معرفی دیتاسنتر مناسب میزبانی سایت
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

هاست ایرانی یا خارجی : کدام دیتاسنتر مناسب میزبانی سایت شما است؟

امروزه فعالیت در دنیای مجازی و حضور در اینترنت برای هر کسب‌و‌کاری الزامی بوده و مشاغل مختلف برای رشد و پیشرفت، به وب‌سایت نیاز دارند. انتخاب یک شرکت میزبانی وب که سرویس‌های با کیفیت ارائه دهد و همواره پاسخگو باشد، از بزرگترین چالش‌های پیش رو جهت راه‌اندازی وب‌سایت خواهد بود. خوشبختانه با رشد و توسعه دیتاسنتر‌های داخل کشور، تنوع در انتخاب دیتاسنتر مناسب میزبانی سایت، بالا رفته است.

البته نباید شتاب‌زده عمل کرد و قبل از انتخاب هاست، لازم است تا نکات مهمی را در نظر بگیرید. سرعت بارگذاری وب سایت، امنیت، پایداری دسترسی و پاسخگویی پشتیبانی از مهمترین معیارها برای انتخاب شرکت هاستینگ می‌باشند. کیفیت دیتاسنتری که شرکت میزبانی از آن استفاده می‌کند ارتباط مستقیمی با کیفیت سرویس‌های ارائه شده آن دارد اما کدام دیتاسنتر دارای ویژگی‌های لازم می‌باشد؟ آیا دیتاسنتر‌های داخلی می‌توانند جایگزین مناسبی برای دیتاسنتر‌های خارجی باشند؟

هاست ایرانی یا خارجی؟ کدام مورد برای یک وب سایت بهتر است؟

یک اصل مهم در انتخاب میزبان ایرانی یا خارجی، مکان جغرافیایی بازدیدکنندگان سایت است. به صورت کلی باید در نظر داشت که هر اندازه سرور به محل حضور بازدیدکنندگان نزدیکتر باشد به همان نسبت سرعت لود سایت برای این افراد سریع‌تر خواهد بود. به همین دلیل تلاش می‌شود تا با توجه به محل حضور اغلب بازدیدکنندگان یک وب سایت، هاست مناسب انتخاب گردد.

البته تاثیر پایداری شبکه خارج از کشور در SEO و مشکلات کمتر در دسترسی موتور‌های جستجو به سایت‌های میزبانی شده در آنها، انکار ناپذیر است. قیمت تمام شده قطعات و پهنای باند در خارج از کشور پایین‌تر می‌باشد اما نوسان قیمت ارز این مزیت سرویس‌های خارجی را کم‌رنگ نموده است. از طرف دیگر، بسیاری از ISP‌ های داخلی ترافیک تبادل شده با هاست‌های داخل کشور را به صورت نیم بها محاسبه می‌نمایند. این موضوع به نفع کاربران سایت خواهد بود و یک مزیت نسبی برای سایت‌های فروش و دانلود فایل محسوب می‌شود.
دیتاسنتر چیست؟

دیتاسنتر مناسب میزبانی سایت می تواند در سئو سایت شما بسیار تاثیر گذار باشد.

تصویر(1)

دیتاسنتر یا مرکز داده، یک مرکز متشکل از سرورهای متصل به شبکه، سیستم‌های ذخیره‌سازی و زیرساخت‌های پردازشی است. سازمان‌ها از آن برای جمع‌آوری، پردازش، ذخیره و انتشار حجم عظیمی از داده‌ها استفاده می‌کنند. کسب‌وکارها معمولاً به برنامه‌ها، خدمات و داده‌های موجود در مرکز داده، وابستگی زیادی دارند. همین امر دیتاسنتر را به یک دارایی با ارزش برای فعالیت‌های روزمره تبدیل می‌کند.

مزیت‌های دیتاسنتر ایرانی نسبت به دیتاسنتر خارجی

کسب‌و‌کارها به دنبال انتخاب دیتاسنتری هستند که در کنار مقرون به صرفه بودن، مزیت‌ها و برتری‌هایی نیز نسبت به سرویس‌های معادل خارجی داشته باشد. شرکت‌های خارجی ارائه دهنده خدمات میزبانی وب، برای سال‌ها از شرکت‌های ایرانی جلوتر بوده‌اند اما این فاصله با رشد کمی و کیفی دیتاسنتر‌های داخلی، رو به کاهش است. امروزه کیفیت شرکت‌های میزبانی داخلی به حدی رسیده که می‌توانند با شرکت‌های خارجی رقابت کنند.

خرید مستقیم سرور از شرکت‌های خارجی، ریسک هایی را به همراه دارد. برای مثال، برخی از محدودیت‌های مرتبط با تحریم‌ها، موجب می‌شوند تا شرکت‌های خارجی به صورت ناگهانی از ارائه خدمات به افراد ساکن ایران خودداری نمایند و سرور‌ها را از دسترس خارج کنند. اگر سرور میزبانی وب از داخل کشور تهیه گردد دیگر بابت تحریم‌ها نگرانی وجود نخواهد داشت.

از طرفی باید وجود قوانین سختگیرانه بین المللی مانند حق کپی رایت را مد نظر قرار داد. اگر از وب‌سایت میزبانی شده در دیتاسنتر خارجی شکایاتی مبنی بر استفاده غیرمجاز از نام برند ها، فروش بدون لایسنس خدمات و غیره صورت پذیرد، دیتاسنتر نسبت به انسداد سایت و سرور میزبان آن اقدام خواهد نمود. سرویس‌هایی که در داخل کشور میزبانی می‌شوند صرفا تابع قوانین داخلی هستند و در صورت دریافت شکایت بین المللی و درخواست انسداد سایت، به آن ترتیب اثر داده نخواهد شد.

سازگاری سرویس‌های خارجی با درگاه‌های بانکی داخلی بسیار کمتر می‌باشد. برای مثال، سایت‌های فروشگاهی به درگاه‌ پرداخت وابسته هستند. در روال خرید محصول، کاربر از سایت فروشگاهی به درگاه پرداخت هدایت شده و پس از پرداخت مجدد به سایت مبدا باز می‌گردد. در این فرایند اگر سایت در خارج از کشور میزبانی شود، تبادل اطلاعات بین سایت، کاربر و درگاه بانکی، بارها از طریق اینترنت بین‌الملل صورت می‌گیرد. حال اگر اختلالی در دسترسی به اینترنت بین المللی رخ دهد، تراکنش با خطا مواجه شده و خرید انجام نخواهد شد. در صورت استفاده از سرور‌های داخلی، تمام ارتباطات درون شبکه اینترنت کشور انجام می‌شود. به همین دلیل می‌توان گفت که سرویس‌های داخلی سازگاری بسیار بیشتری با درگاه‌های بانکی دارند.

در صورت استفاده از سرور‌های خارجی، محدودیتی برای استفاده از نرم افزار‌ها و درگاه‌های بانکی خارجی و تحریم کننده ایران، وجود نخواهد داشت. متاسفانه تحریم از سوی ارائه دهندگان نرم افزار‌ها می‌تواند استفاده از قالب‌ها، افزونه‌ها و بسیاری از امکانات دیگر CMS‌ ها را در سرور‌های داخلی تحت شعاع قرار دهد. 

دیتاسنتر مناسب میزبانی سایت با قوانین کشور میزبان همخوانی دارد.

تصویر(2)

خوشبختانه میهن وب هاست با پیاده سازی سرویس آنتی تحریم رایگان خود، امکان دسترسی به این خدمات خارجی را فراهم می‌نماید. این سیستم آنتی تحریم بسیار منعطف بوده و امکان افزودن موارد تحریمی جدید را نیز دارد.

آیا دیتاسنتر‌های خارجی پایداری بیشتری نسبت به نمونه‌های ایرانی دارند؟

پایداری سرور‌های میزبانی شده در خارج از کشور، علاوه بر نحوه نگهداری تجهیزات آنها، به برقراری صحیح ارتباط بین المللی نیز وابسته می‌باشد. این در حالی است که سرور‌های داخل کشور از اختلال و قطع دسترسی به اینترنت بین المللی، مصون هستند.

بسیاری از دیتاسنتر‌های خارجی که در سطح بین المللی فعالیت می‌نمایند، جهت کاهش هزینه میزبانی از تجهیزات دسته دوم برای کانفیگ سرور‌ها استفاده می‌کنند. در دیتاسنتر‌های ایرانی که در مرحله توسعه قرار دارند، همواره بروزترین تجهیزات به کار گرفته می‌شود. این امر تعداد دفعات قطعی سرور به دلیل معیوب شدن سخت افزار را در سرویس‌های ایرانی کاهش می‌دهد.

دیتاسنتر مناسب میزبانی سایت باید با تجهیزات روز دنیا مطابقت داشته باشد.

تصویر(3)

در صورت بروز مشکل سخت‌افزاری مانند خرابی هارد دیسک، Ram و CPU برای سرور‌های خارجی، فرایند اعلام مشکل، هماهنگی‌ها و تغییر قطعه معیوب، بسیار زمانبر خواهد بود. در این صورت، مدت زمان از دسترس خارج بودن سایت نیز بالا خواهد رفت. اگر مشکل مشابهی برای سرور میزبانی شده در دیتاسنتر اختصاصی داخل کشور رخ دهد، مراحل شناسایی و رفع مشکل بسیار سریع‌تر طی خواهد شد.

یک دیتاسنتر مناسب میزبانی سایت باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

یک دیتاسنتر باید از تجهیزات بروز ارتباطی در کنار سرورهایی از برند‌های معتبر و باکیفیت‌ترین سخت افزار‌ها استفاده نماید. این تجهیزات کمک می‌کنند تا داده‌های کاربران همواره در دسترس قرار داشته باشند. امنیت و دسترسی پایدار به اطلاعات نیز حائز اهمیت است. فراهم کردن محیطی ایمن و دارای سیستم‌های خنک کننده تحت استاندارد‌های راه اندازی دیتاسنتر، نیازمند تخصص و صرف هزینه بسیار زیاد خواهد بود.

دسترسی پایدار به اطلاعات، مستلزم وجود سیستم‌های ذخیره سازی و تامین برق برای روشن نگه داشتن همیشگی سرور‌ها و تجهیزات ارتباطی می‌باشد. علاوه بر این، باید از بک بون (backbone) چندین ارائه دهنده اینترنت برای تامین ارتباط پایدار بین کاربران و سرور‌ها استفاده نمود. دیتاسنتری که تمامی این ویژگی‌ها را با بالاترین کیفیت ممکن ارائه دهد، می‌تواند گزینه‌ای عالی برای میزبانی وب سایت شما باشد.

چگونه می‌توان یک دیتاسنتر مناسب برای میزبانی سایت خود یافت؟

چگونه می توانید دیتاسنتر مناسب میزبانی سایت را انتخاب نمایید.

تصویر(4)

رقابت در حوزه دیتاسنتر و میزبانی وب چالش‌های بسیاری زیادی دارد. قدمت بالای یک شرکت هاستینگ نشان‌دهنده وجود ثبات بالا و جلب اعتماد کاربران طی سالیان متمادی است اما مهمترین اصل، نظر مشترکین آن دیتاسنتر است. آیا صاحبان سایت‌های میزبانی شده در دیتاسنتر، از سرعت دسترسی و کیفیت پشتیبانی راضی هستند؟ میزان آپتایم واقعی سرور‌ها چقدر بوده است؟ پشتیبانی فنی آن شرکت به صورت 24 ساعته پاسخگویی تیکتی و تلفنی داشته اند؟ پاسخ به این سوال‌ها می‌تواند کمک شایانی در انتخاب شرکت و دیتاسنتر مناسب میزبانی سایت شما نماید.

معرفی دیتاسنتر میهن وب هاست

شرکت میهن وب هاست در تابستان 1394 دیتاسنتر اختصاصی خود را راه اندازی نمود. علیرغم وجود محدودیت‌ها، کارشکنی‌ها و مشکلات متعدد پیش روی راه‌اندازی هاستینگ،  حمایت بی نظیر مشترکین باعث شد تا دیتاسنتر‌های میهن وب هاست طی سال‌های اخیر گسترش پیدا کنند. کسب تجربه‌های ارزشمند از ارائه خدمات میزبانی طی سالیان متمادی، موجب شد تا هر یک از این دیتاسنتر‌ها بروزتر و با کیفیت بالاتری طراحی و وارد مدار سرویس دهی شوند تا یک دیتاسنتر مناسب میزبانی سایت شما در کشور راه اندازی شود.

در کنار گسترش زیرساخت‌های سخت‌افزاری و توسعه خدمات نرم‌افزاری در حوزه مانیتورینگ، نیرو‌های متخصص و متعهد نیز پرورش داده شدند. این نیرو‌های متخصص به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته پاسخگوی مشترکین هستند.

مزایای دیتاسنتر مناسب میزبانی سایت در میهن وب هاست

تصویر(5)

میزبانی از اطلاعات صدها هزار کاربر در دیتاسنتر‌های میهن وب هاست، اهمیت پیاده سازی موارد امنیتی را چندین برابر می‌کند. تامین امنیت دیتاسنتر، جنبه‌های فیزیکی، نرم افزاری و زیرساختی را شامل می‌شود. سیستم‌های اطفا حریق، یکی از زیرساخت‌های حیاتی در حفاظت از مراکز داده به شمار می‌روند. وجود سنسورهای تشخیص حریق و دود، از تجهیزات مهم در هر دیتاسنتر هستند. نصب و استفاده از سیستم اطفاء حریق با گاز FM200 در کنار برگزاری دوره‌های آموزشی اطفاء حریق برای پرسنل، از  ملزومات حفاظت فیزیکی دیتاسنتر است.

مزیت‌های اصلی دیتاسنتر میهن وب هاست

از مزیت‌های دیتاسنتر میهن وب هاست که آن را به عنوان یک دیتاسنتر مناسب میزبانی سایت معرفی می نماید می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده از دستگاه‌های کنترل تردد
  • نصب و پیاده سازی فایروال‌های سخت افزاری
  • نصب و استفاده از سیستم‌های برق اضطراری ups و ژنراتور
  • استفاده از برترین تجهیزات ارتباطی بی سیم 
  • دارای سیستم خنک کننده، تنظیم دما، رطوبت و فشار هوا
  • استفاده از 4 بک بون ارتباطی برای ایجاد بستر ارتباطی مطمئن
  • اتاق‌های مانیتورینگ با حضور 24 ساعته نیروهای متخصص
  • استفاده از نرم‌ افزارها تحت لایسنس اصلی (سی‌پنل، دایرکت ادمین، litespeed و غیره)
  • پشتیبان‌گیری و حفاظت از داده‌ها با استفاده از تکنیک هایی همچون RAID و Data Mirroring
  • پشتیبانی 24 ساعته حتی در ایام تعطیل

جمع بندی

شرکت میهن وب هاست تمامی ملزومات راه اندازی وب سایت از جمله ثبت و انتقال دامنه ها، هاست اشتراکی متنوع، هاست ابری قدرتمند، ارائه نمایندگی cPanel و DirectAdmin، سرورهای مجازی و اختصاصی ایران و آلمان، گواهی SSL رایگان و پولی از سازمانهای معتبر نظیر COMODO و Let's Encrypt  را ارائه نموده است. لذا می توان بیان نمود بهترین دیتاسنتر مناسب میزبانی سایت در شمال کشور است. این شرکت طی سال‌ها و با تلاشی بی وقفه و بهره‌مندی از پرسنل مجرب و کارآزموده، توانسته نظر مشتریان بی‌شماری را جلب نماید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *