7 نکته مهم در بهینه سازی نرخ خزش (Crawl Budget) برای سئو
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

7 نکته مهم در بهینه سازی نرخ خزش (Crawl Budget) برای سئو

در این مقاله به بررسی 7 نکته مهم پرداخته شده است که به شما کمک می کند، نرخ خزش سایت خود را برای سئوی بهتر افزایش دهید. نرخ خزش در سئو، یک نکته حیاتی محسوب می گردد که اغلب اوقات نادیده گرفته می شود. بسیاری از اقداماتی که نیاز است به جهت بهبود نرخ خزش یک سایت انجام گردد از وظایف و مسئولیت های متخصصین سئو هستند که اغلب به آن توجهی نمی شود. به طور خلاصه، نرخ خزش باید بهینه شود.

در این مقاله یاد خواهید گرفت:

  • چه عواملی بر نرخ خزش تاثیر گذار هستند؟
  • چگونه می توانید نرخ خزش سایت خود را بررسی کنید؟
  • چگونه نرخ خزش سایت خود را بهبود ببخشید؟
  • برای بهبود نرخ خزش چه اقداماتی لازم است که انجام شود؟

نرخ خزش چیست؟

نرخ خزش تعداد دفعاتی است که خزنده های موتور های جستجو (ربات ها) از صفحات سایت شما بازدید می کنند. بهینه سازی نرخ خزش اقدامات خاصی هستند که می توانید برای افزایش بازدید ربات های موتور های جستجو از صفحات سایت خود انجام دهید. هرچه خزنده های گوگل از صفحات سایت شما بیشتر بازدید کنند، سرعت ایندکس شدن مطالب سایت شما نیز بیشتر خواهد شد و در نهایت تلاش های شما برای بهینه سازی نرخ خزش سریعتر به نتیجه خواهد رسید.

عوامل موثر بر نرخ خزش

داشتن تعداد زیادی URL بی کیفیت می تواند بر نرخ خزش سایت شما تاثیر منفی بگذارد. مواردی مانند پیمایش نامحدود و محتوای تکراری، پتانسیل خزیدن سایت شما را به طرز قابل توجهی کاهش می دهند. در ادامه به معرفی و توضیح چند مورد از عواملی که بر نرخ خزش سایت شما تاثیر گذار هستند، پرداخته شده است.

  • پایداری سرور و هاست

ثبات و در دسترس بودن مداوم سایت برای گوگل مهم است. ربات های گوگل سایتی که پایداری کافی ندارد را به صورت مستمر خزش نمی کنند. بهتر است در زمان خرید هاست دقت کنید که سرویس مدنظرتان از آپتایم بالایی برخوردار باشد.

  • محتوای تکراری

محتوای تکراری می تواند مشکل بزرگی باشد زیرا به کاربران گوگل اطلاعات ارزشمندی ارائه نمی کند و همین مسئله می تواند منجر به کاهش نرخ خزش شود.

  • محتوای بی کیفیت

اگر بخش قابل توجهی از محتوای سایت شما دارای کیفیت پایینی باشد، این مسئله می تواند منجر به کاهش نرخ خزش سایت شما گردد.

چگونه نرخ خزش سایت خود را بررسی کنید؟

نظارت بر نرخ خزش فعلی سایت شما مقداری دشوار است زیرا سرچ کنسول جدید گوگل بسیاری از گزارشات قدیمی را پنهان می کند. علاوه بر این، بررسی لاگ های سرور برای بسیاری از مردم دشوار است و مسئله ای فنی به نظر می رسد.

در ادامه دو روش رایج که می توانید از آنها برای نظارت بر نرخ خزش سایتتان استفاده نمایید، عنوان شده است.

1- کنسول جستجوی گوگل(Google Search Console)

ابتدا وارد Search Console شوید سپس گزینه "Settings" را انتخاب کرده و در بخش "Crawl stats" بر روی عبارت "Open report" کلیک کنید.

بهینه سازی نرخ خزش

تصویر(1)

سپس در صفحه باز شده، می توانید همانند تصویر زیر وضعیت خزش سایتتان در 90 روز گذشته را مشاهده کنید.

بهینه سازی نرخ خزش

تصویر(2)

2- بررسی لاگ های سرور 

در فایل گزارش سرور یا (Server logs) معمولا هر درخواستی که به وب سرور شما ارسال می شود، ذخیره می گردد. پس هربار که خزنده های گوگل از سایت شما بازدید می کنند، یک گزارش ورود به سیستم در این فایل ثبت می گردد. می توانید این فایل را به صورت دستی یا با استفاده از ابزار هایی، تجزیه و تحلیل نمایید تا متوجه میزان بازدید خزنده های گوگل از سایتتان شوید.

ابزار های پولی نیز وجود دارند که می توانند این کار را انجام دهند. آنها به شما کمک می کنند تا اطلاعاتی از آنچه خزنده گوگل در سایت شما انجام می دهد را بدست آورید. این ابزار ها به شما کمک می کنند تا متوجه شوید:

  • هر چند وقت یکبار سایت شما خزش می شود؟
  • ربات های گوگل بیشتر به چه صفحاتی دسترسی دارند؟
  • ربات ها با چه خطاهایی روبرو شده اند؟

نام چند مورد از این ابزار ها در فهرست زیر ذکر شده است که در صورت تمایل می توانید از آنها استفاده نمایید:

  • SEMrush Log File Analyzer
  • SEO Log File Analyser by Screamingfrog
  • OnCrawl Log Analyzer
  • Botlogs by Ryte
  • SEOlyzer

چرا اغلب از بهینه سازی نرخ خزش غفلت می شود؟

همانطور که گوگل به صراحت توضیح می دهد، خزش به خودی خود یک عامل برای رتبه بندی نیست. بسیاری از افراد فکر می کنند چون نرخ خزش یک عامل رتبه بندی نمی باشد پس نمی تواند مشکلی برای آنها ایجاد کند. این افراد فراموش کرده اند که "گری الیس" یکی از کارمندان گوگل، صریحا اظهار داشت که برای یک وب سایت عظیم با چندین میلیون صفحه، مدیریت نرخ خزش نیاز است و باید به آن توجه شود. اما اگر صاحب یک سایت متوسط هستید، نیازی نیست که چندان به فکر نرخ خزش باشید. با این حال بهتر است که اطمینان حاصل کنید، هیچ چیزی به نرخ خزش سایت شما آسیب نمی رساند.

چگونه می توانید نرخ خزش سایت خود را بهینه نمایید؟

در ادامه به معرفی نکاتی پرداخته می شود که می توانند به بهینه سازی نرخ خزش سایت شما کمک کنند.

 1- در فایل Robots.Txt اجازه خزیدن به صفحات مهم سایت خود را بدهید.

انجام این کار اولین و مهم ترین قدم به شمار می رود. می توانید این فایل را با استفاده از یک نرم افزار ویرایشگر متن ساده باز کرده و اصلاح نمایید. بدیهی است که هر کسی می تواند این کار را به صورت دستی انجام دهد اما در وبسایت های بزرگ ممکن است اعمال تغییرات به صورت دستی در فایل، گاها منجر به بروز مشکلاتی شود. در مجموع بهتر است از پروتکل هایی نظیر FTP برای استفاده در ویرایشگر متن و آپلود فایل استفاده نمایید.

 ۲. مراقب زنجیره‌های Redirect باشید

بهتر است مراقب باشید که در سایت شما حتی یک زنجیره ریدایرکت نیز وجود نداشته باشد. در وبسایت های بزرگ حتما نیاز است که از ریدایرکت های 301 و  302 استفاده گردد. ریدایرکت هایی که پشت سر هم یک حلقه ایجاد می کنند، می توانند زمان خزنده های گوگل را تلف کرده و به نرخ خزش سایت شما آسیب برسانند. در این حالت خزنده های موتور های جستجو بدون دسترسی به لینک مورد نظر برای ایندکس، به راحتی خزش را متوقف می کنند. البته یک یا دو مورد تغییر مسیر، ممکن است آسیب زیادی به سئو و نرخ خزش سایت شما نرساند اما این مسئله مهم است و باید به خوبی مراقب آن باشید.

3 - در صورت امکان از HTML استفاده کنید

امروزه خزنده های موتور جستجوی گوگل، نه تنها در خزش جاوا اسکریپت بسیار بهبود یافته اند بلکه در خزش و ایندکس Flash و xml نیز پیشرفت خوبی داشته اند. در مقابل موتور های جستجوی سایر مرورگر ها در این زمینه پیشرفتی نکرده اند. بنابراین بهتر است در صورت امکان از صفحات html استفاده کنید. در این صورت احتمال خزش توسط همه موتور های جستجو وجود دارد و هیچ شانسی را از دست نخواهید داد.

4- اجازه ندهید خطاهای HTTP نرخ خزش سایت شما را از بین ببرند

از نظر فنی خطا های 404 و 410 از نرخ خزش سایت شما استفاده می کنند زیرا این صفحات عملا وجود ندارند ولی خزنده ها این صفحات را نیز بررسی می کنند، در نتیجه نرخ خزش برای بررسی این صفحات، بیهوده هدر خواهد رفت. حتی اگر تاثیر زیادی در سئو و نرخ خزش سایت شما نگذارند به تجربه کاربری سایت شما آسیب می رسانند. دقیقا به همین دلیل است که اصلاح تمام خطا های 400 و 500 بسیار توصیه شده است و می توانند یک برگ برنده محسوب شوند. در این مورد هم پیشنهاد شده است که از ابزار های آنلاین به جهت بررسی وضعیت سایت استفاده نمایید. SE Ranking و Screaming Frog دو ابزار عالی برای این کار هستند که متخصصان سئو برای بررسی وبسایت ها از آنها استفاده می کنند.

5- مراقب پارامتر های URL در لینک های سایت خود باشید.

به خاطر داشته باشید که هر URL توسط خزنده ها به عنوان یک صفحه جداگانه شمرده می شود و نرخ خزش ارزشمند سایت شما را هدر می دهد. با این وجود اطلاع دادن به گوگل در مورد این پارامتر ها می تواند به صرفه جویی در نرخ خزش سایتتان کمک کند و نگرانی شما از داشتن محتوای تکراری را کاهش دهد. بنابراین بهتر است، پارامتر های URL را در Google Search Console خود تنظیم کنید.

6. نقشه سایت خود را بروز کنید

مراقبت و بررسی مداوم نقشه سایت برگ برنده دیگری برای بهینه سازی سئو و بهبود نرخ خزش سایت شما محسوب می شود. با استفاده از نقشه سایت، ربات های موتور های جستجو سریعتر و بهتر می توانند مکان لینک های داخلی را پیدا کنند. توصیه می شود تنها از لینک های کنونیکال در نقشه سایت خود استفاده نمایید. همچنین اطمینان حاصل کنید که نقشه نهایی سایت شما با نسخه بارگذاری شده در فایل robots.txt مطابقت دارد.

7. تگ های Hreflang حیاتی هستند

برای تجزیه و تحلیل صفحات داخلی سایت شما، خزنده ها از تگ های hreflang استفاده می کنند و بهتر است با استفاده از این تگ تا اندازه ممکن صفحات داخلی سایت خود را به گوگل اطلاع دهید. برای شروع می توانید لینک زیر را در هدر سایت خود قرار دهید و بجای عبارت 'lang_code' کد زبان مورد نظر خود را درج نمایید.

باید از این عنصر برای URL های سایتتان در نقشه سایت استفاده نمایید. به این ترتیب می توانید به لینک های داخلی یک صفحه اشاره کنید.

نتیجه

اگر تا کنون برایتان سوال بود که آیا بهینه سازی نرخ خزش برای سایت شما مفید است یا خیر؟ پاسخ مثبت است. نرخ خزش نکته مهمی است که هر سئو کار حرفه ای می بایست در نظر داشته باشد و به آن توجه کند.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *