزودن چندین مقصد در برنامه تلفن همراه Google Maps، نقطه شروع و مقصد نهایی خود را وارد کنید و سپس روی منوی سه نقطه در گوشه سمت راست بالا ضربه بزنید. پس از آن گزینه "Add stop" را انتخاب کرده تا بتوانید مسیری با چندین توقف ایجاد کنید.

3. آیکن خودروی خود را شخصی سازی کنید

شخصی سازی آیکن خودرو در Google Maps

تصویر(5)

وقتی در حال رانندگی هستید، Google به شما امکان می‌دهد انتخاب کنید چه نوع ماشینی در برنامه‌های iOS و Android نشان داده شود. درون برنامه، مقصد خود را انتخاب کنید. روی نمادی که مکان فعلی شما را نشان می‌دهد ضربه بزنید. منوی کشویی با چندین گزینه برای آیکن خودرو مانند یک سدان، وانت و SUV، ظاهر می‌شود که می توانید از بین آنها انتخاب کنید.

5.  ارتباط صوتی با گوگل مپ

ارتباط صوتی با Google Maps

تصویر(6)

ممکن است بخواهید در حین رانندگی، با Maps تعامل داشته باشید اما نمی خواهید چشم خود را از جاده بردارید. با دستورات صوتی «OK Google» در برنامه اندروید Google Maps، نیازی به این کار نخواهید داشت. به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که بنزین خودرو کم شده است، بگویید «OK Google, پمپ بنزین‌ها را پیدا کن»، و پمپ بنزین‌ها را روی نقشه نشان می‌دهد. در این صورت وقتی به چراغ قرمز برسید، می توانید به آن نگاه کنید. همچنین می‌توانید سوالاتی مانند «نام خیابان بعدی چیست؟»، «چقدر تا مقصد فاصله است؟» و «ترافیک پیش رو چطور است؟» را بپرسید. در اندروید، Google Assistant را راه‌اندازی کنید تا از قابلیت های آن بهره مند شوید (شما به یک گوشی موبایل با Android نسخه 9.0 یا بالاتر با 4 گیگابایت رم یا بیشتر نیاز دارید). در iOS (تصویر بالا)، روی نماد میکروفون در بالا سمت راست ضربه بزنید، سپس سوالات خود را به صورت صوتی بپرسید.

6. دسترسی آفلاین به نقشه های گوگل

دسترسی آفلاین به Google Maps

تصویر(7)

امروزه Maps در موبایل مفیدتر شده است اما یک مشکل وجود دارد. هنگامی که به Maps نیاز دارید، ممکن است دسترسی به اینترنت نداشته باشید. در چنین مواردی می توانید از قابلیت آفلاین Google Maps استفاده نمایید. یک آدرس یا منطقه را تایپ کنید، منوی پایین صفحه را بالا بکشید، روی نماد سه نقطه در بالای سمت راست ضربه بزنید و سپس "Download offline map" را انتخاب کنید. اگر فضای ذخیره‌سازی کافی روی دستگاه خود دارید، نقشه مورد نظر ذخیره می‌شود. برای دسترسی به نقشه ذخیره شده، روی آواتار خود و سپس Offline maps ضربه بزنید تا بتوانید اطلاعات مربوط به مسیری که در آن قرار دارید را دریافت کنید.

7. مواد غذایی را تحویل بگیرید

تحویل مواد غذایی در Google Maps

تصویر(8)

Google قابلیت سفارش و تحویل خواربار از طریق Maps را برای برندهای منتخب افزوده است. این امر چند سال پیش همزمان با افزایش محبوبیت تحویل مواد غذایی درب منازل، در دوران همه‌گیری ویروس کرونا آغاز شد. البته این قابلیت هنوز به طور رسمی ارائه نشده است. فروشگاه‌های مواد غذایی می‌توانند گزینه "Place an order" (طبق تصویر فوق) را به پروفایل‌های تجاری خود در Maps اضافه کنند. علاوه بر فروشگاه‌های Kroger (که شامل Fry's، Ralphs و Marianos نیز می‌شود)، Albertson's و Fred Meyer نیز در دسترس قرار دارند.

8. کرایه تاکسی های اینترنتی

کرایه تاکسی های اینترنتی در Google Maps

تصویر(9)

تاکسی های اینترنتی بخش بزرگی از حمل‌ونقل مدرن را تشکیل می‌دهند، بنابراین Google با برخی از شرکت ها در این خصوص همکاری می کند و در تلفن همراه می توانید به آن دسترسی داشته باشید. پس از وارد کردن مقصد خود، روی شکل کوچکی که تاکسی یا گزینه حمل‌ونقل عمومی را نمایش می دهد، ضربه بزنید. سپس تاکسی های نزدیک به شما، همراه با زمان تخمینی رسیدن و میزان کرایه، نمایش داده می‌شوند. برای رزرو تاکسی، گزینه "Open App" را انتخاب نمایید.

9. مسیرها و مکان های حمل و نقل در دسترس را بیابید

یافتن مسیرها و مکان های حمل و نقل در دسترس Google Maps

تصویر(10)

برای یافتن مسیرهای حمل‌ونقل عمومی که امکان استفاده از صندلی چرخ‌دار را دارند، ابتدا باید تمام مسیرهای حمل‌ونقل عمومی را پیدا کنید و سپس مسیرهایی را که دارای دسترسی برای صندلی چرخ‌دار هستند، جدا نمایید.

در حال حاضر، Google Maps امکان فیلتر کردن نتایج جستجو بر اساس دسترسی برای صندلی چرخ‌دار را ندارد. با این حال، می‌توانید از ویژگی "Accessible Places" در Google Maps برای بررسی مکان‌های دارای صندلی چرخ‌دار استفاده کنید.

برای فعال کردن ویژگی "Accessible Places"، به Settings > Accessibility > Accessible Places مراجعه نمایید.

هنگامی که ویژگی "Accessible Places" فعال باشد، نماد صندلی چرخ‌دار در کنار مکان‌هایی که دارای دسترسی برای صندلی چرخ‌دار هستند، نمایش داده می‌شود. همچنین، می‌توانید ببینید که آیا در این نوع مکان ها، سرویس بهداشتی یا پارکینگ در دسترس است یا خیر. اگر مکانی دارای دسترسی برای صندلی چرخ‌دار نباشد، Google Maps آن را نیز در نقشه نشان می‌دهد.

10. اندازه فونت را تغییر دهید

تغییر اندازه فونت در Google Maps

تصویر(11)

اگر کلمات موجود در Google Maps برای خواندن خیلی کوچک هستند، آنها را بزرگتر کنید.

برای افزایش اندازه فونت Google Maps در iPhone:

مطمئن شوید که iOS 15 یا بالاتر دارید. برای این کار، به Settings > General > About مراجعه کنید.

  1. به Settings > Control Center بروید.
  2. در پایین More Controls، روی Text Size ضربه بزنید.
  3. روی نماد سبز + در سمت چپ ضربه بزنید تا Text Size را به کنترل‌های موجود اضافه کنید.
  4. Google Maps را باز کنید.
  5. از گوشه بالا سمت راست که نماد باتری را مشاهده می کنید، به پایین بکشید.
  6. روی دکمه Text Size (آیکون A کوچک در کنار A بزرگ) ضربه بزنید.
  7. در پایین، انتخاب کنید که آیا می خواهید اندازه قلم را فقط در Google Maps یا در تمام برنامه ها افزایش دهید.
  8. برای افزایش اندازه قلم، از نوارهای سفید استفاده کنید.
  9. Control Center را ببندید.

افزایش اندازه فونت Google Maps در iPhone

تصویر(12)

11. به یاد داشته باشید که کجا پارک کرده اید

احتمالا حداقل یکبار محل پارک کردن خودروی خود را فراموش کرده اید و مجبور شده اید دقایقی را برای پیدا کردن خودروی خود صرف کنید. گوگل قابلیتی دارد که محل پارک خودرو را به شما نشان می دهد. 

در محل پارک خودرو، روی نقطه آبی موقعیت مکانی ضربه بزنید و "Save parking" را انتخاب کنید که برچسبی به برنامه Maps اضافه و محل پارک شما را مشخص می‌کند. در Android، روی آن ضربه بزنید تا به جزئیاتی بیشتری دسترسی پیدا کنید. همچنین می‌توانید یادآورهایی تنظیم کرده، عکسی از محل پارک خود اضافه کنید و مکان پارک خود را برای دوستانتان ارسال نمایید.

برای اینکه بعداً خودرو را پیدا کنید، روی نوار جستجو در بالا ضربه بزنید و Parking location در اندروید یا Saved parking در iOS را انتخاب نمایید یا روی پیکان رانندگی ضربه بزنید و به دنبال پارکینگ ذخیره شده در iOS بگردید. Google پس از 8 ساعت یادآور پارکینگ را به‌طور خودکار حذف می‌کند.

12. محل پارک خودرو

محل پارک خودرو در Google Maps

تصویر(13)

Google Maps می‌تواند دستورالعمل‌های گام به گام را بر اساس داده‌های ترافیکی زنده ارائه کند. همچنین می‌تواند نگاهی اجمالی به وضعیت پارکینگ در اختیار شما قرار دهد. هنگامی که مسیرهای رانندگی به یک مکان را در iOS یا Android جستجو می‌کنید، ممکن است یک نشان P را در پایین صفحه به همراه یکی از سه علامت limited, medium و easy نمایش دهد. این قابلیت می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید چقدر زمان برای پارک نیاز دارید یا حتی نوع دیگری از حمل و نقل را انتخاب نمایید.

13. موقعیت مکانی خود را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری موقعیت مکانی در Google Maps

تصویر(14)

Google Maps به شما امکان می دهد مکان فعلی خود را برای دوره های زمانی مشخص با افراد به اشتراک بگذارید. هنگامی که موقعیت مکانی خود را با یک مخاطب خاص به اشتراک می گذارید، آنها نشانگر شما را به صورت آنلاین روی نقشه خود مشاهده می کنند.

در تلفن همراه، روی نماد پروفایل خود در بالا سمت راست ضربه بزنید و اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی را انتخاب نمایید. سپس انتخاب کنید که می خواهید با چه کسی و برای چه مدت اشتراک گذاری را انجام دهید.

14. مشاهده (و حذف) تاریخچه Google Maps

حذف تاریخچه در Google Maps

تصویر(15)

گوگل اطلاعات دقیقی از فعالیت‌های دیجیتال شما را ذخیره می‌کند. اگر می‌خواهید اطلاعات ذخیره شده را پاک کنید، می‌توانید این کار را در رایانه یا تلفن همراه خود انجام دهید. در رایانه، به وب‌سایت maps.google.com مراجعه نمایید. در گوشه بالا سمت چپ صفحه، روی سه خط موازی کلیک کرده و "Your data in Maps" را انتخاب کنید.

در صفحه "Google-wide Controls"، روی "Location History" > "See & delete activity" کلیک نمایید. نقشه‌ای با یک تاریخچه از فعالیت‌های شما ظاهر می‌شود. برای حذف تمام تاریخچه مکان خود، در گوشه پایین سمت راست نقشه، روی نماد سطل زباله کلیک کنید.

از دسامبر 2023، اگر برای اولین بار تاریخچه مکان خود را روشن کنید، گوگل به طور پیش‌فرض تاریخچه شما را هر سه ماه یک‌بار به‌طور خودکار حذف می‌کند. برای تغییر این تنظیمات، به myactivity.google.com مراجعه نمایید. روی «Location History» > «Choose an auto-delete option» کلیک کرده و مشخص کنید گوگل داده‌های شما را هر چند وقت یک‌بار (هر 3، 18 یا 36 ماه) به‌طور کامل حذف کند.

در تلفن همراه، به Settings > Maps History مراجعه و به دنبال منوی کشویی Delete باشید. در این بخش می‌توانید تاریخچه خود را از امروز، همه زمان‌ها یا یک بازه سفارشی حذف کنید. روی Auto-delete ضربه بزنید تا بازه زمانی را که Google باید به طور خودکار داده‌های نقشه را حذف کند، انتخاب نمایید.

15. به حالت Incognito (ناشناس) بروید

حالت Incognito در Google Maps

تصویر(16)

برای جستجوی مخفیانه در Google Maps، حالت Incognito را فعال کنید. در این حالت، Google Maps تاریخچه مرور یا جستجوها را در حساب کاربری ذخیره نمی کند. همچنین گوگل از فعالیت شما برای شخصی سازی نقشه استفاده نخواهد کرد.

برای فعال کردن حالت Incognito، در برنامه Maps، روی عکس پروفایل خود ضربه بزنید و "Turn on Incognito mode" را انتخاب کنید. سپس نماد حالت Incognito در نوار جستجو ظاهر می شود. برای غیرفعال کردن حالت ناشناس، دوباره روی عکس پروفایل خود ضربه بزنید و "Turn off Incognito mode" را انتخاب کنید.

16. سفر در زمان با نقشه گوگل

سفر در زمان با Google Maps

تصویر(17)

Street View در طول سال ها مجموعه عظیمی از تصاویر خیابانی را جمع آوری کرده است. در سال 2014، گوگل Time Travel یا "سفر در زمان" را معرفی کرد. با استفاده از این قابلیت کاربران می توانند تغییرات یک خیابان در طول زمان را مشاهده کنند. در سال 2022 این قابلیت از دسکتاپ به موبایل گسترش یافت. برای مشاهده یک آدرس خاص، وارد Street View شوید و در هر نقطه از صفحه ضربه بزنید. در پایین صفحه، See more dates را انتخاب نمایید. در صورت وجود تصاویر قبلی، باید یک سری عکس را مشاهده کنید. ورق بزنید و تاریخی را که می خواهید ببینید انتخاب نمایید.

17. موسیقی اضافه کنید

افزودن موسیقی در Google Maps

تصویر(18)

 

اگر هنگام رانندگی (یا پیاده روی) همیشه از مسیریاب Google Maps استفاده می کنید، می توانید بدون ترک برنامه، موسیقی مورد علاقه خود را پخش نمایید.

برای این کار، ابتدا برنامه های موسیقی مورد علاقه خود را با Google Maps همگام سازی کنید. در دستگاه های iOS، این کار را با رفتن به Settings > Navigation > Music playback controls انجام دهید. در دستگاه های اندروید، می توانید این تنظیمات را با مراجعه به مسیر Settings > Navigation > Assistant default media provider اعمال نمایید. پس از همگام سازی، هنگام رانندگی یک پنجره پاپ آپ از برنامه موسیقی مورد نظر شما ظاهر می شود که سریعا می توانید موسیقی خود را شروع کنید.

نکته: برای اینکه بتوانید بدون حواس پرتی به موسیقی گوش دهید، حتماً قبل از شروع رانندگی، پلی لیست خود را ایجاد کنید.

18. یافتن ایستگاه های شارژ خودروی برقی

ایستگاه شارژ خودروی برقی در Google Maps

تصویر(19)

افزایش تعداد خودروهای برقی (EV) باعث شده است که Google Maps نیز قابلیت های خود را برای این نوع خودروها گسترش دهد. برای یافتن ایستگاه های شارژ خودروی برقی در Google Maps، کافی است عبارت "EV charging" یا "EV charging station" را جستجو کنید. Google Maps بر اساس شرایط ترافیک، سطح شارژ خودروی شما و مصرف انرژی مورد انتظار، بهترین ایستگاه شارژ را پیشنهاد می دهد.

همچنین می توانید بر اساس نوع سوکت های ایستگاه شارژ، فیلتر اعمال کنید. اگر عجله دارید، می توانید گزینه "Fast Charge" را انتخاب نمایید تا ایستگاه های شارژ با بیشترین ولتاژ را بیابید. اگر از Android Auto در یک خودروی برقی استفاده می کنید، دیگر جایگاه های بنزین در نقشه نمایش داده نمی شوند.

19. درخواست مسیرهایی با صرفه‌جویی در مصرف سوخت

صرفه‌جویی در مصرف سوخت با Google Maps

تصویر(20)

می‌خواهید مطمئن شوید که سفر جاده‌ای بعدی شما با صرفه‌جویی در سوخت انجام می‌شود؟ این ویژگی را در Google Maps روشن کنید و اولویت خود را بر صرفه‌جویی در سوخت یا انرژی نسبت به عوامل دیگر مانند ترافیک و شرایط جاده‌ای قرار دهید. 

به عنوان مثال، فرض کنید می‌خواهید از تهران به اصفهان بروید. مستقیم‌ترین و سریع‌ترین مسیر، اتوبان تهران-قم-اصفهان می باشد اما این مسیر ممکن است ترافیک زیادی داشته باشد و باعث شود مصرف سوخت خودروی شما افزایش یابد. اگر این ویژگی را در Google Maps روشن کنید، برنامه مسیریابی گوگل مسیری را به شما نشان خواهد داد که مصرف سوخت خودروی شما را کاهش دهد، حتی اگر این مسیر طولانی‌تر یا کندتر از مسیر مستقیم باشد.

به Settings > Navigation / Navigation settings lvh[ui و "Prefer fuel-efficient routes" را به روشن تغییر دهید. همچنین در این بخش می‌توانید به Google Maps نوع موتور خودروی خود را بگویید: بنزینی، دیزلی، برقی یا هیبریدی. سپس Google مسیرهایی را بر اساس نوع موتور ارائه می دهد تا به شما در صرفه جویی سوخت کمک کند.

20. یافتن مکان های دفع ایمن دارو

Google Maps با یک ابزار جستجو برای کمک به کاربران در یافتن مکان های دفع ایمن دارو، در مبارزه با مواد مخدر نقش خود را ایفا می کند. عبارت "drug disposal" را در نوار جستجو تایپ کنید تا داروخانه ها، مراکز پزشکی و نهادهای محلی را که می توانید قرص های اضافی خود را به طور ایمن دفع کنید، نمایش دهد.

21. مکان های مورد علاقه خود را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری مکان های مورد علاقه در Google Maps

تصویر(21)

Google Maps به شما اجازه می‌دهد تا برخی از مکان‌های مورد علاقه خود را با دوستانتان به اشتراک بگذارید. برای این کار، فقط کافی است روی نماد اشتراک در کارت مکان Google Maps ضربه بزنید تا آن را از طریق پیامک، ایمیل یا برنامه‌ دلخواه خود، برای آنها ارسال کنید. می‌توانید مکان‌های مورد علاقه خود را نیز با ضربه زدن روی نماد Save ذخیره نمایید. سپس آنها در بخش "Saved" ظاهر خواهند شد.

اگر می‌خواهید بیش از یک مکان مورد علاقه خود را به اشتراک بگذارید، می‌توانید فهرستی شبیه به Pinterest در Google Maps ایجاد نمایید. وقتی مکان مورد علاقه‌ای را ذخیره می‌کنید، برای ایجاد یک مجموعه از مکان ها روی فهرست جدید ضربه بزنید یا آن را به مجموعه موجود اضافه کنید. آنها را درون برگه ذخیره شده در زیر لیست های خود مشاهده خواهید کرد. برای ارسال لینک به دوستان، روی منوی سه نقطه و سپس "Share List" ضربه بزنید.

22. یک راهنمای محلی شوید

آیا تصور می‌کنید محله‌ خود را بهتر از الگوریتم گوگل می‌شناسید؟ پس در Local Guides عضو شوید. اگرچه هر فردی می‌تواند در Google Maps نظر ثبت کند اما Local Guides به شما امکان می‌دهد با ارائه داده‌های بیشتر، امتیاز کسب کرده و با پیشرفت در این مسیر، پاداش‌ها و دسترسی زودهنگام به ویژگی‌های جدید داشته باشید.

سخن پایانی

گوگل مپ به کاربران امکان می‌دهد تا نقشه‌های دقیق و کاملی از جهان را مشاهده کنند. همچنین این برنامه امکان مسیریابی بین دو مکان را فراهم می‌کند و اطلاعات مفیدی در مورد مکان‌های مختلف ارائه می‌دهد. در Google Maps قابلیت های زیادی ارائه شده که برخی از آنها ممکن است کمتر مورد استفاده قرار گرفته باشند اما بسیار کاربردی هستند. در این مقاله نکاتی معرفی شدند که به کاربران گوگل مپ کمک می کنند در مسیری که از نقطه A به B در حرکت هستند بهترین انتخاب را داشته باشند.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *