مزایای Affiliate Marketing یا سیستم همکاری در فروش
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

Affiliate Marketing یا سیستم همکاری در فروش چیست؟

Affiliate Marketing یا سیستم همکاری در فروش، یک مدل تبلیغاتی است. در این سیستم، یک شرکت به اشخاصی که خدمات و محصولات آنها را تبلیغ کرده و می‌فروشند، مبلغی به عنوان پورسانت پرداخت می‌کند. اشخاص، در واقع شرکت‌های تبلیغاتی هستند که راهکارهایی را برای تبلیغ محصول یک شرکت و دریافت پورسانت به کار می‌گیرند.

سیستم همکاری در فروش میهن وب هاست، یکی از موفق‌ترین نمونه‌های بازاریابی پورسانتی در ایران محسوب می‌شود. کار با این سیستم بسیار راحت و بی دردسر بوده و برای آشنایی بیشتر با نحوه عملکرد آن، می‌توانید از فیلم‌های آموزشی مربوطه، استفاده کنید. افراد زیادی توانسته اند در مدت زمان کوتاهی از طریق این Affiliate Marketing یا سیستم همکاری در فروش، درآمد کسب کنند. در این سیستم، نیازی به وب سایت یا سرمایه اولیه نیست. سیستم همکاری در فروش میهن وب هاست، هم برای خرید و هم برای تمدید سرویس اعمال خواهد شد و نیاز به دانش خاصی ندارد.

Affiliate Marketing یا سیستم همکاری در فروش یک روش کسب درآمد عالی است.

تصویر(1)

مفهوم Affiliate Marketing یا سیستم همکاری در فروش

اینترنت سبب رواج بیشتر Affiliate Marketing یا سیستم همکاری در فروش شده است. شرکت آمازون با ایجاد یک سیستم بازاریابی پورسانتی، به سایر وبلاگ نویسان و سایت‌ها اجازه می‌دهد تا خدمات و محصولات را در سایت خود با مخاطبین به اشتراک بگذارند و بعد از هر خرید، مبلغی به عنوان کمیسیون دریافت کنند.

اگرچه بازاریابی پورسانتی قبل از فراگیری اینترنت نیز وجود داشت اما دنیای دیجیتال مارکتینگ، تجزیه‌و‌تحلیل و کوکی‌ها، آن را به یک صنعت عظیم تبدیل کرده‌اند. شرکتی که برنامه بازاریابی پورسانتی را اجرا می‌کند، می‌تواند لینک هایی که منجر به فروش خدمتشان می‌شود را شناسایی کند. همچنین، قادر خواهد بود به واسطه تجزیه و تحلیل داخلی، تعداد فروش خود را مشاهده نماید.

اگر یک فروشنده تجارت الکترونیک بخواهد به کاربران و خریداران اینترنتی بیشتری دسترسی پیدا کند، می‌تواند از یک شرکت ارائه‌دهنده Affiliate Marketing یا سیستم همکاری در فروش، کمک بگیرد. این شرکت می‌تواند مالک چندین سایت یا لیست‌های ایمیل مارکتینگ باشد. با افزایش تعداد سایت‌ها و لیست ایمیل مارکتینگ، شبکه گسترده تر خواهد شد. بدین ترتیب، شرکت های تبلیغاتی محصولات ارائه شده در پلتفرم تجارت الکترونیک را به شبکه خود ارتباط داده و یک محصول را تبلیغ خواهند کرد.

شرکت تبلیغاتی، این کار را از طریق تبلیغات متنی، بنر و ایجاد لینک‌ در چند سایت متعلق به خود یا با ارسال ایمیل به مشتریان انجام می‌دهد. همچنین، شرکت‌ها از تبلیغات در قالب مقالات، فیلم‌ها و تصاویر برای جلب توجه مخاطب به یک محصول، استفاده می‌کنند.

سود مناسبی برای فعالیت Affiliate Marketing یا سیستم همکاری در فروش وجود دارد

تصویر(2)

شرکت‌های تبلیغاتی، بازدیدکنندگانی که روی لینک‌ها یا تبلیغات کلیک نموده اند را به سایت فروشگاهی هدایت می‌کنند. اگر مشتریان خدمات یا محصولی را خریداری نمایند، فروشنده میزان کمیسیون توافق شده را به حساب شرکت‌های تبلیغاتی واریز خواهد کرد. این مبلغ می‌تواند بین 5 تا 10 درصد قیمت فروش باشد. بازاریابی پورسانتی یک رابطه دو سر بُرد برای شرکت و فروشنده بوده و هدف آن افزایش فروش است.

انواع Affiliate Marketing یا سیستم همکاری در فروش

سه نوع اصلی از بازاریابی پورسانتی وجود دارد: 1. سیستم همکاری در فروش غیروابسته  2. سیستم همکاری در فروش وابسته 3. سیستم همکاری در فروش درگیر

Affiliate Marketing یا سیستم همکاری در فروش انواع گوناگونی دارد.

تصویر(3)

  1. سیستم همکاری در فروش غیروابسته یا Unattached Affiliate Marketing: در این Affiliate Marketing یا سیستم همکاری در فروش، دریافت پورسانت شرکت تبلیغاتی با خدمات و محصولاتی که تبلیغ می‌کند، ارتباطی ندارد. بدین ترتیب، بازاریابان احتیاجی به تخصص یا کسب مهارت مرتبط با محصول نداشته و مسئولیتی بابت کیفیت یا عملکرد آن بر عهده نخواهند گرفت. در واقع می‌توان گفت که این روش یکی از ساده‌ترین انواع سیستم همکاری در فروش محسوب می‌شود. این عدم وابستگی، شرکت تبلیغاتی را از هر گونه مسئولیت مبرا می‌کند. 
  2. سیستم همکاری در فروش وابسته یا Related Affiliate Marketing: این مدل از Affiliate Marketing یا سیستم همکاری در فروش، همانطور که از نام آن مشخص است، درآمد شرکت تبلیغاتی کاملا به فروش یک محصول متکی می‌باشد. بدین ترتیب، بازاریابان باید از نفوذ و تخصص کافی برای جذب مشتریان برخوردار باشند. آنها اختیارات زیادی مانند  طراحی سایت و تولید محتوای جذاب برای جذب اعتماد کاربران دارند. با این حال، شرکت‌های همکاری در فروش هیچ مسئولیتی بابت کیفیت و عملکرد یک محصول بر عهده نخواهند داشت. 
  3. سیستم همکاری در فروش درگیر یا Involved Affiliate Marketing: این مدل بازاریابی، ارتباط عمیق تری را مابین شرکت تبلیغاتی و محصول یا خدماتی که تبلیغ می‌کنند، برقرار می‌نماید. در این شرایط، آنها صرفا به معرفی محصولاتی که استفاده شده و از عملکرد آن مطمئن هستند می‌پردازند و تجربیات مثبت خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. شرکتهای تبلیغاتی با معرفی محصولاتی که خودشان استفاده کرده‌اند، اعتماد مشتریان را جلب می‌کنند و اگر محصول به فروش برسد، مبلغ توافق شده‌ای را از فروشنده دریافت خواهند کرد. بدیهی است که در صورت عدم رضایت خریداران از محصولات تبلیغ شده، اعتبار آنها به خطر خواهد افتاد. 

مزایا و معایب Affiliate Marketing یا سیستم همکاری در فروش

Affiliate Marketing یا سیستم همکاری در فروش، دستاورد‌های بزرگی را هم برای فروشنده و هم شرکت‌های تبلیغاتی به همراه دارد. فروشنده از تبلیغات کم هزینه و خلاقیت بازاریابان سود می‌برد و شرکت تبلیغاتی نیز درآمد کسب می‌کند.

از طرف دیگر، شرایط Affiliate Marketing یا سیستم همکاری در فروش توسط شرکت تبلیغاتی مشخص می‌شود. در گذشته، فروشنده صرفا هزینه هر کلیک یا هر بازدید از تبلیغات بنر را پرداخت می‌کرد. با پیشرفت تکنولوژی، پرداخت پورسانت‌ بر اساس فروش واقعی، مورد توجه قرار گرفت.

متاسفانه "پرداخت هزینه بر مبنای هر کلیک"، در معرض تقلب توسط افراد کلاهبردار قرار گرفت. زیرا آنها می‌توانستند توسط برخی نرم افزارها، تعداد کلیک ها را افزایش داده و هزینه های بیشتری را از فروشنده دریافت کنند.

با توجه به نوع Affiliate Marketing یا سیستم همکاری در فروش مزایا یا معایبی وجود دارد که باید پیش از فعالیت آن را در نظر گرفت.

تصویر(4)

در حال حاضر، اکثر برنامه‌های مربوط به سیستم همکاری در فروش، از ضوابط و شرایط سختگیرانه‌ای در خصوص نحوه جذب مشتری احتمالی برخوردار هستند. علاوه بر این، به کار گیری برخی از نرم افزار‌ها یا روش‌ها برای شرکت‌های تبلیغاتی، ممنوع شده است. به عنوان مثال می‌توان نرم‌افزار‌های جاسوسی یا تبلیغاتی که تمام عبارت‌های جستجو شده مرتبط با یک محصول را به صفحه یک شرکت تبلیغاتی ریدایرکت می‌کنند، نام برد.

برای جلوگیری از تقلب، خصوصاً اگر پرداخت صرفا به ازای بازدید و کلیک صورت گیرد و نه فروش قطعی یک کالا، شرایط و ضوابط باید کاملا واضح باشند. برخی از شرکت‌های تبلیغاتی که قصد کلاهبرداری از فروشنده را دارند، شگرد‌های گوناگونی را برای دریافت کمیسیون استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، از دامنه‌های که غلط املایی دارند سو استفاده می‌کنند و با ریدایرکت آنها، کمیسیون می‌گیرند. همچنین می‌توانند فرم‌های ثبت‌نام آنلاین را با اطلاعات سرقت شده یا جعلی، پر کنند.

حتی اگر شرایط و ضوابط واضح باشند، نیاز است ساز و کاری برای نظارت بر فعالیت شرکت تبلیغاتی و اجرای قوانین، طراحی شود.  در مقابل، یک شرکت می‌تواند با کمک افراد با انگیزه و خلاق، فروش محصولات یا خدمات خود را افزایش دهد.

به طور کلی، مزایا و معایب Affiliate Marketing یا سیستم همکاری در فروش، به صورت زیر خواهد بود:

مزایا: 

  • دسترسی به بازار گسترده تر 
  • بررسی دقیق‌تر لیدهای با ارزش
  • تبلیغات کم هزینه

معایب:

  • احتمال کلاهبرداری 
  • در برابر سرقت آسیب پذیر است
  • خلاقیت کمتر 

نمونه هایی از Affiliate Marketing یا سیستم همکاری در فروش

سیستم همکاری در فروش شرکت آمازون 

سیستم همکاری در فروش آمازون یا Amazon Associates، یکی از بزرگترین سیستم‌های بازاریابی پورسانتی در جهان است. ناشران و وبلاگ نویسان زیادی در آمازون ثبت نام می‌کنند تا بتوانند محصولات آن را در اپلیکیشن و سایت خود به اشتراک بگذارند. بر اساس فروشی که در سایت صورت می‌گیرد، کمیسیون به این افراد پرداخت خواهد شد.

از طرف دیگر، شرکت آمازون برای اپلیکیشن‌ها و سایت هایی که میزبان تبلیغات هستند، معیارهای سخت گیرانه ای را تعیین کرده است. به عنوان مثال، سایت‌ها باید منحصر به فرد و در دسترس عموم باشند. همچنین، باید محتوای بروز و متناسب با استاندارد‌های آمازون منتشر نمایند. برای نمونه، آنها نباید محتوای ناپسند یا توهین‌آمیز منتشر کرده یا اقدامات غیر قانونی و خشونت آمیز را ترویج دهند یا حاوی محتوایی باشند که برای دیگران مضر تلقی می‌شود.

Affiliate Marketing یا سیستم همکاری در فروش در آمازون

تصویر(5)

تایید شرکت‌های تبلیغاتی سایت آمازون منوط به بررسی دقیق کارکنان آن و تامین حد نصاب فروش است. (3 فروش طی 180 روز بعد از ثبت درخواست)

چنانچه پیشنهادی رد شود (با معیار‌های شرکت آمازون همخوانی نداشته باشد)، درخواست تجدید نظر بررسی نخواهد شد. اگر شرکت تبلیغاتی مورد تایید قرار گیرد، بعد از خرید محصولات یا خدمات توسط مشتریان، مبلغ کمیسیون از سمت شرکت آمازون به شرکت تبلیغاتی پرداخت می‌شود. پس از تایید، بازاریابان آمازون می‌توانند تا 20 درصد از فروش کالا، کمیسیون کسب کنند. درصد پورسانت ثابت بوده و بر اساس دسته بندی محصول تعیین می‌شود. علاوه بر این، آمازون برای برخی از رویداد ها، به عنوان پاداش پورسانت‌های ویژه ای ارائه می‌دهد.

سیستم همکاری در فروش شرکت Etsy

Etsy یک سایت فروش آنلاین و جهانی برای اقلام قدیمی و کالاهای منحصر به فرد است. این سایت محصولات خود را از طریق کانال‌های مختلف، از جمله Affiliate Marketing یا سیستم همکاری در فروش، تبلیغ می‌کند. جهت همکاری، متقاضیان باید مشخصات خود را به صورت آنلاین از طریق درگاه مخصوص این سایت ارسال نمایند. افراد واجد شرایط بازاریابی پورسانتی Etsy، باید دارای ویژگی‌های زیر باشند: 

  • حداقل 18 سال داشته باشند.
  • دارای یک سایت فعال و منحصر به فرد باشند.
  • برند معتبر داشته باشند.
  • و سایر معیارها

شرکت Etsy بابت فروش هایی که به واسطه تبلیغات صورت می‌گیرد، به شرکت‌های تبلیغاتی کمیسیون پرداخت می‌کند. نرخ پورسانت متفاوت است و با توجه به قیمت سفارش پرداخت می‌شود. همچنین Etsy اعلام کرده است که هر زمان و به هر دلیلی که بخواهد، حق فسخ قرارداد را دارد و می‌تواند با دلایل قانونی، از پرداخت غرامت امتناع ورزد. 

Affiliate Marketing یا سیستم همکاری در فروش با نام بازاریابی پورسانتی نیز شناخته می شود.

تصویر(6)

سیستم همکاری در فروش شرکت eBay 

سیستم همکاری در فروش شرکت eBay، به شرکت‌های بازاریابی که محصولات آنها را به اشتراک می‌گذارند، کمیسیون پرداخت می‌کند. شرکت‌های تبلیغاتی که با سایت eBay همکاری نموده‌اند، علاوه بر دریافت کمیسیون، در میان رقبا نیز اعتبار زیادی کسب خواهند کرد.

Affiliate Marketing یا سیستم همکاری در فروش در شرکت eBay نیز وجود دارد

تصویر(7)

سیستم همکاری در فروش شرکت Buzzfeed 

Buzzfeed یک شرکت رسانه دیجیتال مستقر در نیویورک است که به دلیل داستان‌های سرگرم کننده، اخبار متنوع و بررسی محصولات ویژه شهرت دارد. بخش خرید Buzzfeed، محصولات و خدمات شرکت‌های مختلف را مشخص نموده و به بررسی آنها می‌پردازد.

مشتریان از طریق سایت Buzzfeed می‌توانند در خصوص محصولات مختلف اطلاعات کسب نموده و سپس لینک‌های مورد نظر را برای خرید انتخاب کنند. شرکت Buzzfeed از معاملات صورت گرفته در سایت خود، کمیسیون دریافت خواهد کرد.

Affiliate Marketing یا سیستم همکاری در فروش در اکثر شرکت های روز دنیا انجام می شود.

تصویر(8)

سوالات متداول Affiliate Marketing یا سیستم همکاری در فروش 

با توجه به نوپا بودن Affiliate Marketing یا سیستم همکاری در فروش سوالات زیادی در ذهن ها وجود دارد.

تصویر(9)

بازاریابان پورسانتی چگونه حقوق دریافت می‌کنند؟ 

بازاریابان پورسانتی با ارجاع مشتریان به شرکت هایی که در آنجا خرید می‌کنند، کمیسیون دریافت خواهند کرد. پورسانت به نوع محصول و حجم ارجاعات آنها بستگی دارد و از حدود 1 درصد تا 20 درصد یا بیشتر، متغیر است. Affiliate Marketing یا سیستم همکاری در فروش یک منبع درآمد غیر فعال (درآمدی که توسط حداقل نیروی کار و به طور اتوماتیک به دست می‌آید) محسوب می‌شود.

به عنوان یک بازاریاب پورسانتی چقدر می‌توانید درآمد کسب کنید؟

درآمد بازاریابان پورسانتی متفاوت است، برخی از آنها چند صد هزار تومان و بعضی بیشتر، درآمد دارند.

درآمد روزانه یا ماهانه از طریق Affiliate Marketing یا سیستم همکاری در فروش می تواند تا چند صد هزار تومان پیش برود

تصویر(10)

میزان درآمد حاصله به موارد زیر بستگی دارد:

  • نوع محصول عرضه شده در بازار
  • قدرت تاثیر گذاری فرد بازاریاب
  • بستر بازاریابی شرکت‌ها

آیا مبتدیان می‌توانند بازاریابی پورسانتی انجام دهند؟

موفقیت در بازاریابی پورسانتی به زمان، مهارت و تجربه وابسته است. با این حال، مبتدیان می توانند از پلتفرم‌های جایگزین مناسب استفاده کنند تا دیگر مجبور به سرمایه گذاری روی کالاهای فیزیکی نباشند.

آیا می‌توان بدون هزینه، فعالیت در سیستم همکاری در فروش را آغاز کرد؟

بله، چندین  پلتفرم رایگان Affiliate Marketing یا سیستم همکاری در فروش وجود دارند که با هزینه کم یا بعضا بدون هزینه، در دسترس هستند.

چگونه می‌توان به عنوان یک بازاریاب پورسانتی فعالیت کرد؟

برای اینکه به یک بازاریاب پورسانت تبدیل شوید، نیاز است بستری برای تبلیغ خدمات و محصولات فراهم کنید. به عنوان مثال، وبلاگ‌ها می‌توانند یک کانال موثر برای انجام تبلیغات و بازاریابی محسوب شوند. زیرا، به وبلاگ نویسان اجازه می‌دهند تا به عنوان یک متخصص پیشنهاد خود را بیان کنند. 

روش های جذب مشتری در Affiliate Marketing یا سیستم همکاری در فروش

تصویر(11)

جمع بندی

امروزه اجرای سیستم همکاری در فروش به وسیله اینترنت و فناوری‌های پیشرفته آسان تر شده است. شرکت‌ها رهگیری یک محصول و پرداخت کمیسیون به افراد واجد شرایط را بهبود بخشیده اند. کسب توانایی در راستای رهگیری فروش محصولات و آگهی‌ها، به بهبود موقعیت شرکت‌های تبلیغاتی کمک نموده و سبب افزایش درآمد خواهد شد. افراد مشتاق به فعالیت به عنوان بازاریابان پورسانتی، بهتر است در قدم اول اطلاعات لازم در این زمینه را کسب نموده و از مزایا و معایب آن آگاه شوند. همچنین شرکت هایی که به دنبال بازاریابی پورسانتی هستند، باید صلاحیت آنها را از هر لحاظ تایید نمایند. به صورت کلی، Affiliate Marketing یا سیستم همکاری در فروش یک روش موثر و کم هزینه برای تبلیغ محصولات و خدمات یک شرکت است. همچنین، آگاهی مشتریان را از برند یک شرکت بالا برده و سبب افزایش تعداد کاربران خواهد شد.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *