پیدا کردن ایده‌های جدید برای تولید محتوا
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

60 روش یافتن ایده‌های جدید برای تولید محتوا (قسمت اول)

اگر یک نویسنده تازه‌کار یا حتی حرفه‌ای می‌باشید، همواره با یک چالش جدی روبرو هستید و آن هم پیدا کردن ایده‌های جدید برای تولید محتوا است. اگر به دنیای اطراف خود توجه کنید و به صحبت‌های مردم گوش دهید، ایده‌های محتملی برای تولید محتوا دریافت خواهید کرد. با این حال، قبل از اینکه ذهن خود را درگیر یافتن ایده‌های جدید برای تولید محتوا نمایید، سعی کنید ذهنیت خود را روی حل مسئله قرار دهید. سعی کنید مشکلات را حل کرده و با محتوای خود به سؤالات بازدیدکنندگان هدف، پاسخ دهید.

اگر به دنبال پاسخگویی به پرسش هایی باشید که ذهن کاربران را درگیر کرده است قطعا به ایده‌های جالبی برای تولید محتوا خواهید رسید. سپس بر اساس مخاطبان هدف، می‌توانید با جواب دادن به این سوالات، کلیک‌ها را به سمت بلاگ و سایت خود جلب نمایید. اگر وقت کافی برای خلق ایده‌های جدید برای پست ها ندارید، خوشبختانه، ابزارها و ترفندهایی وجود دارند که به شما کمک خواهند کرد تا ایده‌های زیادی را پیدا کنید. در این مقاله یک لیست کامل از روش‌های جمع آوری ایده‌های جذاب برای تولید محتوا معرفی شده است. از روش‌های عنوان شده می‌توان برای ایجاد یک پست وبلاگ، کتاب الکترونیکی، پادکست یا هر محتوای دیگری استفاده کرد.

1. از انجمن‌های عمومی برای  یافتن ایده‌های جدید برای تولید محتوا استفاده کنید

یکی از اولین مکان‌هایی که می‌توانید جهت یافتن ایده‌های جدید برای تولید محتوا از آن استفاده کنید، سایت هایی مانند Quora است. Quora یک انجمن بزرگ می‌باشد که در آن کاربران در مورد موضوعات مختلفی سؤال می‌پرسند. به سادگی موضوع مورد علاقه بازدیدکنندگان خود را تایپ کنید و شروع به یافتن سوالاتی که پتانسیل تبدیل شدن به یک محتوای جذاب را دارند، نمایید.

یافتن ایده‌های جدید برای تولید محتوا 

تصویر(1)

2. انجمن های مرتبط با یک صنعت خاص

انجمن‌ها به نوعی مانند یک مدرسه قدیمی در دنیای اینترنت هستند اما همچنان محبوب بوده و راهی عالی جهت یافتن ایده‌های جدید برای تولید محتوا، محسوب می‌شوند. تالارهای گفتگو یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای مکالمه آنلاین با دیگران هستند. کاربران اخبار را به اشتراک می‌گذارند، سؤال می‌پرسند و جهت رفع مشکلات مطرح شده به یکدیگر کمک می کنند.

در حال حاضر انجمن های عمومی زیادی وجود دارند و در حال فعالیت هستند اما می‌توانید گروه های تخصصی و مربوط به صنایع مختلف را نیز بیابید. وارد گوگل شوید و گروه مرتبط با تجارت خود را جستجو کنید تا تعداد زیادی از انجمن ها را بیابید. در تصویر زیر، می‌توانید تالار گفتگو وردپرس را مشاهده کنید. در یک صفحه چندین سوال مطرح شده است که هر کدام می‌توانند ایده ای برای تولید محتوا باشند:

پیدا کردن ایده‌های جدید برای تولید محتوا 

تصویر(2)

3. گروه‌های آنلاین (Facebook, LinkedIn, etc)

گروه‌های رسانه‌های اجتماعی مانند انجمن‌های تخصصی هستند و کاربران درباره صنایع، علایق و موضوعات مختلف بحث می‌کنند. به دنبال دسته ای از افراد باشید که اجازه اشتراک‌گذاری هر نوع مقاله ای را نمی‌دهند، زیرا بیشتر آنها اسپم هستند. علاوه بر این، گروه هایی مرتبط به تجارت خود با سوالات و پاسخ‌های متنوع برای الهام گرفتن، پیدا کنید. این موارد می توانند برای یافتن ایده‌های جدید برای تولید محتوا به شما کمک شایانی کنند.

4. عناوین و موضوعات محبوب

سایت‌هایی را در حوزه کاری خود پیدا کنید که آخرین اخبار، رویدادها، نکات و هر موضوع دیگری که بازدیدکنندگان شما دوست دارند را منتشر می‌کنند. به دنبال مقالاتی باشید که بیشترین تعامل را از طریق نظرات، اشتراک‌گذاری‌ها، بازدیدها و غیره دارند. استفاده از چنین منابعی به شما کمک می‌کنند تا متوجه شوید چه موضوعاتی محبوب هستند. در مورد آن موضوعات، محتوا ایجاد کنید و دیدگاه متفاوتی ارائه دهید یا آنچه را که قبلاً بحث شده است، گسترش دهید.

5. بخش نظرات

در سایت‌هایی که مربوط به یک صنعت خاص باشند، نظراتی را مشاهده خواهید کرد. افرادی که نظرات را ارسال می‌کنند، کاربران هدف شما هستند. بنابراین وقتی به دنبال ایده‌هایی جهت تولید محتوا باشید، بخش‌ نظرات مکانی عالی برای شروع است. از آنجایی که نویسندگان نمی‌توانند تمامی جوانب موضوعات را در یک مقاله به اشتراک بگذارند، گاهی اوقات کاربران سوالاتی را مطرح می‌کنند. به پرسش های مطرح شده توسط کاربران پاسخ دهید.

6. رسانه‌های اجتماعی: افرادی که دنبال می‌کنید

گروهی از بهترین یا ایده آل ترین مشتریان خود ایجاد کنید. می‌توانید با بررسی آنچه که افراد دیگر در گروه به اشتراک می‌گذارند، به آنها پاسخ می‌دهند و با آنان تعامل دارند، ایده‌های جدید برای تولید محتوا پیدا کنید. 

7. رسانه‌های اجتماعی: افرادی که شما را دنبال می‌کنند

یک استراتژی اساسی در رسانه‌های اجتماعی این است که محتوایی را ایجاد نموده و به اشتراک بگذارید. این محتوا باید برای مخاطبان هدف شما جالب و مفید باشد. اگر این کار را به خوبی انجام دهید، دنبال کنندگان را جذب خواهید کرد. حتی با داشتن فالوورهای کم، می‌توانید از آنها سوالاتی بپرسید. پاسخ‌ها می‌توانند به موضوعاتی عالی برای تولید محتوا منجر شوند.

8. رسانه‌های اجتماعی: هشتگ

شاید تصور کنید که هشتگ‌های رسانه‌های اجتماعی منبع خوبی برای یافتن ایده‌های جدید برای تولید محتوا نیستند اما در اشتباه هستید. متاسفانه همیشه دنبال کنندگان ایده آل، شما را دنبال نمی کنند. با این حال، همچنان می‌توانید با دنبال کردن هشتگ‌های محبوب، آنها را پیدا کنید. با استفاده از این هشتگ‌ها، به دنبال مقالات محبوب، کلمات کلیدی و سوالات باشید. هشتگ‌ها می‌توانند به ایده‌هایی برای محتوای احتمالی منجر شوند.

9. رسانه‌های اجتماعی: سوالاتی که کاربران از اینفلوئنسرها می‌پرسند

اینفلوئنسرهای مرتبط با کسب و کار خود را شناسایی نمایید. آنها را به لیست توییتر افزوده یا دنبال کنید. نحوه تعامل کاربران با آن اینفلوئنسرها را بررسی نمایید. غالباً افراد از اینفلوئنسرها سؤال می‌پرسند اما آنها زمان کافی برای پاسخگویی به همه موارد را ندارند. می‌توانید از فرصت استفاده نموده و  به آنها پاسخ‌ها دهید.

10. رسانه‌های اجتماعی: موضوعاتی که اینفلوئنسرها در مورد آن بحث می‌کنند

برای مثال، الکس نینو اینفلوئنسر معروف TikTok در صنعت حمل و نقل است. محتوای تیک تاک بر بسیاری از موضوعات مرتبط متمرکز می‌باشد، مانند به دست آوردن یک شغل خوب در صنعت حمل و نقل، زندگی روزمره یک راننده کامیون یا شروع به کار در این صنعت بدون اینکه تجربه ای داشته باشید:

ایده‌های جدید برای تولید محتوا که در سئو مهم هستند

تصویر(3)

نمونه‌ای دیگر از اینفلوئنسرهای اینستاگرام، آلیسا کاپیتو است که در طراحی داخلی تخصص دارد و بر اساس این صنعت، محتوا تولید می‌کند. در تصویر زیر، پروفایل اینستاگرام او که کاربران به طور مرتب با آن در تعامل هستند را مشاهده می‌کنید:

ایده‌های جدید برای تولید محتوا کدام موارد هستند

تصویر(4)

مطالبی که اینفلوئنسرها در صفحه خود به اشتراک می‌گذارند را بررسی کنید. سپس به سادگی محتوای مشابه ایجاد نمایید. اگر مطالب منتشر شده برای اینفلوئنسرها جذاب بوده اند، قطعا برای کاربران شما نیز مهم و جذاب خواهند بود.

11. SlideShare

SlideShare یک سایت بسیار محبوب است و تقریباً برای هر صنعتی اسلاید در آن وجود دارد. موضوع مرتبط را جستجو کنید (مانند "غذا") و محبوب ترین اسلاید‌ها را بیابید. با استفاده از اسلایدها محتوایی ایجاد کنید که بر اساس موضوعات پرطرفدار باشد.

ایده‌های جدید برای تولید محتوا از دید افراد فنی

تصویر(5)

12. یوتیوب: ویدیوهای مرتبط با کسب و کار شما

چند راه وجود دارد که می‌توانید از YouTube الهام بگیرید. بهترین کار این است که محبوب ترین ویدیوهای مرتبط با حیطه کاری خود پیدا کنید، مانند ویدیوهای آموزشی، خبری و… . به دنبال کانال‌هایی باشید که انتقادات، نظرات و سایر تعاملات را در صفحه خود دارند. قطعا ایده‌های مختلفی برای تولید محتوا به ذهن شما خواهد رسید.

13. Pinterest: توابع جستجو

پینترست مکانی جهت ایده‌های جدید برای تولید محتوا در مورد مد و موضوعات دیگر است اما احتمالا به قابلیت‌های این موتور جستجوی قدرتمند برای یافتن ایده‌های جدید برای تولید محتوا توجه نکرده‌اید. خریداران در Pinterest دو برابر بیشتر از کاربران پلتفرم‌های دیگر، ماهیانه پول خرج می‌کنند. این آمار به ما نشان می‌دهد که کاربران پینترست اشتیاق بالایی دارند. بنابراین می‌توانید اطلاعات زیادی را از جستجوهای آنها به دست آورید. Pinterest زمانی برای شما کاربرد خواهد داشت که مخاطبان هدف شما از این سایت استفاده کنند.

به عنوان مثال، اگر شما یک تجارت امنیت سایبری را اداره می‌کنید، احتمالاً کاربران Pinterest زیادی نخواهید داشت. زیرا افرادی که عباراتی مانند "تهدیدهای رایج امنیت سایبری چیست" را جستجو کنند، از این پلتفرم برای یافتن پاسخ استفاده نمی کنند. با این حال، همیشه ارزش بررسی کردن را دارد، به خصوص اگر محصول یا خدمات بصری ارائه می کنید (مانند دکوراسیون خانه یا محصولات هنری).

14. مصاحبه ها

با افراد مختلف صحبت کنید. هر فردی دیدگاه منحصر به فردی برای ارائه دارد. حتی اگر صرفا در مورد تجربیات خود صحبت کنند، می‌تواند منجر به الهام گرفتن برای تولید یک محتوا شود. یک مصاحبه ترتیب دهید و با آنها شخصاً، تلفنی یا از طریق ایمیل صحبت کنید. از آنها چند سوال بپرسید. می‌توانید از مصاحبه به عنوان یک محتوا استفاده نمایید اما همیشه قبل از انجام این کار اجازه بگیرید.

15. استفاده از منابع خارجی

مطالعه و جمع بندی چند مقاله می‌تواند به تنهایی یک پست عالی ایجاد کند. ده محتوای عالی و مرتبط را به صورت کامل مطالعه کنید. علاوه بر این، خواندن محتوا، خود می‌تواند الهام بخش شود. می‌توانید آنچه که مردم دوست دارند را بررسی نموده و سپس ایده‌های خود را شکل دهید.

16. استفاده از منابع داخلی

این روش، مشابه بخش استفاده از منابع خارجی است اما در اینجا، بایگانی‌های خود را مرور می‌کنید تا نحوه عملکرد دسته‌ها یا برچسب‌ها را بررسی نموده و با کمک مقالات پربازدید، یک مقاله جذاب بنویسید. این روش جهت یافتن ایده‌های جدید برای تولید محتوا به شما کمک شایانی می کند.

استفاده از نظرسنجی یکی از ایده‌های جدید برای تولید محتوا

تصویر(6)

17. نظرسنجی

آیا در مورد آنچه که مشتریان شما باید بدانند مطمئن نیستید؟ نظرسنجی به شما کمک خواهد کرد.

در نظرسنجی از سوالات زیر استفاده کنید:

  • شما با چه چیزی دست و پنجه نرم می‌کنید؟
  • سه چالشی که در صنعت خود با آن روبرو هستید، چیست؟
  • در مورد چه موضوعاتی می‌خواهید اطلاعات کسب کنید؟

در نظرسنجی افراط نکنید. حتی ارائه یک سوال به چند مشتری می‌تواند منجر به الهام گرفتن برای تولید محتوا و ایده‌های عالی شود.

18. بخش نظرات وب سایت شما

همانطور که می‌توانید از بخش نظرات سایر وب سایت‌ها ایده بگیرید، می‌توانید ایده‌های عالی را از بخش نظرات سایت خود نیز دریافت کنید. اگر کاربران سؤالی می‌پرسند یا به شما می‌گویند که چه چیزی باید به مقاله اضافه شود، می‌توانید از این اطلاعات برای ایجاد محتوای جدید استفاده نمایید.

19. بخش پرسش و پاسخ وب سایت شما

بسیاری از وب‌سایت‌ها بخش‌ سوالات متداول دارند زیرا موارد تکراری زیادی از کاربران خود دریافت می‌کنند و می‌خواهند پاسخ‌هایی را به بازدیدکنندگان و مشتریان جدید ارائه نمایند. به بخش پرسش‌های متداول خود توجه کنید و بررسی نمایید که آیا راهی وجود دارد که بتوانید موضوعات را به شکل دیگری از محتوا، مانند ویدیو، پست وبلاگ، کتاب الکترونیکی و… تغییر دهید. در این صورت می توانید ایده‌های جدید برای تولید محتوا به دست بیاورید.

معرفی ایده‌های جدید برای تولید محتوا خلاق

تصویر(7)

20. وب سایت‌های رقیب: بخش سؤالات متداول

به بخش سوالات متداول در وب سایت‌ رقبای خود نگاهی بیندازید. پرسش هایی که کاربرانشان می‌پرسند را بررسی کنید. چند سوال پرکاربرد را با دقت بالا انتخاب و با استفاده از روش‌های مختلف تولید محتوا، به آنها پاسخ دهید.

21. شرکت در کنفرانس‌های پرسش و پاسخ با کارشناسان

اگر بتوانید در کنفرانس‌ها شرکت کنید بسیار عالی خواهد بود. نه تنها اطلاعات زیادی کسب خواهید کرد، بلکه می‌توانید از آنها برای الهام گرفتن در مورد محتوا استفاده نمایید.

22. دستور کار کنفرانس

دستور کار کنفرانس‌ها و موضوعات مهم را بررسی کنید. شما می‌توانید محتوای خود را بر اساس موضوعات مهم کنفرانس‌ها، ایجاد کنید.

23. میزگرد کنفرانس

حضور در میزگرد کنفرانس‌ها و بحث‌ها، باعث ایجاد ایده‌های زیادی می‌شود. بهترین بحث‌ها اغلب در زمان ارائه سوالات توسط افرادی که در کنفرانس حضور دارند، ایجاد می‌گردند. اگر افراد مختلفی در مورد یک موضوع سوال بپرسند، نشان دهنده محبوبیت محتوایی است که آن موضوع را پوشش می‌دهد.

24. از همکاران بخش پشتیبانی محصولات کمک بگیرید

یکی از روش های دیگر برای تولید ایده، کمک گرفتن از همکاران بخش پشتیبانی محصولات است. افرادی که در بخش پشتیبانی محصولات فعالیت می‌کنند با سوالات مختلفی مانند نحوه کار محصول، نحوه استفاده و … از سمت خریداران مواجه می‌شوند که هر کدام از آنها می‌تواند ایده ای جدید و جذاب برای تولید محتوا باشد. پیشنهاد می‌شود شخصا با برخی از مشتریان تماس گرفته و نکاتی بیشتری از آنها بپرسید تا به ایده‌های عالی برای تولید محتوا برسید.

استفاده از ایده‌های جدید برای تولید محتوا جذاب

تصویر(8)

25. از همکاران بخش فروش محصولات کمک بگیرید

مانند پشتیبانی محصولات، همکاران بخش فروش نیز در ارتباط دائمی با مشتریان هستند و می‌توانند منبع خوبی برای یافتن ایده‌های جدید برای تولید محتوا باشند. فروشندگان در مراحل اولیه فرآیند فروش با مشتریان کار می‌کنند، بنابراین همیشه به سوالات رایج پاسخ می‌دهند. می‌توانید از این فرصت استفاده کرده و با تولید محتوای عالی، مشتریان را جذب کنید.

26. پست‌های محبوب در سایت شما

آیا می‌خواهید بدانید که چگونه می‌توان بر اساس کارهایی که قبلا انجام داده اید، ایده‌ ای برای محتوا ایجاد نمایید؟ پست‌های محبوب سایت خود را بررسی کنید. می‌توانید محتوای جدیدی با موضوعات مشابه ایجاد کرده یا آن را به اشکال دیگری مانند ویدیو، پادکست و… ارائه دهید.

هر آنچه که باید در خصوص ایده‌های جدید برای تولید محتوا بدانید

تصویر(9)

27. وبینارها

با توجه به همه گیری کرونا در چند سال اخیر، وبینارها گسترش زیادی پیدا کردند. وبینارهای محبوب در صنعت شما می‌توانند منبع شگفت انگیزی برای یافتن ایده‌های جدید برای تولید محتوا باشند. به اینفلوئنسرها نیز توجه کنید زیرا آنها معمولا وبینار برگزار می‌کنند. چند وبینار را دنبال کنید و ببینید کدام یک از آنها محبوب‌تر هستند. موضوعات مورد بحث می‌توانند ایده ای عالی برای ایجاد محتوای جدید باشند.

28. کمک گرفتن از افراد علاقه مند

با کسی که علاقه ای هر چند کم به کسب و کار شما دارد صحبت کنید. آنها احتمالاً سوالاتی خواهند داشت که می توانید از آنها ایده بگیرید.

29. کنسول جستجوی گوگل

تمامی کوئری‌های جستجو مرتبط به کلمات کلیدی سایت شما در گوگل، از طریق کنسول جستجوی گوگل در دسترس هستند. به‌طور پیش‌فرض، عباراتی که بیشترین کلیک را دریافت کرده اند به ترتیب لیست شده اند اما می‌توانید آنها را بر اساس impression یا "تعداد نمایش" نیز مشاهده کنید. کنسول جستجوی گوگل، مکان خوبی جهت یافتن ایده‌های جدید برای تولید محتوا است. از این طریق می‌توانید به دنبال کلمات کلیدی احتمالی دیگری باشید تا ایده ای برای تولید محتوا در آینده باشند.

30. تجزیه و تحلیل وب سایت

همان تاکتیکی که در کنسول جستجوی گوگل توضیح داده شد، در مورد تجزیه و تحلیل ورودی‌های سایت نیز کاربرد دارد. می‌توانید بررسی کنید که بازدیدکنندگان چگونه سایت شما را پیدا کرده اند و سپس بر عملکرد آنها نظارت نمایید. در مرحله بعد بررسی کنید که آیا با ایجاد محتوای جدید، می‌توان صفحات پربازدید را جذاب تر کرد؟

در قسمت دوم این مقاله ایده های بیشتری ارائه خواهد شد تا با الهام گرفتن از آنها محتوای با کیفیتی تولید کنید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *