پروسه DNS propagation چیست
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

پروسه DNS propagation چیست و چگونه باید بررسی نمود؟

DNS یا Domain Name System شبکه‌ای از سرورهای تخصصی می‌باشد. این شبکه، مجموعه hostname (نام میزبان هاست)، آدرس IP‌ها و سرویس‌ها را از طریق تبادل داده‌ در قالب رکورد‌های dns، مدیریت می‌کند. اما پروسه DNS propagation با مفهوم DNS متفاوت می باشد. از propagation جهت افزایش سرعت بارگذاری سایت در سیستم کاربران و کش تمام رکورد‌های DNS در ISP‌ها استفاده می‌گردد.

پروسه DNS propagation در افزایش سرعت سایت می تواند موثر باشد.

تصویر(1)

در این مقاله با موارد زیر آشنا خواهید شد:

  • پروسه DNS propagation چیست؟
  • دلیل زمانبر بودن پروسه DNS propagation چیست؟ 
  • آیا امکان افزایش سرعت پروسه DNS propagation وجود دارد؟ 
  • نحوه بررسی پروسه DNS propagation به چه صورت است؟
  • جمع بندی

پروسه DNS propagation چیست؟

در پروسه DNS propagation، هنگام بازدید کاربر از یک سایت، ISP به جای اینترنت، سایت را از روی فایل‌های محلی خود ارائه می‌دهد. این روند مشابه عملکرد یک مرورگر در سیستم شخصی شما است که محتویات سایت‌های مشاهده شده را به منظور بالا بردن سرعت بارگذاری، کش می‌کند.

Propagation، سرعت نمایش یک سایت در نتایج جستجو را افزایش داده و بدین ترتیب، سبب بهبود سرعت وب گردی خواهد شد. این امر به میزان قابل توجهی سبب کاهش میزان ترافیک وب می‌شود و سرعت دسترسی کاربران را افزایش می‌دهد. به این نوع از تاخیر در پردازش، DNS Propagation می‌گویند. برای اینکه وب سایت روی اینترنت در دسترس قرار گیرد، باید پروسه DNS propagation کامل شود. 

معمولا Propagation بین سیستم‌های ارائه دهندگان خدمات اینترنت (ISP ها) اتفاق می‌افتد. همچنین به واسطه Propagation، ممکن است تمام بازدیدکنندگان سایت شما به سرور‌های جدید منتقل نشده و بعضی از آنها به سرور‌های قدیمی هدایت شوند. اینکه بازدیدکنندگان سایت شما چگونه به سرور جدید هدایت شده‌اند، به موقعیت مکانی بازدیدکننده، ارائه دهنده خدمات اینترنت و کمی شانس بستگی دارد.

دلیل زمانبر بودن پروسه DNS propagation چیست؟ 

دلیل زمانبر بودن پروسه این است که هر ISP باید به طور خودکار رکورد‌های DNS را کش نموده و در بازه‌های زمانی منظم، آپدیت کند. تا زمانی که کش رکورد‌های DNS ریست نشود، سایت شما نشان داده نخواهد شد. هیچ فرآیند استانداردی برای پیگیری وجود ندارد و مدت زمان Propagation می‌تواند بین چند ساعت تا 72 ساعت طول بکشد.

پروسه DNS propagation با تاخیر بروز می شود و زمانبر می باشد.

تصویر(2)

آیا امکان افزایش سرعت پروسه DNS propagation وجود دارد؟

برای افزایش سرعت اینترنت، ارائه دهندگان خدمات اینترنت، رکورد‌های DNS را ثبت کرده و یک کپی از محتویات شما ایجاد می‌کنند. در نتیجه، هر زمان که کاربر بخواهد یک سایت را مشاهده کند، ISP از آن کپی استفاده خواهد نمود. این عمل سبب افزایش سرعت فعالیت‌های اینترنتی و کاهش ترافیک شبکه می‌شود. همچنین به ISP‌ها کمک می‌کند تا با سرعت بالاتری عمل کنند. 

ISP ها، رکورد‌های DNS را کش نموده و در فواصل زمانی منظم آپدیت می‌کنند. هر ISP برای بروزرسانی کش رکورد DNS بازه زمانی خاص خود را دارد. این تاخیر از مشاهده کامل سایت جلوگیری می‌کند از این رو به عنوان پروسه DNS propagation شناخته می‌شود. بعد از انجام این روند، وب سایت جدید برای هر کاربری روی اینترنت در دسترس خواهد بود.

نحوه بررسی پروسه DNS propagation به چه صورت است؟

بررسی پروسه DNS propagation یک روند مهم و تاثیر گذار است.

تصویر(3)

این فرایند آسان بوده و در ادامه به بررسی دو روش، براساس سیستم عامل شما پرداخته می‌شود. 

ویندوز 10

ابتدا از طریق منوی جستجو ویندوز، عبارت Command Prompt را تایپ کنید. می‌توانید از فرمان Nslookup (دستوری برای جستجو و نمایش کوئری‌های DNS در شبکه) برای سایت خود استفاده نمایید. صرفا باید دستور زیر را اجرا کنید:

nslookup example.com

نکته: آدرس سایت خود را جایگزین example.com نمایید. 

با اجرای این دستور، در رکوردهای A و AAAA جستجو صورت می‌گیرد تا امکان مشاهده IP‌ های سایت مهیا شود. همچنین می‌توانید تغییرات صورت گرفته در IP ها را مشاهده نمایید. 

لینوکس و macOS

در سیستم عامل لینوکس، لازم است ترمینال خود را باز نموده و دستور زیر را تایپ کنید: 

dig example.com

با اجرای این دستور نتیجه مشابهی مانند nslookup در ویندوز دریافت خواهید کرد. به واسطه آن، در رکوردهای A و AAAA جستجو صورت گرفته و امکان مشاهده IP های سایت شما مهیا خواهد شد.

جستجوی آنلاین DNS 

صرف نظر از هر دستگاهی که استفاده می‌کنید، می‌توانید به صورت آنلاین پروسه DNS propagation را بررسی نمایید. به عنوان مثال، در سایت dns.computer نام دامنه خود را وارد کنید تا بتوانید مشخصات کاملی از جمله رکوردهای  A و AAAA  را مشاهده نمایید.

سایت هایی برای بررسی پروسه DNS propagation وجود دارد.

تصویر(4)

جمع بندی

در این مقاله نکات مهمی در مورد پروسه DNS propagation بیان شد و همانطور که متوجه شدید، فرآیند تکمیل آن زمانبر است. با استفاده از روش‌های مطرح شده در این مقاله، می‌توانید وضعیت DNS propagation را بررسی کنید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *