مقایسه Low-Code و No-code و تفاوت های آن ها
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

مقایسه Low-Code و No-code به همراه بررسی ویژگی ها و تفاوت های آنها

آیا می توانید بدون مهارت برنامه نویسی، یک وب سایت یا یک ربات چت، فروشگاه آنلاین و اپلیکیشن تلفن همراه ایجاد کنید؟ به نظر شما همه اینها غیرممکن است؟ پس باید این مقاله را در مورد مقایسه low-code و No-code و همچنین ویژگی ها و تفاوت های آنها مطالعه نمایید.

 مقایسه low-code و No-code  و بررسی موارد استفاده هر کدام

تصویر(1)

Low-code چیست؟

Low-code یک رویکرد توسعه نرم افزاری بوده که برای ساخت برنامه ها و فرآیندها، نیاز به کدنویسی کمی دارد. به جای استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی پیچیده، می‌توانید از رابط‌های بصری با منطق پایه و قابلیت‌های drag-and-drop در یک پلتفرم توسعه Low-code استفاده کنید. کاربرانی که دانش پیشرفته ای در زمینه کدنویسی یا ایجاد نرم افزار ندارند، ممکن است از این تکنیک های بصری برای ساختن نرم افزارهای مختلفی مانند برنامه های موبایل و … استفاده نمایند.

مقایسه low-code و No-code  و پلتفرم های هر کدام

تصویر(2)

No-code چیست؟

پلتفرم No-code از یک رابط برنامه نویسی بصری استفاده می‌کند و کاربران غیر فنی را قادر می‌سازد تا از طریق Drag-and-drop اجزای نرم‌افزار، یک اپلیکیشن کامل بسازند. کاربران برای ساخت برنامه های No-code نیازی به آشنایی با کدنویسی قبلی ندارند.

مقایسه low-code و No-code  و تفاوت در پلتفرم هر کدام و نیاز کم به دانش برنامه نویسی

تصویر(3)

پلتفرم های no-code و low-code چیست؟

پلتفرم‌های توسعه No-code و Low-code طراحی شده‌اند تا توسعه‌دهندگان غیر حرفه ای و سازمانی که دانش کدنویسی اندکی دارند یا هیچ آشنایی با کدنویسی ندارند، قادر به طراحی، توسعه، راه‌اندازی و اصلاح برنامه‌های کاربردی در سطح سازمان باشند. در ادامه برای مقایسه low-code و No-code بین پلتفرم های این دو و تفاوت های هر کدام صحبت خواهد شد.

پلتفرم های Low-code

  • ELMA 365 پلتفرمی است که فرآیندهای کسب و کار و CRM را خودکار و رباتیک می کند. در این پلتفرم می توانید برنامه های شرکتی را با استفاده از کمترین میزان کدنویسی ایجاد کنید.
  • Mendix پلتفرمی است که در آن می توانید از هر دو محیط No-code و یک رابط برای توسعه دهندگان حرفه ای، استفاده کنید. این پلتفرم به شما امکان می دهد برنامه هایی برای iOS و Android ایجاد کرده و با یک کلیک در فضای ابری مستقر نمایید.
  • WF Core پلتفرمی است که داده ها را از هر نوع سیستمی، حتی CRM مدیریت می کند. این سرویس دارای رابط گرافیکی و API برای کار با فرآیندهای تجاری می باشد.

نمونه پلتفرم و مقایسه low-code و No-code 

تصویر(4)

ویژگی های برنامه نویسی Low Code 

1. ابزارهای مدل سازی بصری

در این پلتفرم زمان کمتری برای ایجاد برنامه‌ها با استفاده از رویکردها و قالب‌های بصری، نسبت به توسعه برنامه‌ها با استفاده از کد نیاز است. سیستم‌های Low-code، که به ویژگی‌های مدل‌سازی بصری مجهز هستند، از ماژول‌های داخلی استفاده کرده تا کاربران غیر فنی و توسعه‌دهندگان حرفه ای، آن را درک نمایند.

2. قابلیت Out-of-the-box

نرم افزار OOTB یا Out-of-the-box توسط پلتفرم های Low-code ارائه می شود که از همان ابتدا نیاز به اجزای کلیدی برای ایجاد برنامه ها را برطرف می کند. به عنوان مثال، برخی از سیستم‌های Low-code، ذخیره‌سازی داده‌ها یا اجزای برنامه‌ هایی که سمت مشتری هستند، مانند مدیریت خدمات یا فرآیند فروش را فراهم می‌کنند.

3. رابط Drag-and-drop

قابلیت Drag-and-drop در تمامی پلتفرم های Low-code در دسترس می باشد. این ویژگی یکی از حیاتی ترین و با ارزش ترین قابلیت هایی است که فرآیند تولید را تسهیل می کند. ویژگی‌های Drag-and-drop، فرآیند توسعه برنامه‌ها را برای برنامه نویسان غیرحرفه ای و فنی آسان تر می نماید.

4. امنیت

یک ابزار Low-code غیرایمن، صرف نظر از اینکه چقدر کارآمد یا کاربرپسند باشد، ابزار مناسبی نیست. پیش از شروع استفاده از فریم ورک توسعه Low-code، مطمئن شوید که از امنیت کافی برای ایمن سازی برنامه هایی که ایجاد می کنید، برخوردار باشد.

5. مقیاس پذیری

مقیاس پذیری برای سیستم های Low-code ضروری است. این ویژگی برنامه‌هایی ایجاد می کند که با گسترش شرکت شما، بتواند کاربران بیشتری را پشتیبانی کند.

پلتفرم های No-Code

Airtable ابزاری برای ایجاد فضای آنلاین جهت کار تیمی است. این پلتفرم بر اساس جداول با تنظیمات انعطاف پذیر و مجازی سازی داده ها کار می کند. همچنین دارای ویژگی هایی مانند تقویم محتوا، فرم های تحت وب و تابلوهای راهنما می باشد.

Adalo پلتفرمی جهت ایجاد برنامه های تعاملی برای دستگاه های تلفن همراه و وب، در رابط drag-and-drop می باشد. این برنامه دارای سیستم پرداخت و سیستم ردیابی اقدامات کاربر است. Wix یک وب سایت ساز بدون نیاز به کدنویسی می باشد. در این پلتفرم گزینه های آماده ای برای صفحات فرود، فروشگاه های آنلاین و وبلاگ ها وجود دارد.

مقایسه low-code و No-code  و تفاوت در امکانات پلتفرم هر کدام

تصویر(5)

ویژگی های No-Code

1. رابط Drag-and-drop

راحتی در استفاده، یکی از دلایل اصلی به کار گیری پلتفرم های توسعه no-code می باشد. این سهولت از طریق drag and drop، که یکی از موارد پایه است، ممکن می شود. با استفاده از این رابط به راحتی می توانید عملکردی را که برای برنامه خود نیاز دارید پیاده سازی نمایید.

2. Data connections 

اکثر سیستم‌های توسعه نرم‌افزار no-code، از طریق پایگاه داده یا برنامه‌های سمت سروری که از پیش پیکربندی شده‌اند، یک رابط کاربری پایه برای اتصال به پایگاه داده دلخواه، ارائه می‌کنند.

3. طراحی رابط کاربری و مدل سازی بصری

اکثر پلتفرم‌های no-code یک طراح رابط کاربری ارائه می‌کنند که کاربران را قادر می‌سازد تا اجزای از پیش پیکربندی شده را برای ساختن وبلاگ یا نرم‌افزار، به راحتی کنار یکدیگر قرار دهند. برای افزودن ویژگی ها در یک پلتفرم no-code، می توانید از طریق drag and drop ماژول‌ها را به یک زنجیره منطقی، اضافه کنید. نیاز به هیچ گونه برنامه‌نویسی نیست. همه موارد از پیش توسعه یافته یا به صورت بصری طراحی شده اند. تنها کاری که باید انجام دهید drag and drop و قرار دادن آنها کنار یکدیگر است.

تفاوت میان توسعه Low-code و no-code چیست؟

مقایسه low-code و No-code به این بستگی دارد که چه کسی از پلتفرم استفاده می کند و قصد انجام چه کاری با آن را دارد. پلتفرم‌های no-code برای کاربران غیر فنی طراحی شده‌اند تا بدون دریافت پشتیبانی از واحد فناوری اطلاعات، وظایف فرانت‌اند را مدیریت کنند.

برخی دیگر از تفاوت های موجود میان این دو پلتفرم در جدول زیر آمده است:

جدول(1)

کدام یک را باید انتخاب کنید؟

پلتفرم های Low-code و no-code می توانند برای اهداف مختلفی استفاده گردند. یک پلتفرم Low-code اغلب توسط متخصصان فناوری اطلاعات با مهارت‌های کدنویسی ابتدایی برای ایجاد نرم افزارهای خاص، به کار گرفته می شود. پلتفرم‌های no-code به کاربران سازمانی اجازه می‌دهند بدون هیچ دانشی در مورد نحوه عملکرد کدنویسی، نیازهای برنامه نویسی خود را برطرف کنند.

هر دو روش برای اهداف مشابه استفاده می شوند. در پلتفرم‌های Low-code و no-code، می‌توانید موارد زیر را انجام دهید:

  • ساخت وب سایت، مرورگر یا برنامه های تلفن همراه، ربات های چت.
  • جمع آوری اطلاعات تماس و خودکار کردن فرآیند ارسال پیام به مشتریان.
  • امکان ایجاد ابزارهایی برای خودکارسازی فرآیندهای تجاری.
  • آزمایش ایده ها یا عملکرد

با مقایسه low-code و No-code می توان دریافت که انتخاب یک پلتفرم برای برنامه‌های وب و موبایل به عوامل مختلفی از جمله استعداد، بودجه، سرعت راه‌اندازی و مدت زمانی که کسب‌وکار شما می‌تواند به توسعه برنامه اختصاص دهد، بستگی دارد.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *