معرفی Next.js
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

Next.js چیست و چرا باید در سال 2024 از آن استفاده کرد؟

Next.js که به عنوان "متا فریم‌ورک" نیز شناخته می‌شود، دنیای توسعه وب را متحول کرده است. این ابزار قدرتمند مبتنی بر React، توسط Vercel (پیش‌تر با نام Zeit شناخته می‌شد) توسعه یافته و سریعا به انتخاب محبوب توسعه‌دهندگان برای ساخت برنامه‌های وب مدرن تبدیل شده است.

اما چه چیزی Next.js را از سایر فریم‌ورک‌ها متمایز می‌کند و چرا شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان سراسر جهان به آن روی آورده‌اند؟

  • قدرت همه جانبه: Next.js فراتر از یک فریم‌ورک ساده عمل می‌کند. این ابزار جامع، کمک می کند تا به طور یکپارچه هر دو بخش فرانت‌اند و بک‌اند برنامه خود را مدیریت کنید. به عبارتی دیگر، نکست جی‌اس یک فریم‌ورک فول-استک می باشد که بر پایه React قدرتمند بنا شده است.

  • یادگیری آسان: اگر با React آشنایی دارید، یادگیری Next.js برای شما بسیار ساده خواهد بود. این فریم‌ورک از مفاهیم و سینتکس مشابه React بهره می‌برد و به شما امکان می‌دهد از دانش قبلی خود استفاده کنید.

  • محبوبیت روزافزون: Next.js در حال تبدیل شدن به یک زبان و ابزار پیشرو در کنار React، jQuery و Vue.js است. غول‌های تکنولوژی و توسعه‌دهندگان سراسر جهان به دلیل مزایای متعدد، نکست جی‌اس را به عنوان ابزار منتخب خود برگزیده‌اند.

Next.js چیست

تصویر(1)

Next.js چیست؟

Next.js یک فریم ورک متن‌باز است که روی کتابخانه React ساخته شده و برای توسعه وب‌سایت‌های پویا (dynamic) و ایستا (static) کاربرد دارد. به لطف قابلیت بهینه‌سازی خودکار کد برای حالت ایستا، دیگر نیازی به انتخاب بین وب‌سایت‌های پویا و ایستا نیست. Next.js این دو حالت را با هم ترکیب می‌کند و به شما امکان ساخت اپلیکیشن‌های ترکیبی با صفحات رندر شده در سمت سرور و صفحات ایستا را می‌دهد.

این ابزار قدرتمند می‌تواند برای ساخت وب اپلیکیشن‌ها روی پلتفرم‌های مختلفی مثل ویندوز، مک و لینوکس مورد استفاده قرار گیرد. Next.js با تکیه بر React و Node.js امکان ساخت صفحات رندر شده در سمت سرور و وب‌اپ‌های ایستا را فراهم می‌کند. همچنین Next.js ضمن اینکه ساختار بهتری به React می‌دهد، ویژگی‌های خاص خودش را نیز ارائه می‌کند.

این ابزار برای توسعه وب اپلیکیشن‌ها، وب‌سایت‌های بهینه برای موتورهای جستجو (SEO-friendly)، فروشگاه‌های آنلاین و صفحات landing فوق‌العاده است. با انتخاب Next.js برای توسعه اپلیکیشن وب‌سایت خود، می‌توانید تجربه کاربری بهتر، توسعه سریع‌تر و عملکرد بالایی داشته باشید.

ابزار Next.js به دلیل مزایای ذکر شده، انتخاب اول شرکت‌های بزرگی مثل نتفلیکس، اوبر، تیک‌تاک، هولو و بایننس است.

تحول Next.js

جالب است بدانید که Next.js زمان عرضه اولیه‌اش در سال ۲۰۱۶، تنها از اپلیکیشن‌ های رندر شده در سمت سرور (SSR) پشتیبانی می‌کرد اما بعدها این فریمورک تکامل پیدا کرد و حالا از توسعه همزمان فرانت‌اند و بک‌اند با استفاده از React و جاوااسکریپت پشتیبانی می‌کند.

این قابلیت تقویت‌شده به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا اپلیکیشن‌های فول‌استک را تنها با یک زبان برنامه‌نویسی بسازند و در عین حال، تجربه کاربری را نیز ارتقا دهند.

علاوه بر این، Next.js مسیریابی خودکار برای صفحات، جمع آوری اطلاعات (data fetching) و روش‌های داخلی رندر در سمت سرور (SSR) را ارائه می‌دهد. با گذشت زمان، ویژگی‌های بسیاری به آن اضافه شده و برخی از امکانات قبلی نیز بهبود یافته‌اند و حالا نکست جی‌اس می‌تواند از روش‌های مختلف رندرینگ پشتیبانی کند.

روش‌های رندرینگ در Next.js

Next.js در ابتدا تنها از رندرینگ سمت سرور (SSR) پشتیبانی می‌کرد اما حالا دامنه کاری آن گسترده‌تر شده و روش‌های مختلفی برای رندر در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد:

۱. رندرینگ سمت سرور (SSR)

در SSR، محتوای صفحه بر اساس هر درخواست روی سرور تولید شده و سپس به مرورگر فرستاده می‌شود. با بروزرسانی جاوا اسکریپت به نسخه ۸، این فرایند بدون سرور (serverless) انجام خواهد شد.

فرض کنید با آدرس /about صفحه‌ای را فراخوانی می‌نمایید. Next.js یک تابع serverless را صدا می‌زند که مسئول بازگرداندن داده‌های بک‌اند مورد نیاز برای رندر صفحه «about» می باشد. در Next.js، دریافت یا بازیابی داده‌ها در متد getServerSideProps() انجام می‌شود.

۲. Pre-rendering

Pre-rendering که با نام‌های SSG (مخفف Static Site Generation) یا رندر ایستا هم شناخته می‌شود، به این معنی است که صفحه وب پیش از استقرار (deploy) برنامه، طی فرآیند ساخت اولیه به عنوان بخشی از CI/CD، رندر خواهد شد.

این قابلیت در نسخه 3 از Next.js معرفی شد اما به صورت دستی انجام می‌گرفت. در نسخه‌ 6، مسیریابی با جاوااسکریپت برای هر دو روش SSG و SSR خودکار شد و نهایتا در نسخه‌ 9، بهینه‌سازی خودکار ایستا معرفی گردید.

این قابلیت در زمان خودش برای Next.js کاملاً جدید و منحصر به فرد بود و بعدها توسط Nuxt و Gatsby نیز به کار گرفته شد.

۳. Deferred Rendering یا ISR 

این روش شبیه به SSG است اما زمانی که صفحه توسط کاربر درخواست می‌شود، رندر می‌گردد.

کاربران بعدی، صفحه را هنگامی که زمان کش (cache) اختیاری منقضی می‌شود یا زمانی که یک build جدید صورت می گیرد، مشاهده خواهند کرد. هدف اصلی این روش کاهش زمان build طولانی است.

توسعه‌دهندگان اغلب این روش‌های رندر را با هم ترکیب می‌کنند اما تطبیق آنها، کار ساده‌ای نیست.

در زمان ترکیب و تطبیق روش‌های رندر چند نکته را باید به خاطر بسپارید:

  • اگر محتوا برای همه کاربران یکسان است، بهترین روش‌ها، رندر SSG و ISR هستند.

  • اگر محتوا توسط کاربر تولید می‌شود یا بر اساس درخواست ساخته می‌شود، ترکیب ISR و SSR بهترین کارایی را دارد.

وب‌سایت‌های بزرگ اغلب به دلیل وجود صفحات با ترافیک کم، با این موضوع روبرو هستند.

مزایای Next.js

مزایای Next.js

تصویر(2)

دلایل زیادی وجود دارد که باعث مهاجرت توسعه‌دهندگان به Next.js شده است:

۱. کدنویسی آسان

Next.js در مقایسه با React و دیگر فریم‌ورک‌ها به کد کم‌تری نیاز دارد. توسعه‌دهندگان تنها باید صفحه را بسازند و آن را به هدر لینک کنند. این سادگی در کدنویسی به معنای مدیریت بهتر پروژه، خوانایی بالاتر و در نهایت کد کم‌تر است.

۲. سرعت

سرعت بالای Next.js به لطف رندر در سمت سرور (SSR) و رندر ایستا (SSG) است. این موضوع باعث می‌شود تا برنامه‌های ساخته‌شده با نکست جی‌اس سریع باشند و در نتیجه، مدیریت بهتری بر داده‌ها ارائه دهند.

۳. رندر سریع

با رندر شدن کامپوننت‌ها در همان لحظه، می‌توانید هر تغییری در فایل را تنها توسط یک رفرش صفحه مشاهده کنید. این قابلیت باعث می‌شود تا تحلیل ویرایش‌ها به محض انجام آنها، آسان‌تر و سریع‌تر گردد.

۴. بهبود سئو

اگر به دنبال ارتقای سئو، کلیدواژه‌ و عنوان هستید، Next.js بهترین انتخاب است. با استفاده از SSR، دیده شدن شما در موتورهای جستجو افزایش می‌یابد. به این ترتیب می‌توانید وب‌اپلیکیشن‌هایی با کارایی‌ بالا ساخته و از تمام مزایای سئو بهره‌مند شوید. همچنین این موضوع به شما کمک می‌کند تا از رقبا پیشی بگیرید زیرا بسیاری از توسعه‌دهندگان اهمیت سئو در توسعه را دست‌کم می‌گیرند.

۵. عملکرد تقویت‌شده

Next.js مانع از دانلود و اجرای حجم زیاد داده جاوا اسکریپت توسط مرورگر در یک لحظه می‌شود. این قابلیت پتانسیل بهبود TTFD (زمان موردنیاز تا اولین نمایش محتوا) را دارد. TTFD مشخص می‌کند که چقدر طول می‌کشد تا کاربر اولین محتوای قابل مشاهده را روی صفحه ببیند. این زمان ایده‌آل باید کمتر از یک ثانیه باشد.

کاهش TTFD برای کاربر بسیار مفید است زیرا باعث سریع‌تر شدن برنامه می‌شود. این سرعت بالا مشتریان بیشتری را جذب می‌کند زیرا معطل ماندن برای بارگذاری وب‌سایت همواره باعث دلزدگی کاربر شده و او را از ماندن در صفحه منصرف می‌کند و نرخ پرش (bounce rate) را افزایش می‌دهد. این موضوع یکی دیگر از عوامل مؤثر بر سئو است.

چرا باید از Next.js استفاده کرد؟

1. سرعت بالا

Next.js به دلیل نرخ بروزرسانی سریع شناخته شده است. این فریم‌ورک توانایی بارگذاری همزمان CSS و جاوا اسکریپت برای هر صفحه‌ای را دارد. Next.js به راه‌اندازی سریع در پروژه‌های جدید و داشتن وابستگی‌های کم‌تر معروف است.

2. واکنش‌پذیری عالی

Next.js واکنش‌پذیری و تطبیق‌پذیری فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهد. وب‌اپلیکیشن‌ها یا وب‌سایت‌های ساخته‌شده با Next.js به راحتی با هر رزولوشن یا اندازه صفحه نمایش سازگار می‌شوند.

3. بهینه‌سازی عالی برای سئو

لازم به ذکر است که Next.js از نظر سئو بسیار کارآمد می باشد. اگر به دنبال بهبود سئو هستید، نکست جی‌اس گزینه فوق‌العاده‌ای است زیرا می‌تواند در افزایش ترافیک، کسب رتبه بالاتر کلمات کلیدی، افزایش میزان دیده شدن و در نتیجه پیشی گرفتن از رقبا، کمک کند.

4. ایجاد صفحات سفارشی

همچنین Next.js به شما کمک می‌کند تا صفحات سفارشی مانند صفحات خطای ۴۰۴ یا ۵۰۰ بسازید.

نتیجه‌گیری

با Next.js می‌توانید بدون هیچ پیکربندی خاصی به قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای دست پیدا کنید. این فریم‌ورک در زمینه‌ های مختلف از جمله بهبود عملکرد SEO، بهینه‌سازی تصویر، تجربه کاربری بهتر و.. می تواند مفید باشد.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *