بررسی Page Load Time و Response Time سایت
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

تفاوت Page Load Time و Response Time چیست و کدام یک مهم است؟

Page Load Time و Response Time به معنی زمان بارگذاری صفحه و زمان پاسخگویی، معیارهای کلیدی برای نظارت هستند و می‌توانند درک عمیقی از عملکرد وب‌سایت به شما ارائه دهند. با این حال، تفاوت Page Load Time و Response Time دقیقا آشکار نیست و مزایای ردیابی مستقل آنها نیز مشخص نمی باشد.

در این مقاله، دو مفهوم کلیدی در زمینه سرعت سایت، یعنی زمان بارگذاری صفحه و زمان پاسخگویی بررسی می شوند. با درک این مفاهیم، می‌توانید به طور دقیق سرعت کلی وب سایت خود را بسنجید. علاوه بر این، مزایای پایش این معیارها و راهکارهایی برای بهبود زمان پاسخگویی و بارگذاری صفحات سایتتان توضیح داده می شود تا بتوانید سرعت وب سایت خود را به طور کامل بهینه کنید.

تفاوت Page Load Time و Response Time

تصویر(1)

زمان پاسخگویی (Response Time)

زمان پاسخگویی به مدت زمانی گفته می‌شود که طول می‌کشد تا درخواست کاربر، پاسخی از سرور دریافت کند. زمان پاسخگویی را می‌توان به پنج بخش تقسیم کرد:

  • DNS lookup: این زمان صرف ترجمه نام دامنه به آدرس IP آن می‌شود. اگر زمان جستجوی DNS بالا بود، ممکن است نشان‌دهنده مشکلی در سرورهای DNS باشد.
  • Connection time: به مدت زمانی اشاره دارد که طول می‌کشد تا به سرور وصل شوید. این نتایج به طور کلی برای شناسایی تأخیر شبکه استفاده می‌شوند. زمان‌های اتصال بالا اغلب ناشی از مشکلات شبکه یا مسیریابی است.
  • Redirect time: این زمان صرف ریدایرکت های HTTP ضروری و جستجوی DNS اضافی یا مدت اتصال در طول این فرآیند می‌شود.
  • First byte: این زمان صرف انتقال اولین بایت از داده‌ها می‌شود. سرعت پایین First byte می‌تواند نشان‌دهنده مشکلاتی در لود سرور باشد.
  • Last byte: این زمان صرف دانلود آخرین پاسخ سرور می‌شود. وجود مشکل در این بخش نشان‌دهنده مشکل پهنای باند می باشد، بنابراین ممکن است برای افزایش سرعت دانلود نیاز به ارتقای پهنای باند خود داشته باشید.

زمان پاسخگویی اغلب به عنوان TTFB تعریف می‌شود که مدت زمان دریافت اولین بایت داده‌ از سرور است.

Response Time در شبکه

در شبکه، Response Time به مدت زمانی گفته می‌شود که طول می‌کشد تا یک سیستم یا قطعه ای از شبکه به درخواست ها پاسخ دهد. این مفهوم شامل عوامل مختلف تأخیر، از جمله تاخیر در انتقال، پردازش و صف می‌شود. زمان پاسخگویی برای ارزیابی عملکرد شبکه بسیار مهم است.

زمان پاسخگویی مناسب برای API

به طور کلی، زمان پاسخگویی 600 میلی‌ثانیه برای پاسخ اولیه سرور یک وب‌سایت مناسب در نظر گرفته می‌شود. با این حال، برای داشتن یک تجربه کاربری ایده‌آل، زمان پاسخگویی سریع‌تر، در محدوده 100 تا 500 میلی‌ثانیه، قرار می‌گیرد. یک زمان پاسخگویی خوب برای API معمولاً زیر 100 میلی‌ثانیه است. پاسخ‌های سریع API برای اپلیکیشن های بلادرنگ و یک تجربه کاربری روان بسیار مهم هستند.

زمان بارگذاری

زمان بارگذاری (Load Time) صفحه یک معیار مهم اما متفاوت با زمان پاسخگویی است. زمان بارگذاری مفهوم ساده‌تری است و به مدت زمانی گفته می‌شود که طول می‌کشد تا کل یک صفحه وب به صورت جداگانه دانلود و نمایش داده شود. این مورد شامل تمام عناصر صفحه، مانند HTML، اسکریپت‌ها، CSS، تصاویر و منابع شخص ثالث خواهد شد.

در ادامه یک فرآیند درخواست و پاسخ معمولی ذکر شده که بر زمان بارگذاری تأثیر می‌گذارد:

  • کاربر یک URL وارد می کند و مرورگر درخواست را به سرور ارسال می نماید.
  • وب سرور درخواست را پردازش و پاسخی را به مرورگر ارسال می کند.
  • مرورگر شروع به دریافت محتوای صفحه می کند.
  • کل صفحه بارگذاری می شود و برای مرور توسط کاربر در دسترس قرار می گیرد.

Load Time زمان سپری شده بین ارسال یک URL توسط کاربر و در دسترس قرار گرفتن کل صفحه در مرورگر برای مشاهده کاربر است. در نتیجه، متوجه خواهید شد که زمان بارگذاری اغلب بسیار بیشتر از زمان پاسخگویی وب سایت می باشد.

چگونه می توان زمان پاسخگویی وب سایت را محاسبه کرد؟

برای محاسبه زمان پاسخگویی یک وب سایت، می توانید از ابزارهای آنلاین و ابزارهای توسعه دهنده (developer tools) مرورگر استفاده کنید. ابزارهایی مانند Google PageSpeed Insights، GTmetrix و Pingdom، اطلاعاتی در مورد زمان پاسخگویی و عملکرد کلی صفحه ارائه می دهند. برای بررسی زمان پاسخگویی با استفاده از ابزارهای توسعه دهنده مرورگر، می توانید به منابعی مانند مستندات Google DevTools مراجعه کنید.

تفاوت Page Load Time و Response Time

Response Time به مدت زمانی گفته می‌شود که طول می‌کشد تا سرور به یک درخواست پاسخ دهد و معمولاً بر حسب میلی‌ثانیه اندازه‌گیری می‌شود. این زمان روی پاسخ اولیه سرور تمرکز دارد. از طرف دیگر، Page Load Time کل زمانی را که طول می‌کشد تا یک صفحه وب برای کاربر به طور کامل بارگذاری شود، در بر می‌گیرد. این مورد شامل زمان پاسخگویی می شود اما زمان لازم برای دانلود تمام منابع (HTML، تصاویر، اسکریپت‌ها و غیره) و رندر کردن صفحه در مرورگر را نیز در نظر می‌گیرد.

اهمیت زمان بارگذاری صفحه

تصویر(2)

کدام یک را باید کنترل کنید؟

پاسخ قطعا هر دو است. Page Load Time و Response Time، معیارهای کلیدی هستند که همیشه باید آنها را ردیابی کنید زیرا به شما در مورد تجربه کاربری بازدیدکنندگان اطلاعات مهمی می دهند.

در سال 2024، زمانی که نفوذ و سرعت شبکه بالاتر از همیشه می باشد، برای وب سایت ها بسیار مهم است که در کمتر از 2-3 ثانیه بارگذاری شوند. هر وب سایتی که بارگذاری آن بیش از 3 ثانیه طول بکشد، مشتریان بالقوه خود را از دست خواهد داد. علاوه بر این، وب‌سایت‌های صفحه اول گوگل در کمتر از 2 ثانیه بارگذاری می‌شوند. به طور کلی، زمان بارگذاری خوب برای یک وب سایت، زیر 3 ثانیه در نظر گرفته می شود. زمان بارگذاری سریعتر، مانند 1 تا 2 ثانیه، اغلب برای جلب رضایت کاربر و عملکرد سئو هدف قرار می گیرد.

هر چه زمان بارگذاری وب سایت شما بیشتر شود، کاربران ناراضی تر خواهند شد و میزان خروج (Bounce Rate) بالاتر می رود. فراتر از 2-3 ثانیه، به ازای هر 1 ثانیه تقریباً 16٪ نارضایتی در بین بازدیدکنندگان ایجاد می کند. همچنین نرخ تبدیل را حدود 4٪ کاهش می دهد. تقریباً 63 درصد از بازدیدکنندگان بر اساس زمان بارگذاری وب سایت تصمیم می گیرند که از وب سایت شما خریداری کنند.

زمان پاسخگویی کند

زمان پاسخگویی کند می تواند نشان دهنده بسیاری از مشکلات پیچیده و خاص دیگر باشد:

سرور مشغول است: اگر زمان پاسخگویی شما دائما زیاد است، این به معنی شلوغ بودن سرور می باشد و منابع کافی برای پردازش درخواست های جدید ندارد. در چنین حالتی با پشتیبانی هاست خود تماس بگیرید تا سرویس مناسبی به شما پیشنهاد کنند. ممکن است به دلیل بازدید بالا از سایت نیاز باشد سرور مجازی یا اختصاصی تهیه کنید.

در دسترس نبودن: اغلب ارتباط مستقیمی بین زمان پاسخگویی بالا و خرابی سرور وجود دارد. اگر زمان پاسخگویی زیاد است، فعالیت سایت خود را کنترل کنید تا مطمئن شوید قطعی های مداوم رخ نمی دهد.

نکات پایانی مقایسه زمان بارگذاری صفحه و زمان پاسخگویی

نظارت بر Page Load Time و Response Time، اطلاعات کلیدی در مورد عملکرد وب سایت و تجربه کاربری بازدیدکنندگان ارائه می دهد. همچنین به شما کمک می کند تا کل زمان پاسخگویی وب سایت خود را ارزیابی کنید. پس از راه اندازی ابزارهای نظارت بر وب سایت، داده ها را تجزیه و تحلیل نمایید و از آنها برای بهبود وب سایت خود استفاده کنید. این کار اطمینان می دهد که عملکرد سایت به طور مداوم در سطح مطلوب قرار دارد.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *