روش های افزایش سرعت دانلود در ویندوز - بخش اول
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

روش های افزایش سرعت دانلود در ویندوز - بخش اول

آیا سرعت دانلودی که ارائه دهنده خدمات اینترنت (ISP) به شما وعده داده بود در اختیارتان قرار گرفته است؟ حتی اگر سرعت مناسبی هم ارائه شود، سرعت اینترنت به عوامل دیگری نیز بستگی دارد که می تواند مستقیماً با سیستم عامل ویندوز 11 مرتبط باشد. اگر سرعت اینترنتی که استفاده می کنید، کند است، این مقاله به تشخیص مشکلات اساسی و بهینه‌سازی عملکرد شبکه‌ و افزایش سرعت دانلود به شما کمک خواهد کرد.

نحوه بررسی سرعت اینترنت

پیشنهاد می شود ابتدا سرعت اینترنت دستگاه خود را بررسی نمایید، ممکن است اتصال اینترنت شما به صورت بی سیم یا از طریق کابل باشد. بررسی سرعت اینترنت را می توان از طریق چندین پلتفرم آنلاین که علاوه بر تست های سرعت، اطلاعات دیگری مانند پینگ، jitter و سرورهای متصل را نیز ارائه می دهند، انجام داد. در ادامه لیست وب سایت هایی که می توانید برای بررسی سرعت اینترنت خود استفاده کنید، آمده است:

  • speedtest.net
  • fast.com
  • speed.io

این سایت ها نتایج اسکن و سرعت دانلود و آپلود را مشابه تصویر زیر نشان خواهند داد:

ترفندهای افزایش سرعت دانلود در ویندوز

تصویر(1)

اکنون که می دانید چه سرعت اینترنتی در اختیار دارید، می توانید بررسی کنید که آیا ISP اینترنت همان سرعتی که قول آن را داده بود، به شما ارائه داده است یا خیر.

تفاوت بین پهنای باند و سرعت

بسیاری از ISP ها با برجسته کردن پهنای باندی که ارائه می دهند، پلن های خود را تبلیغ می کنند. عموم مردم این پهنای باند تبلیغاتی را با سرعت واقعی اینترنت (سرعت دانلود) اشتباه می گیرند و پلنی را انتخاب می کنند که عموما سرعت کمتری نسبت به آنچه تبلیغ شده است، ارائه می کند و همین امر باعث ناامیدی مصرف کننده می شود. پهنای باند و سرعت اینترنت دو مورد متفاوت و مستقل از دیگری هستند.

ممکن است دلیل سردرگمی بین پهنای باند و سرعت، این مورد باشد که هر دو معمولاً بر حسب مگابیت بر ثانیه (Mbps) اندازه گیری می شوند. سرعت اینترنت با مگابیت بر ثانیه اندازه گیری می گردد اما پهنای باند می تواند در صورت افزایش، از مگابیت بر ثانیه به گیگابیت بر ثانیه (Gbps) تغییر یابد.

مگابیت بر ثانیه را با مگابایت بر ثانیه اشتباه نگیرید. 1 بایت به 8 بیت تقسیم می شود بنابراین، سرعت 100 مگابیت بر ثانیه برابر با 12.5 مگابایت بر ثانیه است.

پهنای باند، حداکثر مقدار داده ای است که می توان در زمانی معین از طریق اینترنت منتقل کرد، در حالی که سرعت اینترنت به سرعت انتقال داده ها اشاره دارد. به عبارت ساده تر، پهنای باند را تعداد خطوط یک بزرگراه و سرعت را به عنوان سرعت حرکت یک ماشین در آن بزرگراه در نظر بگیرید. حرکت ماشین مستقل از تعداد خطوط بزرگراه است.

ISP ها اغلب پهنای باند وعده داده شده را ارائه می دهند اما روی سرعت دانلود محدودیت اعمال می کنند. به این دلیل که کاربر هنگام دانلود یا آپلود، حداکثر منابع را مصرف نکند. پهنای باند اختصاص داده شده می تواند بین دستگاه های متصل در شبکه توزیع شود و این نکته به نوبه خود بر سرعت دانلود هر دستگاه تأثیر می گذارد به این دلیل که در نهایت، تمام آن ترافیک از یک روتر یا گلوگاه عبور می کند.

اکنون که از سرعت دانلود، آپلود و هزینه پهنای باند خود اطلاع دارید، چگونه می توانید متوجه شوید سرعتی که در اختیارتان قرار گرفته، استاندارد است؟

طبق قانون استاندارد، کاربر باید نسبت سرعت 1:8 را در اتصال به اینترنت به دست آورد. به این معنی که اگر یک سرویس با سرعت 100 مگابیت بر ثانیه از ISP خود دریافت نموده اید، سرعت دانلود باید حداقل 12.5 مگابیت بر ثانیه (یک هشتم از صد) باشد. اگر این نسبت از اینترنت را در اختیار دارید و همچنان فکر می‌کنید که اینترنت شما کند است، می‌توانید روش‌هایی را که برای افزایش سرعت دانلود در ادامه مقاله بیان شده، انجام دهید.

دلایل کاهش سرعت اینترنت

همانطور که قبلاً اشاره شد، امکان دارد دلایل مختلفی وجود داشته باشد که باعث کندی سرعت اینترنت شوند. در ادامه لیستی از رایج ترین دلایل کندی اینترنت آورده شده است:

  • چندین دستگاه به روتر متصل بوده و پهنای باند را مصرف می کنند.
  • سیگنال‌های Wi-Fi در آن نقطه به اندازه کافی قوی نیستند.
  • ممکن است به یک شبکه "محدود شده" یا "metered connection" متصل باشید که سرعت اینترنت و مصرف داده را محدود می کند.
  • برنامه هایی که در پس زمینه اجرا می شوند، پهنای باند اینترنت را مصرف می کنند.
  • بدافزار موجود در سیستم پهنای باند اینترنت را مصرف می کند.
  • تداخلی در اتصال Wi-Fi وجود دارد.
  • Windows Update پهنای باند اینترنت را مصرف می کند.
  • مشکلی در ارائه دهنده خدمات اینترنت وجود دارد.

همه این عوامل می توانند بر سرعت اینترنت تأثیر بگذارند. در ادامه چندین راهکار وجود دارد که می توانید برای افزایش سرعت دانلود خود امتحان کنید.

نحوه افزایش سرعت اینترنت در ویندوز 10 و 11

راه اندازی مجدد (Restart) روتر

ممکن است خطای کندی اینترنت مربوط به رایانه شما باشد. عوامل مختلفی در کندی سرعت اینترنت نقش دارند.

چه از طریق کابل و چه Wi-Fi به اینترنت متصل باشید، قبل از انجام هر یک از روش های عیب‌یابی، پیشنهاد می شود ابتدا روتر خود را مجددا راه اندازی (Restart) نمایید. از آنجایی که روترها دستگاه های الکترونیکی هستند، ممکن است به دلیل گرم شدن، مشکلاتی در آنها پدید آمده باشد. معمولاً راه اندازی مجدد می تواند مشکلات کوچک داخل روتر را برطرف کند.

تغییر رمز عبور وای فای

ممکن است دستگاه های غیرمجاز به روتر Wi-Fi متصل شده اند و بدون اینکه بدانید، پهنای باندتان را مصرف کنند. بنابراین، پیشنهاد می شود که رمز عبور SSID خود را هر چند روز یکبار تغییر دهید.

برای تغییر رمز عبور Wi-Fi خود، ابتدا لازم است با اتصال به وای فای، وارد کنسول آن شوید. آدرس IP کنسول که معمولاً در زیر روتر درج می شود را در مرورگر وارد نمایید. با استفاده از اطلاعات کاربری خود (معمولاً اطلاعات پیش فرض نیز در زیر روتر چاپ می شود) وارد شوید، به تنظیمات WLAN رفته و رمز عبور را بروز کنید.

توجه داشته باشید که پس از تغییر رمز عبور وای فای، لازم است تا همه دستگاه ها را دوباره به آن متصل نمایید.

تغییر مکان روتر

شاید این نکته خیلی مهم به نظر نرسد اما مکان روتر بی سیم بسیار اهمیت دارد و مستقیماً بر سرعت دانلود تأثیر می گذارد. اشیاء اطراف روتر، گهگاه می توانند بر روی سیگنال هایی که از آن ساطع می شوند، تاثیر منفی داشته باشند.

علاوه بر این، عوامل دیگری مانند ارتفاع محل قرار گیری روتر، جهت آنتن و محفظه آن نیز بر قدرت سیگنال Wi-Fi، تاثیر گذاشته و در نتیجه باعث افزایش یا کاهش سرعت دانلود می شود. بنابراین، سعی کنید روتر خود را به چند مکان مختلف منتقل کنید تا بتوانید به حداکثر سرعت اینترنت دست پیدا نمایید. پیشنهاد می شود قبل از اینکه به مرحله بعدی بروید، این کار را انجام دهید.

تغییر کانال وای فای

کانال، پهنای باندی است که دستگاه شما از طریق آن، داده ها را به صورت بی سیم ارسال و دریافت می کند. کانال‌ها، تفکیک کننده های مجازی در یک پهنای باند بزرگ‌تر هستند که دستگاه‌ ها از آن ها برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنند.

فناوری فعلی وای فای (Wi-Fi 6) روی دو فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز عمل می کند. 2.4 گیگاهرتز به معنی فرکانس های 2400 تا 2500 مگاهرتز است و 5 گیگاهرتز به معنی فرکانس 5200 تا 5800 مگاهرتز می باشد.

باند 2.4 گیگاهرتز نسبتا کندتر از باند 5 گیگاهرتز است. با این حال، محدوده پوشش باند 2.4 گیگاهرتز بیشتر از 5 گیگاهرتز می باشد. بنابراین، اگر دستگاه از هر دو فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز پشتیبانی می کند اما در فاصله دورتری از روتر وای فای قرار دارد، ممکن است از باند 2.4 گیگاهرتز به جای باند 5 گیگاهرتز استفاده کرده و سرعت اینترنت پایین تری را ارائه دهد.

می‌توانید روتر بی‌سیم را طوری تنظیم کنید که در صورت امکان، به یک کانال 5 گیگاهرتزی برای دریافت سرعت بیشتر، متصل شود. به روش زیر می توانید این کار را انجام دهید:

  1. با تایپ ncpa.cpl در Run ،صفحه "Network Connections" را در کنترل پنل باز کنید.
  2. روی "Wi-Fi" کلیک راست کرده و سپس از منوی نمایش داده شده، "Properties" را انتخاب نمایید.

نرم افزار افزایش سرعت دانلود

تصویر(2)

  1. در پنجره "Properties" و تب "Networking" روی "Configure" کلیک کنید.

روش های بهبود و افزایش سرعت دانلود در ویندوز 10

تصویر(3)

  1. در پنجره بعدی، به تب" Advanced" (شماره1) مراجعه نمایید. اکنون از لیست بخش "Property" روی "Preferred band" (شماره2) کلیک نموده و سپس "Prefer 5Ghz Band" (شماره3) را از منوی کشویی روبروی آن انتخاب کنید. پس از پایان کار، روی "Ok" کلیک نمایید.

روش های افزایش سرعت دانلود اینترنت همراه

تصویر(4)

اکنون Wi-Fi به طور خودکار ری استارت می شود و در صورتی که روتر از این قابلیت پشتیبانی کند، به کانال 5 گیگاهرتز متصل می گردد.

افزایش سرعت دانلود با استفاده از کابل اترنت

اگر امکان اتصال به روتر از طریق کابل اترنت (LAN) را دارید، پیشنهاد می شود با استفاده از کابل به اینترنت متصل شوید. به این دلیل که تداخل کمتری در مقایسه با سیگنال های ارسال شده به صورت بی سیم وجود دارد. انتخاب اتصال کابلی به جای Wi-Fi، سرعت دانلود و آپلود را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

حذف پهنای باند رزرو شده برای بروز رسانی ویندوز

ویندوز مخفیانه بخش قابل توجهی از پهنای باند موجود را برای بروز رسانی سیستم عامل ذخیره می کند. به طور پیش فرض، 20 درصد از پهنای باند برای بروزرسانی های ویندوز در نظر گرفته شده است و در مواقعی که بروزرسانی جدیدی در دسترس نباشد، این پهنای باند بدون استفاده باقی می ماند.

 با دنبال کردن مراحل زیر، می توانید این پهنای باند رزرو شده را از ویندوز 11 حذف کنید:

  1. پنجره "Local Group Policy Editor" را با تایپ عبارت "gpedit.msc" در "Run" باز کنید.
  2. از طریق پنجره سمت چپ به مسیر زیر مراجعه نمایید:

Local Computer Policy >> Computer Configuration >> Administrative Templates >> Network >> QoS Packet Scheduler

  3. اکنون روی "Limit Reservable bandwidth" در سمت راست دوبار کلیک کنید.

آیا امکان افزایش سرعت دانلود از تغییر رجیستری ویندوز ممکن است

تصویر(5)

4. در پنجره پاپ آپ، دکمه "Enable" (شماره1) را انتخاب و سپس در بخش "Options" روبروی "Bandwidth limit" (شماره2) عدد "0" را تایپ نمایید. در پایان کار، روی"Apply" (شماره3) و سپس "Ok" (شماره4) کلیک کنید.

چگونه در ویندوز 10 باعث افزایش سرعت دانلود شویم

تصویر(6)

5. اکنون با جستجوی cmd در ویندوز، پنجره "Command Prompt" را باز کرده و دستور زیر را وارد نمایید تا تغییرات اعمال شود:

gpupdate /force

افزایش سرعت دانلود و وب گردی در فایرفاکس

تصویر(7)

ویندوز اکنون پهنای باند 20 درصدی را برای بروز رسانی‌های خود رزرو نمی‌کند، به این معنی که می‌توانید کل پهنای باندی را که ISP در اختیار شما قرار داده است مصرف کنید.

محدود کردن پهنای باند برای بروز رسانی ویندوز

حذف پهنای باند رزرو شده برای بروزرسانی‌های ویندوز، به این معنا نیست که سیستم شما دیگر پهنای باند اینترنت را هنگام دانلود بروز رسانی ها مصرف نمی‌کند. می‌توانید پهنای باند بروزرسانی‌های ویندوز را محدود نمایید تا باعث افزایش سرعت دانلود شود. در ادامه نحوه محدود کردن پهنای باند اینترنت در زمان بروز رسانی ویندوز 10 و 11، به منظور افزایش سرعت دانلود آورده شده است:

  1. به مسیر زیر مراجعه کنید:

ویندوز 11:

Settings app >> Windows Update >> Advanced Options >> Delivery Optimization >> Advanced Options

ویندوز 10:

Settings >> Update & Security >>Windows Update>> Advanced Options >> Delivery Optimization >> Advanced Options

  1. در قسمت "Download Settings"، دکمه "Absolute bandwidth" را انتخاب نمایید. سپس، هر دو کادر زیر آن را علامت بزنید و یک محدودیت برای سقف دانلود تعیین کنید. تصویر زیر مربوط به ویندوز 11 می باشد که در ویندوز 10 نیز تنظیمات مشابه است.

آموزش افزایش سرعت دانلود گوگل کروم

تصویر(8)

  1. اکنون می توانید از تنظیمات خارج شوید.

 Windows Update دیگر از محدوده ای که برای مصرف پهنای باند تعیین کرده اید تجاوز نمی کند.

غیرفعال نمودن بروز رسانی Peer-to-Peer جهت افزایش سرعت دانلود

ویندوز دارای قابلیتی است که بروز رسانی‌های ویندوز و سایر فایل‌هایی که در یک دستگاه دانلود شده‌اند را با سایر دستگاه‌های همان شبکه به اشتراک می‌گذارد. این قابلیت به صورت پیش فرض در تمامی دستگاه های ویندوزی فعال می باشد. می‌توانید آن را غیرفعال کرده تا مطمئن شوید که اشتراک‌گذاری Peer-to-Peer، شبکه دستگاه شما را مختل نمی‌کند. در ادامه نحوه انجام این کار در ویندوز 10 و 11 ذکر شده است:

  1. به مسیر زیر مراجعه کنید:

ویندوز 11:

Settings app >> Windows Update >> Delivery Optimization

ویندوز 10:

Settings >> Update & Security >> Windows Update >> Advanced Options>> Delivery Optimization

  1. اکنون "Allow downloads from other PCs" را در موقعیت "Off" قرار دهید. تصویر زیر مربوط به ویندوز 11 می باشد که در ویندوز 10 نیز تنظیمات مشابه است.

علت کند بودن سرعت دانلود و نحوه افزایش سرعت دانلود آن

تصویر(9)

خاموش کردن بروز رسانی خودکار ویندوز

می‌توانید بروز رسانی‌های خودکار ویندوز را خاموش کرده و زمانی آن را فعال کنید که مطمئن هستید به سرعت دانلود بالایی نیاز ندارید. این نکته کمک می کند که مصرف پهنای باند خود را مدیریت نموده تا بروز رسانی‌های ویندوز در حین انجام کارهای دیگر، بر سرعت اینترنت شما تأثیر نگذارد.

 تا به این بخش از مقاله نکات مهمی در خصوص افزایش سرعت دانلود در ویندوز ارائه گردید. در ادامه مقاله به مواردی چون خاموش کردن محدود کننده اتصال، نحوه بستن برنامه هایی که در پس زمینه، داده ها را مصرف می کنند و بسیاری از نکات مهم دیگر پرداخته خواهد شد که می توانید این مورد را در مقاله روش های افزایش سرعت دانلود در ویندوز - بخش دوم(بخش دوم) مطالعه نمایید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دمتون گرم به خداااااااا کلی سرعت گرفیمممممم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *