جزئیات پرسونا و انواع آن
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

هر آنچه باید در مورد پرسونا و انواع آن بدانید

پرسونا پروفایلی از مشتری است که جهت مدیریت یک محصول به کار گرفته می شود. از پرسونا و انواع آن، برای درک کاربر، نحوه رفتار، اهداف و نیازهای گروهی خاص از کاربران جهت کمک به مدیریت محصولات، استفاده می‌گردد.

چرا پرسوناها مهم هستند؟
اگر کسب و کاری بدون توجه به اینکه محصول تولیدی آن برای چه گروه و قشری مناسب است و چه مشکلاتی از آنها را حل می‌کند، اقدام به تولید و عرضه محصولی نماید، احتمال شکست آن بیشتر از موفقیت خواهد بود.

کسب‌‌وکارها، سعی می کنند تا محصولاتی برای گروه های خاصی از افراد جامعه و حل مشکلات آنها تولید و روانه بازار نمایند. این امر مستلزم درک کامل نیازهای مشتریان است. درک آنها به اطلاع از مفاهیمی مانند اینکه چه مواردی توجهشان را جلب می‌کند، بستگی دارد. یکی از نخستین قدم ها برای تولید یک محصول موفق، آشنایی با اشخاصی است که به عنوان خریدار یا کاربر هدف آن هستند.

پرسونا و انواع آن می تواند به مدیر محصول کمک شایانی نماید.

تصویر(1)

هنگام ساخت پرسونا چه جزئیاتی اهمیت دارد؟

پرسونا و انواع آن، می‌توانند شامل انواع مختلفی از جزئیات شخصی و حرفه‌ای در مورد یک فرد باشند و این جزئیات، به نوع محصول موردنظر بستگی دارد. در ادامه چند نمونه از آنها آورده شده است:

  • سن، موقعیت جغرافیایی و سطح تحصیلات افراد 
  • وضعیت اجتماعی و اقتصادی کاربران 
  • اهداف و رویاهای شخصی آنها
  • چالش ها، موارد ناامیدکننده و ترس هایشان
  • جهت گیری های فرد برای محصول یا علیه محصول و شرکت شما
  • نحوه برخورد فرد با مشکلی که محصول شما قصد حل آن را دارد.
  • آنچه فرد از محصول شما انتظار دارد.

پرسونا و انواع آن

مدیران تولید کننده یک محصول و متخصصان حوزه بازاریابی، اغلب پرسوناهای گوناگونی را به عنوان هدف تولید محصول خود انتخاب می نمایند. این کار باعث می شود تا در نهایت شرکت ها درک بهتری از نحوه پاسخگویی تولیدات خود به نیازهای کاربران داشته باشند.

تیم‌های تولید کننده یک محصول و بازاریابی آن، باید پروفایل‌های یکتایی برای مشتریان هدف هر یک از پرسوناها، تولید نمایند. درک نیازها، هدف ها و چالش‌های کاربران، شرکت های تولید کننده را قادر می‌سازد تا مشخصه های بارز یک محصول، نوع بسته‌بندی، نحوه قیمت‌گذاری و بازاریابی مناسب را برای هر گروه از مصرف‌کنندگان، ارتقا دهند.

در یک تجارت B2B، فروش یک محصول به چندین نفر در سازمانی مشخص انجام می گردد. لازم به ذکر است که B2B، به معاملاتی که هر دو سمت آن مشاغلی مانند تولید کنندگان، عمده‌فروشان یا خرده‌فروشان هستند، گفته می‌شود. در این نوع از فروش، کاربر نهایی، می تواند یک مدیر در شرکتی دیگر یا شخصی که وظیفه خرید محصول را بر عهده دارد، باشد.

پرسونا و انواع آن می تواند در فروش به چندین نفر در سازمان به انجامد. 

تصویر(2)

پرسونای کاربر

پرسونای کاربر یک بیوگرافی تجمیعی بر اساس تحقیقات انجام شده در بازار و تجربه است تا ویژگی‌ها، نیازمندی‌ها و اهداف مربوط به اشخاصی که یک محصول را خریداری می‌کنند، شرح دهد.

در یک محصول مصرفی، پرسونای کاربر، مشخصات خریدار می باشد. این مورد می‌تواند شامل نکاتی مانند لباس یا محصولات الکترونیکی شخصی شود. در شرکت‌ها، شخص یا گروهی که تصمیم به خرید یک محصول می‌گیرد با شخصی که پس از خرید محصول، آن را استفاده می‌کند، اغلب یکسان نبوده و متفاوت هستند. در این شرایط، باید یک پرسونای خریدار جداگانه تولید شود.

پرسونای خریدار

پرسونای خریدار، شخصیت اصلی در یک سازمان B2B است و اغلب این شخص در فرآیند خرید صاحب نظر خواهد بود. پرسونای خریدار می‌تواند نماینده چندین فرد موثر و تصمیم‌گیرنده در یک شرکت باشد که حتی ممکن است خود آنها از محصول استفاده نکنند.

خریداران، نیازها، چالش‌ها و اهداف متفاوتی با توجه به پرسونای خود خواهند داشت. به عنوان مثال، ممکن است نگران بودجه شرکت باشند.

پرسونای تصمیم گیرنده

یک پرسونای خریدار می‌تواند نماینده چندین نفر در یک سازمان یا شرکت باشد که ممکن است در فرآیند تصمیم‌گیری نیز شرکت کنند. تصمیم‌گیرنده عموما پرسونایی محدودتر دارد که به عنوان مثال می‌تواند مدیر اجرایی شرکت باشد.

این نوع از پرسونا، بر جنبه‌های مهم یک تصمیم تمرکز می‌کند. این جنبه‌ها شامل سوالاتی مانند «آیا در پیشرفت شرکت تاثیرگذار است؟» و «آیا هزینه آن بیشتر از آن چیزی است که کسب و کار می‌تواند خرج کند؟» می‌باشد.

پرسونای مشتری

پرسونای مشتری برای توصیف پرسونای اصلی محصول شما، موضوع بسیار مهمی می باشد. برای کسب‌وکارهایی که محصولات خود را به سایر مشاغل می‌فروشند، پرسونای مشتری می‌تواند شامل پرسونای فرد یا خریدار شود.

پرسونا و انواع آن می تواند قابلیت و ویژگی گوناگونی داشته باشد.

تصویر(3)

نحوه ایجاد یک پرسونا

در ادامه چند نکته که برای ایجاد پرسونا و انواع آن باید در نظر داشته باشید، آورده شده است.

شماره 1: ابتدا پرسونای کاربر را تولید کنید

پیش از هر گونه برنامه ریزی استراتژیک برای یک محصول، این پروفایل‌ها را ایجاد و توسعه دهید. 

شماره 2: پروفایل خود را بر اساس افراد واقعی بسازید

پرسوناهای موثر، از روی حدس و گمان ایجاد نمی شوند. باید با افرادی مصاحبه کنید که مخاطب هدف محصول تولیدی شما هستند. روش دیگر، ارسال نظرسنجی است. هرچه جزئیات بیشتری از دنیای واقعی در اختیار داشته باشید، پرسوناهای شما مفیدتر خواهند بود.

شماره 3: از تحقیقات کمی و کیفی استفاده کنید

بین داده‌های کلی و شواهد موجود، جهت ارتقای پروفایل مشتری، تعادل مناسبی ایجاد نمایید. با استفاده از تحقیق در بازار و خصوصیات شخصی افرادی که با آنها صحبت کرده اید یا نظرسنجی انجام داده اید، می توانید پرسونا و انواع آن را به واقعیت نزدیکتر کنید.

کلام آخر

پرسونا و انواع آن، غیر واقعی و خیالی هستند. بر اساس تحقیقات خود می توانید پرسوناهایی خلق کنید تا به شما در شناخت نیازها، رفتارها و اهداف کاربرانتان کمک نمایند. ایجاد پرسونای مناسب سبب می شود تا کاربر هدف خود را شناسایی و نیاز‌های او را درک نمایید. پرسوناها کار طراحی را پیچیده تر و فرآیندهای ایده پردازی شما را هدایت می‌کنند. در نهایت به شما کمک خواهند کرد تا یک تجربه کاربری خوب برای گروهی از مشتریان و کاربران هدف خود، ایجاد نمایید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *