بهبود عملکرد هارد دیسک با راهکارهای عملی
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

راهکارهایی برای بهبود عملکرد هارد دیسک

گاهی برای اطمینان از عملکرد صحیح و بدون مشکل سیستم تان، باید آن را تعمیر و نگهداری کنید. بدین منظور باید نسبت به بهبود عملکرد هارد دیسک اقدام نمایید. HDD یک نوع رایج از حافظه های کامپیوتری است که کاربران برای مدت زمان طولانی، از آن به عنوان ابزاری برای ذخیره فایل ها، تصاویر، اسناد و سایر انواع داده ها استفاده می کنند. ممکن است سیستم ویندوز شما به دلیل وجود یک هارد دیسک بهم ریخته، دچار کندی شده باشد. در ادامه مقاله به بررسی راهکارها و ترفندهایی برای بهبود عملکرد هارد دیسک و افزایش سرعت آن پرداخته می شود.

راهکارها و ترفندهای بهبود عملکرد هارد دیسک 

تصویر(1) 

 بهبود عملکرد هارد دیسک:

1. حذف فایل های موقت 

هر بار که از مرورگر یا برنامه‌های دیگری در ویندوز خود استفاده می‌کنید، برخی از فایل‌های موقت در سیستم شما برای افزایش سرعت پردازش، دانلود می‌شوند. به عنوان مثال، گوگل کروم اطلاعاتی را به صورت حافظه کش از هر سایتی که بازدید می‌کنید، دانلود می نماید. این عمل باعث افزایش سرعت عملیات در بازدیدهای بعدی از آن سایت می‌شود. 

اگر این فایل‌های موقت را حذف نکنید، ممکن است حجم قابل توجهی از فضای هارد دیسک شما را اشغال نمایند. فایل‌های تکراری نیز به همین صورت هستند. بنابراین، حذف فایل‌های تکراری می‌تواند به بهبود عملکرد هارد دیسک و افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی کمک کند.

نحوه حذف فایل های موقت از سیستم ویندوز به صورت زیر است:

1. ابتدا باید بخش File Explorer را باز کنید که برای این منظور، باید کلیدهای "Windows + R" را فشار دهید تا منوی "Run" باز شود. سپس، عبارت "%temp%" را تایپ کنید و کلید Enter را بفشارید.

حذف فایل های موقت جهت بهبود عملکرد هارد دیسک

تصویر(2)

2. اکنون کلیدهای "CTRL + A" را فشار دهید تا همه فایل‌های موقت در پوشه Temp انتخاب شوند.

حذف فایل های موقت در بهبود عملکرد هارد دیسک بسیار موثر است

تصویر(3)

3. حال روی گزینه "Delete" در نوار ابزار بالای صفحه کلیک کنید یا راست کلیک کرده و گزینه "Delete" را انتخاب نمایید. بدین ترتیب، تمام فایل های موقت از سیستم ویندوز شما حذف خواهد شد. همچنین می توانید این فایل های موقت را از سطل زباله خود نیز پاک کنید. حذف فایل های موقت باید به صورت هفتگی صورت گیرد تا کارایی هارد دیسک شما بهبود یابد.

2. defragmentation یا یکپارچه سازی هارد دیسک 

هارد دیسک‌ها داده‌ها را به صورت بلوک‌های متوالی و در سکتورهای مجاور ذخیره می‌کنند. با حذف این داده ها، فضایی خالی جهت جایگزینی ایجاد خواهد شد. بنابراین، هارد دیسک سکتورهایی که داده‌های قبلی در آنجا ذخیره شده بودند را با داده‌های جدید جایگزین می‌کند.

همچنین، زمانی که نیاز به ذخیره فایل‌های بزرگ دارید اما سکتورهای کافی برای جایگزینی وجود ندارد، سیستم عامل داده‌ها را در بخش دیگری از دیسک ذخیره می‌کند که باعث پراکنده‌شدن یک فایل در سراسر درایو می‌شود.

وقتی سیستم می‌خواهد فایل مشخصی را اجرا کند، باید اطلاعات را از سراسر هارد دیسک جمع آوری نماید که ممکن است کار دشواری باشد. defragmentation تمامی این موارد را سازماندهی می‌کند تا بازیابی آنها برای هارد دیسک آسان‌تر شود. در واقع، defragmentation فایل‌های پراکنده را مرتب می‌کند و موجب بهبود عملکرد هارد دیسک می گردد.

برای انجام defragmentation هارد دیسک، می‌توانید مراحل ساده زیر را انجام دهید:

1. در نوار جستجوی ویندوز خود، عبارات "Disk Optimization" یا "defrag" را وارد نمایید.

defragmentation در بهبود عملکرد هارد دیسک تاثیر بسزایی دارد

تصویر(4)

البته، می توانید روی هر درایوی که قصد انجام defragmentation را دارید، کلیک راست کرده و به مسیر زیر بروید:

Properties > Tools > Optimize

ابزار یکپارچه سازی در ویندوز موجب بهبود عملکرد هارد دیسک می شود

تصویر(5)

2. اکنون درایوی که قصد دارید بهینه‌سازی کنید را انتخاب نموده و روی "Analyze" کلیک نمایید. 

3. حال در نتایج، درصد یکپارچه سازی را بررسی کنید و مطمئن شوید که کمتر از 5% است.

بهبود عملکرد هارد دیسک از طریق Optimize Drives

تصویر(6)

4. اگر می‌خواهید دیسک خود را defragment یا یکپارچه سازی کنید، روی "Optimize" کلیک نمایید.

3. فعالسازی Write Caching

قابلیت "Write Caching" به شما این امکان را می‌دهد که داده‌ها را قبل از اینکه در هارد دیسک بنویسید، در یک حافظه کش نگهداری نمایید. زیرا حافظه کش سریع‌تر است و می‌تواند اطلاعات را با سرعت بیشتری نسبت به هارد دیسک بنویسد. این قابلیت به بهبود سرعت لود کمک خواهد کرد اما یک نقطه ضعف وجود دارد. اگر دستگاه به طور ناگهانی خاموش شود، ممکن است اطلاعات موجود در حافظه کش از بین برود.

قابلیت "Write Caching" یکی از راهکارهای موثر در بهبود عملکرد هارد دیسک است

تصویر(7)

4. بهینه‌سازی خدمات پس‌زمینه، اپلیکیشن ها و فضای ذخیره‌سازی

اگر تعداد زیادی سرویس و برنامه در پس‌زمینه اجرا شوند، ممکن است نتوانند عملکرد مناسبی داشته باشند زیرا  آنها بیشتر فضای هارد دیسک را مصرف خواهند کرد.  به طور کلی، هر چیز اضافی که باعث استفاده زیاد از منابع سیستم شود را باید حذف کنید. ویندوز را روی یک حافظه SSD نصب کرده و هارد دیسک را جهت استفاده در موارد دیگر، آزاد نگه دارید.

5. اسکن جهت بهبود عملکرد هارد دیسک 

ممکن است سکتورهای ناقص هارد دیسک باعث خرابی یک بخش یا تمامی داده‌های ارزشمند شما شوند. همچنین سکتورهای خراب موجب نادیده گرفته شدن درخواست‌های خواندن و نوشتن خواهند شد. این بدین معنا است که داده‌های ذخیره شده در این سکتورها قابل استفاده نیستند. در ادامه مقاله به نحوه رفع مشکل سکتورهای ناقص در ویندوز و بهبود عملکرد هارد دیسک پرداخته می شود.

1. هارد دیسک را انتخاب کرده و روی آن کلیک راست کنید و "Properties" را انتخاب نمایید. 

2. سپس وارد تب "Tools" شده و روی گزینه "Check" کلیک کنید. 

اسکن منظم در شناسایی سکتورهای ناقص و بهبود عملکرد هارد دیسک کمک شایانی می کند

تصویر(8)

3. برای شروع اسکن روی گزینه "Scan drive" کلیک نمایید. 

استفاده از قابلیت Scan drive جهت بهبود عملکرد هارد دیسک

تصویر(9)

6. حذف داده های غیر ضروری 

اطلاعات غیرضروری و بی‌ارزش در سیستم تان، فشار روی هارد دیسک را افزایش داده و سبب کاهش سرعت می شود. می توانید برای رفع این مشکلات و بهبود عملکرد هارد دیسک و کامپیوتر خود، از ابزاری به نام "Disk Cleaning" که توسط ویندوز ارائه می‌گردد، استفاده کنید. این ابزار به شما کمک می‌کند تا فضای دیسک خود را پاکسازی نمایید. بدین ترتیب، سرعت و کارایی کامپیوترتان بهبود خواهد یافت. 

برای استفاده از Disk Cleanup باید مراحل زیر را انجام دهید:

1. در کادر جستجوی ویندوز عبارت Disk Cleanup را تایپ نمایید.

2. حال از فهرست کشویی، درایوی که می‌خواهید آن را پاکسازی کنید را انتخاب نمایید.

3. در خصوص این که قصد نگهداری یا حذف کدام یک از فایل ها را دارید، تصمیم بگیرید.

4.  همچنین می‌توانید با انتخاب گزینه "Clean up System Files"، فایل‌های سیستمی را حذف کنید.

5. اکنون برای شروع فرآیند پاکسازی، روی OK کلیک نمایید.

جمع بندی 

ممکن است استفاده بلند مدت از یک هارد دیسک باعث کاهش عملکرد و کیفیت آن گردد. بنابراین گاهی اوقات بهتر است هارد دیسک خود را با یک هارد دیسک جدید، تعویض کنید. البته هنوز هم در بهبود عملکرد هارد دیسک محدودیت وجود دارد. اگر بودجه شما کافی در اختیار دارید، تغییر درایو به SSD عملکرد سیستم را به طرز چشمگیری بهبود می بخشد.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *