درخواست حذف اطلاعات شخصی از جستجوی گوگل
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

نحوه حذف اطلاعات شخصی از جستجوی گوگل چگونه است؟

اگر به دنبال حفظ حریم خصوصی بیشتر هستید، در این مقاله نحوه حذف اطلاعات شخصی از جستجوی گوگل مانند شماره تلفن، ایمیل، آدرس فیزیکی و … از نتایج جستجوی Google توضیح داده شده است.

مجرمان اینترنتی به دنبال اطلاعات شناسایی شخصی یا (Personally identifiable information (PII هستند و اگر به این اطلاعات دست پیدا کنند، می توانند برای سرقت، جعل هویت یا حتی به خطر انداختن شما در اینترنت و دنیای واقعی، از آنها استفاده نمایند. یکی از مکان های اصلی برای یافتن این اطلاعات، گوگل است. در حالی که گوگل نمی تواند مانع از نمایش اطلاعات شما در وب سایت های دیگر شود اما می توانید سعی کنید داده های شخصی را از نتایج جستجو حذف نمایید.

چه زمانی اطلاعات شخصی در جستجوی گوگل ظاهر می شوند؟

این مرحله ضروری است زیرا تا زمانی که اطلاعاتتان در نتایج جستجو نمایش داده نشود، نمی‌توانید درخواست حذف اطلاعات شخصی از جستجوی گوگل را بدهید. خوشبختانه، گوگل گزینه‌ای برای ارسال هشدار به شما در صورت بروز این اتفاق ارائه می‌دهد.

برای فعال کردن این هشدارها، به صفحه Results About You مراجعه کنید. جهت استفاده از این صفحه باید در حساب گوگل خود وارد شده باشید. سپس، دستورالعمل‌های موجود در صفحه را دنبال نمایید و آدرس‌های فیزیکی، ایمیل‌ها و شماره تلفن‌های خود را به گوگل بدهید. در نهایت، روش دریافت هشدار را انتخاب کنید (ایمیل یا اعلان از طریق برنامه گوگل).

نحوه حذف اطلاعات شخصی از جستجوی گوگل

تصویر(1)

چند ساعت بعد، گوگل گزارشی در مورد اطلاعات شخصی‌ که از شما در نتایج جستجو پیدا کرده است، برایتان ارسال می‌کند. همچنین می‌توانید مستقیماً به صفحه «Results About You» بازگردید تا آن را بررسی نمایید. علاوه بر این، می‌توانید کنار اطلاعاتی که تمایل دارید از نتایج جستجو حذف شوند، تیک بزنید. وضعیت درخواست‌های شما نیز در نهایت نمایش داده خواهد شد.

ارسال دستی درخواست برای حذف اطلاعات شخصی از جستجوی گوگل

مراحلی که تا به اینجا گفته شده برای حذف آدرس و اطلاعات تماس شما بود. گوگل این امکان را نیز فراهم می کند تا درخواست حذف سایر موارد آنلاین که ممکن است حساس تلقی شوند را بدهید. این موارد عبارتند از:

  • شماره‌های شناسایی ملی / دولتی
  • حساب‌های بانکی
  • شماره‌ کارت‌های اعتباری
  • امضاهای شخصی
  • اطلاعات ورود و اعتبارنامه‌ها
  • سوابق پزشکی
  • دیپ فیک که ممکن است بدون رضایت شما ساخته شده باشد.

حتی بدون اینکه نیاز به اثبات مشکل دار بودن اطلاعات موجود در اینترنت داشته باشید (غیر از چند استثنا)، می‌توانید درخواست حذف این موارد را بدهید. اولین قدم، مراجعه به صفحه راهنمای جستجوی گوگل است که نه تنها خلاصه‌ای از موارد قابل حذف را ارائه می‌دهد، بلکه لینک مستقیم برای درخواست حذف اطلاعات شخصی از جستجوی گوگل را نیز در اختیارتان می گذارد.

درخواست حذف اطلاعات شخصی از جستجوی گوگل

تصویر(2)

گوگل توضیح می دهد که اگر مالک وب سایتی هستید که اطلاعات ناخواسته را نشان می دهد، چگونه می توان یک URL یا صفحات خاص سایت را از نتایج جستجوی گوگل حذف کرد. این کار شامل فایل های robots.txt، تگ های متا و محافظت از صفحه با رمز عبور است.

برای حذف اطلاعات، باید بدانید که این اطلاعات فقط در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می‌شوند یا در وب‌سایت دیگری نیز وجود دارند. در مورد دوم، ممکن است Google کارایی لازم را نداشته باشد و از شما می‌پرسد که آیا برای حذف اطلاعات شخصی از جستجوی گوگل با صاحب سایت تماس گرفته‌اید. همچنین راه‌هایی برای برقراری ارتباط با سایت مورد نظر به شما ارائه می‌دهد.

شاید تمایلی به تماس با سایت مورد نظر نداشته باشید یا قبلاً این کار را انجام داده‌اید و نتیجه‌ای نگرفته‌اید. در این صورت، گوگل از شما سوالاتی در مورد نوع اطلاعاتی که می‌خواهید حذف شود می‌پرسد تا موضوع را تا حد امکان مشخص کنید. همچنین می‌پرسد که آیا این اطلاعات با هدف "افشاگری" شما به اشتراک گذاشته شده‌اند، یعنی کسی اطلاعات شخصی شما را با هدف آسیب رساندن منتشر کرده است. ممکن است لازم باشد اطلاعات زیادی را وارد کنید اما هر چه جزئیات بیشتری ارائه دهید، احتمال پیگیری قبل از حذف اطلاعات شخصی از جستجوی گوگل کمتر می‌شود.

گوگل می‌گوید اگر اطلاعات شخصی در صفحه‌ای که شما آن را کنترل می‌کنید نمایش داده می‌شود و قبلاً آن را برای حذف اطلاعات بروزرسانی کرده‌اید، این اطلاعات باید به مرور از نتایج جستجو حذف شوند. با این حال، ممکن است صفحه توسط موتور جستجو ذخیره شده باشد، بنابراین باید برای حذف صفحات وب قدیمی درخواست دهید. برای این کار به آدرس‌های URL صفحات مورد نظر نیاز دارید و می‌توانید تا 1000 مورد از آنها را در فرم مربوطه ارسال کنید.

پیگیری حذف اطلاعات شخصی از جستجوی گوگل

تصویر(3)

علاوه بر موارد قبلی، می‌توانید تصاویر قدیمی را که در بخش جستجوی تصاویر گوگل (images.google.com) نمایش داده می‌شوند نیز حذف کنید. برای این کار به آدرس اینترنتی (URL) هر تصویر نیاز دارید.

بعد از ارسال درخواست حذف، گوگل برای شما ایمیل تاییدیه می‌فرستد. اگر چنین ایمیلی دریافت نکردید، مجددا درخواست را ثبت کنید. گوگل درخواست تان را بررسی می‌کند و در صورت نیاز، اطلاعات بیشتری از شما می‌خواهد. در نهایت، ایمیلی دیگر درباره نتیجه‌ بررسی (پذیرش یا رد درخواست) دریافت خواهید کرد.

توجه داشته باشید که موفقیت درخواست حذف، تضمین شده نیست. گوگل در اطلاعیه‌ای که در سال ۲۰۲۲ منتشر کرد، به صراحت اعلام کرد: "هنگام دریافت درخواست‌های حذف، کل محتوای صفحه وب را ارزیابی می‌کنیم تا مطمئن شویم دسترسی به سایر اطلاعات مفید موجود در آن صفحه، مانند اخبار، محدود نمی‌شود." به عبارت دیگر، حذف اطلاعات از نتایج جستجو به معنای حذف آن از وب‌سایت اصلی نیست.

محتوای غیرقانونی را گزارش دهید

اگر در نتایج جستجوی گوگل با محتوای غیرقانونی مثل موارد مجرمانه، نقض مالکیت معنوی یا تصاویر و ویدیوهای سوءاستفاده جنسی از کودکان (CSAM) مواجه شدید، به بخش Report Content for Legal Reasons در گوگل مراجعه نمایید. گوگل حتی یک ویدیوی آموزشی در این باره تهیه کرده است.

موتورهای جستجوی دیگر

سیاست‌های حذف اطلاعات شخصی (PII) تقریبا در سایر موتورهای جستجو وجود ندارد.

با DuckDuckGo، که به حفظ حریم خصوصی خود افتخار می‌کند، تنها راه حل، استفاده از ایمیل است و امیدواری به اینکه اطلاعات شخصی که می‌خواهید حذف شود تحت قوانین حفظ حریم خصوصی قرار گیرد. به نظر می رسد بینگ مایکروسافت فقط به شما امکان ارسال درخواست حذف صفحه را می دهد اما تنها برای صفحاتی که دیگر به صورت آنلاین فعال نیستند. این امکان عمدتا برای وبمسترها است.

فلسفه یاهو در مورد اطلاعات شخصی شما بسیار ساده است:

"اگر اطلاعاتی در اینترنت باشد، ما آن را نمایش می‌دهیم."

این یعنی یاهو هیچ تلاشی برای محافظت از حریم خصوصی شما یا حذف اطلاعات شخصی‌تان از نتایج جستجو انجام نمی‌دهد. در واقع، یاهو معتقد است که وظیفه‌اش نمایش تمام اطلاعاتی می باشد که در اینترنت وجود دارد، بدون توجه به نوع اطلاعات و شخصی که آنها را منتشر کرده باشد. پاک کردن ردپای دیجیتالی شما از موتورهای جستجو، به معنای حذف کامل آن از اینترنت نیست. موتورهای جستجو اطلاعات را منتشر نمی کنند بلکه آنها را ایندکس می نمایند و داده ها را از منابع دیگر به دست می آورند.

سخن پایانی

حفظ حریم خصوصی آنلاین برای بسیاری از افراد امری مهم است. Google ابزاری به نام "Results About You" ارائه می دهد که به وسیله آن می توانید اقدام به کنترل و حذف اطلاعات شخصی از جستجوی گوگل کنید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *