مزایا و معایب وردپرس و لاراول
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

مقایسه وردپرس و لاراول: انتخاب بهترین گزینه از بین آنها

در چشم انداز توسعه وب سال 2024، وردپرس و لاراول دو انتخاب مهم و قابل تامل هستند اما به واقع کدام یک از این پلتفرم ها برای کسب و کارها یا توسعه دهندگان مناسب خواهند بود؟ توسعه دهندگان وب همواره در جستجوی یک فریم‌ورک منعطف و همه کاره هستند. مالکان کسب و کارها نیز به دنبال هرچه بیشتر دیده شدن محصولات و برند خود در اینترنت می باشند. برای انتخاب از بین وردپرس و لاراول، این دو پلتفرم محبوب و درک نقاط ضعف و قدرت آنها، باید انعطاف پذیری، امنیت داده ها، میزان توسعه پذیری، کاربر پسند بودن و مقیاس پذیری را مورد بررسی قرار داد.

مقایسه وردپرس و لاراول

تصویر(1)

وردپرس و لاراول دو نوع نرم افزار متفاوت می باشند و درک درست این تفاوت، اهمیت زیادی دارد. از طرف دیگر، هر دو پلتفرم جزو بهترین راهکارهای موجود برای راه اندازی سایت و نرم افزارهای تحت وب هستند.

وردپرس

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) است که امکان طراحی سایت ها به وسیله ابزار های بصری و بدون کدنویسی را فراهم می سازد. برای این CMS، افزونه های صفحه ساز بسیاری توسعه داده شده اند اما وردپرس به صورت پیش فرض Block Editor را نیز ارائه کرده است. این ابزار وردپرس، داشبوردی مملو از امکانات و قابلیت های طراحی و ایجاد محتوا را در اختیار کاربران قرار می دهد.

در اولین نگاه، می توان وردپرس را یک سیستم نشر محتوا یا همان وبلاگ تصور کرد اما امکان تولید و مدیریت هرگونه محتوا و محصول در سطح اینترنت را دارد. همین قابلیت ها باعث شده است که حدود 43 درصد وب سایت های دنیا توسط وردپرس ایجاد و مدیریت شوند. در حال حاضر حتی مایکروسافت که توسعه دهنده زبان ASP.NET می باشد، از وردپرس که بر مبنای PHP نوشته شده است در نمایش برخی محصولات خود همچون آدرس visualstudio.microsoft.com استفاده می کند.

بهترین سیستم مدیریت محتوا

تصویر(2)

انعطاف پذیری وردپرس به قدری بالا است که می توان از آن برای سایت های فروشگاهی با محصولات و تراکنش های فراوان یا وبلاگ های شخصی و معرفی شرکت استفاده نمود. وردپرس امکان اجرا شدن در هاست هایی با منابع پردازشی خیلی کم را نیز دارد. البته این حقیقت قابل کتمان نیست که پیاده سازی وردپرس روی هاست های حرفه ای می تواند نتیجه بسیار بهتری داشته باشد.

لاراول

برخلاف وردپرس، لاراول یک CMS نیست و آن را به عنوان فریم‌ورکی قدرتمند بر مبنای معماری MVC در زبان php می شناسند. وردپرس و لاراول با زبان php نوشته شده اند و بهتر است در هاست های لینوکسی که پشتیبانی بهتری از توابع و ماژول های php دارند، پیاده سازی شوند. البته باید اشاره کرد که لاراول مانند وردپرس ابزارهای بصری و کاربرپسندی برای طراحی سایت ارائه نمی کند و جهت استفاده از آن باید دانش برنامه نویسی داشت.

لاراول به توسعه دهندگان، پکیج ها و کتابخانه های آماده را ارائه می کند. به زبان ساده در این فریم‌ورک، با سیستمی ماژولار برای ساختن تمامی اجزای یک سایت یا نرم افزار تحت وب روبرو خواهید بود. پردازش کارها در لاراول به واسطه Artisan که یک رابط کاربری برای اجرای دستورات (Command Line Interface) می باشد، انجام می شود.

ویژگی های فریم‌ورک لاراول

تصویر(3)

لاراول با مجموعه‌ای از ویژگی‌های چشمگیر، دارای یک لایه ORM یا Object Relational Mapping قدرتمند، سیستم مسیریابی (routing system) و نحو (syntax) قابل درک و شفاف است. این ویژگی‌ها لاراول را به گزینه‌ای عالی برای توسعه‌دهندگانی که سفارشی‌سازی و سازگاری برایشان اهمیت دارد، تبدیل می کند.

ممکن است کار با لاراول بسیار پیچیده به نظر برسد اما اگر شخصی پیشینه ای در توسعه وب داشته باشد، می تواند به سرعت کار با لاراول را یاد بگیرد. با این وجود، نمی توان نیاز به داشتن توانایی برنامه نویسی برای توسعه لاراول را کتمان نمود.

برای افرادی که هیچ پیشینه ای در توسعه وب ندارند، وردپرس پیشنهاد بهتری خواهد بود اما نباید آن را فقط برای کاربران مبتدی و تازه کار در نظر گرفت. این پلتفرم قابلیت های شخصی سازی فوق العاده ای دارد به نحوی که می توان وب سایت هایی با عملکردهای بسیار پیچیده را توسط آن راه اندازی نمود.

در ادامه مقاله، عملکرد وردپرس و لاراول در بخش های مختلف مورد بررسی قرار می گیرد.

راحتی استفاده در وردپرس و لاراول

یادگیری وردپرس حتی اگر هیچ دانش فنی نداشته باشید نیز ممکن می باشد. البته در این حالت زمان بیشتری برای طی کردن مسیر صفر تا صد راه اندازی سایت با آن، نیاز خواهد بود. از طرفی، منابع آموزشی فراوان و با کیفیتی برای وردپرس وجود دارند.

زمانی که یک فرد به دانش کافی جهت کار با این CMS دست یابد، می تواند خیلی سریع و به سادگی تمام بخش های یک وب سایت را ایجاد و طراحی نماید. در مسیر یادگیری وردپرس، عموما افراد توسط Block Editor یا سایر صفحه سازها طراحی سایت را فرا می گیرند و با پلاگین ها و نحوه استفاده از آنها آشنا می شوند.

انتخاب از بین وردپرس و لاراول

تصویر(4)

برای افرادی که هیچ تجربه ای در توسعه وب نداشته باشند، شروع کار با لاراول دشوار خواهد بود اما نیازی نیست از همان ابتدا یک برنامه نویس حرفه ای باشید. جهت آغاز کار، دانش پایه جهت اجرای CLI و توانایی درک و اصلاح کد php کافی می باشد.

خوشبختانه مستندات کاملی از سوی سایت رسمی لاراول برای آموزش و کار با آن ارائه شده است اما جهت پیشرفت بیشتر می توان به وب سایت Laracasts رجوع کرد. در این وب سایت ویدیوهای آموزش های مختلف و نحوه کار با لاراول و پکیج های آن وجود دارد. البته لاراول بسته های راه اندازی آسان نیز ارائه می دهد. برای نمونه می توان توسط Laravel Jetstream به سرعت برنامه های تحت وب را پیاده سازی کرد.

یادگیری لاراول دشوارتر از وردپرس بوده و نیاز به صرف زمان بیشتر و دانش فنی بالا دارد. با این حال باید در نظر داشت که رویکردهای دو پلتفرم وردپرس و لاراول برای ایجاد و توسعه وب سایت ها و نرم افزارهای تحت وب با یکدیگر تفاوت دارند.

امکانات شخصی سازی وردپرس و لاراول

در بحث شخصی سازی می توان گفت که این دو پلتفرم سطح بالایی از دسترسی ها و ابزار ها را در اختیار کاربران قرار می دهند. 

بیشتر کاربران وردپرس، با استفاده از افزونه ها و تم های فراوان آن، شخصی سازی سایت ها را انجام می دهند. پلاگین ها در واقع افزودنی هایی هستند که به وردپرس قابلیت های بیشتری اضافه می کنند. در مخزن این CMS هزاران پلاگین وجود دارد که بسیاری از آنها نیز رایگان می باشند و در کنار افزودن ویژگی های جدید، امکان مدیریت و تغییر نحوه عملکرد وردپرس را نیز میسر می سازند. برای نمونه اگر از ابزار طراحی سایت پیش فرض وردپرس یعنی "Block Editor" راضی نبودید، می توانید افزونه های با عملکرد یکسان همچون Divi یا Elementor را به جای آن استفاده نمایید.

در لاراول هر پروژه از صفر شروع شده و این فرد توسعه دهنده است که پکیج ها و وابستگی های نرم افزاری موردنیاز پروژه را تعیین می کند.

شخصی سازی وردپرس و لاراول

تصویر(5)

تم ها و قالب ها

بسیاری از پلتفرم‌ها، تم‌ها و قالب‌هایی را برای سفارشی‌سازی وب‌سایت ارائه می‌دهند که می توانید به سرعت طرح‌های جدیدی ایجاد کنید و ظاهر سایت را بدون کدنویسی تغییر دهید. البته تفاوت‌هایی در نحوه مدیریت قالب‌های وردپرس و لاراول وجود دارد.

وردپرس مجموعه‌ای عظیم از تم‌های رایگان و پولی را ارائه می‌دهد. می توان بدون ترک داشبورد وردپرس، به جستجو و نصب تم‌ها پرداخت و تنظیمات آنها را نیز بلافاصله تغییر داد. بزرگترین چالش این است که تعداد و تنوع تم ها بالا می باشد اما خوشبختانه می توان به طور کامل هر بخشی از آنها را سفارشی سازی کرد. همچنین وردپرس اجازه می دهد تا صفحات قالب ها را توسط Block Editor ویرایش نمایید.

لاراول به صورت پیش فرض از قالب های مبتنی بر Blade استفاده می‌کند. Blade امکان ایجاد لایه های مختلف و طراحی کامل را فراهم کرده است و دیگر نیازی نیست که صفحه ها را از صفر کد نویسی کرد. با این وجود باید هر بخش و عنصر (element) مربوط به Blade را با کد نویسی ایجاد نمود. در لاراول می توان به صورت مستقیم از کتابخانه های معتبر و معروف CSS مانند Bootstrap استفاده کرد.

اگرچه نبود سیستم‌های ایجاد تم‌ می تواند برای برخی یک نقطه ضعف باشد اما رویکرد لاراول بسیار جذاب است. در زمان کار با فریم‌ورک لاراول، توسعه دهنده آزاد می باشد تا از هر ابزاری برای توسعه فرانت اند سایت (frontend) استفاده نماید. بنابراین اگر زمان لازم صرف شود و تنظیمات به درستی انجام گیرد، می‌توان از بین صدها یا هزاران قالب، انتخاب بهتری داشت.

ابزارهای انتشار محتوا در وردپرس و لاراول

اگرچه فریم‌ورک لاراول به خودی خود یک پلتفرم «انتشار محتوا» نیست اما می‌تواند این نقش را با رویکرد درست ایفا کند. از طرف دیگر، انتشار پست ها و صفحات، هدف اصلی وردپرس است. این CMS بر ارائه ابزارهایی برای ایجاد هرچه راحت تر صفحات و پست های وبلاگ تمرکز دارد.

لاراول ابزارهای انتشار محتوا را به صورت پیش فرض ارائه نمی دهد. با این حال، می توان به راحتی توسط پکیج های مناسب آن را تغییر داد. برخی پکیج های لاراول بر افزودن قابلیت های وبلاگ نویسی و انتشار محتوا تمرکز دارند. برای نمونه پکیج Laravel Blog، یک داشبورد شبیه وردپرس و ویرایشگر متن کلاسیک، جهت درج و نمایش پست‌ها و صفحات جدید به آن اضافه می‌کند. البته می توان محتوای هر صفحه را به صورت دستی نیز ایجاد و منتشر نمود اما برای یک وبلاگ که همواره در حال بروز شدن و نمایش مطلب جدید است، این راهکار بهینه نخواهد بود.

امنیت وردپرس و لاراول

محافظت از وب سایت در برابر حملات و ایمن سازی داده های کاربر، کلید اصلی بقای آن  می باشد.

بهترین فریم‌ورک php

تصویر(6)

یکی از مزایای اصلی وردپرس این است که فرایند بروزرسانی‌ منظمی داشته و به سرعت وصله‌های امنیتی (رفع نقاط ضعف کدنویسی و افزودن قابلیت های جدید) را دریافت می نماید. اگر هسته وردپرس، تم ها و افزونه‌های آن، بروز نگه داشته شوند، وب‌سایت امن باقی می ماند. با این حال، اقدامات بسیاری وجود دارند که می توان برای محافظت بیشتر سایت انجام داد. برخی از افزونه ها می توانند پیاده سازی ویژگی هایی مانند احراز هویت دو عاملی (2FA) را ممکن سازند. علاوه بر این، می‌توان آدرس‌های IP را در لیست سفید قرار داد و با انتخاب شرکت هایی که امکانات امنیتی پیشرفته‌ای ارائه می‌دهند خیال آسوده ای از امنیت وردپرس داشت.

لاراول ویژگی های امنیتی زیادی را ارائه می دهد که می توان برای پروژه ها پیاده سازی کرد. البته این ویژگی‌ها به‌طور پیش‌فرض فعال نمی باشند و باید آنها را به صورت دستی در هر پروژه اضافه نمود:

  • سیستم احراز هویت کاربر
  • محافظت در برابر حملات XSS و تزریق SQL
  • سیستم تایید ایمیل
  • قابلیت هش کردن و بازنشانی رمز عبور

لاراول علاوه بر عملکردهای امنیتی پیش فرض خود، بسته هایی را برای افزایش هرچه بیشتر امنیت در نظر گرفته است.

تجارت الکترونیک

راه اندازی فروشگاه اینترنتی از بهترین راه های کسب درآمد اینترنتی می باشد. با یک فروشگاه آنلاین، می‌توان به مشتریان در سراسر جهان دسترسی پیدا کرد و فروش را افزایش داد. این نوع فروشگاه‌ها نیاز به مکان فیزیکی ندارند و هزینه‌های اجاره و نگهداری مکان را کاهش می‌دهند. به همین دلیل می‌توانند در هر زمان و موقعیتی خدمات ارائه کنند و حتی طی ساعات غیر کاری نیز فروش داشته باشند. این مزایا باعث می‌شوند که فروشگاه‌های اینترنتی تحت وردپرس و لاراول به یک گزینه جذاب برای کسب‌وکارها تبدیل گردند.

بهترین گزینه برای طراحی سایت از بین وردپرس و لاراول

تصویر(7)

وردپرس یک CMS بسیار کاربرپسند برای راه اندازی فروشگاه تجارت الکترونیک است. این CMS با طیف گسترده ای از پلاگین های تجارت الکترونیک ارائه می شود که می توانند ویژگی های زیادی را به وردپرس اضافه نمایند. با استفاده از افزونه رایگان WooCommerce، می توان یک ویترین ایجاد کرد، محصولات را آپلود نمود و پرداخت ها، حمل و نقل و موارد متعدد دیگری نیز انجام داد.

علاوه بر این، می‌توان افزونه‌های مرتبط با WooCommerce را برای افزودن قابلیت‌های بیشتر مانند فیلترهای محصول، نظرات مشتریان و موارد دیگر به کار گرفت. در صورت استفاده از ووکامرس، امکان مدیریت فروشگاه به صورت بصری (بدون کدنویسی) فراهم می گردد که سازماندهی و فروش محصولات بسیار ساده می شود. افزونه های زیر مجموعه WooCommerce علاوه بر این که می توانند فرایند فروش آسان تری ایجاد کنند، عملکرد کلی وب‌سایت را نیز بهبود می دهند.

از سوی دیگر، فریم‌ورک لاراول با پکیج های نرم افزاری کار می کند. برخی از این پکیج ها می توانند عملکردهای پیچیده ای مانند سیستم های انتشار و فروش محصول را به پروژه لاراولی اضافه نمایند. بسته های تجارت الکترونیک مانند Aimeos و Lunar می توانند در راه اندازی فروشگاه های آنلاین کمک کنند. این پکیج های تجارت الکترونیک با امکان ایجاد محصولات پیچیده تر، سبد خرید و پارامترهای مختلف مشتری، آزادی بیشتری نسبت به ووکامرس ارائه می دهند. با نصب آنها عموما یک مرکز مدیریت برای نظارت و کنترل کل فروش در اختیار مدیر سایت قرار می گیرد.

محبوبیت وردپرس و لاراول

محبوبیت معیار مهمی است که باید هنگام انتخاب یک پلتفرم تحت وب، در نظر گرفت زیرا نشان دهنده نرخ پذیرش پلتفرم، جامعه پشتیبانی و اکوسیستم آن می باشد.

افزایش محبوبیت لاراول، به جامعه حمایت گر قوی و اکوسیستم گسترده آن باز می گردد. با توجه به روند رشد و بروزرسانی‌های مکرر، آخرین ویژگی‌ها، پیشرفت‌ها و وصله‌های امنیتی در دسترس توسعه‌دهندگان قرار دارند. همچنین محبوبیت فزاینده لاراول نشان دهنده تقاضای بالا در بازار کار است و فرصت هایی را برای توسعه دهندگان ماهر ایجاد می کند. در تصویر (8) روند رو به رشد استفاده از لاراول جهت راه اندازی سایت ها قابل مشاهده است.

میزان محبوبیت وردپرس و لاراول

تصویر(8)

محبوبیت بسیار زیاد وردپرس به معنی وجود پایگاه دانش وسیع و جامعه پشتیبانی گسترده می باشد. طیف وسیع تم ها و پلاگین های موجود، نیازهای طراحی و عملکرد متنوع را برآورده می کنند و نوآوری مداوم جامعه توسعه دهنده آنها، اکوسیستم وردپرس را غنی تر می سازد. در تصویر (9) نموداری از روند رشد وردپرس تا سال 2024 قابل مشاهده است.

روند رشد سیستم مدیریت محتوای وردپرس

تصویر(9)

انتخاب بهترین گزینه از بین وردپرس و لاراول

وردپرس و لاراول رویکردهای متفاوتی جهت طراحی و راه اندازی یک وب سایت ارائه می دهند. اگر وردپرس را برگزینید، با یک سیستم مدیریت محتوای حرفه ای روبرو خواهید بود که ابزارهای بصری متعددی را برای طراحی و انتشار محتوا و محصولات ارائه می دهد. در مقابل، لاراول فریم‌ورک php است که جهت ایجاد یک پروژه باید از صفر شروع کرده و تمام پکیج های کدنویسی شده را به آن اضافه نمایید. در جدول (1)، مقایسه ای جزء به جزء بین این دو پلتفرم انجام شده است.

ویژگی

لاراول

وردپرس

نوع فریم‌ورک

فریم‌ورک php با معماری MVC

سیستم مدیریت محتوا

پارادایم برنامه نویسی

برنامه نویسی شی گرا (OOP)

بیشتر رویه ای(procedural)، برخی موارد OOP

نحوه سازماندهی کد

سازماندهی شده، از معماری MVC پیروی می کند.

انعطاف پذیر است، از ساختار پلاگین و تم پیروی می کند.

سفارشی سازی

امکان سفارشی سازی بسیار زیاد

سفارشی سازی آن محدود به پلاگین ها و تم ها می باشد.

آموزش و یادگیری

یادگیری سخت تر

یادگیری آسان تر، به ویژه برای مبتدیان

کارایی

بسیار بهینه و سریع

کارایی آن می تواند تحت تاثیر افزونه ها افزایش یا کاهش یابد.

پشتیبانی از پایگاه داده

پایگاه داده های مختلف را از طریق Object-relational mapping هایی مانند Eloquent پشتیبانی می کند.

پشتیبانی از MySQL

امنیت

تدابیر امنیتی قوی

اگر به درستی نگهداری نشود در برابر حملات آسیب پذیر است.

مقیاس پذیری

مناسب برای ساخت برنامه های مقیاس پذیر

مقیاس پذیری آن به منابع سرور و افزونه ها بستگی دارد.

جامعه توسعه دهنده و پشتیبانی

جامعه فعال و رو به رشد

جامعه بزرگ و حامی

موارد استفاده

برنامه های پیچیده وب، API ها و پروژه های سازمانی

وبلاگ ها، فروشگاه های کوچک تا متوسط

سرعت توسعه

به زمان و پیکربندی اولیه بیشتری نیاز دارد.

راه اندازی سریع، ویژگی ها و تم های آماده برای استفاده

نگهداری

نیاز به بروزرسانی و نگهداری منظم دارد.

بروزرسانی و نگهداری مکرر نیاز است.

هزینه

رایگان و متن باز

رایگان و متن باز

جدول (1)

جمع بندی

انتخاب نهایی بین وردپرس و لاراول به نیازها و اهداف شما بستگی دارد. لاراول در ایجاد اپلیکیشن های تحت وب سفارشی، انعطاف پذیر، مقیاس پذیر و اکوسیستم قدرتمند متناسب با توسعه دهندگان، می درخشد. از سوی دیگر، وردپرس به دلیل سهولت استفاده، مدیریت محتوای موثر و تنوع گسترده تم ها و افزونه ها مشهور است. این موضوع وردپرس را به انتخابی ایده آل برای کسب و کارهای کوچک تبدیل می کند.

بسیار مهم است که قبل از تصمیم گیری، الزامات پروژه، تخصص و چشم انداز بلند مدت توسعه را در نظر بگیرید. وردپرس و لاراول با سابقه اثبات شده خود در حوزه توسعه وب، ابزارهای قدرتمندی برای ایجاد تجربیات آنلاین تاثیرگذار و موفق ارائه می کنند.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *