چند راه حل ساده برای ایمن کردن ویندوز
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

چند راه حل ساده برای ایمن کردن ویندوز

چگونه می توان کامپیوتر خود را پس از نصب ویندوز ایمن کرد:

پس از نصب ویندوز، چه ویندوز 7، چه ویندوز 10 و یا هر ورژن دیگری، بهتر است تا برای حفاظت از سیستم خود اقدامات امنیتی زیر را انجام دهید: 

1. سیستم عامل ویندوز خود را به روز کنید

احتمالاً مهمترین کاری که باید انجام شود بررسی آخرین به روزرسانی های امنیتی و آپدیت های موجود برای سیستم عامل ویندوز است.

برای دریافت خودکار به روزرسانی های امنیتی، به "کنترل پنل" بروید و بررسی کنید که سیستم به روزرسانی خودکار شما فعال شده است یا خیر، اگر فعال نبود لازم است که مراحل زیر را انجام دهید:

1- به کادر جستجو در سیستم عامل ویندوز خود دسترسی پیدا کنید، Windows Update را تایپ کنید.

2- Advanced options را انتخاب کنید.

3- در صورتی که قبلا  بروزرسانی های خودکار فعال نبوده است، آن را روشن نمایید.

پس از بررسی بروزرسانی های موجود برای سیستم عامل ویندوز، برای بارگیری و نصب به روزرسانی های مهم که می تواند به محافظت از رایانه شخصی شما در برابر ویروس های جدید یا بدافزارهای نسل بعدی کمک کند، بروزرسانی خودکار را روشن کنید.

همیشه به یاد داشته باشید که سیستم عامل خود را با جدیدترین پکیچ های نرم افزاری موجود به روز کنید. پکیچ های نرم افزاری مشکلات و باگ های امنیتی سیستم عامل را رفع کرده و به بهبود ایمنی سیستم عامل کمک می کنند. کارشناسان امنیتی تاکید ویژه ای بر اهمیت پکیچ های ارائه شده برای سیستم عامل ها و نرم افزارهای نصب شده بر روی آن دارند. مجرمان سایبری همچنان سعی در استفاده از حفره های امنیتی موجود در سیستم ها و رایانه های شخصی کاربران دارند. این مورد یکی از دلایلی است که حملات سایبری هنوز هم کار می کنند و از آن پول زیادی به دست می آورند.

تصویر (1)

2. نرم افزار خود را به روز کنید

بروزرسانی سیستم عامل ویندوز به تنهایی کفایت نمی کند بلکه باید نرم افزارهای خود را نیز به روز نگه دارید. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که جدیدترین به روزرسانی ها و پچ های امنیتی برای تمامی نرم افزارها و برنامه های اصلی شما نصب شده است.

لازم به ذکر است که در این حوزه بیشتر نرم افزارهای محبوب (مانند Java ، Adobe Flash ، Adobe Shockwave ، Adobe Acrobat Reader) بخصوص نسخه های قدیمی منسوخ شده آنها، همواره مورد تهدید عوامل مخرب هستند که از آنها برای دسترسی آسانتر به داده های شما استفاده می کنند. از آنجا که این نرم افزارها همیشه مورد تهدید هستند، برای به روز رسانی هر برنامه ای که نصب می کنید برنامه ریزی مشخصی داشته باشید و تاکید می شود از بروزرسانی اتوماتیک استفاده نمایید.

3. Restore Point ایجاد کنید

اگر قبلاً بروزرسانی های امنیتی را برای سیستم عامل ویندوز خود نصب کرده اید، مرحله بعدی ایجاد یک restore point در ویندوز است.

می توانید با کلیک بر روی دکمه Start این کار را انجام دهید، سپس Control Panel -> System and Maintenance -> System را انتخاب کنید. در نهایت System protection را انتخاب کرده و بر روی دکمه Create کلیک کنید.

پس از نصب ویندوز، می توانید Restore Point را ایجاد کرده و نام آن را Clean بگذارید و نصب درایورها و برنامه های کاربردی را ادامه دهید.

اگر یکی از درایوها باعث ایجاد مشکلاتی در سیستم شود، می توانید به نقطه بازگرداندن Clean (زمان بکاپ گیری از سیستم عامل) رجوع کنید.

تصویر (2)

4- یک آنتی  ویروس حرفه ای نصب کنید

وقتی تصمیم به نصب برنامه آنتی ویروس بر روی رایانه شخصی خود می گیرید، حتماً آن را از یک شرکت معتبر و قانونی تهیه کنید. داشتن یک نرم افزار امنیتی قابل اعتماد بر روی سیستم شما حائز اهمیت است. این مورد باید شامل اسکن در زمان مناسب، بروزرسانی خودکار و فایروال باشد.

اگر تصمیم به نصب یک محصول امنیتی دارید که فایروال ندارد، مطمئن شوید که فایروال ویندوز را روشن کرده اید.

برای روشن کردن آن به Control Panel بروید، System and Security، سپس Windows Defender Firewall را انتخاب کنید و آن را روشن یا خاموش نمایید.

5- برای محافظت چند لایه، یک راه حل امنیتی پیشگیرانه در نظر بگیرید

بدافزارهای مالی به ویژه برای سرقت داده های مهم و اطلاعات محرمانه ایجاد شده اند و از روشهای پیچیده ای برای این کار استفاده می کنند.

بدافزارهای نسل بعدی معمولاً توانایی فرار از تشخیص و دور زدن نرم افزارهای ضد ویروس را که کاربران بر روی رایانه های شخصی خود نصب کرده اند، دارند تا اطلاعات خود را ایمن نگه دارند. 

شما با کمک یک نرم افزار امنیت سایبری فعال، بهترین محافظت در برابر بدافزارهای مالی و سرقت داده ها، مانند Zeus یا Cryptolocker را انجام می دهید.

6. از سیستم خود نسخه پشتیبان تهیه کنید

شما سیستم عامل و برنامه های سیستم خود را به روز کرده اید، محصولات امنیتی اضافی را برای امن کردن سیستم خود نصب کرده اید و حتی یک Restore Point برای ویندوز خود ایجاد کرده اید.

مراحل فوق به معنای مصون ماندن از نرم افزارهای مخرب و تهدیدات آنلاین است، اما همچنان ممکن است با مشکلات سخت افزاری روبرو شوید که می تواند اطلاعات خصوصی شما را به خطر بیندازد.

 به سادگی می توانید از سیستم پشتیبان گیری ویندوز خود استفاده کنید. برای راه اندازی آن ، به کنترل پنل Windows خود دسترسی پیدا کرده، روی Backup و Restore کلیک کنید. 

7. از یک حساب کاربری استاندارد استفاده کنید

ویندوز بسته به نوع حساب کاربری شما، سطح مشخصی از حقوق و امتیازات را ارائه می دهد. می توانید از یک حساب کاربری استاندارد یا یک حساب کاربری سرپرست استفاده کنید.

برای ایمن سازی رایانه شخصی خود، توصیه می شود که یک حساب کاربری استاندارد داشته باشید تا از ایجاد تغییراتی که اشخاص دیگر ممکن است ایجاد کنند، مانند حذف پرونده های مهم ویندوز، جلوگیری کند.

همچنین توصیه می شود که یک رمز عبور قوی برای حساب کاربری Windows خود تنظیم کنید.

8. کنترل حساب کاربری خود را فعال کنید

User Account Control یک ویژگی امنیتی اساسی ویندوز است که از تغییرات غیرمجاز در سیستم عامل جلوگیری می کند. بسیاری از کاربران بعد از نصب اولیه و یا  نصب مجدد سیستم عامل ویندوز، تمایل به غیرفعال کردن آن دارند. توصیه نمی شود که  آن را خاموش کنید. به جای غیرفعال کردن UAC، می توانید با استفاده از یک کشو در کنترل پنل، میزان حساسیت آن را کاهش دهید.

UAC بر تغییراتی که در رایانه شما ایجاد می شود، نظارت می کند. هنگامی که تغییرات مهمی مانند نصب یک برنامه یا حذف یک برنامه انجام می شود ، UAC درخواست مجوز از administrator-level را می کند.

در صورت آلوده شدن حساب کاربری شما به بدافزار، UAC با کمک به برنامه ها و فعالیت های مشکوک از ایجاد تغییر در سیستم جلوگیری می نماید.

تصویر(3)

9. قبل از رفتن به اینترنت، مرورگر وب خود را ایمن کنید

بعد از نصب ویندوز کار دیگری که باید انجام دهید توجه به امنیت مرورگر است. از آنجا که مرورگر وب از ابزار های اصلی است که برای دسترسی به اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد، مهم است که قبل از ورود به اینترنت آن را ایمن کنید.

نقاط آسیب پذیر موجود در مرورگر وب شما مانند دعوت نامه هایی است که به مجرمان سایبری این اجازه را می دهد تا روش های خلاقانه ای برای برداشتن مهمترین داده های شما پیدا کنند. به عنوان مثال، اگر از Adobe Flash استفاده می کنید، از نقص امنیتی آن و اینکه چگونه می تواند شما را در معرض حملات قرار دهد، آگاه باشید.

برای ایمن ماندن در حین دسترسی به صفحات وب مختلف، این مراحل را دنبال کنید:

1-آخرین نسخه را برای مرورگر خود انتخاب کنید.

2-آن را به روز کنید.

3-هنگام دسترسی به وب سایتی که در مورد آن مطمئن نیستید ، یک session مرورگر خصوصی شده  را انتخاب کنید. انتخاب این حالت باعث می شود تا اعتبار یا کوکی های تایید اعتبار توسط مهاجمان ذخیره و سرقت نشود.

4-از آنجا که بدافزارهای سرقت داده از طریق کد مخرب جاسازی شده در پنجره های پاپ آپ، حتی در وب سایتهای قانونی نیز پخش می شوند، مطمئن شوید مرورگر وب شما می تواند پنجره های بازشو (باز شده) را مسدود کند.

10. از یک ابزار نرم افزاری رمزگذاری برای هارد دیسک خود استفاده کنید

حتی اگر یک رمز ورود به حساب Windows خود تنظیم کنید، مهاجمان مخرب باز هم می توانند به فایلها و اسناد خصوصی شما دسترسی غیرمجاز داشته باشند. آنها می توانند این کار را با استفاده از سیستم عامل شخصی خود - به عنوان مثال لینوکس - از یک دیسک مخصوص یا درایو فلش USB انجام دهند.

یک راه حل برای این مورد رمزگذاری هارد دیسک شما و محافظت از تمام پرونده های حساس است. توصیه می شود در صورت داشتن لپ تاپ از این سطح امنیتی استفاده کنید، زیرا لپ تاپ  می تواند خیلی راحت به سرقت برود. همین مورد در رابطه با رایانه نیز صدق می کند.

ابزاری رمزگذاری رایگان که می توانید از آن استفاده کنید BitLocker است که در جدیدترین سیستم عامل های ویندوز در دسترس است و شما می توانید هر لحظه آن را فعال کنید. حتی بعد از اینکه BitLocker را فعال کردید، هیچ تفاوتی را متوجه نمی شوید زیرا لازم نیست چیز دیگری جز رمز عبور حساب کاربری عادی Windows خود را وارد کنید. مزایای استفاده از این ابزار رمزگذاری:

- کل درایو شما را رمزگذاری می کند، که باعث می شود سارقان لپ تاپ شما نتوانند هارد را حذف کرده و پرونده های شما را بخوانند.

- همچنین در صورتی که اتفاقی برای لپ تاپ یا رایانه شما رخ دهد، یک نرم افزار رمزنگاری عالی است.

- استفاده از آن  آسان بوده و در سیستم عامل ویندوز شما ادغام می شود، بنابراین نیازی به افزودن یک نرم افزار رمزگذاری دیگر نیست.

11. در زمان هایی که آنلاین هستید مراقب باشید و روی لینک های مشکوک کلیک نکنید

برای اطمینان از اینکه با کلیک کردن روی لینک های خطرناک آلوده نخواهید شد، ماوس را روی لینک معلق بگیرید تا ببینید که آیا به سمت مکان قانونی هدایت شده اید یا خیر. اگر قرار باشد به وب سایت خبری مورد علاقه خود مانند "www.mihanwebhost.com" دسترسی پیدا کنید، اما لینک نشان دهنده "domian.net" است، پس احتمالاً نباید به آن دسترسی داشته باشید. احتمال اینکه آلوده به بدافزار شوید و مجرمان سایبری اطلاعات حساس شما را سرقت کنند،؛ زیاد است.

نتیجه

موارد گفته شده در مقاله فوق برای حفظ امنیت آنلاین شما است. اما در عین حال ، پیروی از این اقدامات امنیتی بدان معنی است که شما سیستم خود را تنظیم کرده اید تا برای مرور آنلاین و عملیات مالی و فعالیتهایی که روزمره انجام می دهید، یکنواخت کار کند.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *