امنیت خرید آنلاین
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

10 نکته که برای خرید آنلاین امن تر باید بدانید

از تشخیص وب‌سایت‌های مشکوک تا رد کردن معاملاتی که به نظر واقعی نمی‌رسند، در هر خرید آنلاین باید هوشیار باشید. طبق گفته FBI، در سال ۲۰۲۲، مرکز شکایت جرایم اینترنتی گزارش‌هایی را از تقریباً ۱۲,۰۰۰ قربانی دریافت کرد که کلاهبرداری عدم پرداخت یا عدم تحویل را گزارش می‌دادند. ضررهای وارده به بیش از 73 میلیون دلار رسید.

اما اگر بدانید به دنبال چه چیزی باشید، اجتناب از این نوع کلاهبرداری‌ها در واقع آسان است. در ادامه دستورالعمل‌های اولیه‌ برای خرید امن‌تر درون فضای آنلاین معرفی شده اند. از آن‌ها استفاده کنید و با اطمینان خرید نمایید.

1. فقط از وب سایت های معروف یا آشنا خرید کنید

نکات خرید آنلاین

تصویر(1)

نتایج جستجو ممکن است به گونه ای دستکاری شوند که باعث گمراهی شده یا حتی دستگاه شما را به بدافزار آلوده نمایند. وقتی چندین بار از یک سایت معتبر خرید کرده اید و چالشی با آن نداشته اید، از سوی دیگر تمامی کالاها را نیز ارائه می دهد، در وهله اول خرید خود را از همین سایت انجام دهید.

از وارد شدن به سایت هایی که در نام آنها غلط املایی وجود دارد یا از دامنه ای با پسوند net. به جای com. استفاده می کند حتی الامکان اجتناب کنید مگر آنکه مطمئن باشید سایت معتبری است. تخفیف های ارائه شده در این سایت ها ممکن است فریبنده به نظر برسند اما آنها با انجام کارهای فریبنده اطلاعات شما را سرقت می کنند.

2. به گواهینامه SSL سایت توجه کنید

اگر مطمئن نیستید سایتی که از آن خرید می‌کنید معتبر است، به نوار آدرس مرورگر خود نگاه نمایید. هرگز آنلاین از سایتی خرید نکنید که در کنار URL  آن، یک نماد قفل نمایش داده نشود. نماد قفل نشان می‌دهد که این سایت دارای رمزگذاری SSL است. SSL باعث می شود اطلاعات بین سیستم شما و سرور سایت موردنظر به صورت امن رد و بدل گردد.

راه دیگر برای تشخیص اینکه یک سایت دارای SSL می باشد، بررسی URL‌ است که با https شروع می‌شود. این مورد امروزه حتی برای سایت‌های غیر تجاری نیز اجباری شده است. مرورگر گوگل کروم و البته سایر مرورگر های معروف، صفحاتی که بدون https هستند را به عنوان «ناامن» علامت‌گذاری می‌کنند. بنابراین سایتی که فاقد SSL می باشد ممکن ناامن بوده و باعث افشای اطلاعات شخصی کاربران شود.

3. قبل از خرید، در مورد فروشنده تحقیق کنید

اگر به سایتی مشکوک هستید، تحقیقات لازم را انجام دهید. قبل از اینکه شماره‌ کارت اعتباری‌تان را وارد کنید، در مورد اعتبار سایت اطلاعات کسب نمایید. عموما برای سایت های فروشگاهی که به صورت غیرقانونی فعالیت می کنند نظرات مختلفی توسط مشتریانشان منتشر می شود و تجربه خرید خود را به اشتراک می گذارند. با این حال، نظرات آنلاین را نیز می‌توان دستکاری کرد. اگر فقط بازخوردهای مثبت می‌بینید و نمی‌توانید تشخیص دهید که نویسندگان مشتریان واقعی هستند یا نه، بهتر است از خرید منصرف شوید.

نهایتا مطمئن شوید که یک آدرس مشخص و شماره تلفن واقعی برای فروشنده در اختیار دارید تا اگر مشکلی به وجود آمد، راهی جهت پیگیری شکایت داشته باشید. در واقع، قبل از سفارش با آنها تماس بگیرید تا بتوانید سیاست گارانتی و اینکه در صورت بروز هر مشکلی بعد از خرید باید به کجا مراجعه کنید را روشن نمایید.

4. دروغ گفتن یا پنهان کردن اطلاعات شخصی در فرم های خرید

امنیت خرید آنلاین

تصویر(2)

هیچ دلیلی وجود ندارد که یک خرده فروش آنلاین برای تکمیل تراکنش شما نیاز به دانستن تاریخ تولد، نام مستعار، کد ملی یا هرگونه اطلاعات شخصی دیگری به جز روش پرداخت و آدرس پستی داشته باشد. اگر یک خرده‌فروش برای تکمیل تراکنش نیاز به پر کردن چنین اطلاعاتی دارد، اطلاعات صحیح را ارائه ندهید. هرچه کلاهبرداران اطلاعات بیشتری در مورد شما داشته باشند، سرقت هویت برایشان آسان‌تر می‌شود. در صورت امکان، تا حد امکان اطلاعات شخصی کمی را ارائه دهید. سایت‌های بزرگ دائما مورد حمله قرار می‌گیرند، بنابراین مهم است که از اطلاعات خود محافظت نمایید.

5. از کارت بانکی خود برای خرید آنلاین استفاده نکنید

اگر کارت بانکی شما به سرقت رفته یا اطلاعات آن فاش شده باشد، سارقان می‌توانند به راحتی از موجودی حسابتان برداشت کنند. برای همین، هنگام خرید آنلاین به جای کارت بانکی، از کارت اعتباری یا اپلیکیشن‌های پرداخت موبایلی استفاده کنید.

6. با تلفن هوشمند خود در فروشگاه ها پرداخت کنید

پرداخت صورتحساب با استفاده از تلفن هوشمند در فروشگاه های فیزیکی به امری کاملاً استاندارد تبدیل شده و از کارت های اعتباری امن تر است. استفاده از یک اپلیکیشن پرداخت موبایلی مانند Apple Pay یا Google Pay به این معنی می باشد که شما با دستگاه شخصی هویت خود را تایید کرده اید، بنابراین هیچ فرد دیگری نمی تواند اطلاعات شما را جعل کرده یا از اسکیمر برای کپی کردن کارت استفاده کند.

7. مراقب مبادلات کارت هدیه تقلبی باشید

مراقب کلاهبرداری با کارت هدیه باشید! هنگام خرید کارت هدیه، حتما از فروشگاه معتبر آن را تهیه کنید. کلاه‌بردارها دوست دارند کارت‌های هدیه‌ای را در سایت‌هایی مثل ebay با موجودی کم یا بدون موجودی به حراج بگذارند.

خدمات زیادی برای تعویض کارت هدیه وجود دارد که عالی هستند. این خدمات به شما امکان می‌دهند کارت‌هایی که نمی‌خواهید را با کارت‌های موردنیاز، معاوضه کنید اما به تمام کسانی که از چنین خدماتی استفاده می‌کنند نمی‌توان اعتماد کرد. ممکن است کارتی را بخرید که قبلا استفاده شده باشد. پس مطمئن شوید سایتی که برای این کار انتخاب می‌کنید، یک ضمانت بازگشت قوی داشته باشد.

بهترین کار این است که مستقیما به یک فروشگاه فیزیکی مراجعه کنید و کارت هدیه‌ فیزیکی را خریداری نمایید.

8. هنگام استفاده از Wi-Fi عمومی، مراقب باشید

هنگام خرید آنلاین در مکان‌های عمومی، احتیاط کنید! وای فای های عمومی که به صورت رایگان در مکان‌هایی مانند کافه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها و فرودگاه‌ها ارائه می‌شوند، می‌توانند دروازه‌ای برای ورود هکرها به اطلاعات شخصی شما باشند. این شبکه‌ها اغلب فاقد رمزگذاری مناسب هستند و می‌توان به آنها نفوذ کرد. هکرها با استفاده از این وای فای ها می‌توانند به اطلاعات بانکی، ایمیل، گذرواژه‌ها و سایر اطلاعات حساس شما دسترسی پیدا کنند.

استفاده از وای فای عمومی می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد. سرقت اطلاعات، جعلیات بانکی، نصب بدافزار و هک شدن حساب‌های کاربری، تنها بخشی از این خطرات هستند. فقط به شبکه‌های شناخته‌شده وصل شوید.

9. برنامه های امنیتی را نصب و استفاده کنید

راهکارهای خرید امن‌تر

تصویر(3)

از یک مدیر رمز عبور برای ایجاد رمزهای عبور و کلیدهای عبور غیرقابل نفوذ استفاده کنید. این نرم افزارها، رمزهای شما را مدیریت کرده و در هنگام خرید به صورت خودکار آنها را وارد می کنند. همچنین می توانید با ذخیره اطلاعات آدرس پستی خود در مدیر رمز عبور و اجازه دادن به آن برای وارد کردن خودکار داده ها هنگام پرداخت، در زمان پر کردن فرم های آدرس پستی صرفه جویی نمایید.

برای محافظت در برابر بدافزار، بروزرسانی منظم نرم‌افزار آنتی‌ویروس نیز ایده خوبی است. حتی بهتر از آن، یک بسته امنیتی کامل خریداری کنید که شامل نرم‌افزار آنتی‌ویروس می‌شود و همچنین با اسپم، ایمیل‌های فیشینگ هدفمند (spear-phishing) و حملات مخرب وب‌سایت‌ها مقابله می‌کند. به خاطر داشته باشید که صرفاً نصب این ابزارها کافی نیست. مطمئن شوید ابزارهای ضد بدافزاری که استفاده می کنید همواره بروز هستند. در غیر این صورت، هر تهدید جدیدی می‌تواند به دستگاه‌های شما نفوذ کند.

10. اگر مورد کلاهبرداری قرار گرفتید، اقدام قانونی انجام دهید

فریب خوردن در هنگام خرید آنلاین ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد. در چنین شرایطی خونسرد باشید و سعی کنید مستندات خود را برای طرح شکایت و پیگیری قضایی جمع آوری نمایید. پیشنهاد می شود برای دسترسی سریعتر و اقدام عملی، از فروشگاه های آنلاین در داخل کشور یا شهر خود خرید کنید.

سخن پایانی

امروزه خرید آنلاین به یکی از عادات رایج افراد در سراسر جهان تبدیل شده است. این روش خرید مزایای زیادی مانند صرفه جویی در زمان و دسترسی به طیف گسترده‌ای از محصولات را خواهد داشت. با این حال، مانند هر فعالیت دیگر دنیای آنلاین، خطرات امنیتی در کمین خرید اینترنتی نیز هستند. با رعایت نکات معرفی شده در این مقاله می توانید تا حد زیادی از خرید آنلاین خود مطمئن شده و تجربه خوبی را دریافت نمایید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *