نکات مهم در مورد فوتر سایت
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

فوتر سایت: طراحی، محتوا، بهترین روش ها و نمونه ها

فوتر یا پاورقی یک وب‌سایت بخشی است که در انتهای هر صفحه ظاهر می‌شود. معمولا شامل ویژگی‌های مهمی مانند کپی رایت، دریافت ایمیل یا لینک به منابع می باشد. فوتر سایت بخش با ارزشی است زیرا فرصت ارتباط با بازدیدکنندگان برای آخرین بار و تشویق آنها به تعامل با وب‌سایت را فراهم می‌کند. به علاوه، راهی آسان برای گنجاندن اطلاعات مورد نیاز مانند سلب مسئولیت‌های قانونی و سیاست‌های حفظ حریم خصوصی در هر صفحه است.

متأسفانه، فوترها اغلب نادیده گرفته می‌شوند یا در آخرین لحظه کنار هم قرار می‌گیرند که منجر به از دست رفتن فرصت‌های زیادی می‌شود. بنابراین، چگونه می‌توانید از فوتر یا پاورقی وب‌سایت خود نهایت استفاده را ببرید؟

چرا فوتر سایت مهم است؟

1. ایجاد ثبات: فوتر سایت، حس ثبات را به بازدیدکنندگان منتقل می‌کند زیرا اطلاعات مشابهی در انتهای هر صفحه‌ نمایش داده می‌شود. این کار یافتن مطالب مورد نیاز را برای بازدیدکنندگان آسان می‌سازد.

2. افزایش تعامل بازدیدکنندگان: حتی بازدیدکنندگانی که با دقت محتوای کامل یک صفحه را می‌خوانند، ممکن است با رسیدن به انتهای مقاله، صفحه را ببندند. برای جلوگیری از این اتفاق، می‌توانید با ارائه‌ محتوای اضافی در انتهای صفحه، مانند سوالات متداول، مقالات محبوب وبلاگ، اطلاعات تماس، کد تخفیف، جشنواره ها و … بازدیدکنندگان را برای مطالعه محتوای بیشتر جذب کنید.

3. برآورده کردن انتظارات: مواردی وجود دارند که بازدیدکنندگان سایت همواره در فوتر به دنبال آنها خواهند بود، از جمله این بخش ها می توان به سیاست‌های حفظ حریم خصوصی، اطلاعات حساب کاربری و لینک‌های شبکه‌های اجتماعی، مجوزها و گواهینامه ها و… اشاره کرد. با قرار دادن اطلاعات موردنیاز در فوتر می توانید دسترسی بهتری به بازدیدکنندگان ارائه دهید.

4. گنجاندن اطلاعات ضروری در هر صفحه را آسان می کنند: بسیاری از وب سایت ها، به ویژه در حوزه هایی مانند املاک و مستغلات و پزشکی، ملزم به درج اطلاعیه هایی در هر صفحه هستند. فوتر راهی آسان برای انجام این کار بدون نیاز به افزودن دستی اطلاعات، ارائه می دهد.

5. فوترها به شما اجازه می دهند حرف آخر را بزنید: فرض کنید خواننده‌ای با دقت تمام، کل مطلب وبلاگ شما را مطالعه کرده است و به پایین صفحه اسکرول می کند. فکر می‌کنید آخرین موردی که باعث توجه بازدیدکنندگان می شود چیست؟ قطعا پاسخ فوتر سایت است. پاورقی یک فرصت طلایی جهت ارائه یک پیشنهاد نهایی و هوشمندانه برای خرید، دریافت کمک مالی یا اشتراک در خبرنامه خواهد بود.

باید و نبایدهای فوتر سایت

همانطور که می‌دانید، محتوای فوتر به هدف سایت‌تان بستگی دارد اما اینکه چه چیزی برای مخاطب و وب‌سایت شما ارزشمندتر است نیز بسیار مهم می باشد و می بایست آن را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، آیا الزامات قانونی خاصی وجود دارد که باید رعایت کنید؟ آیا هدف شما هدایت بازدیدکنندگان به بخش‌های مهم سایت است؟ یا بیشتر روی فروش و افزایش مشترکین تمرکز کرده‌اید؟

در ادامه به چند عنصر رایج اشاره شده است که می‌توانید در فوتر سایت خود قرار دهید:

1. دکمه فراخوان (CTA):

دکمه فراخوان (CTA) کاربران را مستقیماً به انجام کاری هدایت می‌کند. در ادامه چند نمونه از CTA های رایج آورده شده است:

  • اکنون خرید کنید
  • در خبرنامه ما مشترک شوید
  • اطلاعات بیشتری به دست آورید
  • با ما تماس بگیرید
  • دیدگاه درج نمایید
  • این پست را به اشتراک بگذارید
  • در قرعه کشی ما شرکت کنید

قرار دادن یک CTA در فوتر، استراتژی بسیار خوبی است زیرا در تمام صفحات قابل مشاهده می باشد و می توانید از آخرین فرصت خود برای نگه داشتن بازدیدکننده در سایت استفاده نمایید. به عنوان مثال، در نمونه پاورقی زیر، دو دکمه CTA در footer گنجانده شده است: "Donate" و "Subscribe Now."

CTA در فوتر سایت

تصویر(1)

2. اطلاعات تماس

با قرار دادن اطلاعات تماس در فوتر، می توانید راهی آسان برای ارتباط با بازدیدکنندگان ایجاد نمایید. این اطلاعات می تواند شامل لیستی از روش های تماس، لینک به صفحه "درباره ما" و "تماس با ما" یا حتی یک فرم برای دریافت اطلاعات باشد. به عنوان مثال، در فوتر سایت زیر که مربوط به یک بیمارستان می باشد، آدرس، شماره تلفن و آدرس ایمیل ذکر شده است.

اطلاعات تماس در فوتر سایت

تصویر(2)

همچنین در نظر داشته باشید که آدرس‌های ایمیل و شماره تلفن‌ ها قابل کلیک باشند تا بازدیدکنندگان بتوانند به راحتی پیام ارسال کنند یا با شما تماس بگیرند.

3. مکان یا نقشه

اگر فروشگاه، دفتر یا مکان دیگری دارید که ممکن است فردی از آن بازدید کند، باید آدرس یا نقشه ای را در فوتر خود قرار دهید. همچنین بهتر است برای سهولت ارتباط کاربران با شما، ساعت کاری خود را نیز اضافه کنید.

این کار می تواند به نتایج جستجوی محلی و تقویت ارتباط بین وب سایت شما و Google My Business کمک کند. ارائه دقیق آدرس فیزیکی و اطلاعات تماس برای گوگل اهمیت دارد زیرا گوگل علاقه مند است تا اطلاعات دقیق و قانونی را به جستجوگران ارائه دهد. هر چه ارتباط قوی تری داشته باشید، احتمال نمایش سایت در نتایج جستجو و نقشه های گوگل بیشتر می شود.

نکته مهم: تمام این اطلاعات را باید با همان فرمتی که در پروفایل Google My Business خود استفاده می کنید، در سایت نیز قرار دهید. در مثال زیر، کلینیک Northwest Eye Design، آدرس دفتر خود و همچنین لینکی به نقشه های گوگل را برای راحتی بیماران ارائه کرده است.

نقشه در فوتر سایت

تصویر(3)

4. لینک به حساب‌های شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی برای وبلاگ نویسان، مشاغل مبتنی بر خدمات و فروشگاه‌های آنلاین به یک ابزار مهم تبدیل شده‌اند. در حالی که ممکن است دنبال‌کنندگان شبکه‌های اجتماعی را به وب‌سایت خود منتقل کنید، هدایت بازدیدکنندگان وب‌سایت به حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی نیز مزایای زیادی دارد.

به عنوان مثال، یک راه عالی برای جذب مشتریان احتمالی، به اشتراک گذاشتن نکات و تصاویر و نشان دادن دنبال کنندگانی است که به برند شما اعتماد کرده اند. همچنین اگر شبکه‌های اجتماعی یکی از ابزارهای درآمدی شما هستند، انجام این کار بسیار مهم خواهد بود.

بنابراین، آیکون های شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام را در فوتر سایت خود قرار دهید. طبق تصویر زیر یک رستوران دقیقاً همین کار را انجام داده و آیکون های شبکه‌های اجتماعی خود را به طور متمایز در فوتر سایت قرار داده است.

شبکه‌های اجتماعی در فوتر سایت

تصویر(4)

5. فرم ثبت نام خبرنامه

قدرت لیست ایمیل را دست کم نگیرید! به غیر از وب سایت، این ابزار قدرتمندترین روش ارتباط با مخاطبان است که صد در صد متعلق به خودتان می باشد. از لیست ایمیل برای اطلاع رسانی به مشترکین در مورد فروش، پست های جدید وبلاگ، نکات و سایر پیشنهادات استفاده کنید. برای ایجاد لیست ایمیل، فرم ثبت نامی را در فوتر خود بگنجانید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که فرم را با استفاده از کد ابزار بازاریابی ایمیلی مورد نظر خود، جایگذاری کنید. 

برای مثال در نمونه فوتر زیر، فرم خبرنامه ایمیل در یک جعبه خاکستری روشن، از سایر بخش ها متمایز شده است تا توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب نماید.

فرم ثبت نام خبرنامه در فوتر سایت

تصویر(5)

6. پست‌های محبوب یا مقالات

اگر وبلاگ در وب‌سایت شما اهمیت زیادی دارد، بخشی را برای نمایش پست‌های وبلاگ در فوتر تعیین نمایید. می‌توانید پست‌های محبوب، پست‌های اخیر یا حتی مهم‌ترین پست‌ها برای وبلاگ یا کسب‌و‌کار خود را در این بخش قرار دهید. به جای نمایش تک تک پست‌ها، در نمونه فوتر زیر لیستی از دسته‌ها گنجانده شده است تا بازدیدکنندگان سایت به راحتی بتوانند نوع محتوایی که به دنبال آن هستند را بیابند.

درج لینک مقالات در فوتر سایت

تصویر(6)

همچنین نیازی به افزودن دستی لینک پست‌های خود ندارید. می‌توانید از ابزارک های پیشفرض وردپرس برای بروز نگه‌داشتن اطلاعات استفاده کنید.

7. اطلاعات حقوقی

اکثر وب سایت ها باید چند نوع اطلاعات مهم شامل اطلاعات کپی رایت، شرایط، ضوابط و خط مشی های حفظ حریم خصوصی را در فوتر قرار دهند اما اگر در مشاغل خاصی مانند املاک، فروشگاه آنلاین یا پزشکی فعالیت می کنید، ممکن است نیاز به درج مجوزهای لازم یا موارد حقوقی داشته باشید.

فوتر مکان مناسبی برای درج این موارد است زیرا در همه صفحات سایت نمایش داده می شوند. به عنوان مثال، در نمونه فوتر زیر شرایط و ضوابط، سیاست های حمل و نقل، سیاست های حفظ حریم خصوصی و سیاست های مرجوعی، گنجانده شده است.

اطلاعات کپی رایت در فوتر سایت

تصویر(7)

8. لینک به صفحات مهم

صفحات مهم در وب سایت با توجه به نوع کاری که انجام می دهید، می‌توانند شامل صفحات حساب کاربری و ورود به سیستم، دسته‌بندی محصولات، سوالات متداول، خدمات و فرم‌های تماس باشند. برای مثال، نمونه سایت فروشگاهی زیر محتوای مهم را به سه دسته راهنما، آموزش و عمده فروشی تقسیم می‌کند.

لینک به صفحات مهم در فوتر سایت

تصویر(8)

با این حال، صرفا به قرار دادن چند گزینه در فوتر بسنده نکنید. بهتر است روی محتوایی که بازدیدکنندگان شما ممکن است به دنبال آن باشند تمرکز نمایید.

بهترین اقدامات برای فوتر سایت

تا به اینجا درباره انواع اطلاعاتی که می‌توانید در فوتر خود قرار دهید توضیح داده شد. در ادامه چند روش بهینه سازی فوتر سایت آورده شده است:

1. در طراحی فوتر سایت، حتماً به دستگاه‌های موبایل توجه کنید

هنگام طراحی پاورقی سایت، موبایل را به‌عنوان یک دستگاه فرعی در نظر نگیرید. به‌خاطر داشته باشید که بازدیدکنندگان با طیف وسیعی از دستگاه‌ها و اندازه‌های صفحه نمایش به سایت شما دسترسی پیدا می‌کنند و فوترها وقتی روی یک دستگاه موبایل نمایش داده می‌شوند، اغلب طولانی و گیج‌کننده خواهند بود و نیاز به اسکرول زیادی دارند. بنابراین ممکن است کاربران مطالب مهمی که در فوتر قرار داده اید را مطالعه نکنند.

مدیر نمونه سایت زیر در طراحی فوتر که روی موبایل هم به خوبی کار می‌کند، عملکرد عالی داشته‌ است. طراحی آنها زیبا و ساده بوده و پیمایش آن‌ در روی دسکتاپ، تبلت و گوشی‌های هوشمند راحت می باشد.

در نظر داشتن موبایل در فوتر سایت

تصویر(9)

اگر مطمئن نیستید که سایت دقیقاً در همه گوشی های مویابل، تبلت‌ها و دسکتاپ‌ها چگونه نمایش داده می شود، از ابزاری مانند BrowserStack استفاده کنید. این ابزار وضعیت نمایش وب سایت شما در اندازه ها و دستگاه ها مختلف را نشان می دهد.

2. فوتر سایت خود را شلوغ نکنید

شاید وسوسه شوید که حجم زیادی از اطلاعات را در فوتر  قرار دهید اما این کار ممکن است برای بازدیدکنندگان خسته‌کننده و گیج‌کننده باشد. محتوای فوتر سایت خود را تنها به موارد ضروری و مفید محدود کنید. اگر نیاز به گنجاندن اطلاعات زیادی دارید، آنها را به بخش‌های کوچکتر تقسیم نمایید.

سایت زیر دقیقاً همین کار را انجام داده است. با وجود اینکه به محتوای زیادی لینک می‌دهند اما به دلیل سازماندهی که در دسته‌ها و استفاده از فضای خالی انجام داده، این صفحه شلوغ به نظر نمی‌رسد.

جلوگیری از شلوغی در فوتر سایت

تصویر(10)

3. اطلاعات را سازماندهی کنید

این نکته ارتباط نزدیکی با توصیه قبلی دارد زیرا اطلاعات سازماندهی شده، به فوتر سایت شما ظاهری خلوت‌تر می‌دهد اما سازماندهی تنها به طبقه‌بندی داده‌ها مربوط نیست بلکه استفاده از المان های بصری برای گروه بندی محتوا نیز اهمیت دارد.

برای مثال به نمونه سایت زیر توجه کنید. آنها فوتر خود را به سه بخش تقسیم کرده‌اند:

  • ویژگی‌های مهم: این بخش با یک پس‌زمینه خاکستری، آیکون‌ها و متن بنفش متمایز می‌شود.
  • لینک‌های با ارزش: تمامی آنها در زیر عناوینی با حروف بزرگ و پررنگ دسته‌بندی شده‌اند.
  • اطلاعات دیگر: بخش پایانی با یک خط تقسیم‌کننده جدا شده و شامل اطلاعات حقوقی، آیکون های شبکه‌های اجتماعی و لوگو است.

سازماندهی اطلاعات در فوتر سایت

تصویر(11)

4. خلاقیت به خرج دهید

تمامی فوترها نباید یک شکل به نظر برسند. به برند و طراحی سایت خود فکر کنید و خلاقیت به خرج دهید. اشکالی مانند منحنی‌ها، مثلث‌ها، تصاویر، گرافیک‌های سفارشی و سایر ویژگی‌های جالب را در نظر بگیرید. نمونه سایت زیر با گنجاندن تصویری در پس‌زمینه و استفاده از جداکننده‌های زاویه‌دار برای برخی مطالب، عناصر طراحی برند خود را با آن ادغام کرده است.

خلاقیت در فوتر سایت

تصویر(12)

5. چیدمان‌های مختلف فوتر سایت را بررسی کنید

روش‌های متعددی برای سازماندهی فوتر وجود دارد. اگر اطلاعات کمی دارید، می توانید مانند نمونه زیر، از یک فوتر باریک و کوچک استفاده کنید.

چیدمان فوتر سایت

تصویر(13)

اگر محتوای بیشتری دارید، می‌توانید مانند نمونه سایت زیر، یک فوتر بلندتر با چندین ستون را در نظر بگیرید.

درج محتوای بیشتر در فوتر سایت

تصویر(14)

استفاده از متن بسیار کم و گرافیک زیاد نیز می تواند گزینه مناسبی باشد. مانند نمونه زیر که از آیکون های اختصاصی برای نمایش لینک های مهم خود استفاده کرده است.

استفاده از گرافیک در فوتر سایت

تصویر(15)

6. به دسترس‌پذیری اهمیت دهید

دسترس‌پذیری به معنای سهولت در پیمایش و مشاهده اطلاعات وب‌سایت توسط تمام بازدیدکنندگان، از جمله افراد دارای معلولیت‌های بینایی، شنوایی، ذهنی و جسمی است. در ادامه به چند نکته در مورد دسترس‌پذیری فوتر اشاره می‌ شود:

1. تضاد رنگ: مطمئن شوید متن و تصاویر به اندازه کافی با پس‌زمینه فوتر شما متفاوت هستند که به راحتی قابل خواندن باشند. از متن تیره روی پس‌زمینه تیره یا متن روشن روی پس‌زمینه روشن اجتناب کنید. اگر مطمئن نیستید که طراحی انجام شده مناسب است، رنگ‌های خود را از طریق ابزار بررسی کنتراست رنگ WebAIM بررسی نمایید.

2. لینک‌ها: برای متمایز کردن لینک‌ها از سایر متن‌ها فقط به رنگ تکیه نکنید. می‌توانید این کار را با خطوط، آیکون ها و سایر نشانه‌ها انجام دهید.

3. متن جایگزین (alt text): برای هر تصویر یا گرافیکی در فوتر، متن جایگزین قرار دهید. افراد دارای معلولیت‌های بینایی از این متون برای خواندن مطالب استفاده می‌کنند.

4. فونت‌ها: از فونت‌های ساده و خوانا استفاده نمایید تا همه افراد بتوانند آن را بخوانند. همچنین، اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی بزرگ باشند تا هر فردی که دچار مشکلات بینایی است بتواند همه کلمات را بخواند.

نحوه ویرایش فوتر در وردپرس

معمولا چیدمان و طراحی فوتر به تم مورد استفاده شما بستگی دارد. بسیاری از تم ها شامل طرح های داخلی برای فوتر هستند که می توانید از بین آنها یک مورد را انتخاب کرده و بر اساس نیازهای خود شخصی سازی کنید.

در وردپرس، ابزارک هایی برای فوتر سایت وجود دارد، بنابراین می‌توانید بدون نیاز به ویرایش کد، ابزارک‌ها یا بلوک‌ها را در آن قرار دهید. در ادامه نحوه افزودن محتوا به فوتر سایت وردپرسی آمده است:

  • در پیشخوان وردپرس سایت خود، به منوی "نمایش" سپس "ابزارک‌ها" مراجعه نمایید. در آنجا، لیستی از ابزارک ها و مناطقی امکان قرار دادن ابزارک وجود دارد را مشاهده خواهید کرد. البته این مورد با توجه به تم شما ممکن است کمی متفاوت باشد.
  • ستون فوتری که می‌خواهید ویرایش کنید را باز نمایید.
  • روی نماد "+" کلیک کنید تا بلوک‌های موجود را مشاهده نمایید. هم اکنون می‌توانید یک بلوک خاص را جستجو کرده یا روی "مرور کردن همه" کلیک نمایید تا لیست کامل را مشاهده کنید.
  • بلوک موردنظر را به ناحیه ستون فوتر اضافه نمایید.

فوتر سایت در وردپرس

تصویر(16)

  • می توانید تنظیمات را بر اساس بلوک موردنظر شخصی سازی نمایید. به عنوان مثال، رنگ و متن یک دکمه را تغییر دهید یا تصویری اضافه کنید.
  • روی دکمه آبی "بروزرسانی" در گوشه سمت چپ بالا کلیک نمایید.

ابزارک فوتر سایت

تصویر(17)

از فوتر سایت خود بیشترین بهره را ببرید

فوتر سایت نباید فراموش‌ شود. این بخش آخرین فرصت برای تاثیرگذاری روی بازدیدکنندگان و راهی عالی برای ارائه اطلاعات مهم در تمامی صفحات است. بنابراین درباره محتوایی که در فوتر خود قرار می‌دهید به خوبی فکر کنید. در نظر بگیرید که چه چیزی برای اهداف شما و بازدیدکنندگان مفیدتر خواهد بود. به هر حال، فوتری که به خوبی طراحی شده و با سایر بخش‌ها همخوانی داشته باشد، می‌تواند تاثیر مثبت زیادی بر تعامل کاربران بگذارد.

سخن پایانی

فوتر فرصتی برای ارائه اطلاعات تماس، آدرس، حق کپی رایت، اطلاعات مربوط به شرکت یا برند شما و سایر جزئیات مهم به بازدیدکنندگان است. همچنین یک بخش مهم از طراحی وب‌سایت می باشد که نباید نادیده گرفته شود. با در نظر گرفتن نکات ذکر شده در این مقاله، می‌توانید فوتر سایت خود را به بهترین شکل ممکن طراحی نمایید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *