نحوه ایجاد یک استراتژی تولید محتوا برای وبلاگ
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

نحوه ایجاد یک استراتژی تولید محتوا برای وبلاگ

تولید محتوایی که اطلاعات ارزشمند داشته باشد و کاربران زیادی را به خود جلب کند، کار ساده ای نیست. انجام این کار به صورت مکرر و  طبق یک برنامه ثابت کار سختی است. 

اگر با این مشکل روبرو هستید باید بدانید که تنها نیستید. آمار نشان داده که وبلاگ نویسان به طور متوسط 3 ساعت و 55 دقیقه برای هر پست وبلاگ وقت صرف می کنند. این مشکل فقط مربوط به زمان نمی شود. کار کردن بر روی پست وبلاگ نیازمند انرژی ذهنی و تمرکز زیادی است. 

بنابراین چگونه افراد وبلاگ نویسی می کنند؟ کسانی که می توانند آن را مدیریت کنند و در این کار موفق هستند، افرادی می باشند که همیشه یک امر مهم را در نظر دارند: استراتژی محتوای وبلاگ.

چرا وبلاگ شما به یک استراتژی تولید محتوا نیاز دارد؟

اگر می خواهید یک وبلاگی ایجاد کنید که فقط خاطرات و افکار خود را در آن ثبت کنید نیازی به استراتژی نخواهید داشت. اما اکثر افراد، وبلاگ خود را برای رسیدن به هدف خاصی ایجاد می کنند. برای مثال ممکن است بخواهند یک انجمنی از افراد هم فکر ایجاد نمایند، برند شخصی خود را توسعه دهند، یا اینکه از آن برای بهبود سئو و ایجاد اعتماد برای تجارت خود استفاده کنند.

کلید رسیدن به هر هدفی که وبلاگ خود را برای آن ایجاد کرده اید استراتژی محتوا است که شما را قادر می سازد تا موارد زیر را انجام دهید:

1- اثبات مناسب بودن محتوا برای مخاطبین شما

وبلاگ شما برای چه کسانی است؟ اگر به موضوعی علاقه مند هستید و امیدوارید خوانندگانی پیدا کنید که آن را دوست داشته باشند، مخاطبین مورد نظرتان نیز می بایست شبیه شما باشند.

اما اگر وبلاگ را به جهت کمک در ساخت و تبلیغ تجارت خود ایجاد کرده اید نیاز به مخاطبین ویژه ای دارید که لازم است وبلاگ شما به قدر کافی برای آنها جذابیت داشته باشد. پی بردن به اینکه مخاطب شما چه کسی است و به چه چیزی اهمیت می دهد یک مرحله مهم و ارزشی در ساخت وبلاگ است.

2- کشف چگونگی وادار کردن کاربران به خواندن مطالب شما

مطالب زیادی در سطح اینترنت موجود است. شما نمی توانید تنها با ایجاد یک وبلاگ و منتشر کردن پست ها توقع داشته باشید که کاربران آنها را مطالعه کنند. زیرا شما رقبای زیادی خواهید داشت، نه تنها وبلاگ های دیگر بلکه شبکه های اجتماعی و رسانه های از قبل راه اندازی شده نیز شامل این رقابت می شوند.

کاربران وقت کمی برای خواندن مطالب آنلاین اختصاص می دهند و نمی توانند این زمان اندک را برای پیدا کردن وبلاگ جدید شما صرف کنند. بنابراین شما باید راهی برای ارائه مطالب به کاربرانتان پیدا کنید.

3- درک چگونگی تلاش در راستای رسیدن به اهداف وبلاگ 

یک استراتژی محتوا به شما کمک می کند تا مشخص کنید به چه چیزی بیشتر از همه می خواهید دست پیدا کنید و پس از تجزیه و تحلیل، به بهترین روش ممکن برای رسیدن به آن تلاش کنید.

هدف یک وبلاگ مرتبط با سایت تجاری که در تلاش برای افزایش فروش محصولات است با یک وبلاگ شخصی که برای مشهور شدن در یک انجمن آنلاین تلاش می کند، متفاوت می باشد.  

4- رسیدن به ثبات و پشتکار در وبلاگ نویسی 

شروع وبلاگ نویسی کار ساده ای است اما تداوم این کار با پیدا کردن موضوعات جذاب و منتشر کردن محتوای جدید برای ماه ها و سال های متوالی ممکن است سخت باشد.

اینترنت از وبلاگ های متروکه ای که نویسندگان آنها دیگر اشتیاقی برای ادامه دادن ندارند پر شده است. یک استراتژی محتوا به شما کمک می کند تا برنامه ای واقع بینانه داشته باشید و به آن پایبند باشید. با این کار احتمال ادامه دادن وبلاگ خود را افزایش می دهید.

5- اطمینان از مثمر ثمر بودن کلیه تلاش هایی که برای وبلاگ انجام شده است

زمانی که کاری را انجام می دهید قاعدتا دوست دارید بدانید نتیجه ای که مدنظرتان است را برایتان خواهد داشت یا خیر. استراتژی محتوا یکی از عوامل مهم در گرفتن نتیجه واقعی از تلاش های وبلاگ نویسی شما است.

10 مرحله ایجاد یک استراتژی محتوا برای وبلاگ خود

شما می توانید با پیروی از چند مرحله رویکردی قوی برای پیروی از آن در وبلاگ نویسی ایجاد کنید.

1- اهداف خود را مشخص کنید

یکی از مهم ترین علت های ایجاد استراتژی تولید محتوا برای وبلاگ این است که به شما کمک می کند تا اهداف خود را محقق کنید.

بنابراین یکی از مراحل ایجاد استراتژی این است که بفهمید آن اهداف کدامند.

قطعا شما در ذهن خود پاسخ هایی برای این سوال که چرا قصد دارید این وبلاگ را ایجاد کنید، دارید. فقط نیاز است آن ها را یادداشت نمایید.

ذکر اهدافتان به صورت یک نوشته به شما کمک می کند اولویت های خود را مشخص کرده و متوجه شوید چه اتفاقی در وبلاگ برایتان موفقیت محسوب می شود. همچنین می توانید متوجه شوید به محض راه اندازی وبلاگ باید چه معیار هایی را برای تشخیص این که تلاش های شما نتیجه بخش است یا خیر، دنبال کنید.

2- مخاطبان وبلاگ خود را مشخص کنید

استراتژی محتوا برای وبلاگ

تصویر(1)

قطعا شما قصد دارید تا جایی که ممکن است کاربران بیشتری را به خود جذب کرده و وبلاگ خود را توسعه دهید. بسیاری از وبلاگ ها با استفاده از دسته خاصی از مخاطبین به موفقیت بیشتری می رسند. برای مثال یک وبلاگ سینمایی که مطالبی در رابطه با فیلم های ترسناک یا طرفدار حقوق زنان می نویسد، مخاطبین بیشتری را نسبت به یک وبلاگی که درباره فیلم هایی با موضوعات معمولی است، به خود جذب می کند. این مخاطبین بازدید بیشتری از وبلاگ دارند و ارتباط بهتری را با مطالب برقرار می کنند.

این قضیه در مورد وبلاگ هایی که موضوعات دیگری دارند نیز صدق می کند. یک فروشگاهی که شروع به ساخت وبلاگ برای فروش کفش می کند باید به دقت در مورد افرادی که ممکن است کفش های او را بخرند، فکر کند.

آیا مخاطبین وبلاگ، ورزشکارانی هستند که نیاز به کفش هایی دارند تا برای دویدن مناسب باشد؟ یا افرادی هستند که به مد اهمیت می دهند و هزینه بالایی را برای کفش هایی که ظاهر زیبایی دارند پرداخت می کنند؟

تشخیص نوع مخاطبینی که می خواهید برایشان مقاله بنویسید پیش زمینه تعیین نوع موضوع، فرمت محتوا و حتی زبان پست های وبلاگتان است.

3- در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنید

استراتژی محتوا برای وبلاگ

تصویر(2)

با تحقیق در کلمات کلیدی می توانید تشخیص دهید که کاربران شما بیشتر به چه نوع مطالبی علاقه دارند و به چه زبانی در مورد آن صحبت می کنند. برای یک وبلاگ نویس که به بازدید آنلاین خود اهمیت می دهد تحقیق در زمینه کلمات کلیدی یکی از اولین قدم ها برای بهبود SEO است. 

با این روش متوجه خواهید شد که چه موضوعات و مطالبی را مورد هدف قرار دهید و پست های وبلاگ خود را بر اساس آنها بهینه کنید.

برای این کار می توانید از ابزار های رایگان مانند مواردی که در مقاله چک لیست ابزارهای رایگان سئو معرفی شده اند، استفاده نمایید.

4- تقویم محتوایی ایجاد کنید

تصویر(3)

تقویم محتوایی یک راهکار مناسب برای ساماندهی ایده های شما و تبدیل آنها به یک برنامه عملی است. در واقع یک مرحله کلیدی برای تبدیل همه ایده های موجود در ذهن شما به واقعیت می باشد. این ابزار نه تنها به شما کمک می کند تا برنامه ریزی کنید و موضوعاتی که می خواهید در وبلاگ به کار ببرید را اولویت بندی کنید بلکه باعث می شود در کار خود ثبات داشته باشید.

احتمال جذب مخاطبین بیشتر در وبلاگی که مطالب جدید را طی یک برنامه مشخص و ثابت منتشر می کند، بسیار بالاتر از وبلاگی است که به صورت غیر منظم مطلب بارگذاری می کند.

این یک مرحله مهم برای جلوگیری از شکست در کار است. انتشار ایده ها در طول هفته ها یا ماه ها بجای تلاش برای استفاده یکباره از آنها باعث می شود، در مسیری قرار بگیرید که بتوانید آن را ادامه دهید. بسیاری از وبلاگ های متروکه نتیجه عملکرد وبلاگ نویسانی است که زمانبندی را رعایت نکرده اند. از تقویم محتوایی استفاده کنید تا به این سرنوشت دچار نشوید.

5- برای هر پست تحقیق SERP انجام دهید

استراتژی محتوا برای وبلاگ

تصویر(4)

SERP مخفف search engine results page (صفحه نتایج موتور جستجو) در گوگل است.  اگر شما به SEO اهمیت می دهید برای هر پستی که منتشر می کنید باید در مورد مطالب موجود در زمینه موضوع پست خود نیز تحقیق کنید.

این مرحله بسیار ساده است. با توجه به اینکه کلمه کلیدی که قصد دارید پست خود را بر اساس آن منتشر کنید، از قبل تعیین کرده اید، فقط نیاز است آن کلمه را در گوگل سرچ کنید. 

به SERP توجه کنید. آیا اولین نتیجه گوگل یک جعبه جواب (جعبه جواب یک کادری در بالای سایر نتایج جستجو است که شامل پاسخ به سوال شما می باشد.) است؟ آیا دارای نقشه محلی است؟ آیا صفحه تحت تبلیغات پولی قرار دارد؟  نتایج موتور جستجو به شما کمک می کند تا دید بهتری نسبت به کلمه کلیدی داشته باشید و متوجه شوید که موتور های جستجو چه عکس العملی در مورد کلمه کلیدی شما دارند. ممکن است به این پی ببرید که یک کلمه به اندازه ای که تصور می کردید ارزشمند نیست. 

برای مثال اگر کاربر پاسخ سوال خود را در جعبه جواب نتایج موتور جستجو پیدا کند دیگر تمایلی به کلیک کردن بر روی لینک مربوط به وبلاگ شما نخواهد داشت.

علاوه بر بررسی نتایجی که SERP ارائه داده است، نیاز است به رتبه سایت ها نیز دقت کنید. اگر آنالیز کنید که در حال حاضر چه کسی در SERP برنده می شود متوجه خواهید شد که پست شما چقدر باید ارزشمندتر از برنده فعلی باشد تا در رتبه بالاتر از آن قرار بگیرد.

6- مطالب جذاب در پست های خود بنویسید

اطمینان حاصل کنید که پست شما برای مخاطب مورد نظرتان به اندازه کافی جذاب، ارزشمند و صحیح باشد. همچنین همیشه پست خود را از نظر املا، دستور زبان و معنایی بررسی و ویرایش کنید تا برای کاربر خوانا باشد.

7- هر پست را برای جستجو بهینه کنید

با استفاده از چند روش می توانید شانس بالا بردن رتبه هر کلمه کلیدی در پست خود را افزایش دهید:

از کلمه کلیدی در URL پست خود استفاده کنید: برای مثال اگر کلمه کلیدی شما "ایده های هدیه تولد" باشد، می توانید URL پست را به صورت زیر ایجاد کنید:

/ایده های-هدیه-تولد/www.yourwebsite.com/blog

کلمات کلیدی اصلی و ثانویه خود را در زیر عنوان ها قرار دهید: پست های وبلاگ شما باید به چند بخش تقسیم شوند تا کاربران به راحتی بتوانند اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کنند. همچنین با اینکار امکان نوشتن زیر عنوان هایی که مرتبط با کلمات کلیدی اصلی هستند، فراهم خواهد بود.

کلمات کلیدی خود را در عنوان عکس ها و alt text ها قرار دهید: بهینه سازی عکس ها از نظر سئو یکی دیگر از روش های استفاده از کلمات کلیدی در پست وبلاگ و تکرار مجدد موضوع پست برای گوگل است.

از لینک های داخلی استفاده کنید: استفاده از سایر لینک های موجود در وبلاگتان که به موضوع پستتان مرتبط است روشی برای هدایت ترافیک بیشتر به آن صفحات و بهبود سئوی آنها است. هدف از این کار استفاده از متن لنگر یا همان anchor text هایی (کلماتی که به صورت لینک و معمولا آبی رنگ هستند) است که به کلمات کلیدی پستی که قصد دارید لینک آن را در پست خود قرار دهید، مرتبط باشد.

توضیحات متا (meta tag) بنویسید:  توضیحات متا توضیحات مختصری هستند که زیر یک لینک در صفحه نتایج موتور های جستجو SERP نمایش داده می شوند. با نوشتن آنها می توانید کاربران را برای کلیک کردن بر روی لینک سایت شما ترغیب کنید.

اگر چه این توضیحات به صورت مستقیم در رتبه بندی سایت تاثیر نمی گذارند، اما اگر کاربران بیشتری بر روی لینک سایت شما در SERP کلیک کنند گوگل متوجه خواهد شد که سایت شما از ارزش بالایی برخوردار است و این موجب بهبود رتبه سایت خواهد شد.

سئو یک مورد رقابتی است پس بهتر است از هر فرصتی برای افزایش شانس برنده شدن خود استفاده کنید. بسیاری از نکته های بهینگی سایت ساده هستند و تنها نیاز است برای انجام آنها کمی وقت بگذارید.

8- برنامه انتشار محتوا را ثابت حفظ کنید

تقویم محتوا می تواند به شما کمک کند اما باید بتوانید آن را پیوسته ادامه دهید. اگر می خواهید کاربران به صورت مداوم به وب سایت شما رجوع کنند پس باید ثبات را در دستور کار خود قرار دهید. آن زمان که برای گذاشتن پست در وبلاگ بهانه بیاورید شروعی برای رها کردن استراتژی و به طور کلی وبلاگ خواهد بود.

9- تبلیغ کنید

استراتژی محتوا برای وبلاگ

تصویر(5)

متن خوب در وبلاگ یک عامل بدیهی و مهم در موفقیت وبلاگ است. اما چیزی که به همان اندازه اهمیت دارد، تبلیغات است. تلاش کنید تا کاربران بتوانند به سادگی به مطالب وبلاگ شما دست پیدا کنند. آنها را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید. یک لیست ایمیل بسازید و هر زمان که پست جدیدی منتشر کردید توسط ایمیل به آنها اطلاع دهید. با سایر وبلاگ نویسان و افراد معروف و تاثیر گذار در جامعه ارتباط برقرار کنید تا احتمال به اشتراک گذاشتن پست هایتان را افزایش دهید.

در صورتی که نتوانید پست هایتان را به مخاطبین خود نمایش دهید همه تلاش هایتان بی فایده خواهد بود. تبلیغات روشی است که به شما در این زمینه کمک می کند.

10- عملکرد وب سایتتان را بررسی کرده و آن را بهبود دهید

از ابزار Google Analytics برای بررسی عملکرد وب سایت و میزان تطابق آن با اهدافی که در نظر دارید استفاده نمایید. آیا ترافیک شما افزایش پیدا کرده است؟ آیا رتبه شما به جهت کلمات کلیدی مرتبط بهبود پیدا کرده است؟ آیا نشانه هایی از توجه افراد به وبلاگ مانند کامنت، اشتراک پست های شما در شبکه های اجتماعی و یا دریافت ایمیل هایی از مخاطبین مشاهده می کنید؟

اگر به نتیجه دلخواه خود نرسیده اید مجددا به استراتژی مراجعه کرده و فکر کنید کدام مورد را باید در لیست خود تغییر دهید تا به هدف نزدیک تر شوید. بسیاری از موفقیت ها در وبلاگ با آزمون و خطا به دست می آیند. انتظار نداشته باشید یک شبه به رتبه مطلوب و مخاطبان زیاد دست پیدا کنید. اما اگر طی هفته ها و ماه های متداول اقدام به انتشار مطلب و تبلیغ آنها کردید و باز هم نتایج برخلاف اهداف شما بود، نیاز است در استراتژی خود تجدید نظر کنید.

وبلاگ نویسی بر اساس استراتژی بهتر است

راه اندازی وبلاگ برای انتشار افکاری که در ذهنتان است، کار خوبی است. اگر به افزایش ترافیک وبلاگ خود اهمیت می دهید، لازم است در مورد هدفی که می خواهید از طریق وبلاگ به آن دست یابید فکر کنید و یک برنامه یا همان استراتژی منظم تهیه نمایید. با این روش به صورت بهینه وقت خود را برای وبلاگ صرف خواهید کرد و در طول زمان استراتژی خود را بهبود می بخشید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *