ویژگی های زبان برنامه نویسی Go
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

چرا باید به سمت زبان برنامه نویسی Go بروید و چه مزایایی دارد؟

Go programming language یا به اختصار Golang یک زبان برنامه نویسی متن باز نسبتا جدید می باشد. گوگل این زبان برنامه نویسی جدید را برای پاسخگویی به نیازهای توسعه دهندگان پروژه های بزرگ، طراحی کرده است. اگرچه زبان برنامه نویسی Go مفاهیمی از زبان های دیگر مانند C به همراه دارد اما دارای ویژگی های منحصر به فردی از نظر قابلیت های توسعه برنامه می باشد. این زبان بیشتر به جهت ایجاد سرورها و سیستم های پشتیبان طراحی شده است اما به عنوان یک زبان برنامه نویسی همه منظوره، می توان هر کاری را با Golang انجام داد.

زبان برنامه نویسی Go در بحث همزمانی بسیار قدرتمند است. ایجاد برنامه هایی که به طور موثر از ماشین های چند هسته ای و شبکه ای مدرن استفاده می کنند و در عین حال کدنویسی منظم و ماژولار را حفظ می نمایند، آسان تر می باشد. زبان برنامه نویسی Go با کتابخانه هوشمند، عملکرد ثابت، امنیت کامل و نحو (syntax) ساده خود، برای توسعه وب عالی است.

تاریخچه زبان برنامه نویسی Go

زبان برنامه نویسی Go در سال 2007 توسط گوگل توسعه یافت. ایده این بود که فرآیند توسعه نرم‌افزار را با زبانی ساده‌تر از زبانی که در آن زمان استفاده می‌شد، پیاده سازی کنند.

زبان برنامه نویسی Go توسط گوگل توسعه یافته است

تصویر(1)

برنامه نویسان با تجربه مانند Ken Thompson (مخترع زبان C و یونیکس)، Rob Pike (همکار نویسنده فرمت UTF 8 و یونیکس) و Robert Griesemer افرادی بودند که در ایجاد این زبان جدید فعالیت کردند.

زبان ++C که به طور گسترده استفاده می شد، قدیمی و بسیار پیچیده بود. از این رو، تیم های توسعه دهنده نرم افزارها، بهره وری کمتری داشتند و زمان بیشتری را برای رفع اشکال از کدها تلف می کردند. استفاده از زبان برنامه نویسی Go ساده بوده و طراحی آن جهت نوشتن کدهای پیچیده ایده آل است. Golang این امکان را برای تیم های بزرگ توسعه نرم افزار فراهم کرد تا بتوانند به طور موثر روی پروژه های پیچیده همکاری داشته باشند و اقدام به عیب یابی آن کنند.

مزایای استفاده از زبان برنامه نویسی Go در پروژه ها

از زمان انتشار اولیه نسخه 1.0 در سال 2012، زبان Go قدرت خود را نشان داده است. 10 مورد از مزیت های Golang برای توسعه نرم افزار، به شرح زیر می باشد:

  1. کدهای ساده تر

کد نوشته شده به زبان Go پیچیدگی کمتری دارد و چندین مفهوم را از زبان های برنامه نویسی دیگر به ارث برده است. همین امر مزایای بسیاری را برای این زبان برنامه نویسی به وجود می آورد و توسعه دهندگان باید خطوط کمتری از کد را مرور کنند که موجب می شود در مدت زمان بازبینی و خطایابی، صرفه جویی نمایند. 

  1. کارایی بالا

سادگی زبان برنامه نویسی Go، کارایی آن را افزایش می دهد. سریع‌تر اجرا می‌شود، سریع‌تر کامپایل می‌گردد، نگهداری و پشتیبانی آن آسان است و چرخه‌ توسعه نرم‌افزاری کوتاه‌تر را امکان‌پذیر می‌کند. زبان برنامه نویسی Go مستقیماً در کد ماشین کامپایل می شود زیرا از ماشین های مجازی استفاده نمی کند و به همین دلیل سرعت بیشتری را ارائه می دهد.

  1. مناسب برای پروژه های با مقیاس بزرگ

بسیاری از شرکت ها، زبان برنامه نویسی Go را انتخاب می کنند زیرا باعث تسریع و افزایش اثربخشی کار در پروژه های چالش برانگیز تر می شود. Golang بر این مفهوم استوار است که ترجیحاً برای هر مشکلی فقط یک راه حل وجود داشته باشد. در زبان های دیگر، ممکن است تقریباً به تعداد برنامه نویسان، راه حل مختلف وجود داشته باشد که همکاری روی پروژه را چالش برانگیز تر می کند.

  1. طراحی شده برای پردازنده های چند هسته ای

زبان Go برای دوران مدرن محاسبات ابری و پردازش موازی که توسط پردازنده های فعلی استفاده می شود، طراحی شده است. سایر زبان های برنامه نویسی کامپیوتری محبوب مانند جاوا، جاوا اسکریپت، پایتون، Ruby یا C و ++C، قبل از استفاده گسترده از رایانه های چند هسته ای ایجاد شده اند. با Golang به آسانی و بدون پیچیدگی خاصی می توان از تمام هسته های CPU استفاده کرد.

  1. طراحی شده برای اینترنت

با کتابخانه استاندارد زبان برنامه نویسی Go، توسعه دهندگان می توانند خدمات تحت وب پیچیده را بدون کتابخانه های شخص ثالث (third-party libraries) بسازند. این کتابخانه، زبان Go را برای توسعه وب با تکرارها و پیش نیاز های کمتر جهت اجرای همان ویژگی، عالی می کند.

  1. سرعت بالای garbage collection

در Golang یک garbage collection (نوعی مدیریت خودکار حافظه) سریع وجود دارد که کارایی هر برنامه را به شدت افزایش می‌دهد. در صورت وجود garbage collection زبان Go، می توان اطمینان حاصل کرد که حافظه RAM سیستم بیهوده پر نشده است.

  1. امکان یادگیری آسان

برنامه نویسان اغلب زبان Go را به عنوان همان زبان C اما بدون ایرادات ناخوشایند آن می بینند. از طرفی syntax این زبان برای توسعه دهندگان آشنا به نظر می رسد و اگر با مفاهیم C آشنا باشند، یادگیری Golang نیز آسان خواهد بود.

  1. نگهداری آسان

مشاغلی که از Go استفاده می کنند، ابزارهای فراوانی که برای نگهداری خودکار کد در دسترس توسعه دهندگان قرار می دهد را از مزیت ها اصلی آن ذکر می نمایند. نتایج استفاده از این ابزار خودکار، تقریباً مشابه نتایجی است که توسط یک فرد برنامه نویس به دست می آید.

  1. منطبق با کد نویسی متن باز

به دلیل ماهیت متن باز بودن، زبان Go طرفداران زیادی در بین برنامه نویسان و جامعه بزرگی از توسعه دهندگان دارد. Golang از طریق انجمن‌ها، آموزش‌ها و پروژه‌های متن باز، توسعه دهندگان را جهت استفاده از راه حل های جدید تشویق می کند. در نتیجه آن، توسعه دهندگان به سرعت نقص‌های کدنویسی را پیدا کرده و رفع می نمایند.

  1. این زبان در همه پلتفرم ها قابل استفاده است

پذیرش زبان برنامه نویسی Go می تواند منجر به کدنویسی سریعتر و سازنده تر شود که کیفیت خروجی کار را افزایش می دهد. به همین دلیل است که زبان Go توسط بسیاری از نام‌های بزرگ در صنایع مختلف شناخته می‌شود.

زبان برنامه نویسی Go به کدنویسی سریع تر کمک می کند

تصویر(2)

Go توسط گوگل توسعه یافته است و کدهای مهم در سرویس های مختلف گوگل مانند Google Earth و YouTube به Golang بازنویسی شده اند. به دلیل تطبیق پذیری و سرعت آن، بسیاری از شرکت های دیگر از زبان برنامه نویسی Go برای ساده سازی محصولات نرم افزاری و توسعه خود استفاده می کنند. در ادامه برخی از برجسته ترین موارد استفاده در میان شرکت های برتر هر صنعت که از Go را برای پروژه های خود استفاده می نمایند، آورده شده است:

ذخیره سازی و میزبانی فایل: Dropbox

شرکت Dropbox، یکی از رهبران صنعت میزبانی فایل، به طور موثر از Go برای جایگزینی نرم افزار یکپارچه خود که توسط زبان پایتون توسعه یافته بود، استفاده کرد. Dropbox به دلیل رشد کاربرانش نیاز به گسترش سریع داشت. این شرکت برای سرعت بهتر و بهره برداری از قابلیت های چند هسته ای پردازنده ها، عناصر قابل توجهی از زیرساخت پشتیبان خود را به Go منتقل کرد.

رزرو آنلاین: Uber

شرکت Uber، در برنامه رزرو آنلاین خود از Go استفاده می‌کند. چندین مورد از خدمات Uber به زبان Go نوشته شده اند. خدمات مبتنی بر مکان (Geobase) و هماهنگی مسافران و رانندگان نیز از Golang استفاده می کنند. این سرویس ها قابلیت اطمینان بالایی را با 99.99٪ آپتایم تضمین نموده و Uber را قادر می سازند تا قیمت گذاری پویا را در برنامه پیاده سازی نماید.

تجارت الکترونیک: Alibaba

گروه Alibaba، غول معروف تجارت الکترونیک چینی، PouchContainer خود را به زبان Go نوشته است. PouchContainer یک لایه نرم افزاری عالی برای پر کردن شکاف بین اپلیکیشن کسب و کارها و زیرساخت های اساسی می باشد. PouchContainer می‌تواند بسته‌بندی و تحویل هر برنامه‌ای را انجام دهد و با کمک Golang، یک محیط اجرای سبک را ارائه نماید.

فناوری مالی: Capital One

Capital One یک شرکت فناوری مالی است که به مشتریان کمک می کند کارت های اعتباری و وام های مناسب را پیدا کنند. آنها شاهد بهبود عملکرد گسترده ای در برنامه خود پس از استفاده از زبان Go در مقایسه با زبان جاوا بودند. این شرکت، سادگی، قابلیت اطمینان و سرعت Golang را می پسندید. Capital One توسط زبان Go یک  API ایجاد کرد که می تواند مشخص نماید چه زمانی پیشنهادات کارت اعتباری آنها به مشتریان نمایش داده شده است.

سیستم های پردازش پرداخت آنلاین: American Express

تیم‌های پلتفرم پرداخت و پاداش American Express جزء اولین‌هایی بودند که زبان Go را برای نرم‌افزار گسترده خود برگزیدند. American Express معماری خود را توسط Golang مدرن کرد تا سرعت و مقیاس پذیری سیستم های پرداخت و پاداش خود را بهبود بخشد.

امنیت سایبری: 1Password

مدیر رمز عبور 1Password که از شرکت های پیشرو در امنیت سایبری می باشد، جهت توسعه سمت سرور ابزار خود (1Password Administrator Tools) به زبان Go متکی است. مدیران می توانند از آن برای مدیریت 1Password در کل سازمان استفاده کنند و بازیابی حساب را ساده و ایمن می سازد.

سرویس های پخش آنلاین: SoundCloud

SoundCloud بیش از ده ها سرویس و بیش از ده ها هزار مخزن را به طور کامل توسط Go اجرا می کند. این پلتفرم پخش صوتی محبوب، از Go برای پروژه های backend جدید خود استفاده می نماید.

زبان برنامه نویسی Go مزایا و معایب خود را دارد

تصویر(3)

جمع بندی: چه زمانی باید Golang را برای پروژه نرم افزاری خود انتخاب کنید؟

مانند هر زبان برنامه نویسی، Go نیز مزایا و معایب خود را دارد. سرعت اجرا، سادگی، انعطاف‌پذیری و قابلیت اطمینان استثنایی، آن را برای سرورها، سیستم‌ها، پایگاه‌ داده ها، API ها و توسعه وب عالی می‌سازد.

با این حال، مهاجرت به Go تلاش زیادی را می طلبد. اگر در مراحل اولیه توسعه کسب و کار هستید و هنوز بازار و مدل کسب و کار خود را آزمایش می کنید، ممکن است Golang انتخاب خوبی نباشد. از طرف دیگر، برای شرکت هایی با رشد ثابت، زبان Go می تواند یک انتخاب فوق العاده باشد. توسط Golang می توان به تعادل بین بهره وری و عملکرد، مخصوصا برای مشاغلی که به پاسخ های سریع و موثر سرور متکی هستند، دست یافت.

انتظار می‌رود زبان Go توسط تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌ها به کار گرفته شود زیرا راه‌حل‌های ابری، داده‌های اینترنت اشیا و فناوری‌های جدیدی مانند 5G به طور گسترده‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند. به منظور ادغام سیستم‌های قدیمی در فضای ابری، زبان Go نقش حمایتی مهمی در ایجاد API Bridge ایفا می‌کند. وقتی به سمت توسعه بیشتر اپلیکیشن های ابری حرکت شود، قطعا  Golang اولین انتخاب خواهد بود.
اگر فکر می کنید زبان برنامه نویسی فعلی به اندازه کافی نیازهای شما را برآورده نمی کند، زمان آن رسیده است که به سوی زبان برنامه نویسی Go بروید. به طور خلاصه، هر زمان که می خواهید از فناوری دیگری برای ساخت یک backend استفاده کنید، Go را در نظر بگیرید زیرا در اکثر موارد برای سیستم های چند هسته ای انتخاب بهتری خواهد بود.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *