مزایای محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

خطرات محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی

کدام یک از وظایف بازاریابی، بیشتر زمان‌بر است؟ اگر مانند اکثر افراد باشید، احتمالا می‌گویید: بازاریابی محتوا. شاید به دنبال راه‌هایی مانند ابزارهای هوش مصنوعی (AI) برای کاهش زمان صرف شده در تولید محتوا بوده‌اید. ابزارهایی مانند ChatGPT، OpenAI و Jasper.ai با وعده‌های بهبود زمان تولید محتوا به شهرت رسیده اند. به هر حال، این ابزارها می‌توانند با یک دستور ساده، کل محتوای مورد نیاز شما را تولید کنند.

در حالی که ابزارهای هوش مصنوعی مانند یک جعبه جادویی به نظر می‌رسند، خطرات زیادی نیز در مورد متن‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی وجود دارد که شاید از آنها بی خبر باشید. در این مقاله تمامی مواردی که می بایست درباره محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی بدانید، توضیح داده شده است.

تاثیر محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی روی سئو

تصویر(1)

آیا محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی برای سئو مفید است؟

حالا که با برخی از مشکلات محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی آشنا شدید، شاید برایتان سوال ایجاد شود که این محتوا چه تأثیری بر عملکرد و رتبه شما در نتایج جستجوی گوگل دارد.

ابتدا باید به این نکته توجه کنید که گوگل استفاده از محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را به طور کلی ممنوع نکرده است. البته این به معنی نادیده گرفتن چنین محتوایی توسط گوگل نیست. نظر گوگل به صورت زیر می باشد:

"تمرکز ما به جای اینکه بر نحوه تولید محتوا باشد روی کیفیت محتوا خواهد بود."

گوگل استفاده از محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را ممنوع نکرده اما به معنی تأیید آن هم نیست. گوگل محتوای باکیفیت و مفیدی را که کاربران به دنبال آن هستند، تأیید می‌کند.

اما محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی چگونه روی سئو (بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو) تاثیر می‌گذارد و چه نتیجه‌ای روی عملکرد سایت در نتایج جستجو دارد؟

در ادامه، به برخی از دلایلی که نشان می‌دهد محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی برای سئو مناسب نیست، اشاره می‌ شود:

  • محتوای هوش مصنوعی در طول زمان عملکرد خوبی ندارد
  • محتوای هوش مصنوعی همواره مفید و قابل اعتماد نیست
  • محتوای هوش مصنوعی تجربه کاربر را در نظر نمی گیرد
  • محتوای هوش مصنوعی با E-E-A-T فاصله دارد
  • محتوای هوش مصنوعی خطر نقض خط‌مشی‌های هرزنامه Google را دارد
  • محتوای هوش مصنوعی رقابتی نیست

محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی عملکرد خوبی در گذر زمان ندارد

یکی از ارکان اصلی استراتژی موفق سئو، ایجاد محتوای همیشه سبز (محتوای همواره بروز و مفید) است که در طول زمان عملکرد خوبی داشته باشد. ایجاد محتوای باکیفیت به کسب و کار شما این امکان را می‌دهد تا ترافیک ارزشمندی را به وب‌سایت خود هدایت کنید.

با این حال، محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی چگونه در این استراتژی جای می‌گیرد؟

یکی از بزرگترین مشکلات محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی این است که عملکرد خوبی در گذر زمان ندارد. بسیاری از شرکت‌ها که به این محتوا تکیه می‌کنند، آن را بدون نظارت یا دخالت انسانی تولید می‌نمایند. آنها صرفا متن تولید شده را کپی و پیست کرده و در وب‌سایت خود منتشر می‌کنند.

از آنجایی که این ابزارها می‌توانند ده‌ها صفحه محتوا را در عرض چند دقیقه تولید نمایند، بسیاری از کسب و کارها فکر می‌کنند راهی عالی برای افزایش ترافیک وب‌سایت می باشد اما نکته مهم اینجا است که افزایش ترافیک از طریق محتوای هوش مصنوعی، دوام زیادی ندارد.

محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی هميشه مفيد و قابل اعتماد نيست

محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی همواره براي سئو مفيد نیست. در اين باره، نظر دنی سالیوان، از رابطين بخش جستجوي گوگل را بخوانيد:

«ما نگفتیم محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی بد است. ما کاملاً واضح گفتیم که مشکل اصلی، محتوایی می باشد که به جای انسان‌ها، عمدتا برای موتورهای جستجو نوشته می‌شود. این همان چیزی است که روی آن تمرکز کرده‌ایم. فرقی نمی‌کند فردی ۱۰۰ نفر را جهت نوشتن محتوا صرفاً برای بالا آمدن در نتایج جستجو استخدام کند یا از یک ابزار بازنویسی متن (spinner) یا هوش مصنوعی استفاده نماید، مشکل در هر صورت یکسان است.»

همانطور که سالیوان می گوید، محتوای هوش مصنوعی ذاتا بد نیست، محتوایی بد است که به جای کاربران، برای موتورهای جستجو نوشته می شود.

مشکلی که با محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی وجود دارد این است که این محتوا برای انسان ها ایجاد نمی شود. هنگامی که از یک ابزار هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده می کنید، اطلاعات مرتبط با درخواست شما را ارائه می دهد. این ابزار هنگام ساخت یا قالب بندی محتوا، خواننده یا مخاطب را در نظر نمی گیرد. ابزارهای هوش مصنوعی از استعاره، مثال، حکایت یا داستان برای برقراری ارتباط با خوانندگان استفاده نمی کنند. این عناصر اغلب همان چیزهایی هستند که به محتوا کمک می نمایند تا مفید باشد. موارد ذکر شده به همراه توانایی انسان برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و ارائه قابل فهم آن، باعث مفید بودن محتوا می شود. 

خطرات ناشی از محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی

تصویر(2)

محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی، تجربه کاربری را در نظر نمی گیرد

محتوا باید بر مخاطب شما تمرکز کند و اطلاعات قابل هضم ارائه دهد. مشکل محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی این است که تجربه کاربری را در نظر نمی گیرد. در حالی که تجربه کاربری به طور کلی یک فاکتور مستقیم برای رتبه بندی نیست اما تجربه‌ای که ارائه می‌دهید بر عملکرد شما در نتایج جستجو تأثیر می‌گذارد. از این گذشته، گوگل بر اولویت دادن به کاربر تمرکز دارد، یعنی تمایل دارد صفحاتی را ارائه دهد که بهترین و مرتبط‌ترین تجربه را برای بازدیدکنندگان وب‌سایت فراهم نماید.

بنابراین، اگر محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را بدون در نظر گرفتن خوانندگان در وب سایت خود صرفا کپی و پیست کنید، به نتایج دلخواه نخواهید رسید. همچنین در مقابل رقبایی که از نویسندگان انسانی جهت تولید محتوایی متناسب با هدف جستجو بهره می برند و کاربران را راضی نگه می دارند، شکست خواهید خورد.

محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی، معیارهای E-E-A-T گوگل را برآورده نمی کند

یکی از خطرات محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی این است که با استاندارد E-E-A-T گوگل مطابقت ندارد. E-E-A-T مخفف موارد زیر می باشد:

  • تجربه (Experience)
  • تخصص (Expertise)
  • اعتبار (Authoritativeness)
  • قابلیت اعتماد (Trustworthiness)

اینها نشانه های محتوایی با کیفیت بالا و قابل رتبه بندی هستند. برای اینکه محتوا رتبه خوبی کسب کند، باید تجربه، اعتبار و همچنین دانش شما را در مورد موضوعات صنعت‌تان نشان دهد. همچنین باید به عنوان یک منبع قابل اعتماد برای اطلاعات در صنعت خود شناخته شوید که این اغلب از طریق تولید مداوم محتوای مفید حاصل می‌شود. 

مشکل محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی چیست؟

دو تا از بزرگترین مشکلات مربوط به اعتبار و قابل اعتماد بودن است. یک منبع معتبر و قابل اعتماد به معنای ارائه توضیحات عمیق و اشتراک گذاری دانش شما در مورد کسب و کار است. ابزارهای هوش مصنوعی در مورد صنعت شما اطلاعات کاملی ندارند، بنابراین آنها به اطلاعات موجود در پایگاه داده های خود محدود می شوند. در نتیجه، محتوا تولید شده دانش و تجربه شما را به نمایش نمی گذارد، که باعث می شود وب سایت از نظر اعتبار و قابل اعتماد بودن ضعیف تر عمل کند.

محتوای هوش مصنوعی خطر نقض خط‌مشی‌های هرزنامه Google را دارد

گوگل برای جلوگیری از فریب موتورهای جستجو با روش‌های غیرمجاز، قوانینی علیه اسپم دارد. در ادامه به دو مورد از این قوانین اشاره می‌ شود که ریسک محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را بیشتر می‌کند:

قانون سوء‌استفاده از محتوای انبوه

یکی از مهم‌ترین قوانین گوگل علیه اسپم که در زمان تولید محتوا با هوش مصنوعی باید به آن توجه کرد، «قانون سوء‌استفاده از محتوای انبوه» است. اساسا سوء‌استفاده از محتوای انبوه زمانی اتفاق می‌افتد که افراد ده‌ها صفحه غیر‌اصلی و بی‌ارزش تولید کنند تا رتبه‌بندی جستجو را دستکاری نمایند، در حالی که این صفحات کمکی به کاربران نخواهند کرد.

یکی از خطرات محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی، محتوای بی کیفیت است. ابزارهای تولید محتوای هوش مصنوعی اطلاعاتی در مورد یک موضوع ارائه می‌دهند اما ارزش کمی داشته یا اصلاً ارزشی برای کاربر ندارند. این محتوا معمولا فقط به نکات کلی یک موضوع می‌پردازد، بدون اینکه شامل مثال یا توضیحات عمیق باشد. علاوه بر این، نتایج جستجو صفحاتی را در رتبه بالاتری قرار می‌دهند که فراتر از پاسخ دادن به سوال اولیه عمل می‌کنند.

اگر محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را مستقیما کپی و پیست نمایید، ارزش افزوده‌ای به محتوا اضافه نمی‌کنید. بنابراین، این ریسک وجود دارد که به عنوان اسپم شناخته شده و از فهرست نتایج جستجو حذف شوید.

خطرات کپی‌برداری از هوش مصنوعی

تصویر(3)

قانون محتوای کپی‌شده

یکی دیگر از قوانین گوگل علیه اسپم که باید هنگام به کار بردن محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی در نظر گرفت، «قانون محتوای کپی‌شده» است. این قانون در مورد وب‌سایت‌هایی صدق می‌کند که محتوای «کپی‌شده» از سایر وب‌سایت‌های معتبر را بدون افزودن هیچ مطلب تخصصی منتشر می‌کنند.

در حقیقت، ابزارهای تولید محتوای هوش مصنوعی نیز همین کار را انجام می‌دهند. آن‌ها برای تولید پاسخ به سوالات کاربران، اطلاعات را از وب‌سایت‌های دیگر «کپی» می‌کنند. بنابراین، اگر این محتوا را به همان شکل بپذیرید و هیچ مطلب جدیدی اضافه نکنید، در خطر نقض قوانین گوگل علیه اسپم قرار می‌گیرید که در نهایت به عملکرد شما در نتایج جستجو آسیب می‌زند.

محتوای هوش مصنوعی رقابتی نیست

آیا محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی برای سئو مناسب است؟ خیر، به خصوص اگر می‌خواهید از رقبا پیشی بگیرید. همانطور که می‌دانید، صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) بسیار رقابتی هستند. برای اینکه صفحه‌تان از سایرین متمایز شود، باید دیدگاه‌ها یا نوع منحصر به فردی از اطلاعات را ارائه دهید.

مشکل محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی این است که دیدگاه‌های جدیدی ارائه نمی‌کند. ابزارهای هوش مصنوعی نمی‌توانند دیدگاه‌های جدید خلق نمایند، به این معنی که آن‌ها فقط اطلاعات موجود را تکرار می‌کنند. اگر فقط محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی را در وب‌سایت خود منتشر نمایید، هیچ چیز جدیدی به آن اضافه نمی‌کنید. بنابراین، چرا الگوریتم گوگل باید صفحه شما را بالاتر از رقبایتان قرار دهد، در حالی که رقبا اطلاعات و دیدگاه‌های جدیدی ارائه می‌دهند.

مزایا و معایب هوش مصنوعی برای محتوا

با دیدن عنوانی مانند «خطرات کپی‌برداری هوش مصنوعی»، ممکن است فکر کنید که همه چیز بد می باشد اما اینطور نیست. استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای بازاریابی محتوایی مزایا و معایبی دارد.

مزایا و معایب محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی

تصویر(4)

مزایای استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوا

هوش مصنوعی به بهبود کارایی کمک می کند

در دنیای امروز، هدف انجام کارهای بیشتر و سریعتر است. ابزارهای هوش مصنوعی کاملاً با این شعار مطابقت دارند.

استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای بازاریابی محتوا به بهبود کارایی کسب و کار شما کمک می کند. می توانید کارهایی مانند تحقیق در مورد اطلاعات یا تولید کلمات کلیدی را سریعتر انجام دهید. به جای اینکه وقت خود را صرف جستجو در صفحات مختلف کنید، می توانید از یک ابزار هوش مصنوعی مانند ChatGPT استفاده نمایید تا تمام اطلاعات را در چند ثانیه به شما ارائه دهد. بنابراین، انکارناپذیر است که ابزارهای هوش مصنوعی اطلاعات بهتری را ارائه می دهند و به شما کمک می کنند تا فرآیند بازاریابی محتوای خود را سرعت بخشید.

محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی مقرون به صرفه است

هر کسب و کاری دنبال راه هایی برای کاهش هزینه ها می باشد تا بتواند سود خود را به حداکثر برساند. یکی از مزایای هوش مصنوعی برای تولید محتوا، مقرون به صرفه بودن آن است. بسیاری از ابزارهای تولید محتوای هوش مصنوعی رایگان هستند که آنها را به گزینه ای مناسب برای کسب و کارهایی تبدیل می کند. از آنجایی که ابزارهای هوش مصنوعی می توانند با هزینه کم یا بدون هزینه، محتوای زیادی تولید کنند، هوش مصنوعی یک گزینه مقرون به صرفه برای شرکت هایی است که می خواهند محتوای بیشتر اما با هزینه کمتری تولید کنند.

ابزارهای هوش مصنوعی به تولید ایده کمک می کنند

می توانید از ابزارهای هوش مصنوعی برای یافتن موضوعات جدیدی که هنوز به آنها نپرداخته اید استفاده کنید. این کار یافتن موضوعات جدید در کسب و کارتان، کلمات کلیدی و موارد دیگر را آسان می کند.

ابزارهای هوش مصنوعی اطلاعات تحقیق را در یک مکان جمع آوری می کنند

یکی از وقت گیرترین کارهای تولید محتوا، انجام تحقیق است. ایجاد محتوای خوب به معنای خواندن منابع مختلف، درک اطلاعات و تلفیق تحقیقات می باشد. استفاده از یک ابزار هوش مصنوعی، جمع آوری تمام اطلاعات را به یکباره آسان می کند. می توانید از این ابزارها برای کسب اطلاعات در مورد یک موضوع خاص استفاده کرده و آنها اطلاعات مورد نیاز شما را تولید می کنند.

معایب محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی

اطلاعات نادرست و مشکلات کنترل کیفیت

ابزارهای هوش مصنوعی قبل از اینکه بتوانند اطلاعات مورد نظر شما را ارائه دهند، به آموزش نیاز دارند. شرکت‌های هوش مصنوعی این ابزارها را با کمک داده‌های موجود در وب آموزش می‌دهند و برای تولید اطلاعات صحیح در صورت درخواست افراد، از هزاران منبع اطلاعاتی و داده استفاده می‌کنند.

مشکل اینجا است که ابزارهای هوش مصنوعی تنها به اندازه داده‌هایی که با آن‌ها آموزش داده شده‌اند، خوب هستند. اگر ابزارهای هوش مصنوعی با داده‌های ضعیف یا مجموعه کوچکی از داده‌ها آموزش داده شوند، بهترین اطلاعات را تولید نمی‌کنند. همچنین احتمال نادرستی آن‌ها وجود دارد.

همواره منابع آنلاینی وجود دارند که دقیق نیستند یا عمداً اطلاعات غلط ارائه می‌دهند. در نتیجه، همیشه این خطر وجود دارد که ابزارهای هوش مصنوعی اطلاعات نادرست یا غلطی را ارائه دهند.

اگر از این ابزارها برای ایجاد محتوا استفاده کنید، ریسک تولید محتوای ضعیف را به جان می‌خرید، مخصوصا اگر دخالت انسانی وجود نداشته باشد. محتوای ضعیف به شما در رتبه‌بندی نتایج جستجو کمکی نکرده و اعتماد مخاطبان را به عنوان یک منبع قابل اعتماد اطلاعات جلب نمی‌کند.

محتوای هوش مصنوعی می‌تواند سوگیری شخصی داشته باشد

همانطور که قبلا ذکر شد، ابزارهای هوش مصنوعی برای آموزش پاسخگویی به داده و اطلاعات نیاز دارند. پس چه کسی تصمیم می گیرد که از چه اطلاعات و داده هایی برای آموزش این ابزارها استفاده شود؟ قطعا افرادی هستند که اطلاعات را در اختیار هوش مصنوعی قرار می دهند.

انسان‌ها دارای سوگیری‌ها و انگیزه‌هایی هستند پس یکی از خطرات محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی، تولید محتوایی است که حاوی اطلاعات مغرضانه باشد. اگر از ابزارهای هوش مصنوعی بدون نظارت و بررسی صحت آنها استفاده کنید، خطر انتشار اطلاعات نادرست در وب سایت وجود دارد. این موضوع می‌تواند اعتبار سایت شما را از دید کاربران به شدت پایین بیاورد.

ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند باعث ایجاد اطلاعات غلط شوند

یکی از خطرات محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی، ایجاد اطلاعات غلط است. به این موضوع اینگونه فکر کنید:

ابزارهای هوش مصنوعی از قبل دارای سوگیری هستند، خواه پنهان یا آشکار باشند. کسب و کارها محتوای تولید شده توسط این ابزارها را به عنوان یک واقعیت مسلم در نظر می گیرند و آن را در وب سایت های خود منتشر می کنند. توسعه دهندگان هوش مصنوعی می خواهند ابزارهای خود را بروز نگه دارند، بنابراین به طور مداوم ابزارهای خود را با اطلاعات جدید آموزش می دهند.

حالا، اطلاعات مغرضانه منتشر شده در این وب سایت ها بخشی از مجموعه داده ها می شود.

در نتیجه، دقت اطلاعات کاهش می یابد. این کار منجر به انتشار و گردش مداوم اطلاعات نادرست می شود. اگر کسب و کارها همچنان از این ابزارها برای ایجاد محتوا بدون نظارت استفاده کنند، اطلاعات تولید شده در پاسخ ها با گذشت زمان کم دقت تر می شوند.

کیفیت محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی

تصویر(5)

استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی به معنای فدا کردن کیفیت محتوا است

یکی از خطرات محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی، کیفیت پایین آن است. برای اینکه به عنوان یک مرجع معتبر در صنعت خود معرفی شوید، باید محتوای با کیفیت بالا و آموزنده ارائه دهید.  پس چرا ابزارهای هوش مصنوعی نمی توانند این کار را برای شما انجام دهند؟

مشکل محتوای هوش مصنوعی این است که فاقد احساس یا سبک می باشد. همه کاری که ابزارهای هوش مصنوعی می توانند انجام دهند، جمع آوری اطلاعات و ارائه مجدد آن است. همانطور که انتظار می رود، محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی، رباتیک و بدون هیچ سبک، ایده منحصر به فرد یا هر چیزی که محتوای با کیفیت بالا را تشکیل می دهد، است.

از آنجایی که گوگل می‌خواهد محتوای باکیفیت را به جستجوگران ارائه دهد، با محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی به این هدف نخواهید رسید.

ابزارهای هوش مصنوعی محتوا را بازیافت می‌کنند

یکی از بزرگ‌ترین سوءتفاهم‌ها در مورد ابزارهای هوش مصنوعی این است که آن‌ها می‌توانند ایده‌های جدیدی تولید کنند که به شما کمک کند در صنعت خود متمایز شوید. ابزارهای هوش مصنوعی قادر به تولید ایده‌های «جدید» نیستند. این ابزارها اطلاعات موجود در وب را بازآفرینی می‌کنند و آن اطلاعات را در پاسخ‌های خود ارائه می‌دهند.

اگرچه ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند توهم‌ (Hallucination) داشته باشند اما نمی‌توانند ایده‌های جدیدی تولید کنند. بسیاری از مردم این تصور اشتباه را دارند که ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند اطلاعات را تجزیه و تحلیل کرده و به یک نتیجه‌گیری جدید برسند.

بنابراین، این موضوع چه معنایی برای استراتژی بازاریابی محتوای شما دارد؟

اگر فقط به محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی تکیه نمایید، محتوای اصلی برای وب سایت خود ایجاد نمی‌کنید. محتوای شما به تکرار مطالبی که قبلاً در وب وجود دارد تبدیل می‌شود، که مزیتی نسبت به رقبا دریافت نخواهید کرد. اگر محتوای خود را مستقیماً از یک ابزار هوش مصنوعی دریافت کنید، حاوی بینش یا اطلاعات منحصر به فرد نخواهد بود.

محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی می‌تواند به مسائل حقوقی منجر شود

کپی‌برداری هوش مصنوعی خطرات ذاتی‌ به همراه دارد. مشکل محتوای هوش مصنوعی فراتر از توهم‌زایی است. استفاده از این ابزارهای تولیدکننده هوش مصنوعی برای ساخت محتوا، مسائل حقوقی دیگری نیز دارد.

بیشتر ابزارهای هوش مصنوعی با استفاده از منابع دارای حق تکثیر آموزش داده می‌شوند. فرض کنید شرکتی که مالک ابزار هوش مصنوعی است، برای آموزش ابزار خود با آن اطلاعات، مجوزی دریافت نکرده باشد. در این صورت، مسائل حقوقی ایجاد می‌شود. 

در واقع، روزنامه نیویورک تایمز علیه OpenAI به دلیل استفاده غیرقانونی از مقالات وبسایتشان برای آموزش ابزار هوش مصنوعی، طرح دعوی ارائه کرد. این طرح دعوی به شکایتی از نویسندگانی مانند جان گریشام، جودی پیکولت و جورج آر. آر. مارتین می‌پیوندد که مشترکا علیه OpenAI به دلیل استفاده غیرقانونی از آثارشان برای آموزش ابزار هوش مصنوعی، طرح دعوی ارائه کردند.

مسئله فقط این نیست که اطلاعات استفاده‌شده توسط ابزارهای تولیدکننده هوش مصنوعی دارای حق کپی رایت بوده و بدون اجازه منتشر می‌شود. مشکل بزرگ‌تر این است که اطلاعاتی که آن‌ها به کاربران بازمی‌گردانند، اغلب سرقت ادبی محسوب می‌شود.

Copyleaks، یک شرکت نرم‌افزاری تشخیص سرقت ادبی، دریافت که 60% پاسخ‌های ChatGPT حاوی نوعی سرقت ادبی است. این گزارش همچنین موارد زیر را نشان داد:

46% از پاسخ‌ها حاوی متن بازنویسی‌شده بودند.

45% از پاسخ‌ها حاوی متن یکسان از یک منبع بودند.

27% از پاسخ‌ها حاوی تغییرات جزئی نسبت به منبع اصلی بودند.

اگر برای تولید محتوا به ابزارهای تولیدکننده هوش مصنوعی متکی باشید، خطر قرار دادن محتوای سرقت ادبی یا بدون منبع در وبسایت خود را به جان می‌خرید. این موضوع می‌تواند به اعتبار شما در موتورهای جستجو آسیب رسانده یا موجب اقدامات قانونی شود، اگر شخصی که اثرش سرقت ادبی شده است، تصمیم به پیگیری آن بگیرد.

نتیجه اخلاقی این داستان این است که: شما مسئول محتوایی هستید که از ابزارهای هوش مصنوعی دریافت کرده اید.

محتوای هوش مصنوعی نیاز به نظارت و کنترل کیفیت دارد

شرکت‌ها ابزارهای هوش مصنوعی را با مجموعه داده‌ها و اطلاعات مختلفی آموزش می‌دهند. در نتیجه، این ابزارها اغلب می‌توانند اطلاعات را اشتباه ترکیب کنند یا اطلاعات نادرستی تولید نمایند. بنابراین، شما نمی‌توانید این اطلاعات را بدون بررسی صحت‌شان مستقیماً در وبسایت خود منتشر کنید.

هنوز هم لازم است بر اطلاعات تولید شده توسط این ابزارها نظارت و کنترل کیفیت داشته باشید، که این کار به زمان و مهارت نیاز دارد.

محتوای هوش مصنوعی فاقد صدای برند و شخصیت است

علاوه بر مسائل حقوقی، مشکلات دیگری نیز با محتوای هوش مصنوعی وجود دارد. یکی از بزرگترین مشکلات محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی این می باشد که فاقد صدای برند و شخصیت است. صدای برند شما به برقراری ارتباط ارزش‌های شرکت‌تان با مخاطبانتان کمک می‌کند. هنگامی که محتوا را مستقیماً از یک ابزار تولیدکننده هوش مصنوعی تولید و دریافت می‌کنید، فاقد برندسازی منحصر به فرد کسب و کار شما برای متمایز شدن از رقبا است.

علاوه بر صدای برند، مشکل دیگر محتوای هوش مصنوعی فقدان شخصیت است. هنگامی که محتوای هوش مصنوعی را با محتوای انسانی مقایسه می‌کنید، بزرگترین تفاوت این است که انسان‌ها شخصیت خود را در محتوایی که ایجاد می‌کنند، به کار می‌گیرند.

نویسندگان انسانی هر کدام شخصیت‌های فردی دارند و می‌توانند از طریق عبارت های خاص، مثال‌ها و ارتباط با خوانندگان، محتوا را منحصر به فرد کنند. نویسندگان انسانی از استعاره و تشبیه برای کمک به برقراری ارتباط و درک مخاطب نسبت به موضوعات پیچیده استفاده می‌کنند. هوش مصنوعی به این شکل فکر نمی‌کند، بلکه صرفاً اطلاعات و حقایق را بدون ایجاد ارتباط از طریق ابزارهای ادبی یا مثال‌ها ارائه می‌دهد.

با این حال، ارتباط انسانی باعث می‌شود تا افراد محتوای شما را بپذیرند. هنگامی که نویسندگان انسانی از ابزارهای ادبی، تجربیات شخصی و مثال‌ها برای برقراری ارتباط با خوانندگان استفاده می‌کنند، باعث می‌شود تا افراد بیشتر با محتوای شما درگیر شوند و ارزش آن را درک کنند. هوش مصنوعی نمی‌تواند تجربه انسانی را درک نماید و صرفا فقط اطلاعات را ارائه می‌دهد.

قابل ذکر است، سبک نوشتاری ابزارهای هوش مصنوعی خشک و بی روح می باشد. ساختار جمله تکراری بوده و بسیار رباتیک و یکنواخت به نظر می‌رسد. استفاده از این محتوا بدون بررسی، نمی‌تواند یک سبک خاص، برندسازی‌شده و اصیل از محتوای شما را به همراه داشته باشد.

مردم برداشت‌های منفی نسبت به استفاده از هوش مصنوعی دارند

بنابراین، مشکل محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی چیست؟ خوب، بسیاری از مردم هنوز نسبت به هوش مصنوعی بدبین هستند. این موضوع می‌تواند برای برند شما مشکل ایجاد کند. در واقع، 52 درصد آمریکایی‌ها می‌گویند که نسبت به افزایش استفاده از هوش مصنوعی بیشتر نگران هستند تا هیجان‌زده شوند. این رقم نسبت به سال 2022 حدود 38 درصد افزایش یافته است.

آینده ابزارهای هوش مصنوعی

تصویر(6)

آینده هوش مصنوعی در بازاریابی محتوا

خطرات کپی‌برداری توسط هوش مصنوعی به این زودی‌ها از بین نمی‌رود. اگرچه به نظر می‌رسد استفاده از هوش مصنوعی راهی آسان برای تولید سریع محتوا است اما در آینده نتایج پایداری به همراه نخواهد داشت. گوگل با اینکه مخالف استفاده شرکت‌ها از هوش مصنوعی برای تولید محتوا نیست اما الگوریتم خود را دائماً برای اولویت دادن به محتوای اورجینال و کاربرمحور تنظیم می‌کند.

در سال ۲۰۲۲، گوگل برای تعیین چیزی که information gain score می‌نامند، درخواست ثبت اختراع کرد. کسب اطلاعات معیاری است برای سنجش میزان منحصربه‌فرد بودن محتوای شما نسبت به سایر صفحاتی که در نتایج جستجو رتبه‌بندی شده‌اند. با اینکه هنوز این سیستم راه‌اندازی نشده اما گوگل ممکن است در آینده از این امتیاز برای کمک بیشتر به الگوریتم جهت ارتقاء محتوای ارزشمند و مفید استفاده کند.

متأسفانه، محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی از رسیدن به محتوای ارزشمند و مفید باز می‌ماند.

بنابراین، هوش مصنوعی چگونه می‌تواند بخشی از استراتژی محتوای شما باشد و همچنان به شما در کسب رتبه در نتایج جستجو کمک کند؟

یک تصور غلط و رایج وجود دارد که هوش مصنوعی برای جایگزین شدن با نویسندگان انسانی ساخته شده است. در واقع، هدف آن کمک به نویسندگان انسانی می باشد. ابزارهای هوش مصنوعی باید به عنوان تکمیل‌کننده یک استراتژی محتوای قوی در نظر گرفته شوند، نه جایگزین آن.

ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند به شما در تسریع کارهای خسته‌کننده مانند تحقیق کلمات کلیدی یا ترسیم کلی محتوا کمک کنند تا نویسندگان بتوانند زمان بیشتری را صرف خلق محتوای درجه یک نمایند. این ابزارها می‌توانند ارزش افزوده مناسبی برای هر نویسنده‌ای باشند تا به او در بهبود فرآیند نویسندگی کمک کنند.

فقط به یاد داشته باشید، محتوایی که با پژوهش و مهارت یک فرد متخصص نوشته شده باشد، برای تجارت شما بسیار بیشتر از ۱۰ مقاله تولید شده توسط هوش مصنوعی بدون نظارت مفید خواهد بود. کیفیت محتوا موفقیت عملکرد شما را در موتورهای جستجو تضمین می‌کند. بنابراین، در نهایت اگر تمالیل دارید کسب‌وکار شما رشد آنلاین خود را ادامه دهد، بهتر است به انسان‌ها اجازه دهید تا همچنان محتوای جذاب، مفید و قابل اعتماد خلق کنند.

سخن پایانی

استفاده از هوش مصنوعی (AI) برای تولید محتوا در حال افزایش است زیرا مزایایی مانند افزایش کارایی و کاهش هزینه ها را به همراه دارد. با این حال، خطرات و پیامدهای منفی متعددی نیز وجود دارد که باید قبل استفاده از محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی به دقت در نظر گرفته شود.

یکی از خطرات اصلی، عدم دقت و کیفیت است. محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی همیشه دقیق یا با کیفیت بالا نیست. این موضوع می تواند به دلیل سوگیری در داده هایی که هوش مصنوعی روی آن آموزش دیده است، یا محدودیت های فناوری هوش مصنوعی باشد. برای مثال، هوش مصنوعی ممکن است قادر به درک ظرافت های زبان انسانی یا زمینه فرهنگی یک موضوع خاص نباشد، که منجر به محتوای نادرست یا گمراه کننده می شود. در نهایت همواره می بایست از یک نویسنده انسانی جهت نظارت بر متن تولید شده توسط هوش مصنوعی و کیفیت آن بهره ببرید. همچنین صرفا تولید محتوا انبوه با هوش مصنوعی و انتشار آن در سایت، نه تنها تاثیر مثبت در نتایج جستجو ندارد بلکه باعث دریافت امتیاز منفی توسط گوگل می شود.

در نتیجه، قبل استفاده از محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی، مهم است که خطرات و پیامدهای بالقوه را به دقت در نظر بگیرید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *