ارتقای امنیت با استفاده از راهکارهای EDR EDR
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

تشخیص و پاسخ دهی به نقطه پایانی (EDR) چیست؟

تشخیص تهدیدات نقاط پایانی و پاسخ دهی به آنها (Endpoint Detection And Response - به صورت مخفف EDR)، یکی از مهمترین جنبه‌های امنیت سایبری مدرن است. با افزایش پیچیدگی و فراگیرتر شدن حملات سایبری، سازمان‌ها برای شناسایی، بررسی و پاسخ به حوادث امنیتی به راهکار های EDR قدرتمندی نیاز دارند. در این مقاله به بررسی ماهیت EDR، ضرورت آن و چگونگی ارتقای امنیت نقاط پایانی با استفاده از راهکارهای EDR پرداخته می شود.

تشخیص تهدیدات نقاط پایانی و پاسخ دهی چیست؟

شناسایی تهدیدات نقاط پایانی (دستگاه های متصل به شبکه) و پاسخ دهی به حملات، یک رویکرد در امنیت سایبری است که بر شناسایی و بررسی حوادث امنیتی روی دستگاه‌های مختلف مانند رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ‌ها، سرورها و دستگاه‌های همراه تمرکز دارد. به طور معمول، راهکار های EDR داده‌های دستگاه‌ها، ترافیک شبکه و رفتار کاربر را جمع آوری و تحلیل نموده و از طریق آن فعالیت‌های غیرعادی را که نشانه‌ای از نقض امنیت باشند، شناسایی می‌کنند.

ابزار های EDR جهت ارائه‌ی اطلاعات لحظه‌ای در خصوص تهدیدات و خودکارسازی پاسخ به حوادث طراحی شده اند؛ همچنین از قابلیت های جرم شناسی سایبری نیز برخوردار هستند. این ابزارها به تیم‌های امنیتی اجازه می‌دهند تا به‌ صورت موثر و سریع، تهدیدات پیشرفته را شناسایی و نسبت به آن‌ها واکنش نشان دهند. در نتیجه، راهکارهای EDR خطر نشت اطلاعات و سایر حوادث امنیت سایبری را به حداقل می‌رسانند.

اهمیت تشخیص و پاسخ به تهدیدات پایانی (EDR)

حفظ امنیت دستگاه‌ها (endpoint) برای سازمان‌های مدرن از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا معمولا این دستگاه ها در صورتی که از امنیت لازم برخوردار نباشند به عنوان دروازه‌ ورود مجرمین سایبری عمل می کنند و منجر به نفوذ در شبکه‌ سازمان می شوند. حملات سایبری همچون بدافزار، باج‌افزار و فیشینگ اغلب با هدف دسترسی به اطلاعات حساس یا شروع حملات بعدی، این دستگاه ها را مورد هدف قرار می‌ دهند.

راهکار های امنیت نقاط پایانی، نقشی اساسی در ایمن‌سازی دستگاه ها ایفا می‌کنند؛ زیرا قابلیت‌ شناسایی و پاسخگویی به تهدیدات را به‌صورت لحظه‌ای در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهند. با داشتن چنین ابزارهایی، سازمان‌ها می‌توانند به سرعت حوادث امنیتی را شناسایی و بررسی کنند و در نتیجه، مدت زمان کشف و واکنش به تهدیدات را کاهش دهند. این امر، تاثیر حملات سایبری را به حداقل رسانده و به سازمان‌ها کمک می‌کند تا پس از حمله، سریع‌تر به روال عادی برگردند.

ارتقای امنیت نقاط پایانی با راهکارهای EDR

راهکارهای EDR

تصویر(1)

برای ارتقای امنیت با استفاده از راهکارهای EDR، لازم است از بهترین روال ها جهت پیاده سازی آن استفاده نمایید. در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود:

گام اول: انتخاب روش EDR مناسب

جهت انتخاب راهکار مناسب باید نیازها و الزامات سازمان خود را در نظر بگیرید. به دنبال راهکاری باشید که قابلیت‌های زیر را ارائه دهد:

  • تشخیص تهدیدات به‌صورت لحظه‌ای
  • پاسخ خودکار به حوادث
  • امکانات بررسی و تحلیل دقیق وقایع امنیتی

همچنین، راهکار انتخابی باید به‌راحتی با ابزارها و فرایندهای امنیتی فعلی شما قابل ادغام باشد.

گام دوم: استفاده از بهترین روال ها جهت پیاده سازی امنیت نقاط پایانی

برای بهره‌مندی حداکثری از راهکار EDR موردنظر، نیاز است از بهترین روال ها جهت پیاده سازی امنیت نقاط پایانی استفاده نمایید. این موارد شامل موارد زیر است:

  • راه اندازی آنتی‌ویروس و ضد بدافزار قدرتمند
  • به‌روز نگه‌داشتن نرم‌افزار و سیستم‌عامل‌ها
  • اجرای سیاست‌ استفاده از رمز عبور مستحکم در سازمان

گام سوم: پایش فعالیت نقاط پایانی و ترافیک شبکه

راهکارهای EDR به منظور شناسایی حوادث امنیتی، اقدام به جمع آوری و تحلیل داده‌های نقاط پایانی و ترافیک شبکه می‌کنند. برای اطمینان از کارآمدی راهکار اتخاذ شده، باید به‌طور مداوم فعالیت نقاط پایانی و ترافیک شبکه را زیر نظر داشته باشید. این کار به شما کمک می‌کند تا فعالیت‌های غیرمعمول و تهدیدات احتمالی را شناسایی نمایید.

گام چهارم: خودکارسازی پاسخ به حوادث

راهکارهای EDR می‌توانند فرایند پاسخ به حوادث را خودکار کنند که این امر زمان تشخیص و واکنش به تهدیدات را بسیار کاهش می‌دهد. هنگامی که تهدید احتمالی شناسایی گردد این راهکارها به صورت خودکار فرآیندهای پاسخ به حادثه را آغاز می کنند. از جمله مواردی که در این فرایندها انجام میشوند عبارتند از:

  • ایزوله کردن نقطه‌ی پایانی آسیب‌دیده
  • مسدود کردن ترافیک مخرب
  • هشدار به تیم‌های امنیتی

خودکارسازی پاسخ به حوادث با EDR

تصویر(2)

گام پنجم: انجام ارزیابی‌ دوره‌ای نقاط پایانی

انجام ارزیابی‌های دوره‌ای از endpoint ها جهت اطمینان از عملکرد مؤثر راهکار EDR امری حیاتی است. ارزیابی دوره ای همچنین در خصوص شناسایی آسیب‌پذیری‌ها و نقاط ضعف امنیتی دستگاه ها نیز به شما کمک شایانی می‌کند و با استفاده از یافته‌های آن می‌توانید راهکار خود را بهبود ببخشید.

نتیجه‌گیری

با پیچیده‌تر شدن حملات سایبری، استفاده از راهکار های EDR به عنصری حیاتی در دنیای امنیت سایبری مدرن تبدیل شده است. سازمان‌ها با به‌کارگیری راهکارهای EDR می‌توانند از دستگاه ها و شبکه سازمان خود در برابر حملات مختلف محافظت کنند.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *