مزایای Anycast DNS و نحوه کار آن
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

مزایای Anycast DNS برای وب مسترها و کاربران

آیا از کند بودن وب سایت و ترجمه غیر قابل اعتماد DNS ناراضی هستید؟ Anycast DNS می تواند در رفع این مشکل به شما کمک کند. با استفاده از شبکه سرورها که به صورت جغرافیایی توزیع شده اند، این تکنیک می تواند عملکرد وب سایت را بهبود ببخشد و قابلیت اطمینان را افزایش دهد اما Anycast DNS چگونه کار می کند و چه مزایایی برای صاحبان وب سایت و کاربران دارد؟ در این مقاله، به بررسی و توضیح آن و همچنین مزایای Anycast DNS پرداخته خواهد شد.

Anycast DNS چیست؟

Anycast DNS یک تکنیک آدرس دهی و مسیریابی شبکه است که در آن یک آدرس IP واحد به چندین سرور موجود در مکان های جغرافیایی مختلف، اختصاص می یابد. این روش برای بهبود عملکرد و اعتبار DNS استفاده می شود. با Anycast DNS، هنگامی که کاربر مشاهده یک وب سایت را درخواست می کند، کوئری DNS بر اساس توپولوژی (مکان جغرافیایی) شبکه، میزان تأخیر و سایر عوامل، به نزدیکترین سرور موجود هدایت می شود. در نتیجه Anycast DNS، افزونگی، بالانس لود و امکان در دسترس بودن همیشگی وب سایت را فراهم می کند.

Anycast DNS چگونه کار می کند؟

Anycast DNS، به جای داشتن یک سرور DNS که تمام کوئری‌های DNS به آن می روند، گروهی از سرورها که آدرس IP یکسانی دارند را به کار می گیرد. این قابلیت منجر به زمان پاسخگویی سریعتر و افزایش قابلیت اطمینان می شود. زیرا درخواست ها کاملا خودکار به نزدیکترین سرور هدایت خواهند شد.

مزایای Anycast DNS و کاربرد آن 

تصویر(1)

در لیست زیر، مراحل مربوط به نحوه عملکرد Anycast DNS به صورت ساده ذکر شده است:

  1. چندین سرور DNS در مکان های جغرافیایی مختلف راه اندازی شده اند که آدرس IP یکسانی دارند.
  2. هنگامی که کاربر یک درخواست DNS برای نام دامنه موردنظر ایجاد می کند، درخواست او به نزدیکترین سرور DNS ارسال می شود.
  3. پس از دریافت درخواست، سرور DNS آدرس IP نام دامنه را در پاسخ ارائه می دهد.
  4. سپس دستگاه کاربر از این آدرس IP برای برقراری ارتباط با سرور میزبان دامنه استفاده می کند.
  5. اگر به هر دلیلی، نزدیکترین سرور DNS در دسترس نباشد، درخواست به نزدیکترین سرور DNS موجود، هدایت می شود.

مزایای Anycast DNS

Anycast DNS یک روش بسیار سودمند است که مزایای متعددی دارد. در ادامه برخی از مزایای Anycast DNS نام برده شده است.

  • پیکربندی Anycast آسان است. شما فقط یک IP دارید که به تمامی سرورها بدون در نظر گرفتن مکان جغرافیایی آنها، اختصاص داده شده است. در روش‌های سنتی تر، باید برای هر سرور پیکربندی جداگانه ای صورت می گرفت.
  • در دسترس بودن بالا. همانطور که ذکر شد، روتر کاربر را به نزدیکترین سرور هدایت می کند اما اگر در دسترس نباشد، به سرور دیگری هدایت می شود. همه سرورها یک کپی از رکوردهای DNS یکسان در اختیار دارند و اگر یکی از آنها دچار قطعی شده باشد، سرور نزدیک دیگری درخواست را دریافت می کند. کاربران حتی متوجه این تغییرات نخواهند شد.
  • مقیاس پذیری. اجرای Anycast DNS بسیار آسان است. تصور کنید که ترافیک زیادی روی یک سرور خاص دریافت کرده اید. در این صورت، صرفا لازم است تا یک سرور دیگر را در منطقه ای که به آن نیاز دارید، مستقر نمایید. انجام این کار آسان است و می توانید خیلی سریع این کار را انجام دهید.

مزایای Anycast DNS و روش های ترجمه آن 

تصویر(2)

  • امنیت تقویت شده Anycast DNS می تواند با توزیع ترافیک در چندین سرور به کاهش حملات انکار سرویس توزیع شده (DDoS) کمک کند و حمله به یک سرور را سخت تر نماید.
  • بالانس لود. Anycast DNS درخواست ها را به طور یکنواخت بین سرورها توزیع کرده و از ایجاد اضافه بار جلوگیری می کند. این قابلیت، بالانس لود و استفاده بهینه از منابع را تضمین خواهد کرد.

ترجمه DNS چگونه بدون Anycast کار می کند؟

اگر یک سرویس ترجمه DNS از Anycast استفاده نکند، احتمالاً از مسیریابی unicast استفاده خواهد کرد. در مسیریابی unicast، هر سرور DNS یک آدرس IP منحصر به فرد دارد و هر درخواست به یک سرور خاص هدایت می شود. اگر آن مترجم خاموش یا در دسترس نباشد، سیستم کاربر باید از مترجم DNS دیگری درخواست کند که موجب می شود زمان بیشتری به فرآیند ترجمه DNS اختصاص یابد.

Anycast DNS چگونه موجب انعطاف پذیری در برابر حملات DDoS می شود؟

حملات DDoS می توانند مترجمین DNS را از طریق حملات DNS flood هدف قرار دهند. این حملات معمولاً توسط بات‌نت‌های بزرگی انجام می شوند که از دستگاه‌های اینترنت اشیا استفاده می‌کنند تا مترجمین DNS را توسط درخواست های DNS تحت تأثیر قرار دهند.

مزایای Anycast DNS در مقابل DDos

تصویر(3)

شبکه‌های Anycast در برابر DDoS محافظت می شوند زیرا ترافیک می‌تواند در کل شبکه پخش گردد. به عبارت دیگر، درخواست به یک آدرس IP می تواند توسط سرورهای زیادی پاسخ داده شود. بنابراین هزاران درخواستی که یک سرور را تحت الشعاع قرار می دهند بین سرورهای زیادی تقسیم خواهند شد. بنابراین Anycast DNS در برابر بیشتر حملات DNS flood آسیب پذیر نیست.

نتیجه گیری

Anycast DNS یک فناوری قدرتمند است که می تواند به بهبود عملکرد، در دسترس بودن و امنیت وب سایت کمک کند. کار با شبکه ای از سرورها که در چندین مکان پخش شده اند، به کاربران این امکان را می دهد تا با اتصال به نزدیکترین سرور، تاخیر را کاهش داده و زمان پاسخگویی وب سایت را بهبود دهند. علاوه بر این، می تواند با توزیع ترافیک به محافظت در برابر حملات DDoS کمک کند. اگر در حال اجرای یک وب سایت کوچک یا یک اپلیکیشن در مقیاس بزرگ باشید، مزایای Anycast DNS می تواند به کاربران شما اطمینان دهند که تجربه ای پرسرعت، قابل اعتماد و ایمن دارند.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *