چگونگی جلوگیری از بهینه سازی بیش از حد سایت
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

چگونگی جلوگیری از بهینه سازی بیش از حد سایت

بهینه سازی یک بحث همیشگی بین طراحان، متخصصان بازاریابی و کارشناسان سئو بوده است. در این خصوص چک لیست ها، نکات و نظرات زیادی برای بررسی در اینترنت وجود دارد.

برخی از مقالات به عملکرد سایت می پردازند، در حالی که سایر مطالب صرفاً بر روی طراحی یا سئو تاکید دارند. حال این سوالات به وجود می آید که:

1. چگونه تعادل را در این کشمکش پیدا کنید؟

2. اگر این تعادل را برقرار نکنید، آیا وب سایت خود را در معرض خطر بیش از حد بهینه سازی قرار خواهید داد؟ 

اگر بخواهید به این سوال خیلی کوتاه و سریع پاسخ دهید، جواب بله است.

زمانی که هر 3 این افراد (طراحان، متخصصان بازاریابی و کارشناسان سئو) برای بهبود محتوا با هم رقابت می کنند، یک وب سایت می تواند سریعا از حالت عالی به وضعیت آشفته و بهم خورده تبدیل شود. این امر می تواند موجب عدم وجود هویت و هدف مشخص در سایت شود و کاربران شما را گیج و بی انگیزه کند. همانند یک خوراکی که سرآشپز نتوانسته تصمیم بگیرد، آن را شور یا شیرین درست کند. برای جلوگیری از مسئله بهینه سازی بیش از حد، ابتدا باید هدف وب سایت خود را درک کنید. فقط در این صورت است که می توانید تصمیم بگیرید تمرکز خود را در کدام قسمت قرار دهید.

با انتخاب یکی از فاکتور های طراحی، بازاریابی و سئو به عنوان اولویت وب سایت خود، می توانید شروع کنید. درک این اولویت ها به شما کمک می کند، از بهینه سازی بیش از حد جلوگیری نموده و در عوض اینکار را به صورت هدفمند انجام دهید.

1. طراحی

مطالعات نشان می دهد 94% از اولین تاثیرات، به طرح وب سایت شما مربوط می شود و این یک مسئله غیر قابل انکار است. با توجه به اهمیت زیبایی، طراحان می توانند سایت را به نحوی ایجاد کنند که بیشتر از کارایی و کاربر پسند بودن، دارای جلوه های بصری باشد.

ممکن است متوجه شده باشید که وب سایت بسیاری از شرکت های خلاق از افکت های تصویری ملایم، جلوه های طراحی پارالاکس (پارالکس یک تکنولوژی جدید در طراحی وب می باشد که با اسکرول صفحه یک افکت ایجاد می کند.) و رنگ آمیزی های جذاب استفاده می کنند. طبق بررسی های انجام شده، شصت و شش درصد از مردم، در صورتی که به آنها 15 دقیقه فرصت داده شود، ترجیح می دهند وب سایت هایی که طراحی زیبایی دارند را مرور کنند. اما در اولویت قرار دادن طراحی، معایبی نیز دارد که در ادامه به آنها اشاره شده است.

 یک وب سایت با طراحی زیبا ممکن است از کارایی بالا و دسترسی آسان برخوردار نباشد. اغلب طرح ها مانند پارالاکس یا کروسل (کروسل در طراحی وب سایت به المانی گفته می شود که یک مجموعه عکس و متون خاصی را طبق یک نظم از پیش تعیین شده به کاربر نمایش می دهد.) بدون در نظر گرفتن کاربران دارای معلولیت جسمی یا ناتوانی های مربوط به بینایی انتخاب می شود.

البته مسئله طراحی و دسترسی آسان لزوما با هم در تضاد نیستند و می توان با طی کردن مراحلی، یک وب سایت کارآمد با دسترسی آسان و در عین حال زیبا ساخت اما این مسئله مستلزم زمان و بودجه مالی بیشتر برای توسعه دهنده و برنامه نویس است.

حال باید از خود بپرسید که مخاطبین شما چه کسانی هستند؟ آیا آنها وقت و حوصله کار با عناصر متحرک و دارای انیمیشن را دارند؟ آیا آنها به رنگهای پررنگ اهمیت می دهند؟ یا هنگام رفتن به پایین صفحه، جلوه fade-in (این جلوه اجازه می دهد تا تصاویر یا متن های وب سایت شما به تدریج ظاهر یا ناپدید شوند.) را دوست دارند؟ 

اگر پاسخ مثبت است، شما می توانید در سایتتان گستره ای از آثار هنری را ایجاد نمایید که هدف آن تحت تاثیر قرار دادن کاربران است. اما اگر پاسخ منفی است، بهتر است اولویت دیگری را برای بهینه سازی وب سایت خود انتخاب کنید.

2. بازاریابی

تا اینجا متوجه شدید که طراحان، زیبایی را در اولویت قرار می دهند. اما اولویت بازاریاب ها CTA یا Call-To-Action است. در واقع زمانی که در هر قسمتی از سایت‌ از شما دعوت شود که اقدامی انجام دهید، با یک CTA روبرو هستید. حتی ممکن است از popup lightbox نیز برای دعوت به همکاری استفاده شود. دعوت به همکاری ممکن است مشتریان را برای تماس با نماینده فروش، رزرو قرار ملاقات، تماس با خدمات مشتری، ثبت نام در خبرنامه و موارد دیگر تشویق کند.

کارشناسان بازاریابی همچنین جهت متقاعد کردن کاربران در خصوص کیفیت محصولات یا خدماتی که ارائه می کنند از محتوایی نظیر نتایج بررسی و توصیفات کاربران، امتیازات اعطا شده از سمت مشتری به محصولات و تصاویر ی فیلم هایی از رضایت مشتریان در حساب رسانه های اجتماعی خود استفاده می کنند.

این نوع محتوا می تواند به کاربران در خرید کمک کند. اما اگر تنها تمرکز شما تبدیل کاربران بالقوه به مشتریان وفادار باشد، ممکن است وب سایت شما اینطور به نظر برسد که بازدیدکنندگانی که هنوز آمادگی خرید ندارند را مجبور به خرید می کند. همچنین ممکن است با ارائه خدمات و سرویس های متنوع، بازدید کنندگان را تحت فشار قرار داده و انتخاب را برای آنها سخت نمایید. طبق بررسی های انجام شده، چهل و دو درصد از مصرف کنندگان اعلام داشتند که خرید را به دلیل تنوع بیش از حد محصولات رها کرده اند. تجزیه و تحلیل سایت مانند بررسی نرخ بازدید از صفحه، sessions و Bounce Rate می تواند به شما کمک کند تا از بهینه سازی بیش از حد سایت خود جلوگیری کنید.

در صورتیکه تعداد مناسبی خدمات و محصولات قابل سفارش در وب سایت شما وجود دارد ولی بازدید کمی از وب سایت شما صورت می گیرد باید به بهبود سئو و بهینه سازی سایت بپردازید.

جلوگیری از بهینه سازی بیش از حد سایت

تصویر(1)

3. سئو سایت 

تا اینجا متوجه شدید که قصد طراحان ایجاد یک وب سایت زیبا است و بازاریاب ها می خواهند وب سایتی برای ترغیب مشتریان به خرید ایجاد کنند، اما متخصصان سئو قبل از هر چیز به رتبه بندی بالا در Google SERP اهمیت می دهند. گوگل با داشتن یک الگوریتم پیچیده و نامعلوم از فاکتورهای بسیاری برای رتبه بندی صفحات وب استفاده می کند. برخی از این فاکتور ها مربوط به جنبه های فنی یک وب سایت هستند، مانند زمان بارگذاری و برخی دیگر مانند کلمات کلیدی و لینک ها مربوط به محتوای موجود در صفحه می باشد.

تمرکز بر سئو می تواند به معنی بهبود ناوبری (navigation) و سرعت صفحه وب سایت شما، حذف محتوای تکراری و پیوندهای خراب و انتشار محتوای طولانی تر(Long-Form) در وبلاگ باشد. هنگامی که مواردی مانند تحقیق در مورد کلمات کلیدی، لینک دهی مناسب و غیره را انجام دهید، وبلاگ نویسی تجاری می تواند به شما کمک کند تا اعتبار موضوع پست های خود را بالا ببرید، بازدید از سایت را افزایش دهید و اعتماد مخاطبان را جلب کنید. اما تمرکز بیش از حد بر روی SEO بدون در نظر گرفتن طراحی یا تجربه کاربر در واقع می تواند به توانایی شما در کسب رتبه مناسب برای وب سایت آسیب برساند. استفاده زیاد از کلمات کلیدی، لینک های هرزنامه (link spamming) و سایر تکنیک های SEO Black Hat نمونه هایی از بهینه سازی بیش از حد می باشد.

از جمله موارد دیگر می توان به تلاش برای استفاده از کلمات کلیدی غیر مرتبط با کسب و کار شما، استفاده از چندین تگ H1 در یک صفحه و یا حتی لینک دادن به سایت هایی که دارای رتبه پایینی در گوگل هستند، اشاره کرد.

جلوگیری از بهینه سازی بیش از حد سایت

تصویر(2)

 اجتناب کردن از این موارد به اندازه پیروی از اصول درست سئو، اهمیت دارد. اکنون که اولویت های مختلف طراحی، بازاریابی و سئو را درک کردید، در ادامه می توانید متوجه شوید چگونه از بهینه سازی بیش از حد سایت خود جلوگیری کنید. با ارزیابی هدف اصلی وب سایت خود شروع کنید. کدام یک از اهمیت بالاتری برخوردار است؟ طراحی، بازاریابی یا سئو سایت؟ این اولویت ها باهم در تقابل نیستند، در واقع به یکدیگر وابسته اند. اما باید تمرکز خود را بر روی یکی از این موارد بیشتر از سایرین قرار دهید. در زیر چند سوال برای کمک به شما در ارزیابی هدف وب سایت مطرح شده است:

1. آیا قصد شما ایجاد تجربه ای به یاد ماندنی و احساسی است؟

2. آیا می خواهید کاربر را مجذوب سایت خود کنید؟

3. آیا می خواهید مخاطبان خود را تحت تأثیر قرار دهید؟

4. آیا به مجاب کردن مخاطبین جهت اقدام و تبدیل آنها به مشتری اهمیت می دهید؟

5. آیا می خواهید از طریق شبکه های اجتماعی ارتباط نزدیکتری با مخاطبان خود برقرار کنید؟

6. آیا مخاطبین شما زمان محدودی دارند؟

7. آیا می خواهید در Google به رتبه خوبی دست پیدا کنید؟

8. آیا به جذب ترافیک ارگانیک از طریق Google تکیه کرده اید؟

شاید تصمیم گیری برای انتخاب اولویت هایتان سخت باشد ولی پاسخ به این سوالات و نمره دادن به آنها از 1 تا 8 به شما کمک می کند تا اولویت های خود را تعیین کنید. برای پاسخ به این سوالات در نظر بگیرید که مخاطبان شما چه کسانی هستند، چه چیزی در آنها انگیزه ایجاد می کند، چه انتظاراتی از صنعت شما دارند و اهداف تجاری شما چیست.

سوالات 1-3 در زمینه طراحی، سوالات 4-6 برای بازاریابی و سوالات 7-8 مربوط به SEO هستند. بنابراین، اگر بالای لیست دارای بیشترین امتیاز است، باید روی طراحی تمرکز کنید. اگر بیشترین نمره را به انتهای لیست داده اید، نیاز است روی SEO تمرکز کنید. اما در صورتی که وسط لیست بالاترین امتیاز را دارد، می بایست بر روی بازاریابی تمرکز کنید.

هنگامی که هدف اصلی خود را فهمیدید، می توانید استراتژی بهینه سازی جدیدی را ترتیب دهید و برای هدایت این استراتژی یک اولویت را مشخص کنید. اگر اولویت شما طراحی است، می بایست به بهبود موارد بصری در وب سایت خود بپردازید. اگر بازاریابی را ترجیح می دهید، شاید لازم باشد جلوه های تصویری را کاهش دهید تا بازدیدکنندگان بتوانند CTA های سایت شما را راحت تر ببینند و به آنها دسترسی پیدا کنند. اگر SEO برایتان بیشتر اهمیت دارد، سعی کنید تمرکز خود را بر روی بهینه سازی سایت برای افزایش رتبه در موتور های جستجو بگذارید.

در نهایت، این شما هستید که می توانید برای ایجاد یک استراتژی بهینه سازی متعادل و مناسب برای وب سایت منحصر به فرد خود، اقدامات مناسب را انجام دهید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *