انواع مختلف فناوری استریم ویدیو
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

آشنایی با فناوری استریم ویدیو در سال 2022

در این مقاله، هر آنچه را که باید در مورد فناوری استریم ویدیو بدانید بررسی خواهد شد. پیش از بررسی انواع مختلف فناوری استریم ویدیو و ابزارهای منحصر به فرد آن، ابتدا نحوه عملکرد فناوری فوق بررسی می شود. برای جمع بندی، چند فناوری نوظهور در سال 2022 و قبل از آن، مرور خواهد شد. 

پخش زنده از طریق اینترنت، در دهه گذشته با سرعت زیادی تکامل یافته است. فناوری جدید، تجربه پخش را برای پلتفرم های نمایش و بینندگان، به طور یکسان بهبود داده و ساده تر کرده است. طی سال های گذشته، پخش زنده به طور چشمگیری در هر جنبه ای از زندگی ما نقش ایفا نموده است. این فناوری امکان میزبانی رویدادهای مجازی و دسترسی بینندگان دور و نزدیک را فراهم می سازد. مقاله مذکور به جهت افزایش دانش شما در مورد نحوه عملکرد پخش زنده ویدیو تهیه شده است تا بتوانید از آن در پیشبرد اهداف تجاری خود استفاده کنید.

فناوری استریم ویدیو چیست

تصویر(1)

فناوری استریم ویدیو چگونه کار می کند؟

پخش آنلاین ویدیو علمی است که همچنان در حال بهبود می باشد. با این حال، فناوری موجود بسیار قدرتمند بوده و امکان پخش زنده ویدیو را فراهم می سازد. بینندگان از سراسر جهان می توانند بدون خروج از منزل، در یک رویداد شرکت کنند. این تکنولوژی، شیوه یادگیری و همچنین استفاده از آن در کسب و کار را متحول نموده و حتی نحوه بکارگیری رسانه ها و فعالیت های اوقات فراغت را تغییر داده است. در پشت صحنه، کارهای زیادی برای ارائه محتوای ویدیویی با کیفیت بالا به بینندگان در زمان پخش، انجام می گردد. قبل از اینکه به جزئیات این فناوری‌ها پرداخته شود، مهم است مسیری را که یک ویدیو از زمان ضبط توسط دوربین تا رسیدن به صفحه نمایش بینندگان طی می‌کند، کاملا درک نمایید.

تنظیمات پخش آنلاین ویدیو معمولاً به صورت زیر می باشد:

  1. دوربین فیلم را با فرمت RAW ضبط می کند. (RAW یک نوع فرمت ذخیره سازی تصاویر و ویدئو در دوربین می باشد که تمامی جزئیات را ثبت نموده و هیچگونه پردازشی روی آن صورت نمی گیرد. در واقع فایل اولیه، خام است.)
  2. ویدیو از طریق کپچر کارت (capture card: مبدل اتصال استریم دوربین به نمایشگر و سیستم) یا اتصال دیگری به رمزگذار (Encoder) ارسال می شود.
  3. رمزگذار ویدیوی RAW را پردازش نموده و به یک فایل دیجیتال تبدیل می کند.
  4. ویدیو در پلتفرم پخش آنلاین تنظیم می‌شود.
  5. ویدئو توسط یک شبکه توزیع محتوا (CDN)، از پلتفرم ویدئوی آنلاین به یک پخش کننده ویدئو منتقل می گردد.
  6. پخش کننده ویدیو با استریم در دستگاه متصل به اینترنت کاربر، ویدیو را نمایش می دهد.

با توجه به ابزارهای خاصی که استفاده می کنید، این تنظیمات ممکن است متفاوت باشد. موارد ذکر شده اصول اولیه نحوه عملکرد پخش آنلاین ویدیو هستند.

فناوری استریم ویدیو چگونه کار می کند

تصویر(2)

انواع مختلف فناوری استریم ویدیو

با بررسی تنظیمات پخش آنلاین ویدیو که در ابتدای این مقاله به آنها اشاره شد، می توانید مشاهده کنید که بخش های زیادی در حال انجام فعالیت می باشند. چندین نوع فناوری استریم ویدیو متفاوت با یکدیگر کار می کنند تا یک تجربه پخش یکپارچه را ایجاد نمایند.

چهار معیار اصلی فناوری پخش شامل پروتکل‌های پخش، کدک‌ها (فرآیند کدگذاری و فشرده سازی)، پخش‌کننده‌های ویدیو و شبکه‌های توزیع محتوا می باشند. هر یک از این اجزای کلیدی، برای انتقال ویدئو از نقطه A به نقطه B، با یکدیگر کار می کنند. در ادامه هر کدام از معیارهای فناوری استریم ویدیو، بررسی شده و نقش آنها نیز دقیق تر بیان می شود.

1. پروتکل های استریم

پروتکل‌های استریم روش‌های استاندارد شده ای برای ارائه رسانه در سراسر اینترنت هستند. آنها  داده ها را به بخش های کوچکتر تبدیل می کنند تا به اندازه کافی سبک شوند و امکان انتقال آنها با هر نوع اتصال اینترنتی وجود داشته باشد.

پروتکل ها برای پخش حائز اهمیت هستند، زیرا محتوا را از یک نقطه به نقطه ای دیگر در فرآیند پخش ویدیو منتقل می کنند. چندین پروتکل پخش ویدئو وجود دارد که برای پخش زنده مهم می باشند. در ادامه به چند مورد که امروزه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند، پرداخته می شود.

HLS

پروتکل HTTPS Live Streaming (HLS)، امروزه یکی از مهم ترین پروتکل ها در تکنولوژی پخش ویدئو است که توسط شرکت اپل برای کار با پخش کننده ویدیو در HTML5 ایجاد شد. این پروتکل جهت ارائه رسانه از شبکه توزیع محتوا به سیستم پخش کننده کاربر استفاده می شود. همچنین HLS می تواند برای انتقال رسانه از Encoder به پلتفرم پخش آنلاین ویدیو، استفاده شود اما از آنجایی که Encoder های پروتکل HLS هنوز آنقدر محبوب نیستند، ارائه HLS معمولاً از طریق RTMP (پروتکل پیام رسان آنی یا Real-Time Messaging Protocol) صورت می گیرد.

RTMP

Real-Time Messaging Protocol (RTMP) یکی دیگر از پروتکل های بسیار مهمی است که امروزه پخش کنندگان از آن استفاده می کنند. این پروتکل برای ارائه محتوا به Adobe Flash player ایجاد شده بود اما از آنجایی که این پخش کننده ویدیو از بین رفته، نقش دیگری در پخش زنده بر عهده گرفته است. امروزه از این پروتکل برای ایجاد یکپارچگی استفاده می شود. این بدان معنا است که ویدیوها را از Encoder به پلتفرم ویدیوی آنلاین یا مستقیماً به شبکه توزیع محتوا منتقل می کند. پروتکل RTMP، باعث کاهش تاخیر در پخش زنده شده و دسترسی به Encoder مقرون به صرفه را فراهم می نماید.

RTSP

Real-Time Streaming Protocol (RTSP) یک پروتکل کمتر شناخته شده است که در واقع بسیار مهم می باشد. اغلب با RTMP اشتباه گرفته می شود اما این دو یکی نیستند. RTSP برای انتقال دستورات از کاربر به پخش کننده ویدیو استفاده می گردد. به عنوان مثال، زمانی که کاربر روی دکمه Play، Pause، Fast-Forward و سایر دستورات پخش کننده کلیک می کند، توسط RTSP برای پخش کننده ویدیو ارسال می شود. همچنین دارای قابلیت ارزشمندی است که به بینندگان اجازه می دهد تا قبل از دانلود کامل، به محتوای ویدئو دسترسی داشته باشند. این پروتکل باعث بهبود تجربه کاربران می شود زیرا آنها را برای پخش محتوای مورد نظرشان، منتظر نمی گذارد.

MPEG-DASH

MPEG-DASH یک استاندارد پخش متن باز است که ساختاری مشابه با HLS دارد. معیاری که این استاندارد را متمایز می سازد، پشتیبانی از پخش نرخ بیت تطبیقی یا adaptive bitrate، برای اولین بار می باشد. این قابلیت به بینندگان اجازه می دهد تا به طور خودکار بهترین کیفیت پخش متناسب با سرعت اینترنت خود را مشاهده نمایند. به این ترتیب، افرادی که اینترنت کندتری دارند، تاخیر و بافر چندانی را تجربه نمی کنند.

MPEG-DASH معمولاً با پروتکل‌های استریم ترکیب می‌شود اما در عمل با کمک پروتکل TCP، فرایند پخش را انجام می دهد. این استاندارد به آرامی در حال پشتیبانی از فناوری های مرتبط می باشد، بنابراین سازگاری آن روبه افزایش است. پروتکل‌های استریم، بخش ضروری فناوری پخش ویدئو هستند که امکان انتقال آسان داده‌ها را از طریق اینترنت فراهم می‌کنند.

2. کدک ها (Codecs)

وقتی فیلمی توسط دوربین ضبط می شود، فایل‌های ویدیویی RAW از هزاران فریم ثابت تشکیل شده‌اند که حرکتی روان را ایجاد می‌کنند و به عنوان ویدیو شناخته می شوند. با این حال، این فایل ها بسیار حجیم هستند که آنها را غیر قابل پخش می کند. برای اینکه قابل پخش باشند، باید به یک فایل دیجیتال تبدیل گردند. با تبدیل ویدیوها به فایل دیجیتال، فریم های تکراری و غیر ضروری حذف یا فشرده سازی می شوند. یک کدک، شامل دو بخش «coder-decoder» یا «رمزگذار-رمزگشا» می باشد که این کار را انجام می دهد. دو نوع کدک وجود دارد: کدک های صوتی و ویدیویی.

اساساً یک کدک، فایل‌های ویدیویی را دریافت و بسته‌بندی کرده و سپس آنها را از یک مرحله در فرآیند پخش به ایستگاه بعدی منتقل می‌ کند. آنها محتویات را فشرده نگه می دارند تا انتقال آنها از طریق اینترنت آسان گردد.

ابزارهایی که از کدک ها استفاده می کنند "رمزگذار یا Encoder" نامیده می شوند. رمزگذارها به صورت سخت افزاری و نرم افزاری وجود دارند و در ادامه در مورد آنها صحبت خواهد شد. رمزگذارها بخش حیاتی فناوری استریم ویدیو هستند و فایل‌های ویدیویی RAW را دریافت و آنها را به فایل‌های دیجیتالی تبدیل می‌کنند که می‌توان آنها را به‌صورت آنلاین به اشتراک گذاشت.

چگونه از فناوری استریم ویدیو استفاده کنیم

تصویر(3)

3. پخش کننده های ویدیو

پخش کننده ویدیو، فناوری است که کاربر با آن تعامل خواهد داشت و اجازه می دهد تا پخش زنده یک ویدیو را مشاهده کند. در گذشته، Adobe Flash player یک استاندارد بود ولی از آنجایی که با پخش زنده در موبایل سازگاری نداشت، منسوخ شد.

از همان زمان پخش کننده ویدیوی HTML5، به یک استاندارد در این صنعت تبدیل شد. این پخش کننده ویدیو توسط شرکت اپل برای پشتیبانی از پخش ویدیو در تلفن همراه طراحی شده است. پخش‌کننده ویدیوی HTML5 تقریباً هر دستگاه متصل به اینترنت، از جمله گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، تلویزیون‌های هوشمند و کنسول‌های بازی را پشتیبانی می‌کند. همچنین با اکثر مرورگرها و سیستم عامل ها سازگار است. علاوه بر سازگاری فوق العاده، پخش کننده های ویدیوی HTML5 بسیار امن هستند و به راحتی قابل شخصی سازی می باشند. از آنجایی که HTML5 مزایای زیادی برای سرویس های پخش آنلاین دارد، استاندارد اکثر پلتفرم های پخش زنده است.

4. شبکه های توزیع محتوا یا Content Delivery Networks (CDN)

شبکه توزیع محتوا (CDN) مجموعه ای از سرورهایی هستند که به صورت استراتژیک در یک منطقه جغرافیایی قرار گرفته اند تا محتوای با کیفیت بالا را به مکان هایی که از منبع استریم دور هستند، ارائه دهند.

نحوه کار به این شکل است که CDN، استریم محتوا را به شبکه ای از سرورها ارسال می کند. کاربران محتوای مورد نظر خود را از طریق پخش کننده های ویدئویی متصل به پلتفرم های آنلاین، انتخاب می کنند. CDN درخواست را از سرور سایت مبدأ به سروری که به کاربر نزدیک تر است هدایت می‌کند و محتوای کش را تحویل می‌دهد. با قرار دادن سرورها در نزدیکی مبدا و مقصد، محتوا می تواند بسیار سریعتر انتقال داده شود.

بسیاری از سرویس های پخش آنلاین، بر اساس همکاری که با CDN ها انجام داده اند، به آنها دسترسی پیدا می کنند. از این رو پخش کننده های استریم با CDN ها مشارکت نموده و  پخش سریع و با کیفیت بالا را به بینندگان در سراسر جهان ارائه می دهند. شبکه توزیع محتوا، یک بخش ضروری از فناوری استریم ویدیو است و به شما اطمینان می دهد تا محتوای خود را به تمام بینندگانی که به اینترنت دسترسی دارند، ارائه دهید.

تجهیزات و ابزارهای مهم فناوری استریم ویدیو

ابزارهای مختلفی از جمله انواع سخت افزار و نرم افزار وجود دارند که همه این فناوری را ارائه می کنند تا پخش ویدیو به آسانی و بدون داشتن دانش فنی صورت گیرد. در ادامه تعدادی از ابزار مهم پخش آنلاین ویدیو معرفی می شود.
 

پلتفرم هایی که از فناوری استریم ویدیو استفاده می کنند

تصویر(4)

پلتفرم میزبانی ویدیوی آنلاین

یکی از مهمترین ابزارهای پخش ویدئو، "پلتفرم ویدئوی آنلاین" یا online video platform (OVP) است. این ابزار تمامی فناوری ها مورد نیاز را گرد هم آورده تا تجربه پخش را ساده کند. یک OVP مجهز، حتی این امکان را برای پخش کنندگان جدید فراهم می سازد تا بتوانند پخش زنده بازی های ویدیویی را انجام دهند. یک پلتفرم میزبانی ویدیو، بیشتر از یک میزبان برای ویدیوهای شما عمل می کند و مجموعه ای از خدمات و ابزارها را در اختیارتان قرار می دهد، مانند:

  • پخش کننده ویدئو HTML5
  • رمزگذاری خودکار
  • پخش زنده با نرخ بیت تطبیقی یا Adaptive bitrate
  • ارائه ویدئو در تمام دنیا
  • کسب درآمد و تبلیغات
  • امنیت و کنترل دسترسی

تجهیزات ضبط صدا و تصویر

تجهیزات پخش استریم برای ضبط ویدیو حائز اهمیت هستند. جهت ضبط استریم ویدیو، به یک دوربین معتبر و ابزارهای ضبط صدا نیاز دارید. دوربین های مختلفی از یک وب کم ساده گرفته تا دوربین های فیلمبرداری استریم حرفه ای وجود دارند که می توانید برای پخش آنلاین ویدیو از بین آنها انتخاب کنید.

در مورد تجهیزات قابل استفاده و ضبط صدا، گاهی اوقات میکروفونی که در دوربین تعبیه شده برای این کار مناسب است اما یک میکروفون خارجی می تواند جهت بالا بردن کیفیت صدای شما، کمک کننده باشد. یک میکروفون دستی ساده یا گیره دار یقه ای، سرمایه گذاری کوچکی است که می تواند به پخش شما حس حرفه ای تری دهد. داشتن تجهیزات مناسب، پخش زنده با کیفیت را آسان تر می کند.

سخت افزار یا نرم افزار رمزگذاری

رمزگذاری بخش مهم دیگری از فرآیند پخش استریم آنلاین است. همانطور که قبلاً اشاره شد، رمزگذاری، ویدیوهای RAW را به ویدیوهای دیجیتال تبدیل می کند که برای پخش از طریق اینترنت مهم می باشد.

سرویس های پخش می توانند از بین رمزگذارهای سخت افزاری و نرم افزاری یکی را انتخاب کنند. به طور کلی، رمزگذارهای سخت افزاری بسیار گران تر هستند اما دستگاه آنها مختص به این کار است و نسبت به رمزگزاری های نرم افزاری کمی قدرتمندتر می باشند. رمزگذارهای نرم افزاری، بسیار مقرون به صرفه تر هستند و برخی از آنها نیز رایگان ارائه می شوند. نرم افزارهای رمزگذاری، تقریباً به اندازه رمزگذارهای سخت افزاری قدرتمند هستند و می توان آنها را مانند هر نرم افزار دیگری، بروز کرد.

فناوری نوظهور پخش ویدیو برای سال 2022

فناوری پخش زنده ویدیو، هنوز با سرعتی بالایی در حال پیشرفت می باشد و این روند باعث گسترش و بهبود قابلیت های مختلف آن شده است. به عنوان مثال، برخی از فناوری های نوظهور، به سادگی کیفیت و تجربه کاربری را بهبود می بخشند در حالی که فناوری جدید دیگری اقدام به کاوش در قابلیت های ناشناخته می کند. در ادامه چند نمونه از فناوری های نوآورانه استریم آورده شده است که با توجه به توسعه و افزایش محبوبیت آنها، باید مد نظر قرار داده شوند.

WebRTC

WebRTC یک پروژه استریم نوظهور می باشد که توسط گوگل جهت پشتیبانی از تاخیر زمانی کم و پخش peer-to-peer (نظیر به نظیر) ایجاد شده است. در حال حاضر WebRTC برای تعدادی از برنامه‌های کنفرانس ویدیویی استفاده می‌شود اما پلتفرم‌های ویدئویی آنلاین به آرامی در حال سازگاری و پشتیبانی از این پروتکل هستند تا از قابلیت‌های تاخیر بسیار کم آن، بهره ببرند. اگرچه WebRTC هنوز یک قابلیت در حال پیشرفت است اما موفقیت آن به نحوه سازگاری ابزارهای پخش زنده برای پشتیبانی از WebRTC، بستگی دارد.

SRT

SRT یک پروتکل فناوری استریم ویدیو در حال توسعه است که با قابلیت کاهش تاخیر زمانی پخش و امنیت بالا، شناخته می شود. این دو ویژگی به همراه قابلیت های دیگر، موجب می گردند تا پروتکل SRT با ترکیب پروتکل های RTMP و HLS، مطابقت داشته باشد. یکی دیگر از مزایای مهم پروتکل SRT، واکنشگرا بودن آن است. این ویژگی، ظرفیت انتقال اطلاعات را بر اساس سرعت اینترنت تنظیم می کند تا از بافر، تاخیر و خرابی جلوگیری شود.

در حال حاضر تعداد بسیار کمی از پلتفرم‌های پخش آنلاین ویدیو، از SRT پشتیبانی می‌کنند اما این پروتکل همچنان به افزایش محبوبیت خود ادامه می‌دهد و ابزارهای پخش استریم بیشتری با آن تطبیق پیدا می نمایند.

پخش استریم همه جانبه

یکی دیگر از این فناوری ها، پخش استریم همه جانبه (Immersive Video Streaming) نام دارد، این سبک از استریم، تجربه ای به کاربران ارائه می دهد تا احساس کنند در محیط ویدئو قرار دارند. این فناوری شامل موارد مختلفی از جمله واقعیت مجازی و پخش 360 درجه ویدئو می باشد.

در فیلمبرداری 360 درجه، ویدیو از دیدگاه بینندگان ضبط می شود. ایجاد این نوع محتوا، نسبتاً آسان است و می توان در یک پخش کننده ویدیوی معمولی، به آن دسترسی داشت. عناصر سینمایی ساده می توانند به بهبود تجربه کاربری کمک کنند. واقعیت مجازی (VR) کمی پیشرفته‌تر است و استفاده از آن، نیاز به هدست خاصی دارد. در بخش برنامه نویسی نیز به اقدامات پیشرفته تری نیاز خواهد داشت. در VR، بینندگان می توانند آزادانه در اطراف "واقعیت افزوده" حرکت کنند. پخش استریم همه جانبه، می تواند یک ابزار عالی برای استفاده حرفه ای و معمولی باشد. پخش همه جانبه جهت ارتقای حوزه های مختلف کسب و کار و مقاصد سرگرمی نیز کاربرد دارد.

پخش استریم با کیفیت فوق العاده بالا

در سال‌های اخیر، استریم 4K با کیفیت بالا، به عنوان یک شاهکار باورنکردنی شناخته میشد. با این حال، دوربین‌ها و زیرساخت‌ها، پیشرفته تر و  قدرتمندتر شده اند و استریم با کیفیت 5K و 6K در حال توسعه است. اگرچه دوربین ها قادر به استریم 5K و 6K هستند اما مابقی فناوری های پخش، همچنان در حال پیشرفت برای ارائه کیفیت بالا می باشند.

جمع بندی

پخش آنلاین ویدیو، برای مشاغل و سازمان هایی که به دنبال تعامل با مخاطبان فعلی و جذب بینندگان جدید هستند، بسیار مهم است. اگرچه برخی از فناوری‌های نرم‌افزار استریم زنده که در این مقاله ذکر شده، ممکن است پیچیده یا گیج‌کننده به نظر برسند اما اکثر پخش‌کننده‌ها می‌توانند تنها با دانستن اصول اولیه، از آن بهره ببرند. هنگامی که از یک پلتفرم پخش حرفه ای استفاده می کنید، بسیاری از فناوری های لازم به طور خودکار در پلتفرم مورد نظر پیکربندی شده اند. با این حال، داشتن یک ایده کلی از نحوه کارکرد آن، به شما کمک می‌کند تا در طول فرآیند، آگاهانه تصمیم‌گیری کنید. چنانچه شما نیز تجربه ای در پخش استریم دارید می توانید از قسمت نظرات، آن را عنوان کنید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *