آشنایی با عملکرد پینگ در سیستم عامل های مختلف
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

نحوه عملکرد پینگ در سیستم عامل های مختلف

ping یک نرم افزار پایه در شبکه است که به وسیله آن می توان وجود یک آدرس IP نهایی و پذیرا بودن درخواست ها از سوی سرور میزبان آن IP را، تست و بررسی نمود. به ping، یک Packet Internet یا Inter-Network Groper نیز گفته می شود. نام ping برگرفته از یک اصطلاح در زیردریایی ها است. زیردریایی ها به وسیله ابزاری به نام sonar، یک صوت را به اطراف ارسال کرده و منتظر بازگشت آن خواهند بود تا پس از دریافت و انجام محاسبات لازم، بتوانند اجسام و فواصل آنها را تشخیص دهند. این ارسال صوت و انتظار برای بازگشت را ping می نامند. 

نحوه عملکرد پینگ در سیستم عامل های مختلف و کاربرد آن

تصویر(1)

از ابزار ping برای تشخیص فعال بودن کامپیوتر میزبان نیز استفاده می شود. هر سیستم عاملی که دارای نرم افزار های مدیریت شبکه باشد، می تواند از ping استفاده نماید.

پینگ جهت ارزیابی سرعت انتقال داده بین یک سیستم و سیستم دیگر نیز، به کار گرفته می شود. همچنین می توان از ping برای خطایابی، تست اتصال و تعیین زمان پاسخ یک سرور نیز استفاده نمود، به همین دلیل نحوه عملکرد پینگ در سیستم عامل های مختلف حائز اهمیت بوده و نیاز است کارکرد و کاربرد آن را فرا گرفت.

ping چگونه کار می کند؟

نحوه عملکرد پینگ در سیستم عامل های مختلف به صورت ارسال یک درخواست برگشت پذیر Internet Control Message Protocol یا ICMP به یک درگاه مشخص در شبکه و انتظار برای دریافت پاسخ آن است. وقتی که دستور ping اجرا شود، یک سیگنال به آدرسی خاص ارسال خواهد شد. زمانی که سرویس میزبان، این درخواست را دریافت می نماید، در پاسخ به سیستم درخواست کننده، یک بسته داده ارسال می کند.

این عمل موجب دریافت دو نتیجه خواهد شد. اول، تشخیص این که سیستم میزبان در دسترس است و دوم، مشخص کردن مدت زمان تاخیر یا همان زمان رفت و برگشت که در ارسال و دریافت داده ها وجود خواهد داشت.

نحوه عملکرد پینگ در سیستم عامل ویندوز و نحوه نمایش آن

تصویر(2)

میزان round-trip time یا به اختصار RTT، با محاسبه زمان لازم برای برگشت داده، مشخص می گردد. واحد اندازه گیری RTT نیز میلی ثانیه است. زمانی که مرورگر درخواست را به سرور ارسال می نماید فرایند محاسبه RTT شروع شده و زمانی که پاسخ را از سرور دریافت می کند، محاسبه RTT به پایان می رسد. RTT نقشی بسیار کلیدی در اندازه گیری کارایی نرم افزار های تحت وب دارد.

به صورت پیشفرض، با اجرای دستور ping معمولا 4 الی 5 درخواست متوالی ارسال شده و نتیجه آنها نیز نمایش داده می شود. نتیجه ping نشان می دهد که هر کدام از این درخواست ها توانسته اند پاسخ را دریافت کنند یا با مشکل روبرو بوده اند. نتیجه نمایش داده شده از سوی ping حاوی حجم داده دریافت شده بر حسب بایت و زمان سپری شده برای دریافت پاسخ یا time to live به اختصار TTL نیز می باشد.

نحوه عملکرد پینگ در سیستم عامل ویندوز

برای انجام ping در ویندوز، به CMD (یا PowerShell) نیاز خواهید داشت. بدین منظور از کلید ترکیبی Windows key + R استفاده کرده و در باکس باز شده کلمه "CMD" را تایپ کنید و دکمه Enter کیبورد را فشار دهید. 

نحوه عملکرد پینگ در سیستم عامل ویندوز و باز نمودن محیط CMD

تصویر(3)

سپس در صفحه CMD خود، کلمه ping و پس از آن آدرس مدنظرتان را وارد نمایید. نهایتا Enter را فشار دهید.

نحوه عملکرد پینگ در سیستم عامل ویندوز و محیط CMD

تصویر(4)

نحوه عملکرد پینگ در سیستم عامل لینوکس

اگر از سیستم عامل Ubuntu یا دیگر نسخه های مشابه استفاده می کنید، در بخش Show Applications کلمه "Terminal" را جستجو نموده و سپس روی نتیجه کلیک نمایید:

نحوه عملکرد پینگ در سیستم عامل لینوکس و محیط کار با آن

تصویر(5)

نحوه عملکرد پینگ در سیستم عامل لینوکس همانند ویندوز می باشد و می توانید با نوشتن ping و سپس نام دامنه یا آدرس IP، اقدام نمایید.

نحوه عملکرد پینگ در سیستم عامل macOS

برای سیستم عامل mac، در نوار Dock روی Launchpad کلیک کرده و "Terminal" را جستجو کنید:

نحوه عملکرد پینگ در سیستم عامل mac و تفاوت آن با سیستم عامل های دیگر

تصویر(6) 

نحوه عملکرد پینگ در سیستم عامل اندروید

سیستم عامل های موبایل به صورت پیش فرض دارای ترمینال نیستند اما با نصب نرم افزار هایی می توان از قابلیت های ترمینال استفاده نمود. در اندروید می توانید با نصب نرم افزار هایی همچون PingTools Network Utilities، اقدام به تست ping نمایید و نحوه عملکرد پینگ در سیستم عامل اندروید را مشاهده کنید: 

نحوه عملکرد پینگ در سیستم عامل اندروید و نیاز به دانلود برنامه مجزا برای آن

تصویر(7)

نحوه عملکرد پینگ در سیستم عامل iOS

در این سیستم عامل موبایل نیز امکان دسترسی به دستورات، مستقیما فراهم نبوده و با نصب نرم افزار هایی می توانید از قابلیت های ترمینال استفاده نمایید. از طریق نرم افزاری همچون iNetTools - Ping,DNS,Port Scan که از کاملترین نرم افزارهای iOS است، می توانید تست ping را نیز به آسانی انجام دهید و نحوه عملکرد پینگ در سیستم عامل iOS را بررسی نمایید:

نحوه عملکرد پینگ در سیستم عامل iOS و محیط کار آن

تصویر(8)

عملگرهای ping: 

تعداد قابل توجهی گزینه برای شخصی سازی نتایج ping وجود دارد. البته این گزینه ها یا به عبارتی عملگرهای ping، در همه سیستم عامل ها یکسان نیستند. برای مثال در سیستم عامل ویندوز با قرار دادن "n-" می توان تعداد تکرار ping را مشخص نمود در حالی که همین عمل در سیستم عامل linux به وسیله "c-" انجام می شود. برای مشاهده گزینه های موجود در سیستم عامل خود می توانید ترمینال را باز کرده و از طریق کامند "?- ping" یا "?/ ping" از عملگر های موجود در سیستم عامل خود آگاه شوید. نتیجه در ویندوز این چنین خواهد بود: 

نحوه عملکرد پینگ در سیستم عامل ویندوز و راهنمای عملگرهای پینگ

تصویر(9)

در جدول (1) عملگرهای پرکاربرد دستور ping در ویندوز 10، قابل مشاهده هستند:

 

نتیجه

دستور 

اجرای نامحدود پینگ از آدرس مشخص شده به وسیله t- امکان پذیر است.

ping -t domain.com 

نشان دهنده آدرس دامنه موجود برای آن آدرس IP است. 

ping -a IP

با قرار دادن عدد به جای number پس از n- می توان تعداد پینگ از دامنه را تعیین کرد.

ping -n number domain.com

با قرار دادن عدد به جای size پس از l- می توان اندازه بسته داده ارسالی را مشخص نمود.

ping -l size domain.com

با قرار دادن مقدار عددی به جای time پس از i- می توان TTL را تعیین نمود. اگر TTL واقعی بیشتر از زمان TTL تعیین شده باشد خطای  TTL expired in transit نشان داده می شود. بیشترین مقدار TTL برابر با 250 است.

ping -i time domain.com

جدول(1)

چگونه از پینگ برای خطایابی استفاده شود؟

استاندارد تشخیص خطای ICMP بر پایه درخواست ارسالی و پاسخ دریافتی است. تقریبا همه سیستم عامل هایی که از شبکه پشتیبانی می نمایند، دستور ping را نیز برای اهداف خطایابی به همراه خواهند داشت. البته ممکن است ساختار دستور و نحوه عملکرد پینگ در سیستم عامل های مختلف، متفاوت باشد.

ping معیار ثابت تمامی عیب یابی های شبکه است. به عنوان مثال از یک آدرس IP مانند 216.239.38.120 می توان ping تهیه نمود. اگر نتیجه ping موفقیت آمیز باشد، به این معنی است که سیستم درخواست کننده و سرور پاسخ دهنده، می توانند با یکدیگر به تبادل اطلاعات بپردازند.

با این حال، اگر نتیجه ping موفقیت آمیز باشد اما زمان پاسخ بالایی را نمایش دهد، این موضوع می تواند بیانگر  وجود ازدحام در شبکه، مشکلی در مسیریابی یا حتی کندی سرعت اینترنت باشد. حتی ping های ناموفق نیز اطلاعات بسیار ارزشمندی جهت خطایابی ارائه می دهند.

در پایه ای ترین حالت استفاده از ping، کافی است دستور ping به همراه یک آدرس مقصد (نام یا آدرس IP یک سایت) بررسی شود. از آنجا که ping به صورت یک ابزار command-line یا "دستور محور" استفاده می شود، به راحتی می توان آن را با انواع اسکریپت ها درهم آمیخت. مدیران شبکه می توانند چندین ping را به صورت همزمان اجرا نموده و با ذخیره نتایج آنها در فایل های متنی مانند text، از آن نتایج برای آنالیز و بازنگری در عملکرد شبکه خود، استفاده کنند.

خطا های ping 

سه مورد از رایج ترین پیغام های خطای ICMP که در زمان انجام پینگ ممکن است مشاهده شوند، عبارتند از: 

  • پیغام Destination Host Unreachable: پیغام خطای Destination Host Unreachable به این معنی است که مسیری برای دسترسی به سرور مقصد یافت نشده است. برای رفع این خطا باید مسیردهی های موجود در localhost سیستم، بررسی و اصلاح گردد. معمولا زمانی این خطا رخ می دهد که در سیستم میزبان، gateway پیشفرض به درستی تنظیم نشده باشد اما اگر تنظیمات TCP/IP کامپیوتر مورد استفاده صحیح بوده و مجدد خطای Destination Host Unreachable مشاهده شود، به این معنی خواهد بود که gateway تنظیم شده، در routing table خود فاقد اطلاعات لازم جهت مسیردهی به مقصد درخواستی است و برای رفع این مشکل باید gateway دیگری تنظیم گردد.
  • پیغام Request Timed Out: یکی از رایج ترین خطاها در زمان استفاده از ping، پیغام خطای Request Timed Out می باشد. در واقع این پیغام بیان می کند که سیستم درخواست کننده، در زمان مشخص شده هیچ پاسخی از سرور مقصد خود دریافت نکرده است. اگر مشکل دسترسی به شبکه در سیستم درخواست کننده وجود نداشته باشد، از دیگر احتمالاتی که می توانند موجب این خطا شوند، عدم اتصال مقصد درخواستی به شبکه، خاموش بودن سیستم مقصد، کانفیگ اشتباه TCP/IP سرور مقصد یا بلاک بودن IP سیستم درخواست کننده در فایروال سرور مقصد، می باشند.

دلیل دیگر این خطا، شلوغی و وجود ازدحام در شبکه است زیرا پیغام های ICMP اولویت پایینی دارند و به همین دلیل در زمان شلوغی و حمله روی شبکه، پاسخی به این پیغام ها داده نمی شود یا حتی ICMP از سوی مدیران شبکه مسدود می گردد.

نحوه عملکرد پینگ در سیستم عامل مختلف و نحوه خطایابی با کمک آن

تصویر(10)

  • پیام Ping Request Could Not Find Host: اگر این پیغام در نتیجه یک تست ping نمایش داده شود، به این معنی خواهد بود که امکان تشخیص آدرس IP سرور مقصد، برای دستور ping ممکن نبوده، اشتباه تایپی در نام دامنه وجود داشته یا فرایند تبدیل hostname به IP با مشکل روبرو شده است. در این موارد از تایپ صحیح نام دامنه اطمینان حاصل نمایید.

ping spoofing یا جعل ping 

نحوه عملکرد پینگ در سیستم عامل های گوناگون و جعل پینگ

تصویر(11)

در حوزه امنیت شبکه، ping spoofing از سوی یک خرابکار که اطلاعات جعلی را از طریق ping به سرور ارسال می نماید، انجام می شود. در این حالت، اطلاعات جعلی مانند اطلاعات واقعی عمل نموده و از سوی سرور مقصد پذیرش می شوند. سپس سرور دریافت کننده، اقدام به ارسال پاسخ تحت مشخصات جعلی به جای فرستنده اصلی می نماید. در این وضعیت، سرور هدف به صورت همزمان درخواست های بسیاری از آدرس های مختلف دریافت می کند بدون این که درخواستی برای آنها ارسال کرده باشد. متاسفانه مشخصات عامل ارسال کننده پینگ جعلی قابل مشاهده نبوده و تشخیص و جلوگیری از ping spoofing سخت خواهد بود.

جمع بندی 

دستور ping به جمع آوری اطلاعات و یافتن مشکلات شبکه کمک می کند. نحوه عملکرد پینگ در سیستم عامل های گوناگون به این شکل است که در زمان تهیه ping از دامنه و IP، یک بسته داده از طریق شبکه به سرور میزبان مقصد ارسال می شود. دستور ping به تست و بررسی در دسترس بودن آدرس IP یا دامنه مقصد می پردازد. اگر سرویس مقصد، پاسخ درخواست را ارسال نماید، ping موفق خواهد بود. اگر در زمان مشخص شده، پاسخی از سرور مقصد دریافت نشود نیز پیغام خطایی نمایش داده خواهد شد.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *