چالش های بررسی بازگشت سرمایه سئو یا SEO ROI
مقالات تخصصی IT و هاستینگ

نحوه اندازه گیری بازگشت سرمایه سئو یا SEO ROI

بازاریابان دیجیتال، بودجه زیادی را به راهکارهای سئوی خود اختصاص می دهند. تقریبا نیمی از کل ترافیک یک کسب و کار توسط جستجوی ارگانیک ایجاد می شود. بنابراین بهینه سازی وب سایت و جذب ترافیک بیشتر، ایده مناسبی خواهد بود. ترافیک بیشتر می تواند به معنای درآمد بالاتر باشد. با این حال، برای اینکه پتانسیل درآمدی وب سایت خود را بهبود ببخشید، باید نحوه اندازه گیری بازگشت سرمایه سئو یا SEO ROI را به طور دقیق بدانید.

سئو چیست؟

سئو بخشی ضروری از استراتژی هر بازاریاب می‌باشد. هزینه های سئو از سال 2008 تا 2020 در حدود 7 برابر افزایش یافته و از 11.5 میلیارد دلار به حدود 80 میلیارد دلار رسیده است.

هزینه های سئو و بازگشت سرمایه سئو یا SEO ROI 

تصویر(1)

روند فوق، به این زودی متوقف نخواهد شد. بنابراین به سرعت باید در راستای افزایش ROI، حرکت کنید. افراد زیادی شرکت‌های جدید را از طریق جستجوی ارگانیک کشف می‌کنند. هر وب‌سایتی که امیدوار به کسب موفقیت آنلاین است باید یک استراتژی سئو قدرتمند ایجاد کند تا هدف جستجوی کاربران را درک کرده و آنها را با اطلاعات مرتبط، مطابقت دهد.

یک بازگشت سرمایه سئو یا SEO ROI قدرتمند، شامل طیف گسترده ای از اقدامات می شود، مانند:

  • ایجاد ساختارهای ظاهری وب سایت. این کار هدایت گوگل و کاربران به سایت، تجربه کاربری و پتانسیل کسب رتبه شما را بهبود می بخشد.
  • یافتن کلمات کلیدی منحصر‌به‌فرد و مرتبط. از طریق تحقیق و انتخاب عبارات مناسب می توان در جذب ترافیک بیشتر به وب سایت کمک نمود.
  • کسب اعتبار آنلاین از طریق محتوای با کیفیت بالا و دریافت بک لینک.
  • تجزیه و تحلیل نتایج و تشخیص بخش هایی که نیاز به بهبود دارند.

با درک نحوه عملکرد سئو، می‌توانید تعداد مشتریان احتمالی خود را به حداکثر برسانید و لیدهای بیشتری را برای کسب و کار آینده خود دریافت کنید.

دلیل اهمیت سئو

بازگشت سرمایه سئو یا SEO ROI و اهمیت آن 

تصویر(2)

بدون سئو، نمی توانید انتظار داشته باشید که وب سایت شما بازدید زیادی داشته باشد. شبکه‌های اجتماعی، توجه بازاریابان زیادی را به خود جلب می‌کنند اما باز هم سئو بیش از 1000 درصد ترافیک بیشتری نسبت به شبکه‌های اجتماعی دریافت خواهد کرد. CTR رتبه اول موتور جستجو، 39.6 درصد، نتیجه دوم 18.4 درصد و نتیجه سوم 10.1 درصد است.

اگر فکر می‌کنید که سه رتبه برتر برای کسب‌وکار کوچک شما بسیار دور از دسترس هستند، در نظر داشته باشید که بیشترین جهش ترافیک، هنگام جابجایی از موقعیت 11 (صفحه دوم) به موقعیت شماره 10 (صفحه اول) حاصل می‌شود. صرفا قرار گرفتن وب سایت در صفحه اول، منجر به افزایش 143 درصدی ترافیک می شود. این نتیجه مثبت، می تواند آغازگر پیشرفت سئوی شما باشد. بنابراین واضح است که سئو نقش مهمی در برقراری ارتباط بین شرکت و مشتریان دارد. روش‌های زیادی نیز برای هدایت ترافیک بیشتر به سمت وب‌سایت شما وجود دارد اما چگونه می توان این ترافیک را به درآمد تبدیل کرد؟

بازگشت سرمایه سئو یا SEO ROI چیست؟

SEO ROI بازگشت سرمایه شما خواهد بود که در نتیجه استراتژی سئو، حاصل شده است. از نظر فنی، ROI نشان دهنده نسبت هزینه ها به سود است. در واقع نشان می دهد که چقدر سرمایه گذاری کردید و چقدر سود کسب شد.

به عنوان مثال، فرض کنید کافی شاپ محلی تازه کار هستید که اخیرا یک وب‌سایت برای به اشتراک گذاشتن محتوا در مورد محصولات خود، ایجاد کرده‌اید و به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا می‌نمایید. تصور نمایید که به عنوان بخشی از کمپین سئو، 100 دلار برای سئوی محلی شهرستان‌های نزدیک به محل کسب‌وکارتان، هزینه کرده‌اید. پس از این سرمایه گذاری، 300 دلار از فروش شما به‌دست آمده است. در این حالت، بازگشت سرمایه سئو یا SEO ROI، سه خواهد بود. اگر 500 دلار درآمد داشته باشید، این عدد 5 می‌باشد.

فواید بازگشت سرمایه سئو یا SEO ROI 

تصویر(3)

فارق از اینکه اقدامات سئو را برای کسب‌و‌کار خود یا مشتری انجام می‌دهید، ضرورت دارد که یک روش مدون برای اندازه‌گیری بازگشت سرمایه سئو یا SEO ROI، داشته باشید. این موضوع مشخص خواهد کرد که استراتژی شما موفق بوده یا باید استراتژی خود را تغییر دهید.

نحوه اندازه گیری بازگشت سرمایه سئو یا SEO ROI

در اندازه گیری بازگشت سرمایه سئو یا SEO ROI، صرفا به دو فاکتور نیاز می باشد:

  • هزینه
  • بازده

در ادامه به این دو موضوع پرداخته خواهد شد.

محاسبه هزینه سئو

در ابتدا شما باید کل مبلغی که برای سئو صرف کرده اید را جمع بندی کنید. برخی از هزینه های معمول مرتبط با سئو عبارتند از:

  • ابزارهای سئو، مانند Ubersuggest، Ahrefs، SEMRush و غیره
  • هزینه های مربوط به کارکنان، مانند متخصصان سئو، نویسندگان، ویراستاران و غیره.
  • هزینه های لینک سازی (link building)
  • هزینه های نگهداری وب سایت

با توجه به صنعت شما و نوع کمپینی که قصد اجرای آن را دارید، ممکن است هزینه‌های دیگری نیز اضافه شوند. بنابراین جایی که هزینه می کنید و کل مبلغ خرج شده را مشخص نمایید.

محاسبه مقدار Conversion (تبدیل کاربر به مشتری) های ترافیک ارگانیک

در مرحله بعد، باید ارزش کل conversion های ترافیک ارگانیک خود را محاسبه کنید. برای اطلاع از این موضوع، به چهار ورودی زیر نیاز خواهید داشت:

  • سود تخمینی ماهانه: برای یک کلمه کلیدی مشخص، در یک ماه چه مقدار سود کسب کرده اید.
  • کل جستجوی ماهانه: کل حجم جستجو برای یک کلمه کلیدی مشخص
  • CTR : نرخ کلیک تخمینی برای کلمه کلیدی موردنظر
  • سود هر بازدید: هر بازدید چه مقدار سود ایجاد می کند.

با استفاده از فرمول زیر، می توانید این ورودی ها را کنار یکدیگر قرار دهید:

سود تخمینی ماهانه = کل جستجوی ماهانه * CTR * سود هر بازدید

این فرمول به شما می‌گوید که اقدامات انجام شده، در هر ماه چقدر سود به ارمغان می‌آورد یا سرمایه از دست می‌دهد.

Conversion های کمکی

به طور متوسط، هفت تعامل با یک شرکت نیاز است تا افراد یکی از محصولات یا خدمات آن را خریداری کنند. Conversion های کمکی، نشان می‌دهند که کدام یک از منابع ترافیک وب‌سایت شما به عنوان یکی از آن هفت نقطه تعامل عمل کنند و کدام یک آنها را به سمت Conversion سوق دهند. بررسی Conversion های کمکی، به شما کمک می کند تا قیف فروش (مراحلی که منجر به خرید می شوند) خود را درک کنید. به عنوان مثال، مجددا آن کافی شاپ نوپا را در نظر بگیرید. با استفاده از گزارش Conversion های کمکی گوگل، متوجه می‌شوید که اکثر بازدیدکنندگان وب‌سایت از طریق رسانه‌های اجتماعی با برند شما آشنا شده‌اند. اگر به این نتیجه رسیدید که اکثر کاربران از شبکه‌های اجتماعی وارد وب‌سایت شما می‌شوند، شاید بهتر باشد تا در جایی که بازگشت سرمایه سئو یا SEO ROI بیشتری دارد، تمرکز کنید.

چه مدت زمان نیاز است تا نتیجه بازگشت سرمایه از سئو را مشاهده کنید؟

سرمایه گذاری در سئو، بسیار شبیه به کاشت محصولات است. ممکن است بذرهای خود را امروز بکارید اما نتیجه‌ای که به دنبال آن هستید، ماه‌ها یا حتی سال ها بعد نیز به دست نیاید. معمولا بین 3 تا 6 ماه طول می‌کشد تا متوجه نتایج شوید. تحقیقات نشان می‌دهند که اکثر شرکت‌های بزرگ باید به طور متوسط 8 تا 10 ماه منتظر بمانند تا در مورد سرمایه گذاری خود تصمیم بگیرند.

زمان لازم برای مشخص شدن بازگشت سرمایه سئو یا SEO ROI

تصویر(4)

این آمار نشان می دهد که اکنون بهترین زمان برای تمرکز و بهبود بازگشت سرمایه از طریق سئو است. به خاطر داشته باشید که نتایج نهایی سئو را هم برای مشتریان و هم ذینفعان داخلی، در نظر بگیرید. در ادامه چند نکته برای سئو ذکر شده است که می توانید برای شروع انجام دهید:

  • مشکل لینک‌های شکسته و ریدایرکت‌ها را برطرف کنید.
  • بهینه سازی تصاویر و کاهش حجم فایل برای افزایش سرعت لود و افزودن متن جایگزین جهت بهبود دسترسی‌پذیری مهم است.
  • تنوع بخشیدن به محتوا: جهت ارائه تجربه کاربری بهتر، ویدیوها، پرسشنامه ها، نظرات مشتریان یا سایر محتویات پایه را به وب سایت اضافه کنید.
  • لینک‌ داخلی به محتوای مرتبط دیگر را ایجاد کنید.
  • بک لینک های اسپم را حذف کنید.

چالش های محاسبه بازگشت سرمایه سئو یا SEO ROI

افزایش بازگشت سرمایه سئو یا SEO ROI، به هیچ وجه یک فرآیند ساده نیست. در مقایسه با نتایج پولی، نحوه محاسبه بازگشت سرمایه سئوی ارگانیک، بسیار متفاوت است و ایجاد یک برنامه واضح و مشخص، می تواند دشوار باشد.

مشاهده تاثیرات سئو، به زمان بیشتری نیاز دارد

با توجه به مطالب ذکر شده، باید در نظر داشته باشید که اقدامات امروز شما برای سئو، نتیجه‌ ای فوری به همراه نخواهد داشت.

آنالیز بیشتر برای بازگشت سرمایه سئو یا SEO ROI

تصویر(5)

برای پیگیری نتایج، باید صبر کنید اما این موضوع، تشخیص اینکه کدام تغییرات بیشترین تأثیر را دارند، دشوار خواهد کرد. بنابراین قبل از اینکه کمپین خود را راه‌اندازی کنید، در همان ابتدای کار به روش‌های سریع و فوری که می‌توانند اعتماد مشتریان را جلب کنند، فکر کنید.

پیش بینی سئو می تواند دشوار باشد

آنچه امروز برای وب سایت شما به خوبی کار می کند ممکن است فردا کارایی نداشته باشد. همانطور که علایق کاربران تغییر می کند، روش های سئو نیز دائماً در حال تغییر هستند. بنابراین تغییرات سئویی که ایجاد می کنید باید مطابق با سلیقه کاربران باشند.

هر یک از معیارهای سئو، هدف خاص خود را دارند. با این حال، اطلاع از اینکه چه زمانی اطلاعات خاص با هدف شما مرتبط هستند، برای موفقیت در یک کمپین سئو بسیار مهم است. سئو فوق العاده متغیر است و هیچ تضمینی وجود ندارد. برای مثال، شاید تخمین بزنید که اقدامات سئو انجام شده، صفحه شما را در 10 رتبه‌ برتر جستجو قرار دهد اما بدان معنا نیست که این اتفاق خواهد افتاد. علاوه بر این، اگر بخواهید میزان سود احتمالی از قرار گرفتن در 10 رتبه برتر را محاسبه کنید، پیش بینی آن پیچیده تر نیز خواهد شد.

عدم وجود هزینه های ثابت جهت پیگیری

در دنیای سئو، همه چیز متغیر است. این موضوع می تواند در محاسبه هزینه های شما، چالش ایجاد کند. هیچ هزینه ثابتی وجود ندارد، بنابراین برای درک بهتر میانگین هزینه ها، به تجربه نیاز دارید. در ترافیک پولی، پارامترهای تعریف شده بیشتری وجود دارند که می توانید روی آنها کار کنید.

عدم وجود هزینه ثابت برای بازگشت سرمایه سئو یا SEO ROI

تصویر(6)

شخصی را در نظر بگیرید که به دنبال نرم افزار مالیاتی برای فصل مالیاتی آینده می باشد. او ممکن است "بهترین نرم افزار مالیاتی برای مشاغل کوچک" را جستجو کند و نتیجه جستجو شبیه به تصویر فوق باشد. به علامت پررنگ "Ad" در گوشه سمت چپ بالا توجه کنید. برای قرار گرفتن در این جایگاه، می توانید به سادگی هزینه آن را بپردازید. با این حال، ماندگاری طولانی مدت در رتبه موردنظر، مستلزم توجه به سئو است. در حالی که هر کدام در کوتاه مدت می‌توانند مزایای خاص خود را داشته باشند اما، بازگشت سرمایه پایدار از سئو بسیار چالش برانگیزتر است. زیرا هزینه های شما از دوره ای به دوره دیگر، متفاوت خواهد بود.

مقایسه ترافیک کلمات کلیدی برند و ترافیک کلمات کلیدی غیر برند

وقتی قصد بررسی کلمات کلیدی را دارید، می‌توانید ورودی های سئو را بر اساس کلمات کلیدی تحت برند و کلمات کلیدی بدون برند که در تعیین جایگاه شرکت شما تاثیرگذار هستند، دسته‌بندی کنید. کلمات کلیدی برند، عبارت های جستجویی هستند که شامل نام شرکت یا سایر ویژگی‌های خاص برند شما می شوند. «وبلاگ میهن وب هاست» را به عنوان نمونه ای از یک کلمه کلیدی برند در نظر بگیرید.

بنابراین، همانطور که احتمالاً حدس زده اید، کلمات کلیدی بدون برند، سایر موارد را پوشش می دهند. این کلمات کلیدی، عمومی تر هستند و معمولا افراد به صورت روزانه آنها را جستجو می کنند. «بهترین وبلاگ در مورد سئو» نمونه خوبی از یک کلمه کلیدی بدون برند است. برای تسلط بیشتر بر نتایج جستجو، باید ترکیبی مناسب از هر دو را داشته باشید. این چالش زمانی به وجود می‌آید که سعی در اندازه‌گیری ترافیک کلمات کلیدی برند و بدون برند تجاری را دارید.

جمع بندی

بهبود و ارتقا سئوی وب سایت، زمان و توجه زیادی را می طلبد اما پاداش های قابل توجهی نیز به همراه دارد. یک استراتژی قدرتمند سئو، نه تنها درآمد شما را افزایش می دهد بلکه منجر به جذب مشتریان جدید و حفظ آنها خواهد شد. این مشتریان می توانند کسب و کار شما را در سال‌های آینده پشتیبانی کنند.

ممکن است ماه ها یا حتی سال ها طول بکشد تا نتایج واقعی را مشاهده کنید. مشکلات زیادی چون هزینه های متغیر، تاخیر در مشاهده نتایج، اندازه گیری داده های پیچیده و موارد دیگر در این مسیر وجود دارند. به جای هزینه های اضافی، یک استراتژی مشخص ایجاد کنید تا شما را به اهداف بازگشت سرمایه سئو یا SEO ROI برساند. درک مشتریان مهم‌تر از دنبال کردن نتایج است. بنابراین در هر تصمیمی که برای استراتژی سئوی خود دارید، آنها را در نظر داشته باشید.

اشتراک گذاری:

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *