دامنه در بازاریابی آنلاین چقدر مهم است؟
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

دامنه در بازاریابی آنلاین چقدر مهم است؟

یک نام دامنه خوب در هنگام بازاریابی و موفقیت کسب و کار بسیار مفید است و می تواند برند شما را در ذهن کاربران و مردم ماندگار کند. در ادامه به بررسی اهمیت یک نام دامنه خوب برای بازاریابی آنلاین و آفلاین و نحوه استفاده از چندین نام دامنه برای بازدهی بهتر سرمایه گذاری و بازگشت هزینه های تبلیغات پرداخته می شود.

بازاریابی آفلاین

اگر تجارت خود را بصورت آفلاین انجام می دهید، نام دامنه بسیار حائز اهمیت است. نمونه هایی از بازاریابی آفلاین شامل بیلبوردها، مجلات، تبلیغات تلویزیونی، شبکه های رادیویی و بروشورها هستند. تقریبا تمامی مشاغل به بازاریابی آفلاین وابسته می باشند، حتی اگر هزینه ای هم برای بازاریابی آفلاین صرف نکنید می توانید به صورت شفاهی کسب و کار خود را تبلیغ نمایید. برای همه این اشکال بازاریابی، نام دامنه شما باید ساده باشد، به راحتی به خاطر سپرده شود و هجی آن آسان باشد. بین زمانی که افراد نام دامنه وب سایت شما را می شنوند یا می بینند و آن را در مرورگر تایپ می کنند فاصله زمانی وجود دارد. آنها باید بتوانند آن را به خاطر بسپارند. هر چقدر نام دامنه کوتاه تر باشد، بهتر است.

مهم نیست که چه نوع بازاریابی آفلاینی انجام می دهید، داشتن دامنه ای که آزمون رادیویی (pass the radio test) را قبول می شود برای موفقیت شما حیاتی است.

آزمایش رادیویی چیست؟

تست رادیویی بررسی می کند که آیا افراد می توانند نام دامنه را با شنیدن آن هجی کنند یا برای آنها ابهام ایجاد می شود. آنها باید بتوانند دامنه شما را تایپ کنند تا از وب سایت شما بازدید نمایند.

اصطلاح "تست رادیویی" از شنیدن نام دامنه در رادیو نشات می گیرد. ممکن است بپرسید ، "آیا کسی دیگر رادیو گوش می دهد؟"

این سوال خوبی است، اما به آزمایش رادیو فراتر از دستگاه رادیو فکر کنید. 

  •  حضور در کافی شاپ و صحبت در مورد سایت جدید خود
  • زمان صحبت کردن در مورد وب سایت خود در پادکست
  • دادن آدرس ایمیل به شخصی (حاوی نام دامنه شما) از طریق تلفن

در همه این موارد، اگر کسی نتواند به راحتی نام دامنه شما را هجی کند، می تواند منجر به از دست رفتن ترافیک سایت یا ارسال ایمیل به آدرس اشتباه شود.

مثال1:

وقتی از طریق رادیو یک عدد را بگویید، در آزمون رد می شود. گفتن 12Step.org دقیقاً مانند TwelveStep.org به نظر می رسد و قطعا شنوده قادر به تشخیص دامنه صحیح نیست.

چگونگی رفع این مشکل: پیشنهاد می شود هر دو دامنه را خریداری کنید و سپس یکی از آنها را به دیگری ریدایرکت نمایید. با اینکار احتمال اینکه شنونده به اشتباه وارد سایت دیگری شود به صفر می رسد.

مثال2:

فردی دامنه cgames.com را خریداری می کند. نام دامنه کوتاه و مناسب است. اما این دامنه در آزمون رادیویی شکست می خورد. آیا SeeGames.com است یا SeaGames.com؟ تشخیص هجی دامنه برای شنونده سخت خواهد بود. کاربر هر گاه از طریق تلفن نام دامنه را به فرد معرفی می کند می بایست در خصوص حرف C توضیح دهد. همچنین در زبان فارسی به دلیل اینکه حرف C به صورت عدد 30 نیز شنیده می شود، کار سختر خواهد شد.

چگونگی رفع این مشکل: قبل از خرید دامنه، با یکی از دوستان خود تماس بگیرید و به او بگویید چه دامنه ای را می خواهید بخرید. از آنها بخواهید نام دامنه را هجی کنند.

بازاریابی آنلاین

بسیاری از چالش های بازاریابی آفلاین مستقیماً به بازاریابی آنلاین منتقل نمی شود. با بازاریابی آنلاین، بیشتر اوقات کاربران بر روی پیوندی که به وب سایت شما هدایت می شود، کلیک می کنند. بنابراین افراد می توانند در وب سایت شما قرار بگیرند حتی اگر دامنه شما طولانی باشد یا هجی کردن آن دشوار باشد. اما این بدان معنا نیست که انتخاب دامنه شما برای بازاریابی آنلاین اهمیتی ندارد. در واقع ممکن است این موضوع اهمیت بیشتری نیز داشته باشد.

اعتبار

یکی از مزایای اصلی نام دامنه خوب، اعتبار آن است. یک نام دامنه پیچیده و طولانی باعث ایجاد عدم اطمینان در مشتریان می شود. در همین حال، یک نام دامنه کوتاه و مرتبط با کسب و کار شما، باعث ایجاد اطمینان در کاربران شده و اعتبار آن را افزایش می دهد.

این بدان معنی نیست که حتما برای خرید یک دامنه سه یا چهار کلمه ای هزینه بسیار زیادی پرداخت کنید. منظور این است که در کنار تعداد کاراکترهای دامنه انتخابی، معنی و مفهوم دامنه نیز مهم است. از خرید دامنه هایی مانند JimsDrivewaySealing4You.com جدا خودداری کنید.

اهمیت دامنه در بازاریابی آنلاین

تصویر(1)

کلید واژه ها

کلمات کلیدی را در نام دامنه خود در نظر بگیرید. ارزش داشتن کلمات کلیدی مرتبط با تجارت شما در دامنه به مرور تغییر کرده است. قبلاً اینگونه بود که Google از کلمات کلیدی موجود در دامنه به عنوان سرنخی برای موضوع سایت استفاده می کرد و نام دامنه هایی را که با کلمات جستجو شده مطابقت داشتند را نمایش می داد.

گوگل الگوریتم خود را تغییر داده است زیرا افراد سعی کردند از این مزیت سوءاستفاده کنند. هنوز هم به نظر می رسد Google به کلمات یک دامنه اعتبار می بخشد.

اینکه آیا این سایتها به دلیل نام دامنه خود از رتبه بالایی برخوردار هستند یا خیر جای بحث دارد. نتیجه این است که شما نباید دامنه را فقط به دلیل SEO کلمات کلیدی در نظر بگیرید. اما شاید بسته به نحوه بازاریابی سایت خود ارزش استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در نام دامنه شما را داشته باشد. به طور خلاصه، داشتن یک نام دامنه با کیفیت خوب در ایجاد اعتماد آنلاین به کاربران بسیار مهم است.

اهمیت دامنه در بازاریابی آنلاین

تصویر(2)

یک استراتژی چند دامنه ای

بیشتر مشاغل از یک نام دامنه برای وب سایت خود استفاده کرده و چه به صورت آنلاین یا آفلاین بازاریابی می کنند. می بایست چند دامنه مشابه را تهیه کنید تا از هزینه تبلیغات خود بیشترین بهره را ببرید. بعد از تهیه چند دامنه می توانید آنها را به دامنه اصلی ریدایرکت نمایید.

در بازاریابی آنلاین، دامنه های هدفمند بیش از حد می تواند به افزایش کلیک ها کمک کنند. فردی که به دنبال شستشوی پنجره در تاکوما در واشنگتن است ممکن است تمایل بیشتری به کلیک بر روی پیوند TacomaWindowWasher.com در Google Adwords داشته باشد.

بنابراین قبل از هر اقدامی ابتدا یک نام دامنه مطلوب و متناسب با کسب و کار خود تهیه کنید. سپس از یک استراتژی چند دامنه ای استفاده کنید تا بهترین نتیجه را از بازاریابی آنلاین و آفلاین خود کسب کنید.

اگر هنوز دامنه ای را در میهن وب هاست ثبت نکرده اید، اکنون زمان مناسبی برای انجام این کار است!

https://my.mihanwebhost.com/domainchecker.php

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *