ویژگی های گوگل جمینی
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

14 روش جهت استفاده آسان تر از هوش مصنوعی گوگل جمینی

گوگل جمینی می‌تواند به سوالات پاسخ داده، اطلاعات ارائه دهد، محتوا تولید کند و با سایر برنامه‌ها و سرویس‌های Google ادغام شود. در این مقاله نحوه استفاده از هوش مصنوعی گوگل آورده شده است. در رقابت چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، Google Gemini (که قبلا بارد نام داشت) هنوز به اندازه ChatGPT OpenAI و کوپایلوت مایکروسافت محبوب نشده است اما قطعا گوگل جمینی ارزش امتحان کردن را دارد.

با Gemini، می‌توانید سوالات خود را به جای تایپ کردن، به صورت صوتی بپرسید و پاسخ‌ها را به صورت صوتی بشنوید. از گوگل جمینی بخواهید محتوا ایجاد کند تا چندین پیش‌نویس مختلف از متن را به شما ارائه دهد. در ادامه نحوه دسترسی به Gemini و ویژگی هایی که باید امتحان کنید، توضیح داده شده است.

هوش مصنوعی گوگل جمینی

تصویر(1)

از ایرادات و محدودیت‌های گوگل جمینی آگاه باشید

پیش از اینکه به سراغ Google Gemini بروید، مطمئن شوید که از ایرادات و محدودیت‌های آن باخبر هستید. گوگل جمینی، همانند تمام چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی امروزی، به هیچ وجه کامل نیست. همانطور که گوگل اشاره می‌کند، ممکن است پاسخ‌های آن نادرست و بازتابی از جهت‌گیری‌های خاص باشد یا اینطور به نظر برسد که هوش مصنوعی دارای عقاید یا احساسات شخصی می باشد. حتی ممکن است اصلا پاسخی ندهد یا پاسخ‌های نامناسبی ارائه کند.

همچنین به خاطر داشته باشید که گوگل برای ارزیابی و بهبود Gemini به داده‌های کاربران، از جمله مکالمات شما، دسترسی دارد. این شرکت اعلام کرده است که بازبینی کنندگان انسانی، نمونه‌ای تصادفی از کل چت‌ها یا بخش‌هایی از چت‌ها را برای ارزیابی کیفیت و تشخیص اینکه آیا پاسخ‌ها نادرست، مضر یا بی‌کیفیت هستند، بررسی خواهند کرد. چت‌های بررسی‌شده به هیچ حساب کاربری خاصی مرتبط نیستند اما تا سه سال نگهداری می‌شوند.

با در نظر گرفتن فرآیند بررسی گوگل، از به اشتراک گذاشتن هرگونه اطلاعات حساس یا محرمانه در هنگام چت با Gemini خودداری نمایید.

دسترسی به گوگل جمینی

برای شروع، وب سایت Gemini را باز کرده و با حساب گوگل خود وارد شوید (اگر از قبل وارد نشده‌اید). روی Try Gemini کلیک کنید و با شرایط خدمات موافقت نمایید. در صفحه چت، گوگل جمینی چند سوال پیشنهادی را برای پرسیدن به شما نمایش می‌دهد، در صورتی که خودتان سوالی ندارید می‌توانید از آنها استفاده نمایید.

نحوه دسترسی به گوگل جمینی

تصویر(2)

یکی از سوالات نمونه را انتخاب و منتظر پاسخ بمانید. از این به بعد، می‌توانید سوالات بعدی را در همان موضوع بپرسید. اگر می‌خواهید به موضوع دیگری بپردازید، روی دکمه "New chat" در بالای نوار کناری سمت چپ کلیک نمایید. همچنین چند روش برای بهبود پاسخ‌های Google Gemini و بهره‌گیری بیشتر از این چت‌بات مبتنی بر هوش مصنوعی وجود دارد.

شروع کار با گوگل جمینی

تصویر(3)

1. نظر خود را در مورد پاسخ ها اعلام کنید

می‌توانید پاسخ ارائه شده توسط گوگل جمینی را ارزیابی نمایید. اگر پاسخ ارائه شده راضی کننده بود، روی آیکون like کلیک کنید یا اگر راضی نبودید روی آیکون dislike کلیک نمایید. در صورتی که گزینه dislike را انتخاب کنید، از شما خواسته می‌شود تا دلیل اینکه پاسخ را دوست نداشتید توضیح دهید.

2. از گوگل جمینی بخواهید پاسخ خود را اصلاح کند

اصلاح پاسخ در گوگل جمینی

تصویر(4)

با توجه به سوال شما و پاسخ Gemini، می‌توانید به هوش مصنوعی بگویید که پاسخ را اصلاح کند. این کار به خصوص زمانی مفید است که از گوگل جمینی بخواهید محتوای خاصی ایجاد نماید. پس از ارسال درخواست خود، به انتهای پاسخ بروید و روی دکمه Modify response کلیک کنید. در اینجا می‌توانید به Gemini بگویید که پاسخ را کوتاه‌تر، بلندتر، ساده‌تر، غیررسمی‌تر یا حرفه‌ای‌تر کند.

3. از Gemini بخواهید در گوگل جستجو کند

جستجو با گوگل جمینی

تصویر(5)

با توجه به پاسخ ارائه شده، می‌توانید سوالات بعدی را در همان موضوع بپرسید. همچنین، می‌توانید روی آیکون گوگل کلیک کنید تا پاسخ را به صورت کامل بررسی نمایید.

4. مشاهده سایر پیش نویس ها

پیش نویس های گوگل جمینی

تصویر(6)

زمانی که از گوگل جمینی می‌خواهید محتوایی ایجاد کند، هوش مصنوعی پاسخی به شما ارائه می‌دهد. با این حال، Gemini چند پیش‌نویس دیگر از متن را نیز تولید می‌کند. برای دیدن این نسخه‌های جایگزین، روی منوی کشویی View other drafts کلیک کنید. سه پیش‌نویس دیگر از متن را مشاهده خواهید کرد. روی پیش‌نویس موردنظر کلیک نمایید. همچنین می‌توانید روی دکمه Regenerate drafts کلیک کنید تا Gemini سه پیش‌نویس دیگر ایجاد کند.

5. درخواست خود را بیان نمایید

ارتباط صوتی با گوگل جمینی

تصویر(7)

در مرحله بعد، سعی نمایید سوال یا درخواست خود را با صدا ارسال کنید. روی آیکون میکروفون در کادر پرسش کلیک نمایید. ممکن است برای بار اول لازم باشد به Gemini اجازه دهید از میکروفون شما استفاده کند. درخواست خود را به صورت صوتی بیان کرده و روی آیکون Submit کلیک نمایید.

6. از گوگل جمینی بخواهید پاسخ خود را با صدای بلند بخواند

خواندن پاسخ توسط گوگل جمینی

تصویر(8)

در طرف مقابل، می‌توانید پاسخ را با صدای بلند بشنوید. روی آیکون "Listen" در سمت راست بالای پاسخ کلیک نمایید. برای مکث یا توقف می توانید روی نماد Pause کلیک کنید.

7. سوال خود را ویرایش کنید

ویرایش سوال در گوگل جمینی

تصویر(9)

از پاسخ ارائه شده راضی نیستید؟ می‌توانید درخواست اصلی را مجدد ویرایش کنید و سپس امتحان نمایید. سوال را انتخاب کرده و روی آیکون Edit text در سمت راست کلیک کنید. متن را تغییر دهید و روی دکمه "Update" کلیک نمایید تا پاسخ جدیدی دریافت شود.

8. از گوگل جمینی بخواهید بخش خاصی از پاسخ را بازبینی کند

می‌توانید از Gemini بخواهید جزئیات خاصی که انتخاب می‌کنید را اصلاح نماید. برای انجام این کار، متن خاصی را در پاسخی که می‌خواهید تغییر کند، انتخاب کنید. روی Modify selected text کلیک کرده و سپس یکی از چهار گزینه پیش‌فرض بازنویسی (Regenerate)، کوتاه‌تر (Shorter)، بلندتر (Longer) یا حذف (Remove) را انتخاب کنید. همچنین، می‌توانید یک درخواست خاص را در کادر پرسش تایپ کنید. در این صورت، فقط متن انتخاب‌شده شما اصلاح می‌شود. سپس می‌توانید اصلاح را لغو یا نوع دیگری از ویرایش را انتخاب نمایید.

9. اطلاعات محلی را با موقعیت مکانی دقیق دریافت کنید

به طور پیش‌فرض، گوگل با استفاده از آدرس IP، موقعیت مکانی کلی شما را مشخص می‌کند اما ممکن است دقیق نباشد. اگر می‌خواهید از Gemini برای دریافت پیشنهادهایی در مورد فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، مشاغل و مکان‌های دیدنی نزدیک استفاده کنید، می‌توانید به آن بگویید که از موقعیت دقیق شما استفاده کند، البته به شرطی که مشکلی با به اشتراک گذاشتن موقعیت مکانی خاص خود با گوگل نداشته باشید.

استفاده از موقعیت مکانی در گوگل جمینی

تصویر(10)

برای انجام این کار، به شهری که در پایین نوار کناری سمت چپ نوشته شده است نگاه کنید و روی "Update location" کلیک نمایید. سپس روی Allow کلیک کنید تا به Gemini اجازه دهید به موقعیت مکانی شما دسترسی پیدا کند. در پنجره About this location، روی Use precise location کلیک نمایید. با این کار اطلاعات مکانی شما بروز می شود. اکنون می‌توانید از گوگل جمینی برای دریافت اطلاعات در مورد مکان‌ها و فعالیت‌های نزدیک استفاده کنید.

10. تصاویر را در گوگل جمینی آپلود نمایید

آپلود تصاویر در گوگل جمینی

تصویر(11)

Gemini به شما امکان آپلود تصویر برای دریافت اطلاعات در مورد آن نیز می‌دهد. برای انجام این کار، روی دکمه "Upload" در سمت چپ کادر پرسش کلیک کرده و تصویر را انتخاب کنید. فرمت فایل می‌تواند JPG، PNG یا WebP باشد. پس از آپلود تصویر، بر اساس جزئیاتی که می‌خواهید گوگل جمینی در مورد تصویر ارائه دهد، سوال یا درخواستی را تایپ کنید و روی Submit کلیک نمایید.

دریافت اطلاعات تصاویر در گوگل جمینی

تصویر(12)

11. پاسخ را کپی کنید

تمایل دارید پاسخ را به اشتراک بگذارید یا در یک فایل متنی استفاده نمایید؟ پس از ارسال درخواست خود، روی نماد سه نقطه کنار پاسخ کلیک کنید. از منوی بازشو، روی Copy کلیک کرده و سپس پاسخ را در یک برنامه یا فایل جایگذاری نمایید.

12. پاسخ را منتشر کنید

انتشار پاسخ ها در گوگل جمینی

تصویر(13)

به طور پیش فرض، مکالمات شما توسط کاربران دیگر قابل مشاهده نیست. با این حال، می‌توانید پاسخ را به اشتراک‌ بگذارید. روی دکمه Share & export کلیک کرده و Share را انتخاب کنید. برای انتشار آنلاین مکالمه و ارائه دسترسی به هر شخصی که لینک را دارد، روی "Create public link" کلیک نمایید. همچنین می‌توانید این لینک را از طریق لینکدین، فیسبوک، توییتر یا ردیت به اشتراک بگذارید.

13. از پاسخ ها خروجی بگیرید

تهیه خروجی از پاسخ های گوگل جمینی

تصویر(14)

برای اینکه از پاسخ ارائه شده جهت ایجاد یک فایل استفاده کنید، می‌توانید آن را به Google Docs تبدیل نمایید. روی دکمه Share & export کلیک کرده و "Export to Docs" را انتخاب کنید، سپس روی لینک «Open Docs» کلیک نمایید تا متن را به صورت یک فایل Google Doc مشاهده کرده و آن را ویرایش کنید. امکان ارسال پاسخ دریافتی به Gmail نیز وجود دارد. کافی‌ است روی دکمه «Share & export» کلیک کرده و "Draft in Gmail" را انتخاب نمایید. سپس روی لینک Open Gmail کلیک کنید تا متن در یک ایمیل جدید ظاهر شود.

14. مکالمات خود را مدیریت نمایید

مدیریت مکالمات در گوگل جمینی

تصویر(15)

گوگل جمینی به شما امکان مدیریت تمام چت‌هایتان را نیز می‌دهد. در نوار کناری سمت چپ، سابقه مکالمات شما نمایش داده می‌شود. روی Show more کلیک کنید تا همه آنها را مشاهده نمایید. یکی از چت ها را انتخاب و از همان جایی که چت متوقف شده است، مکالمه را ادامه دهید. می توانید روی نماد سه نقطه برای چت موردنظر کلیک کرده و آن را پین نمایید، نامش را تغییر دهید یا چت را حذف نمایید.

سخن پایانی

هوش مصنوعی گوگل جمینی، ابزاری قدرتمند و کاربرپسند است که به شما در انجام وظایف مختلف، از نوشتن متن‌های خلاقانه تا ترجمه زبان‌ها و پاسخ به سوالاتتان کمک می‌کند. در این مقاله به نحوه استفاده از Gemini پرداخته شد تا با ویژگی های مختلف آن آشنا شوید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *