بررسی انواع مختلف پروتکل های ایمیل
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

بررسی انواع مختلف پروتکل های ایمیل

وقتی صحبت از اکانت های ایمیل به میان می آید، پروتکل های متعددی وجود دارد که در آن نقش دارند. اگر شما از نحوه عملکرد پروتکل های ایمیل ها اطلاع نداشته باشید، این امر می تواند بسیار گیج کننده باشد. هر یک از این پروتکل ها عملکردی متفاوت دارند. پروتکل های متداول عبارتند از: IMAP ، POP3 ، SMTP و Exchange. این موارد چند نوع پروتکل هستند که کاربران هنگام دسترسی به یک ایمیل با آنها روبرو می شوند. جزئیات پروتکل را می توان از طریق تنظیمات سرور مبتنی بر سرویس گیرنده ایمیل که مورد استفاده قرار می گیرد، پیدا کرد.

در ادامه با انواع این پروتکل ها آشنایی پیدا خواهید کرد و می توانید متوجه شوید که کدام پیکربندی به بهترین وجه نیازهای ایمیل شما را تأمین می کند.

  • POP3

تصویر (1)

POP3 مخفف Post Office 3 Protocol است. POP به سادگی به سرور ایمیل دسترسی پیدا کرده و محتوای ایمیل را باز می گرداند. این روشی ساده اما استاندارد است که به کاربران امکان دسترسی به صندوق پستی را می دهد و پیام ها را به سرعت در دستگاه آن ها بارگیری می کند.POP3 به کاربران امکان می دهد پیام های ایمیل را در رایانه محلی خود بارگیری کنند و حتی در حالت آفلاین بودن، آنها را بخوانند. 

توجه داشته باشید که وقتی از POP3 برای اتصال به حساب ایمیل استفاده می شود، پیام ها به صورت محلی بارگیری می شوند و از سرور ایمیل حذف می شوند. این بدان معنی است که اگر از چندین دستگاه مانند لپ تاپ، گوشی موبایل، کامپیوتر و … برای دسترسی به ایمیل استفاده شود این پروتکل ممکن است بهترین گزینه برای استفاده نباشد.

نحوه ذخیره این ایمیل ها به صورت محلی بستگی به سرویس گیرنده ایمیل کاربر دارد. به عنوان مثال ، Outlook از .pst استفاده می کند، در حالی که Thunderbird از .mbox استفاده می کند. گزینه خواندن ایمیل به صورت آفلاین خصیصه خوبی است. جدا از این، کمک می کند با ذخیره کردن پیام ها به صورت محلی فضای سرور کاهش بیابد.

پورت پیش فرض برای POP3 عبارت است از:

    پورت 110 - پورت پیش فرض رمزگذاری نشده است.

    پورت 995 - پورت پیش فرض برای اتصالات ایمن است.

  • IMAP

IMAP مخفف Internet Message Access Protocol است. این یک پروتکل استاندارد برای دسترسی به ایمیل ها (دریافت ایمیل) و همچنین یک پروتکل client/server  است. در این پروتکل ایمیل ها توسط سرور دریافت و نگهداری می شوند. 

IMAP و POP3 دو پروتکل متداول برای دریافت ایمیل هستند. هر دو پروتکل توسط کلیه سرویس ایمیل های مدرن و وب سرورهای متفاوت پشتیبانی می شوند.

برخلاف POP، این پروتکل ایمیل ها را انتقال نمی دهد( ایمیل ها را از سرور پاک نمی کند). بزرگترین تفاوت بین POP3 و IMAP همگام سازی ایمیل است. POP3 فرض می کند که کاربر به یک دستگاه واحد متصل خواهد شد. با این حال، IMAP برای دسترسی به ایمیل ها از طریق دستگاه های مختلف به طور همزمان مناسب است.

تصویر (2)

IMAP نیاز دارد تا کاربران دائماً به اینترنت متصل شوند. وقتی کاربر به صندوق پستی دسترسی پیدا می کند، در واقع به یک سرور خارجی وصل می شود. این امر زمانی مفید است که چندین کاربر وجود داشته باشند و یا کاربر از چندین دستگاه مختلف استفاده کند. IMAP می تواند از طریق اتصال به اینترنت نسبتاً ضعیف نیز کار کند زیرا فقط وقتی که کاربر درخواست می کند که یک ایمیل خاص را بخواند،  پیام های ایمیل را از سرور بارگیری می کند.

پورت پیش فرض برای IMAP عبارتند از:

  پورت 143 - درگاه پیش فرض رمزگذاری نشده است.

  پورت 993 - درگاه پیش فرض برای اتصالات ایمن است. 

  • SMTP

SMTP مخفف Simple Mail Transfer Protocol است. این مورد یک پروتکل استاندارد برای ارسال ایمیل از طریق اینترنت است که توسط یک نماینده انتقال ایمیل برای ارسال ایمیل به سرور گیرنده استفاده می شود. این پروتکل ارسال ایمیل را انجام می دهد و نمی توان از آن برای دریافت ایمیل استفاده کرد.

تصویر (3)

SMTP رایج ترین پروتکل برای انتقال ایمیل بین دو سرور است. بر خلاف POP3 و IMAP این پروتکل احتیاج به تایید اعتبار جهت عملکرد خود ندارد. برخی از ارائه دهندگان خدمات اینترنتی، پورت پیش فرض 25 SMTP را مسدود می کنند. در چنین مواردی، سرور ایمیل نیز پورت ثانویه متناوب را فراهم می کند.

پورت پیش فرض برای SMTP عبارتند از:

  پورت 25 - پورت پیش فرض رمزگذاری نشده است.

  پورت 465/587 - پورت پیش فرض برای اتصالات ایمن است.

  • HTTP

این پروتکل عموما شناخته شده و مخفف HyperText Transfer Protocol است. این یک پروتکل خاص برای ایمیل نیست. با این حال، HTTP برای دسترسی به ایمیل با استفاده از سرویس ایمیل های مبتنی بر وب استفاده می شود. Hotmail یا Gmail نمونه هایی هستند که از پروتکل HTTP به عنوان پروتکل ایمیل استفاده می کنند. این مورد برای ارسال و یا دریافت ایمیل از یک حساب مبتنی بر وب استفاده می کند.

پورت پیش فرض برای HTTP عبارتند از:

  پورت 80 - پورت پیش فرض رمزگذاری نشده است.

  پورت 443 - پورت پیش فرض برای اتصالات ایمن است.

حساب Exchange  یا EAS - Exchange ActiveSync

تصویر (4)

این پروتکل توسط سرورهای Exchange مانند Microsoft Exchange استفاده می شود. نه تنها ایمیل را همگام می کند بلکه مخاطبین، تقویم ها، یادداشت ها و همه چیز را در outlook همگام می نماید. مزیت آن، این مورد است که کاربران می توانند یک کپی از تقویم، مخاطبین و ... را بر روی چندین دستگاه داشته باشند.

نتیجه گیری:

استفاده از پروتکل های متفاوت به نحوه فعالیت و کاربرد کاربران از ایمیل بستگی دارد. پروتکل های فوق جز پروتکل های پرکاربرد یوزرها در سطح وب می باشند و اغلب یکی از این پروتکل ها برای تبادل ایمیل مورد استفاده قرار می گیرند.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *